Mitä maksaa jakopäänhihnan vaihto?

Aloittaja XsaraExclusive1.8i16v, marraskuu 04, 2007, 18:51:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

svc

Rekaralla ZX 1.8 16V  275€.
Sis. hihna, kiristin, vesipumppu +2,5 h työtä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2,0 HDi -11, Seat León eHybrid -21

Pinpal

Vehossa maksoi 980e jakohihnan + vesipumpun (vaihdetaan samalla) vaihto Xsara Picassoon. Tai no kyseessä oli samalla 100000km huolto ja ilmeisesti mukana öljynvaihto ja pissapojan nesteen lisäys kuten tapana on.

marko

Merkkiliike (ei Veho) tarjosi 1.6HDi koneseen hihnaa, rullia, apulaitehihnoja sekä vesipumppua asennettuna 830e.
viimasuoja

Gitikka

peijoona kirjotti:
LainaaOnneksi ei tarttenut vaihtaa sitä hihnapyörää (100+ e). Tai muutakaan ylimääräistä.

eikös se hihnapyörä ois kandenu vaihtaa samallakertaa kun esillä ja auki? mulla ainakin sellanen käsitys,ellei sitten puhuta eri osista, minä kun olen vähän tumpelo... omaan Xantiaan vaihdettiin jakopäänhihnan yhteydessä joku rissa-pyörähässäkkä tai jotai sellaista, maksoihan se osa jotain, mutta kun oli samalla kertaa esillä, koko lysti maksoikin sitten sen 3-4 sataa... tarkkaan en tiedä kun rahoittaja löytyi eikä suostunut kuittia näyttämään.

mene ja tiedä mikä viisainta, mut oletta vois et sen hihnapyörän tunnit vois tulla täyteen ennenkuin uuden hihnan vaihto... entiä

kohta menee C5 100tkm huoltoon, infoon sen jakopäänhinnan sitten tännepäin

Aakku

Ei se hihnapyörän vaihto iso homma ole. Vaihdatan sen aina tarpeen mukaan. Toki sen kunnon voi siinä samalla vilkaista.
Citroën 2CV AZ Berline -56

xzara

Lainaus käyttäjältä: Xari - marraskuu 06, 2007, 08:56:34
Oikea vaihtoväli on 100tkm vaikka huoltokirja saattaa muuta väittää,vaihtoon vaan samantien.

Xara vm-1999 on eka vaihto 80 000 km. Ja aika tarkka on näköjään kun remmi katkes 83 000ssa. Samalla hajosi yläkerrasta (ainakin) yx venttiili. Ostin Xn käytettynä ja sillä oli ajettu 81 000. Laitoin firmalle ehdon, että tekevät sen 80-huollon ensin ja sitten haen auton. Vtut ne ollu tehny sen remmin vaihtoa.
Paikallinen liike epäili ensin tietsikkaa, mutta kun ne purki yäkerran niin sieltähän se "vika" löytyi. Sanoivat ettei toi huoltokirjan leima oo ihan ok, remmiä ei ole vaihdettu koskaan.

Sitten alkoi sotiminen myyjäliikettä vastaan. Otin yhteyden vähän ylemmäksi kuin myyjä. Taikasana "kuluttaja-asiamies" vaikutti. Vähän aikaa olin puhelinsantrana paikallisen ja niitten kanssa kunnes alko kypsyttään ja sanoin että jutelkaa keskenänne, mutta asia on niin etten maksa korjauksesta latinlatia. No ne vaihto hajonneet osat ja hioivat(kai) kannen suoraksi. Mutta jäljelle jäi selvästi pieni naputus koneesta. Vein viikon päästä Xn takaisin ja kerroin syndrooman. No ne otti auton viikoksi pihalle ja se oli "korjattu". Ainut homma vaan että naputus jatkui. Vein sinne taas ja sanoin että voisitteko ihan tosissaan korjata tän. Käämit alkoi kuumumaan kun kysyin vara-autoa. Vastaus korjaamopäälliköltä "ei mulla oo mitään autoa antaa". Mitähän se tarkoitti, omaa kärryänsä vai.
Auto tälläkertaa 2 viikkoa pihalla. Soittelin vähän väliä milloin vois tulla auton hakemaan. Tää päällikkö meni lomalle ja korjaamopäällikkö2 oli työssä ja hän otti homman asiallisesti. Todettiin yhdessä, että todellakin nakuttaa. Korjausaikaa ei osannut sanoa kuin että aika kauan saattaa mennä. Lisäksi sain siksi aikaa vara-auton tosta vaan.

