C5 pyyhkijänsulat 40e kpl?

Aloittaja Kaitzu, syyskuu 28, 2007, 19:48:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Gusse - lokakuu 05, 2007, 19:11:44
Lainaus käyttäjältä: Aakku - syyskuu 29, 2007, 10:54:52
Lainaus käyttäjältä: Teemu - syyskuu 29, 2007, 10:47:04

Käsittääkseni boschin aerotwinit ei edes ole tällaiset 'lerppupyyhkijät'? Valeot on motonetissäkin ne kalleimmat sulat, ja myydään yksittäin.

Tässä kuvatus: http://www.passatplus.de/umbauteile/aerotwin/aerotwin.htm
Ketjun alkupäässä oli jo linkki missä on lerpun purkuohje.

Otaksuisin että Bosch myy määrämittaisia varasulkia lerppuihin. En ole Suomessa sellaisia kyllä nähnyt myytävän. Metritavaraa tuskin on.
En saanut siitä linkin tekstistä selvää, kun tuo saksan kieli eitaivu.
Citroën 2CV AZ Berline -56

kaselin

Bilibaliteemassa myydään lerppusulkia myös www.biltema.fi
:)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

c5tomaatti

kiitoksia vain purkuohjeista. ei näytä kovin hankalalta. tiedoksi muillekin, että biltemassa myydään lerppuja sikahalvalla; 660 millinen maksaa 9,60 ja se lyhyempi (475 vai 575) 6,90. kokeilu ei ainakaan kovin paljon maksa, jos nyt tarvitsee uudet lerput.

lothar

Kyselenpäs täältä, kun lerppu-malleista puhutaan... C4 Picassossakin on pyyhkijät tätä mallia ja mulle vaihdettiin uudet 20tkm huollossa. Nämä uudet kitisevät lasia vasten inhottavasti, vaikka vettä tulisi taivaan täydeltä. Kastelin paperin silikonilla ja pyyhin kumit ja vähäksi aikaa se auttoikin. Onkos joku keksinyt paremman keinon, auttaisiko esim. tuulilasin vahaus tms.?

Aakku

Lainaus käyttäjältä: lothar - lokakuu 06, 2007, 15:30:46
Kyselenpäs täältä, kun lerppu-malleista puhutaan... C4 Picassossakin on pyyhkijät tätä mallia ja mulle vaihdettiin uudet 20tkm huollossa. Nämä uudet kitisevät lasia vasten inhottavasti, vaikka vettä tulisi taivaan täydeltä. Kastelin paperin silikonilla ja pyyhin kumit ja vähäksi aikaa se auttoikin. Onkos joku keksinyt paremman keinon, auttaisiko esim. tuulilasin vahaus tms.?

Asian vierestä, mutta olikos ne sulat sitten loppu jo noin pian?
Mulla ainakin C4:n lerput pyyhkii ihan moitteetta vielä. Juuri tuli 20 tuhatta mittariin. Edellisessä C4:ssa 50 tonnin kohdalla oli pientä töhnää, mutta raakaa lasinpesuainetta ja rätti antoivat ensiapua.Tietty voi vaikuttaa millaisessa liikenteessä ajetaan.

lothar

Lainaus käyttäjältä: Aakku - lokakuu 06, 2007, 19:03:41

Edelliset teki jo raitaa, eikä tuo sinunkin käyttämäsi puhdistuskeino enää auttanut. Kyllähän viime kuukausina,
kesä mukaan lukien, on ollut pyyhkijöille käyttöä...

Aakku

Lainaus käyttäjältä: lothar - lokakuu 06, 2007, 23:08:56

Edelliset teki jo raitaa, eikä tuo sinunkin käyttämäsi puhdistuskeino enää auttanut. Kyllähän viime kuukausina,
kesä mukaan lukien, on ollut pyyhkijöille käyttöä...

Tarkemmin ajatellen asiaa on niin, että ajan 150km päivässä vanhoja kantateitä ja hyvin harvoin tulee ohituksia, tai ohitettavaksi tulemisia. Pyyhkijät pääsee vähällä ravalla. Toki valta- ja moottoriteilläkin ajetaan, mutta niiden osuus lienee 20-30%

Asian vierestä taas. Huolenpitosopimukseen kuuluu pyyhkijöiden vaihto, mutta kuka määrittelee kuluneisuuden?

petteria

Lainaus käyttäjältä: lothar - lokakuu 06, 2007, 15:30:46

Mulla ainakin C4:n lerput pyyhkii ihan moitteetta vielä. Juuri tuli 20 tuhatta mittariin. Edellisessä C4:ssa 50 tonnin kohdalla oli pientä töhnää, mutta raakaa lasinpesuainetta ja rätti antoivat ensiapua.Tietty voi vaikuttaa millaisessa liikenteessä ajetaan.

