Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: Pasis - toukokuu 07, 2015, 11:07:30
Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - toukokuu 07, 2015, 09:30:17
Tuo "punaisella oikealle" on yksi parhaista toteutuksista mitä tiedän. Ja toimii jenkkilässä tosi hyvin. Ja jos kilkkaa, niin kääntyjä on AINA syyllinen.

Toimiiko tuo yhtä hyvin, jos risteyksessä on suojatiet ? Oikealle punaisia päin ajavan auton pitää tietenkin väistää myös jalankulkijoita, joilla palaa vihreä ja lisäksi se ei varmaan saisi ohittaa suojatien eteen punaisiin pysähtyneitä autoja pysähtymättä ?

Kyllä jenkeisskin tunnetaan suojatiet ja jos on risteys, niin on myös suojatie. Kun käännytään oikealle, niin ensin menee jalankulkija, sitten ne vihreällä menevät autot ja sitten minä punasilla oikealle. Siellä myös pysähdytään aina, taitaapa lakikin niin sanoa, ennen kääntymistä ja varmistetaan , että kääntymisen voi tehdä turvallisesti. Jenkeissä on tuo ajokulttuuri vähän parempi kuin meillä. Kun koulubussi, se keltainen kottero, on pysähtynyt pysäkille, sen ohittaminen on kielletty ehdottomasti. En koskaan ole nähnyt tapausta, jossa olisi toimittu toisin. Olen autoillut siellä noin 30000 mailia, joten jonkinlaista kokemusta on. Tosin valtaosa ajoista on linjalla Los Angeles, San Diego, Phoenix, Grand Canyon, Yellowstone, Salt lake City, San Francisco. Jos olette menossa Länsirannikolle ja info kelpaa, niin kysykää. Viimeisin reissu oli viime vuoden huhtikuussa.

hyper

Eilen iltapäivällä, Hämeentiellä Helsingissä... olin pysähtynyt punaisten valojen johdosta jonon jatkeeksi, jättäen kuitenkin suojatien vapaaksi eli siis pysähtynyt suojatien eteen. Ne liikennevalot siiinä vähän kauempana edessä päin. Eikös vaan bussi hurauttanut ohi suojatien eteen pysähtymättä. Itseasiassa minulla olisi tuosta autokameran kuvaakin, josta näkee kellonajan, bussin numeron ja rekisterikilvenkin, sillä ei vaan aukottomasti voi todistaa ettei se pysähtynyt, kun se bussi tulee kuvaan vasta suojatietä ylittäessään.

Tuolla nimenomaisella tiellä olen ennenkin katsellut kun bussit ajelee miten sattuu, jopa todella törkeästi punaisia päin.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

hyper

Varmaankin kaikille tuttu ilmiö, mutta törmäsin siihen eilen työmatkalla usemmankin kerran: joku ajelee pikkasen alle nopeusrajoituksen ja sitten kun lähdet ohittamaan, niin eikös vaan kiihdytä heti sen rajoitus +  10kmh tahtiin...  yhdenkin kuskin piti tuo kiihdytys tehdä vaikka oli kääntymässä seuraavasta liittymästä n. 100m päässä, vilkku viime hetkellä päälle ja jarrutus ja käännös. Itse olin menossa suoraan. En tajua...
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

yason

Lainaus käyttäjältä: hyper - toukokuu 14, 2015, 12:13:41
Varmaankin kaikille tuttu ilmiö, mutta törmäsin siihen eilen työmatkalla usemmankin kerran: joku ajelee pikkasen alle nopeusrajoituksen ja sitten kun lähdet ohittamaan, niin eikös vaan kiihdytä heti sen rajoitus +  10kmh tahtiin...  yhdenkin kuskin piti tuo kiihdytys tehdä vaikka oli kääntymässä seuraavasta liittymästä n. 100m päässä, vilkku viime hetkellä päälle ja jarrutus ja käännös. Itse olin menossa suoraan. En tajua...

Se huomaa, kun tulet perseeseen ja tajuaa, että oho, tässä on livennyt nopeus alas ja "korjaa" tilanteen takaisin siihen "lain sallimaan ylinopeuteen". Tää suunnilleen samaan aikaan, kun olet takonut pienemmän sisään ja siirtynyt vasemmalle kaistalle. Sinänsä ihan inhimillistä. Ongelma ei ole niinkään se nopeus vaan se, että osa autoilijoista seilaa hitaammin ja nopeammin ja osa ajaa tasaisesti. Vaikka tää nutaaja kiihdyttäisikin taas vauhtiaan, se hidastuu uudelleen mutkassa tai ylämäessä, eli siitä pitää kuitenkin päästä ohi, jos pidemmälle on ajamassa samaa tietä. Prätkällä ei suuri ongelma, C5 breakilla joutuu vähän polkemaan¹.

