C5 Kolina takapäästä

Aloittaja mato, maaliskuu 23, 2006, 15:35:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mato

Tervehdys.
Koitin käyttää tuota hakua, mutta kun mitään sopivaa ei osunut koukkuun, niin kysytäämpä uuden topicin voimin.
Kyseessä on c5:n, ensimmäistä koppamallia (2002) ja viisiovinen malli. Takapäästä kuuluu kummallinen kolahdus, aina kun auto osuu pieneenkin kuoppaan tiessä. Bensatankin syöttöputki on tarkastettu, ja sieltä ääni ei tule. Nyt epäilykset ovat keskittyneet bensatankkiin, ikäänkuin se osuisi johonkin kuopissa. Onko vastaavaa ongelmaa esiintynyt muilla (olen antanut itselleni ymmärtää, että tämä olisi aika tyypillinen vika)? Oletteko saaneet paikallistettua, mistä tuo kolina tarkalleen ottaen tulee ja oletteko saaneet korjattua sitä?

On myös mahdollista, että ääni tulee jostain muusta kuin tankista. Jos hyviä vinkkejä on, niin otan mielellään vastaan.

Veertti

Mulla C5 vm.04 viimmetalvena ja kolahteli oudosti,en nyt muista kumpaan suuntaan kaarteessa, piti outova ääntä. Viikon verran kuuntelin, oli varapyörä ja tunkki löysällä,vähällä oli etten menny verstalle valittamaan.
Tämän vuoden puolella ei ole joutana femmaa ulkoiluttamaan kun 2 kertaa,halvaantuu varmaan kohta talliin
kun ei pääse kulkemmaan.

rane

C5 2,0 SX ,2005, ml.9500km
Sama homma.Takapäästä apukuskin puolelta kolahtelua montuissa.Poistin takakontista kaiken irtonaisen, mikä vain lähti irti, mutta ei vaikutusta.Vika ollut alusta alkaen, ja kolina vain paheni.
1500km ensihuollossa pyysin tarkastamaaan taka-akseliston. Ei löytynyt vikaa.
4000km jarrujen vinkunan vuoksi huoltoon.Edellisenä iltana huomasin , että apukuskin puoleinen, rungossa kiinni oleva koko takavalo oli irti / löysällä, ajattelin että kolina löytyi, ja se kiinnitettiin huollossa, mutta kolina jatkui edelleen.
Kolina vain lisääntynyt kilometrejä tullessa lisää.
Kun otan takapuskurista kiinni, ja heilutan ylösalas niin apukuskin puoleinen puoli heiluu enemmän kuin kuskin puoleinen, onko siinä vika?
1kk sitten yks p...leen ukko pukkasi liikennevaloissa
takamukseen ,takamuovipuskurit vaihtoon. Kun vein auton korjaukseen kerroin peltipuolen korjaamopäällikölle kolinasta , ja pyysin katsomaan, löytyisikö aiheuttajaa? Puskurit vaihdettiin, eikä kolinan aiheuttajaa löytynyt.
Mutta kun auto tuli korjauksesta on kolina pienentynyt, eikä kolise enää niin herkästi!!!!
Minä epäilen vian olevan jossain puskurin osissa.
Otapa takapuskurista kiinni ja heiluttele ylösalas.

mato

Kiitoksia, täytyy tarkistaa tosiaan tuo puskurihomma, josko olisi siitä sitten kiinni. Olen itsekkin ottanut kaikka irtonaiset tavarat takaa pois, ja kolina tosiaan tuntui vain voimistuvat (ilmeisesti vararenkaan tila toimi entistä paremmin kaikupohjana). Pyysin itsekkin huollossa katsomaan tuota kolinaa, mutta eipä siitä suurta hyötyä ollut. Olivat laittaneet pienen pehmusteen juurikin siihen tankin luukulta lähtevään putkeen ja se edelleen on kyllä hyvin paikallaan.
Josko vaikka viikonloppuna kerkeisi katsomaan tarkemmin puskuria.