Mun piti 15tkm kohdilla vaihtaa kuskinpuoleinen lerppu (siis tuulilasinpyyhin :) )

KareJG

Valeon "lerppusulat" maksoivat tarvikeliikkeessä 42 € pari. Kuljettajan puolelle pitkä, pelkääjälle lyhyt. En tullut kysyneeksi hintaa erillisinä.  Katsotaan, miten pelittävät.
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C5 Tourer vm 2009

petteria

Lainaus käyttäjältä: Aakku - lokakuu 07, 2007, 08:14:50

Asian vierestä taas. Huolenpitosopimukseen kuuluu pyyhkijöiden vaihto, mutta kuka määrittelee kuluneisuuden?

Kuljettaja tai huoltomies, ihan kumpi vaan, kummankin vastuulla on kuljettaa ajoneuvoa turvallisesti.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: petteria - lokakuu 14, 2007, 09:55:38
Lainaus käyttäjältä: Aakku - lokakuu 07, 2007, 08:14:50

Kuljettaja tai huoltomies, ihan kumpi vaan, kummankin vastuulla on kuljettaa ajoneuvoa turvallisesti.

No sitten. jos kuljettaja saa päättää, niin sitten vaihtoon joka huollossa ja tarvittaessa välilläkin.

berlingo citikka

ostin tänään paikallisesta varaosaliikkeestä champion 550mm ja 530mm pyyhkimet ja maksoi 23.50e
Ja erinomaisesti pyyhkii entisiin riipparautoihin nähden... :)
Suosittelen myös vahaamaan tuulilasin tai käsittelemään sen sillä sateen hylky aineella.

TeeKoo

Minä vihdoin vaihdoin Bilteman halpasulat Vitoseeni. Siis halvimmat, mitä löysin, ei ollut kuin 7 € tai jotain se pidempi, toinen vielä halvempi. Perinteinen rautarunkomalli, sopivia lerppusulkia ei ollut hyllyssä. Ihan testimielessä ostin, en kuvitellutkaan Valeon veroisia saavani.

No. Kaupungissa ihan hyvin toimii, mutta eilen moottoritiellä eivät meinanneet pysyä lasissa kiinni 120 vauhdissa. Satasen paikkeilla alkoivat taas toimia.

On niissä eroja. Katotaan kauanko kestävät.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

haki48

Nykypäivänä, kun lasivakuutukset ovat yleistyneet, kannattaa huomioida, että jos olet vahannut tai käsitellyt tuulilasisi vedenpoisto aineilla, ei korjaaminen onnistu (aineet eivät imeydy rakoihin, eivätkä kuivu).
Korjaamisesahan ei mene omavastuuta, joten se on aina kannattava vaihtoehto.
Itselläni korjattiin edellisestä C5:ta (-04) (120t km) kaksi pahaa halkeamaa (130 ja 200 mm) ja kolme tähteä ja empä usko että nyky omistaja edes huomaa autonsa tuulilasia korjatun.

berlingo citikka

Kyllä jos mittarissa alkaa olla 120tkm niin alkaa se lasin kunto olla jo sitä luokkaa muutenkin että vaihtoa voisi jo-
harkita,varmasti sullakin lasi täynnä hiekan tekemiä mini täpliä ja naarmuja joten on aika turhaa enää noinkin paljon-
matkaa nähnyttä lasia korjailla... :)
vaikka itsellä vasta 63tkm mittarissa niin kyllä tuossa jo näkee että ei kovin uuden veroisessa kunnossa enää ole...
Eli jos nyt kiven isku tulisi ja lasiin tulisi etenevä särö niin kyllä ton tuulilasin jo mielellään vaihtaa uuteen eli ei kauheeta-
surua tulisi mutta niinkauan kuin ei mitään tule ja lasi siedettävässä kunnossa pysyy niin saa olla vaihtamatta.. :)

haki48

Auto meni vaihtoon tuon 120t kohdalla. Korjattu muutamia vuosia takaperin, eka kerran kun mittarissa oli n. 17000 ja toisen 45000 km (halkeamat). Arvokkaaksi se alkaa käydä (kaiken muun ohella) jos lasia uusii aina muutaman kymmenen tuhannen välein, varsinkin kun minulla ei ollut silloin lasivakuutusta. Myös joskus Berlingoa n. 130.000 ajaneena, tiedän siinä myös olevan tuulilasin huomattavasti pystymmässä kuin C5:sa ja sitämyöten myös B:n tuulilasi ottaa vastaan huomattavasti suuremman hiekkasateen kuin C viitonen. Eipä silti ei tuolla vanhalla C5:llani ollut lioppuvaiheessa mukava ajaa vasten juuri nousevaa aamu-aurinkoa.