¹) Onko hullu, jos miettii vaihtavansa hyvin toimivan C5:n muuten samanlaiseen, mutta V6-koneella...
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

yason

Lainaus käyttäjältä: Pasis - toukokuu 07, 2015, 11:07:30
Toimiiko tuo yhtä hyvin, jos risteyksessä on suojatiet ? Oikealle punaisia päin ajavan auton pitää tietenkin väistää myös jalankulkijoita, joilla palaa vihreä ja lisäksi se ei varmaan saisi ohittaa suojatien eteen punaisiin pysähtyneitä autoja pysähtymättä ?

Punaisilla kääntyjä väistää kaikkea mahdollista. Sellanen sopiva "omalla vastuulla" meininki ilman turhaa holhoamista. Jos homma toimii, kaikki on ok ja jos sössii, niin maksaja on kiistatta tiedossa. Juuri siksi "kummasti" homma sitten toimiikin. Ei oikein sovi suomalaiseen kulttuuriin se, että saisi ottaa itse vastuun tekemisistään ja ajamisistaan, vaikka olisi haluakin.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

Oxalainen

Ei nyt mitään radikaalia tapahtunutta, mutta jouduin toissapäivänä (helatorstain aattona siis) kääntymään normaalilla kotimatkallani kaksinumeroista kantatietä päinvastaiseen suuntaan, eli isompaa kaupunkia päin. Ajelen harvoin siihen suuntaan siihen aikaan päivästä, nyt oli jokseenkin metkaa seurata mitä ihmeellisimpiä taitountinäytöksiä liikenteessä.

Ajeltiin kenguruliikkeellä 80km/h alueella melkein kaikkea välillä 60-90km/h, mun edellä muutaman auton letka hivutti lähestulkoon edelläajavan takapuskurissa kiinni. Yksi lintta-Audi kärkkyi kuskin puoli vastaantulijoiden puolella ohituspaikkaa, toinen auto Audin perässä -ihan Audin takapuskurissa siis- oli puolestaan vahvasti pientareen puolella ja näytti paikoitellen että yrittää sitä kautta molemmista ohi. Vähän huvittava, mutta samalla huolestuttava tilanne, kun näin kaikkien kolmen auton takaikkunat mutten oikein tiennyt että mitähän siinä nyt yritetään. Oli tosi vaikeaa pitää pidempää etäisyyttäkin kolmikkoon, edelläajavan kengurutempoilun ansiosta.

Heh, no onneksi ei kenellekään sattunut mitään. :)
Nyt ajossa -12 Nissan X-Trail dCi2.0 AT, vaimolla -16 Volvo V40 Cross Country D2 AT
https://oxalainen.wixsite.com/blogofoxalainen

vibes

Yason: Et oo kyllä ollenkaan hullu mun mielestä :D Tollaset ohitustilanteet menee oikein mukavasti kun on kuusi mukia.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Basbarduu

Lainaus käyttäjältä: vibes - toukokuu 15, 2015, 11:23:54
Yason: Et oo kyllä ollenkaan hullu mun mielestä :D Tollaset ohitustilanteet menee oikein mukavasti kun on kuusi mukia.

+1
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

kaselin

Mikä v....u siinä on kun ajaa pakulla rajotusten mukaan kaikki änkee ohi ja jää sit nokan eteen jurruttaan just tai alle nopeusrajotusn mukasta nopeutta?
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Tilaihme

Lainaus käyttäjältä: kaselin - toukokuu 15, 2015, 13:36:22
Mikä v....u siinä on kun ajaa pakulla rajotusten mukaan kaikki änkee ohi ja jää sit nokan eteen jurruttaan just tai alle nopeusrajotusn mukasta nopeutta?

Tämä on ihan normaalia ainakin meillä päin. Jos mennään ohi niin ei jäädä siihen eteen pyörimään, itse olen sortunut vähän kiusaamaan näitä ihmisiä etenkin pimeällä siten että jos jäädään eteen ajelemaan alinopeutta niin sitten laitan koko valopatterin päälle... eli lyhyet, pitkät ja apupitkät.

Valvoline

Miksi nykyään uudet Toyotat, kiat ja hyandait ajaa takavalot pimeänä myös iltaisin ja tunneleissa? Työmatkalla olen tätä ilmiötä seurannut nyt puolen vuoden ajan ja huomannut että muissa uusissa autoissa takavalot syttyy automaattisesti esim tunneliin ajettaessa mutta nämä kolme merkkiä pitävät peräpäänsä sitkeästi pimeänä   ???

Zego

Niissä ei ole anturia joka hoitaisi sen automaattisesti, eli on kuljettajan vastuulla.

vibes

Mä oon ymmärtänyt että se automatiikka olis pakollinen?

C5 wannabe

Kaupan kartanolla olin kääntämässä keulaa parkkiin niin teini puikkaa skootterilla ihan hyvää vauhtia vierestä, en ihan puinu nyrkkiä. Samalla vierestä toinen auto oli peruuttamassa pois. Eikö olis saattanu sieltä perän puolelta skootteroida kun ihan selvästi näkee mitä tapahtuu  ???