No homma alkoi ihmetyttämään kun kuukauteen ei kuulunut mitään. Soitin tilanteesta. Kuulemma kaikki muut osat ovat tulleet paitsi sylinterinkansi, ei kuulemma suomesta löydy  :o No meni vielä 2 kuukautta ennenkuin tuli soitto että auton voisi hakea. Ilmeisesti ranskassa oli tehty mulle ihan oma.

Eli: myyjäfirma töpeksii (=hämää) niin tulos: Sain ilmaiseksi uuden yläkerran  :)
ja muistoksi sen remmin  ;D

Ja lisäksi paikallisen asenne alussa oli semmoinen, etten sinne enää katsokaan.
Eli varokaa menemästä lankaan että korjaamo sanoo jees ja tulos on nou.

Gifu

Kannattaa näemmä tuota hintaa kysellä muualtakin kun oman paikkakunnan merkkiliikkeestä. Lappeenrannassa 100 000km huolto, joka siis sisältää jakopäänhihnan olisi maksanut 910€ + jos jotain löytyy. Mikkelissä merkkiliikkeessä sama huolto 450€.

Itse en siten merkkiliikkeessä käynyt huoltoa tekemässä, mutta Mikkelin reissu oli lähellä.
Moottori on siis 1.8 bensa ja manuaalinen vaihteiden valitsin.

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: berlingo citikka - marraskuu 05, 2007, 15:46:32

Paras oli laakkosen puoli tuntia ja 318€ hihna,rullat ja kiristin ...Ei vesipumppua vaihtoon kun oli vielä timmi osa...
ja oli halvempi kuin nyrkkipajan toimenpide..

Missä päin tämmönen Laakkosen putiikki sijaitsee? Hinta tuntuu kovin kelvolliseslta.

marko

Lainaus käyttäjältä: marko - marraskuu 07, 2008, 14:51:43
Merkkiliike (ei Veho) tarjosi 1.6HDi koneseen hihnaa, rullia, apulaitehihnoja sekä vesipumppua asennettuna 830e.

...ja paikallinen AD-huolto 520e. Samat osat vaihtuu molemmissa huolloissa. Kumpaankohan veisi  ::)

Kilsoja mittarissa vasta 150tkm mutta jos jo nyt vaihdattaisi niin ei ehkä olisi niin jännät seuraavat 50tkm.
viimasuoja

jtbo

Tuohon kesäpeliin maksaa 49.90€ tosin joutuu itse vaihtamaan, mutta ei mitenkään hankala tai työläs, sitikkaan tosin voi olla kalliimpi/hankalampi, mutta satasia en aio tuollaisesta koskaan maksaa.

pahi

Lainaus käyttäjältä: marko - maaliskuu 16, 2009, 11:58:59
Lainaus käyttäjältä: marko - marraskuu 07, 2008, 14:51:43

...ja paikallinen AD-huolto 520e. Samat osat vaihtuu molemmissa huolloissa. Kumpaankohan veisi  ::)

Kilsoja mittarissa vasta 150tkm mutta jos jo nyt vaihdattaisi niin ei ehkä olisi niin jännät seuraavat 50tkm.
Kilpailutin äskettäin jakohihnarempan vaihtoa. Hinta vaihteli 400-550 euron välillä. Kallein oli Veho ja halvin Knummen paikallinen korjaamo. Hinta sisälsi vesipumpun.

Missäpäin niitä ammattikoulu-huoltamoja on? Muistelisin että olisin joskus lukenut jostain lehdestä että Espoossa Finnoolla olisi joku amisten korjaamo. Lieköhän pitää paikkaansa.

PicassoHDI

Peugeotilla 1.6 HDI 110hv jakohihnan vaihto:

työ   270 eur
osat 197 eur
yht.  467 eur.