Aakku

Tuosta lasivakuutuksesta sen verran, että on aika pieni tuo yhtiön riski.

C4 lasivakuutus 48€ vuosi, josta omavastuu 150€. Korjaus ilman omavastuuta.

Nyt jos ajan 120 tuhatta, joka tekee ajassa 3 vuotta maksan vakuutusmaksuja 3x48€=144€.

Lasi jos hajoaa 3 vuoden päästä tulee maksamaan vakuutuksen kautta 144€+150€=294€.

Jos lasi hajoaa vaikka huomenna, niin vakuutus kannattaa. Toisaalta olen ajellut kahdella autolla yhteensä 80 tuhatta vuosi jo ainakin 20 vuotta, eikä yhtään lasia ole mennyt rikki. Samenee ne toki, mutta siihen ei vakuutus auta.

Tästä johtuen olen irtisanonut lasivakuutukseni, joka tosin saa olla tämän eka vuoden, koska sen sai ilmaiseksi. Sen sijaan voin laittaa possuun 48€ vuosi ja voin vaihtaa lasin silloin kun possu tulee täyteen

Kuinka hirveästi tuollaisen C4 mallin lasin uusinta sitten maksaisi? Itselläni ei ole kokemusta, mutta sivusta seuranneena yhden VW Caravellen lasin vaihto maksoi välillä 250€-450€. Riippuen asennusfirmasta. Se vaihdettiin sitten sillä 250€ hintaan.

haki48

Sinulla on ollut hyvä tuuri. Itselläni ei ole ollut. Joskin olen korjannut sivutyökseni tuulilaseja useamman vuoden. Uusin auto jonka lasia olen paikannut oli 2 päivää vanha. Useampia alle viikon vanhoja, yksi viikon vanha pikku Mersu, joka oli joutunut oikeaan kivi sateeseen (5 peukalo pään kokoista tähteä). Useampia "vakituisia" asiakkaita, joilla myös oli ollut huonompi tuuri. Siihen aikaan (vuosituhannen alkupuolella) ainoa vakuutusyhtiö jolla oli tuulilasivakuutus oli Teollisuusvakuutus (sulautui IF:iin). Kaikki joilla oli lasivakuutus ainoastaan kehuivat sitä.
Itse ostin aikoinaan Olarin Veholta esittelyautona olleen Xsaran, Kehä II alkupäässä napsahti kivi lasiin, silloin sain onneksi itse korjattua tuon jäljen. Mutta kyllä se silti harmitti ja kovasti, käytännössä uusi auto.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: haki48 - lokakuu 19, 2007, 15:17:58
Sinulla on ollut hyvä tuuri. Itselläni ei ole ollut. Joskin olen korjannut sivutyökseni tuulilaseja useamman vuoden. Uusin auto jonka lasia olen paikannut oli 2 päivää vanha. Useampia alle viikon vanhoja, yksi viikon vanha pikku Mersu, joka oli joutunut oikeaan kivi sateeseen (5 peukalo pään kokoista tähteä). Useampia "vakituisia" asiakkaita, joilla myös oli ollut huonompi tuuri. Siihen aikaan (vuosituhannen alkupuolella) ainoa vakuutusyhtiö jolla oli tuulilasivakuutus oli Teollisuusvakuutus (sulautui IF:iin). Kaikki joilla oli lasivakuutus ainoastaan kehuivat sitä.
Itse ostin aikoinaan Olarin Veholta esittelyautona olleen Xsaran, Kehä II alkupäässä napsahti kivi lasiin, silloin sain onneksi itse korjattua tuon jäljen. Mutta kyllä se silti harmitti ja kovasti, käytännössä uusi auto.