Zego

vibes

No se selittää paljon. Itsekin olen kiinnittänyt huomiota pimeisiin Tojotiin.

Reverend

Tämä oli jo keväällä kun käytössä oli talvirajoitukset, tuolla alueella on kesäisin 100km/h. Satuin olemaan kärrin kanssa matkassa ja eteen tuli 90-luvun japanin ihme joka ajoi rajoitusten mukaan 80km/h. No suora ja hyvä tie niin ajattelin päästää itseni ohi. Kun olin palaamassa omalle kaistalle vilkaisu peiliin paljastikin tämän sankarin kiihdyttäneen kärrin rinnalle. Koetin kiihdyttää edelle mutta tämä kiihdytti kovempaa kunnes oli rinnalla. Tässä vaiheessa vauhtia oli yli lain salliman ja vastaantulijat alkoivat olla lähellä joten luovin jarrulla takaisin omalle kaistalle. Kärrin kanssa pysähtymismatka vaan kasvaa ja muutenkin enemmän painoa hallittavana niin ei kaipaisi kyllä tuollaista.. Valitettavasti sekin piti sitten kokea kun pääsin kotteron taakse ja vilkautin vuorostani pitkiä, tämä sankari jarrutti ja pääsi yllättämään minut, jouduin väistämään vastaantulevien kaistalle ettei olisi tullut peräänajoa. Eli meitä oli sitten kantatiellä kolmea rinnan. Taisipa joku muukin vilkuttaa siinä pitkiä.

Ei voi ymmärtää mitä voi joidenkin päässä liikkua kun aiheuttavat tuollaista vaaraa muille tienkäyttäjille. Siinä jos olisi joku uuno ollut vastaantulijoiden joukossa nokka kännykässä oltais oltu hyvin lähellä nokkakolaria. Ja ei valitettavasti ole eka kerta kun olen tuota todistanut. Mikä ihmisiä vaivaa ???

Basbarduu

"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

hyper

Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - kesäkuu 02, 2015, 09:02:56
Tarviiko sen kärrin kanssa ohitella?

Tuostapa saisi hyvän tarran takalasiin / takaluukkuun. Vaikka Kiroileva siili sellaisen, tiedättehän mm "ei tarvii päälle ajaa"...  :)

Rekkakuskit tykkäisi varmasti.

Joerkka

Kiitos mustalla Nissan X-trailin kuljettajalle, jolla oli ristuksen iso peräkärry perässä (kokonaisp n 2000 kg), ajeli Raisiossa sunnuntai ilötapäivällä kohti Helsinkiä: 100:n nopeusrajoitus, ajelin itse linja-aution perässä 100 km/h (navin mukaan). Oliko ihan pakko ohitella? Oliko pakko ajaa kun pullopersesika?
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

TeeKoo

Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - kesäkuu 02, 2015, 09:02:56
^ Tarviiko sen kärrin kanssa ohitella?

Sasse. VArsinkin kun kärrin kanssa ei saa ajaa kuin 80 kmh.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Basbarduu

Rekkakuskeilla on niin tiukat aikataulut että sitä ei voi ymmärtää kokeilematta. Älkää siis hidastako raskasta liikennettä.

Zego

Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - kesäkuu 02, 2015, 16:04:58
Rekkakuskeilla on niin tiukat aikataulut että sitä ei voi ymmärtää kokeilematta. Älkää siis hidastako raskasta liikennettä.
"Ketä kiinnostaa" toisten työaikataulut?  ???
Ei kuitenkaan tahallaan hidasteta mutta muuten olen sitä mieltä että heidän pitäisi suunnitella omat aikataulunsa paremmin, eli vähemmän ajoja.

ealab

Hidastamistahan ei ole se, että itse ajaa "ei todellista alinopeutta" rekan etupuskurin edessä, vaikkapa 80 alueella. Sama koskee kärrykyytejä missä tahansa. Myös motarilla, vaikka yleinen käsitys näyttää olevan, että kärry-yhdistelmän nopeus saa alkaa ykkösellä.

Basbarduu

Lainaus käyttäjältä: Zego - kesäkuu 02, 2015, 16:29:46
Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - kesäkuu 02, 2015, 16:04:58
"Ketä kiinnostaa" toisten työaikataulut?  ???
Ei kuitenkaan tahallaan hidasteta mutta muuten olen sitä mieltä että heidän pitäisi suunnitella omat aikataulunsa paremmin, eli vähemmän ajoja.

Kuskit harvemmin suunnittelevat nuo aikataulut. Kilpailu on todella kova ja viimekädessä kuluttaja on maksajana. Ulkomaiset kuskit ei sitten välitäkään niin paljoa nuista säännöistä ja niinpä ulkomaalaiset firmat ajaa Suomen ajoja ja kuluttaa meidän kaikkien autoilijoiden veroilla ylläpidettäviä teitä.