Jalamari 53

Mielenkiintoinen tuo keskustelu C5:n takapään kolahtelusta. Minulla on kokemusta 4:stä uudehkosta  C5:stä joissa esiintyy kolahtelua oikealla puolen taka-akselilla.

Yhdestä parenneltiin bensiinin huohotinputken kiinnitystä ettei kolahtelisi bensiinitankkiin, korjauksen vaikutuksesta en ole saanut vielä kommenttia.

Toiseen eristettiin bensan täyttöputki sisälokarista. Kuulemma vähnsi kolinaa.

Kolmanteen eivät osanneet tehdä eja huollossa vielä mitään.

Neljäs menee 20 tuhannen huoltoon lähiviikkona ja samalla pyydetään poistamaan kolahtelu.

Ihmettelen kovasti jos Veho ei tiedä kolahteluille yhteistä nimittäjää ja pysty antamaan korjausohjeita? Vai onko se tuo bensaputken kolahtelu sisälokariin? Kaksi noista autoista etelä Suomessä ja kaksi itäosassa maata.

Onko kenelläkään tarkkaa tietoa mitä tehty ja miten saadaan tuo kolahtelu oikealta puolen pois näissä uuden mallisissa C5:ssa?  :-\

GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

mato

Noihin aikaisempiin viesteihin hieman lisäystä. Puskuria on nyt katseltu tarkemmin ja kiinnitetty paremmin ym ym ja kolina vain jatkuu. Tosin takapuskuria ei irroitettu kokonaan autosta, mutta mitä todennäköisemmin se ei enään pääse kyllä mitenkään kolahtelemaan. Kertokaa heti, jos jollain on jotain hyvää vinkkiä millä korjata tai hakea vikaa  :)

12Soupapes

Tuntematta lainkaan C5:n takamuksen rakennetta; onhan kallistuksenvakaaja kunnolla kiinni?
Löysä kiinnitys voisi hyvin aiheuttaa tuommoisen äänen, ja sitä on hyvin vaikea havaita montulla tai nosturilla koska paikallaan painellessa molemmat pyörät  joustavat tasatahtia.  Ääni tulee vain kun pyörät liikkuvat eri tahtiin eli siis ajaessa.

BX 16V -88
XM TurboD12 -90
XM TurboD12 A Pallas -94
XM 3.0 A Pallas -91
XM TurboD12 A Break -98
.... ja pari varaosaa

Citroman

Vai että uudetkin (2. sarja) takapäät kolisee. Alkusarjan C5:n takapäät kolisi lähes kaikilla muistaakseni 1.8 mallissa. Taka-akselille tehtiin jotain ja palloja vaihdeltiin. Joistain kolinat poistui, joistain ei. Kyllä Veholla pitäisi olla tiedossa nämä kolinat (ykkössarjassa). Sitruunapatongissa paljon asiasta keskusteltu on.

Jasse

Ostamassani C5:ssa on taka-akseli vaihdettu takuuseen ja eipä ole ainakaan minun ajossani kolissut yhtään.

karu898

Eipä ole kolinaa vitosemme takapäästä kuulunut. Mutta kun lähdetään pääsiäismatkalle, pitää panna seuran-
taan asia. Vajaa 6000km on takana Sitikalla. Uudehko vielä.

KareJG

Hei Jasse,
Kun taka-akseli vaihdettiin takuuna autoosi, niin kävikö ilmi, mikä kolinan aiheutti? Tästä kolinasta on eri palstoilla ollut aika paljon keskustelua, mutta ainakaan minulle ei ole selvinnyt, mikä on kolinan syynä. Mahdollisesti monta eri syytä? Jotenkin outoa, että joissain autoissa sitä on, joissain ei.
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C5 Tourer vm 2009

Jasse

Akseli vaihdettiin edellisen omistajan aikana, joten minulla ole sen tarkempaa tietoa kuin mitä huolto tulosteessa lukee :(

rane

Löytyykö sitä kolinan aiheuttajaa?

jag

Kolina takapäästä voi johtua bensatankin täyttöputkesta, pakoputkesta, tai jousipalloista. Taka-akselin vaihtoon ryhdytään jos renkaat kuluvat sisäpuolelta.