+ tarvittaessa vesipumpun vaihto työ 82 eur ja pumppu 88 eur.

marko

Lainaus käyttäjältä: marko - maaliskuu 16, 2009, 11:58:59

Nyt on hihna ja vesipumppu vaihdettuja 500e jäi hinnaksi.
viimasuoja

mn41

Mikä mahtaa olla hintataso tällä hetkellä? Ja onko kokemuksia osien kestävyyden suhteen verrattuna Motonetin jakohihna- rullasarjaan? Xantia 2,0 16v -97 jakopään vaihto edessä.

Citikka99

Jakopään kunnostaminen maksaa 400 - 800 euroa riippuen hieman työn suorittajasta ja tarvittavista osista. Oletan, että työhön käytetty aika on n. 3h vaihdettavien osien määrästä riippumatta eli n. 200 euroa. Lopullisen hinnan sanelee osien määrä. Jos selviää vesipumpun, jakohihnan. laturinhihnan sekä nesteillä on hinta n. 450 euroa.

mn41

Kiitos tiedosta. Hinta on ilmeisesti osien ja työn osalta noussut maltillisesti verrattuna  viestiketjun alkuun v.2007. Onko kokemusta, miten suuri laadullinen ja hinnallinen ero on osissa, kun olisi tarkoitus teettää työ tutulla korjaamolla?

Megaman

^ Kannattaa ottaa huomioon, että merkkiliikkeen alkuperäisosilla on 2 vuoden takuu. Miten asiat lienee jossain auto-aasissa?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Pasis

Lainaus käyttäjältä: Megaman - helmikuu 11, 2011, 12:16:41
^ Kannattaa ottaa huomioon, että merkkiliikkeen alkuperäisosilla on 2 vuoden takuu. Miten asiat lienee jossain auto-aasissa?

Auto-aasista en tiedä, mutta Kahan maahantuomilla osilla on 3 v takuu: http://www.3vtakuu.fi/

kappoa

Muistaakseni olen johonkin joskus kirjotellutkin tästä, mutta tekijöiden hintaerot ovat huimaavia, kun kyselin edellisen vaihdon aikoihin hintoja. Auto on ilmastoimaton xsara vts 98, jolle työn tekijää etsiskelin. Hinnat vaihtelivat hurjasti, huimimman tarjos merkkiliike 1200, ja vaihdatin kilkkeet muistaakseni 350 hintaan muutaman kilometrin päässä hurjimman tarjonneesta. Tyypillisesti hinnat eri paikoilla pyörivät siinä 700 paikkeilla. Vaihtotyöhön kuului vesipumppu, hihnat ja rillukat, myös apulaitepuolelta, työt, yms..

Megaman

Lainaus käyttäjältä: Pasis - helmikuu 11, 2011, 13:18:59
Lainaus käyttäjältä: Megaman - helmikuu 11, 2011, 12:16:41

Auto-aasista en tiedä, mutta Kahan maahantuomilla osilla on 3 v takuu: http://www.3vtakuu.fi/

Mistähän loppukäyttäjä tietää ostamalleen osalle olevan esim. 3v. takuun, kun Kaha on käsittääkseni tukkuliike? Tuskin varaosaputkasta sitä vapaaehtoisesti asiakkaalle julistetaan.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

heikki.v

Lainaus käyttäjältä: mn41 - helmikuu 11, 2011, 11:06:46
Kiitos tiedosta. Hinta on ilmeisesti osien ja työn osalta noussut maltillisesti verrattuna  viestiketjun alkuun v.2007. Onko kokemusta, miten suuri laadullinen ja hinnallinen ero on osissa, kun olisi tarkoitus teettää työ tutulla korjaamolla?