Tuuria varmasti, sitä en kiellä.
Jos nyt kuitenkin lasin saa vaihdettua jopa 250€ hintaan ja omavastuu on kuitenkin 150€, niin riskiksi jää vain 100€. Sen saa tienattua runsaan kahden vuoden vakuutusrahalla.
Epäilen kyllä, että C4:n lasia ei tuolla hintaa vaihdeta, vaikka mulla ei olekaan mitään sadetunnistimia.

sevä

Lainaus käyttäjältä: Anders Citron - syyskuu 28, 2007, 19:48:17
Nythän mä vasta hokasin että nämä sulathan on jotain moternia lerppua mallia, ihan eri kuin mihin mä olen tottunut  :o

"Lerppu malli" on ihan oikeasti 100 kertaa parempi kuin perinteinen sulka, mutta silti 80€ kuulostaa aika karulta.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: sevä - lokakuu 19, 2007, 22:11:12
Nythän mä vasta hokasin että nämä sulathan on jotain moternia lerppua mallia, ihan eri kuin mihin mä olen tottunut  :o

"Lerppu malli" on ihan oikeasti 100 kertaa parempi kuin perinteinen sulka, mutta silti 80€ kuulostaa aika karulta.

Nyt kun katoin Motonetin hinnastosta, niin ei mikään sulkapari maksanut C5 malliin yli 40€. Oli sitten kysymyksessä Valeo, Bosch, tai Champion. Tavallinen tai lerppu.
Joskus aina kysynkin merkkiliikkeessä, mistä nää hinnat on repäisty.

Laitettiin muuten 20 tonnin huollossa Totalin Quarts 9000 5W-40 öljyt. Huoltolaskussa näkyi olevan hintana 5 litran kannusta 51€. Motonetissä hintaa samasta 31,50€. Kyllä tuolla hinnalla kannattaa jo viedä mukanaan.

Eikä tää ole mikään Motonetin mainos. Samat hinnat on muissakin tarvikeliikkeissä. Nää hinnat on vaan niin helppo tsekata kyseisen firman sivuilta.

Cactus

Lainaus käyttäjältä: sevä - lokakuu 19, 2007, 22:11:12

Lerppumallin sulka alkoi jättämään 'viivoja' lasiin jo vajaan parin kuukauden käytön jälkeen. Eli siis kohtia mistä ei pyyhi (ei isoja alueita, ainoastaan viiruja). Joten ihan varauksetta en suosittelisi. Sulkaa ja lasia on putsailtu aktiivisesti -> ei auta. Vaikkakin vaikuttaisi, että talvella ovatkin toimivammat kuin perinteinen malli.

sevä

Mulla on sellainen kuva että pidemmissä sulissa hyötyy enemmän uudesta mallista, koska sulka painautuu lasiin tasaisemmin koko matkalta. Lyhyt ei välttämättä toimi ihan niin hyvin. Talvella hyötyy siitä, että sulka ei rakenteensa takia jäädy niin helposti ja on tarvittaessa helpompi putsata.

EDIT:
Onko kukaan löytänyt nelkun takalasinpyyhkijään sopivaa uuden mallista sulkaa? Vaikka lyhyt ei välttämättä toimi niin hyvin kuin pitkä, niin kuitenkin voisin sellaista kokeilla, koska perinteinen malli on todella syvältä (=jäätyy talviaikaan käyttökelvottomaksi).

berlingo citikka

Lainaus käyttäjältä: sevä - lokakuu 20, 2007, 11:18:11
Mulla on sellainen kuva että pidemmissä sulissa hyötyy enemmän uudesta mallista, koska sulka painautuu lasiin tasaisemmin koko matkalta. Lyhyt ei välttämättä toimi ihan niin hyvin. Talvella hyötyy siitä, että sulka ei rakenteensa takia jäädy niin helposti ja on tarvittaessa helpompi putsata.

EDIT:
Onko kukaan löytänyt nelkun takalasinpyyhkijään sopivaa uuden mallista sulkaa? Vaikka lyhyt ei välttämättä toimi niin hyvin kuin pitkä, niin kuitenkin voisin sellaista kokeilla, koska perinteinen malli on todella syvältä (=jäätyy talviaikaan käyttökelvottomaksi).

Kannattaako koko takalasin pyyhintä edes autossa pitää toiminnassa kun se kumminkin tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä ja -
Miten tuon automaattisen pyyhinnän saa pois toiminnasta? eli onko se vain niin että ottaa sulakkeen pois?

Aakku

Lainaus käyttäjältä: berlingo citikka - lokakuu 21, 2007, 13:36:11
Kannattaako koko takalasin pyyhintä edes autossa pitää toiminnassa kun se kumminkin tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä ja -
Miten tuon automaattisen pyyhinnän saa pois toiminnasta? eli onko se vain niin että ottaa sulakkeen pois?

C4 mallissa sen voi ajotietokoneesta itse ruksata pois. On ihan totta, että takalasin pyyhin voi olla kuran ja jään peitossa, joten ainakin itse kytken sen talveksi pois. Ei sitä tule muuten kontrolloitua, jos se siellä omin päin huiskii.