Ego

Perhana, piti sitten tämäkin kokea.. Vaikka aiemmin kehuin ettei kolise, on meilläkin alkanut C5 kolahtelemaan takapäästään viime aikoina. Ääni on juurikin sen kuuloinen millaiseksi sen on moni muukin kuvannut: terävä metallinen kalahdus isoissa routatöyssyissä/hidastetöyssyissä. Kuuluu vain silloin tällöin.

Kävin TI-hallissa heiluttelemassa pakoputkea ja muita "helppoja" paikkoja, ja löysinkin yhden kolinanlähteen: takapönttö kolahteli lämpösuoja"peltiin" reilummin putkea heilutellessa. Eliminoin kolinan mutta eipä auttanut.

Kertokaapa te jotka olette saaneet kolinat pois, mitä autollenne on tehty?

MÄ1

ensi perjantaina 8.9.2006 menee C5:n 20000km huoltoon, ja olen pyytänyt poistamaan kolinan.
saas nähdä miten käy.
kirjoittelen.

Manito

Mulla citroen c5 vm.2001 break mallia. Kolinaa alkoi kuulua takapäästä keväällä. No en kiinnittänyt siihen sen kummenpaa huomiota heti joka kävikin sitten kalliiksi. Nimittäin kolina koveni ja koveni aina monttuun ajaessa. Vein viimein korjaamolle ja diagnoosi oli,että takatukivarren laakerit on menneet. No alkoivat purkamaan sitä ja kohta tuli soitto et on vaihdetta koko takatukivarret kun on syöpyneet pilalle. Maksaa koko paketit 800 eurua puolelleen. :-\

KareJG

Manito: Ymmärränkö nyt oikein? Takatukivarren laakerit menivät ensin hajalle, josta seurauksena kolinaa montuissa. Kun niitä (siis laakereita) ei vaihdettu, niin  aiheuttivat isomman vaurion? Johtopäätös: Vika, joka on syytä korjata pikaisesti.
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C5 Tourer vm 2009

Manito

Juu aivan heti korjaamolle ja äkkiä ettei tuu kallista laskua. Toivotaan ettei vika ole siinä mutta joka tapauksessa kannattaa tutkia hetimiten. Ja kyllä ymmärsit oikein vaikka olenkin huono näissä "kynähommissa" .

MÄ1

Lainaus käyttäjältä: MÄ1 - syyskuu 06, 2006, 11:24:05
ensi perjantaina 8.9.2006 menee C5:n 20000km huoltoon, ja olen pyytänyt poistamaan kolinan.
saas nähdä miten käy.
kirjoittelen.
Väliaikatietoa:
Auto jäi edelleen huoltoon, kun moottorin ohjausyksikön tietojen päivityksen yhteydessä, se ohjausyksikkö hajosi.
Kolinaan eivät vielä ehtineet tutustua, muuten kuin koeajon yhteydessä olivat sen todenneet.
Odotellaan mitä huominen tuo tullessaan.

MÄ1

no niin, auto kävi 20tkm huollossa.
korjaamolla paikansivat "yhdeksi" kolinan aiheuttajaksi takapenkin selkänojan kiinnityksen.
en tiedä tekivätkö sille mitään, koska kolina senkun jatkuu.