Itse kyselin noin vuosi sitte paikallisesta citikka merkkikorjaamosta ja 2002 C5:n remmi remppa vesipumpulla ois tullu maksamaan noin 500€. Oli lähellä etten varannu aikaa ku olin tutkinu netistä varaosien hintoja (liikku siinä 300-350€). No sitte käväsin varaosa liikeesä ja maksoin rojuista (remmi+sälät, vesipumppu, laturin remmi ja jäähytin nesteet) noin 160€. Auto veljen talliin ja yhessä tuumin toimeen ja auto kulki uuden remmin voimin noin 4 tunnin aherruksen jälkeen. Kaikkein veemäisin ja työläin homma oli irrottaa jakopään suoja. Kävin sitte kaverilla kuittaamasa vikakoodit enne katsastusta ni herja nokan asento anturia, johtu varmaan siitä ku pyöriteltiin sitä ilman remmiä. No vika kuitattiin ja viikon päästä käytin kaverilla uudestaan eikä enää herjannu mitään.
- Citroen C5 Break 2008
- Chevrolet El Camino 1984
- Citroen C4 2005 <vaimon>

Aakku

Lainaus käyttäjältä: heikki.v - helmikuu 12, 2011, 01:06:16
Itse kyselin noin vuosi sitte paikallisesta citikka merkkikorjaamosta ja 2002 C5:n remmi remppa vesipumpulla ois tullu maksamaan noin 500€. Oli lähellä etten varannu aikaa ku olin tutkinu netistä varaosien hintoja (liikku siinä 300-350€). No sitte käväsin varaosa liikeesä ja maksoin rojuista (remmi+sälät, vesipumppu, laturin remmi ja jäähytin nesteet) noin 160€. Auto veljen talliin ja yhessä tuumin toimeen ja auto kulki uuden remmin voimin noin 4 tunnin aherruksen jälkeen. Kaikkein veemäisin ja työläin homma oli irrottaa jakopään suoja. Kävin sitte kaverilla kuittaamasa vikakoodit enne katsastusta ni herja nokan asento anturia, johtu varmaan siitä ku pyöriteltiin sitä ilman remmiä. No vika kuitattiin ja viikon päästä käytin kaverilla uudestaan eikä enää herjannu mitään.
Ihan hyvin noin, jos osaa.
Itse miettisin tuossa omatoimisessa asentamisessa myös omalle työlle hintaa ja asennukselle takuuta.
Kerroit työn kestäneen yhdessä tuumin 4 tuntia, eli 2x4 tuntia. Kyllä minä ainakin senkin työn jollakin tavalla hinnoittelisin, ellei kysymys ole intohimoisesta harrastamisesta. Kaverinkin työpanoksella on arvoa, vaikka siihen ei rahaa käyttäisikään. Myös kaverin testerin käyttö "maksaa". Niin kuin pankkimaailmassa aikoinaan sanottiin, "ilmaisia palveluja ei ole"
Mikä sitten on varaosien takuu itse asennettuna? Onko takuu siinä, että saa uuden osan ja aloitat taas urakan kaverin kanssa. Entä työn takuu? Vaikea saada itse tehdylle työlle mitään takuuta. Varsinkin jos hihna katkeaa vaikka asennusvirheen takia, niin voi koko kone paukahtaa.

Kannattaa verrata: Työ osineen ammattilaisella 500€. Työ itsetehtynä 2x4 tuntia ja osat 160€. Erotus 340€. Tuo 340€ kattaa työn varaosa- ja työtakuineen + virallisen merkinnän huoltokirjaan.

Lyhyesti sanottuna, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Citroën 2CV AZ Berline -56

ealab

Ja vaikka itse tekisi hyvinkin osaavasti, niin silti tarvikkeita (ja  työtä) koskevat takuuasiat jäävät ilmaan. Mitä maksaa takuu?

kappoa

Lainaus käyttäjältä: ealab - helmikuu 12, 2011, 08:49:56
Ja vaikka itse tekisi hyvinkin osaavasti, niin silti tarvikkeita (ja  työtä) koskevat takuuasiat jäävät ilmaan. Mitä maksaa takuu?
Olisikohan jossain myynnissä ihan vain takuuta? Tai jonkinsorttista vakuutusta itsetehdylle työlle..? Voisi olla aika mielenkiintoinen homma!

mirame

Ainakin tohon -98 1.6 bensa xsaraan jakopäähihnaremppa oli aikas edullinen. Kysyin hintaa neljästä eri liikkeestä ja kaikkine osineen ja töineen hintahaarukka oli 270-450 euroa. Taisin teettää liikkeessä joka oli mulle sijainnillisesti helpoin ja hinta oli 300 euroa. Vesipumppu ja muutkin tarvittavat osat tuohon kuului toki.