Ego

Lainaus käyttäjältä: Manito - syyskuu 09, 2006, 15:21:23
Mulla citroen c5 vm.2001 break mallia. Kolinaa alkoi kuulua takapäästä keväällä. No en kiinnittänyt siihen sen kummenpaa huomiota heti joka kävikin sitten kalliiksi. Nimittäin kolina koveni ja koveni aina monttuun ajaessa. Vein viimein korjaamolle ja diagnoosi oli,että takatukivarren laakerit on menneet. No alkoivat purkamaan sitä ja kohta tuli soitto et on vaihdetta koko takatukivarret kun on syöpyneet pilalle. Maksaa koko paketit 800 eurua puolelleen. :-\

Minkä verran ko. autolla oli ajettu kun vika ilmeni?

Manito

No juu no olihan sillä jo yli 200 000 ajeltu. Tais olla vähemmän ajettu se auton johon viestiin vastasin siitä kolinasta. :)

Ego

Kävin Oulun Vehon (korjaamon puolella) kysymässä sitikkaexpertiltä että miten ovat saaneet kolisevia C5:sia hiljennettyä. Vastauksena oli että yleensä kolinoista on selvitty vaihtamalla jousipallot tai tukivarren laakerit (myös polttoaineputkia on vaimenneltu mutta niissä kolina on erilainen, vaimeampi). Tukivarren laakereita oli kuulemma mennyt jo 60tkm ajetuista.

C5:n takajousituksen rakenteellinen ongelma on kuulemma siinä, että nopeissa ja laajoissa ulosjoustoissa pallo ja sylinteri eivät ehdi mukaan pyörän joustoliikkeeseen, jolloin "sylinterinpään" ote tukivarren "vastinkappaleesta" (näillä nyt on varmaan jotkut virallisetkin nimet) irtoaa hetkeksi, jolloin kuuluu kolahdus kun pinnat seuraavan kerran koskettavat toisiaan. Normaalistihan nämä eivät pääse irtoamaan toisistaan kun jousipallon työntövoima riittää pitämään ne kiinni toisissaan.

Täysin pois tuota kolahtelua ei kuulemma saa millään, mutta uudet pallot voivat toimia juuri sen aavistuksen verran notkeammin että kolahduksia ei pääse syntymään ainakaan niin usein. Maalaisjärjellähän voisi tästä nyt vetää johtopäätöksen että vähemmällä vaimennuksella pallo ehtisi paremmin mukaan myös ulosjoustoihin, jolloin kolahdusta ei pääsisi syntymään. Mutta käytännössä ei voi tietää mitä tapahtuu ennenkuin joku kokeilee esim Comfort-palloilla, joissa on käsittääkseni juuri vaimennusta vähennetty alkuperäiseen verrattuna. Tällä ajattelutavallahan myös ymmärtää senkin että miksi kolahtelua ei tapahdu suuremmissa nopeuksissa, renkaan hitausmomentti vaimentaa myös jousitusliikkeitä, sitä enemmän mitä suuremmalla pyörimisnopeudella rengas pyörii. Samalla selittyy "virallisen" korjauspaketin tukivarsiin asennettavat painot.

Erillinen juttu on sitten tuo tukivarren laakerin kuluminen, joka onkin jo "tavallisempaa kauraa", mutta näköjään C5:ssa niitäkin menee jo luvattoman vähillä kilometreillä, se aiheuttaa yleensä satunnaisia kolahduksia.

Oman möhköni kolinasta sen verran että takapuskurin kiinnikkeitä kiristämällä ja pakoputkensuojuksen kolahtelevan kiinnityksen kiristämisen jälkeen kuuluu kolahtelua vain satunnaisesti hidastustöyssyissä ja se on vaimeampaa kuin aiemmin. Hieman ihmetyttää.. toisaalta viilentyneet säätkin voivat vaikuttaa asiaan. Kolahtelun satunnaisuus viittaisi tuohon väljään kynkän laakeriin, mutta toisaalta rengas näyttää olevan ihan suorassa eikä vaeltelua esiinny..

Pitää katella miten homma kehittyy, mutta tuon "pari kolahdusta viikossa" -esiintymistiheyden nyt vielä sietää.