Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

C5 wannabe

Kyllä Ladalla ajaa siinä kuin jollain toisellakin. Pitää vain tiedostaa ettei odota hyvää ergonomiaa, viimeisteltyä mukavuutta ja muita toteutuksia jotka on huomioitu nykyaikaisessa länsi autossa eri tavalla. Kori loppuu Ladasta ennen tekniikkaa, jos siitä ei huolehdi ja ennakoi.

hyper

Eräällä autoilijalla oli kova kiire eilen, piti lähteä keltaisen viivan yli ohitukseen muutama sata metriä ennen ohituskaistan alkamista. Enkä edes ajanut alinopeutta. 

En nyt ihan puhtain paperein toki itsekään siltä matkalta selvinnyt, yksi ohitus meni reilusti pitkäksi, ohituskaistan päättyessä jatkoin suoraan keltaisten viivoitusten yli vastaantulevalle ohituskaistalle kun vastaantulijoita sillä kertaa ei ollut. On se kumma miten 110kmh lasissa rekan ohitus voi kestää... mutta kun ohitukseen olin ryhtynyt niin jatkoin loppuun asti.

Molemmissa tapauksissa paikalla oli 100kmh rajoitus.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: hyper - elokuu 13, 2014, 08:12:25
Eräällä autoilijalla oli kova kiire eilen, piti lähteä keltaisen viivan yli ohitukseen muutama sata metriä ennen ohituskaistan alkamista. Enkä edes ajanut alinopeutta. 

En nyt ihan puhtain paperein toki itsekään siltä matkalta selvinnyt, yksi ohitus meni reilusti pitkäksi, ohituskaistan päättyessä jatkoin suoraan keltaisten viivoitusten yli vastaantulevalle ohituskaistalle kun vastaantulijoita sillä kertaa ei ollut. On se kumma miten 110kmh lasissa rekan ohitus voi kestää... mutta kun ohitukseen olin ryhtynyt niin jatkoin loppuun asti.

Tuttu tunne. Joskus on itsellä mennyt yli 120km/h nopeus kun rekkaa olen lähtenyt ohittamaan satasen alueella.
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

TuhoMeriMursu

Lainaus käyttäjältä: Seevitska - elokuu 13, 2014, 11:07:53
Lainaus käyttäjältä: hyper - elokuu 13, 2014, 08:12:25

Tuttu tunne. Joskus on itsellä mennyt yli 120km/h nopeus kun rekkaa olen lähtenyt ohittamaan satasen alueella.

itse ohitan aina lämä tiskissä. on sitten ohitus vauhti 60 tai 160km/h kunhan vain pääsen nopeasti ohi :)

vibes

^Sama mulla, koen sen hetkellisen roiman ylinopeuden turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

jtbo

Lainaus käyttäjältä: vibes - elokuu 13, 2014, 12:53:23
^Sama mulla, koen sen hetkellisen roiman ylinopeuden turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.

Noinhan se opetettiin autokoulussakin, mutta sittemmin ovat alkaneet tutkaamaan ohituskaistojen päässä, tavoitteena kai on ettei ohiteltaisi lainkaan?

Osa rekoista laskettelee yli satasta alamäkiin, todella monet pääsee sinne satkun pintaan.

Kumpikohan on vaarallisempaa jos pitäisi äkkiä pysähtyä, 140 henkilöautolla vai se 110 rekalla?

Kun muistetaan että nopeuden kaksinkertaistuessa liike-energia nelinkertaistuu, niin 60tonnia kasvaa aika paljon liike-energiaa suhteessa 1.5 tonniin.

Vartti pois vauhdista ja jarrutusmatka puolittui, näin muistaakseni opetettiin.

Mutta ei ne taida noita niin innokkaasti kytätä kuin sitä henkilöautoilijaa, joka yrittää nopeushumppaajasta päästä ohi?

Ihan aina nuo toimet eivät lisää sitä liikenneturvallisuutta aivan parhaalla mahdollisella tavalla. Joskus sitä voisi jopa kuvitella, että sitä ihan kuin vähäsen rahastusmielessäkin tutkauspaikkoja katsellaan.

Joskus sitä sitten ihmettelee, että mikä se tarkoitus sitten on, kuten kerran ajelin Kajaania kohti, Marraskuinen lumimyrsky ja Kuopion motarikin suhteellisen täysin autiona, siellä sitä oli keskikaiteiden välissä auto tutkaamassa likipitäen täysin tyhjää tietä yön tunteina, mikään muu ei liikkunut kuin lumihiutaleet maisemassa.
No ei ainakaan turhan kiireinen työpäivä tuolla tapaa tule.

Arkiöisin aika vähän muutoinkin on tuota liikennettä, viikonloppuisin sitä kaahailua enemmänkin näkee ja etenkin pe ja su iltaisin, kun hermoheikkojen pitää päästä äkkiä.

Tosin silloin en ole nähnyt kovinkaan usein noita tutkaamassa, enemmän hiljaisina arkiöinä.

Basbarduu

Lainaus käyttäjältä: jtbo - elokuu 13, 2014, 13:55:40
Ihan aina nuo toimet eivät lisää sitä liikenneturvallisuutta aivan parhaalla mahdollisella tavalla. Joskus sitä voisi jopa kuvitella, että sitä ihan kuin vähäsen rahastusmielessäkin tutkauspaikkoja katsellaan.

Liian monesti ovat vain rahastamassa. Ohituskaistoilla monet typerykset kiihdyttää kun olet ohittamassa, että joutuu ajamaan vielä kovempaa ohittaakseen. Sit ohituskaistan jälkeen ne palaa taas ajamaan vaihtelevaa alinopeutta. Kytät vois joskus koittaa sakottaa myös nuita jotka ikäänkuin "pakottaa" ajamaan ylinopeutta.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Seevitska

Joku nuori blondi järjesti liikenneympyrässä tänään sekä ihmetystä että naurua aiheuttavan tapahtuman. :D

Edelläni ajoi siis ko. nuoren naisen ajama beige V70. Saavuimme peräkkäin liikenneympyrään, jossa on yhteensä 4 erkanemiskaistaa. Nainen ajoi ympyrään, ja yht'äkkiä pysähtyi kahden erkanemiskaistan väliin! Ei ilmeisesti tiennyt minne mennä, mutta että pysähtyä ympyrässä? Annoin äänimerkkiä tälle haahuilijalle, lähti tekemään uuden kierroksen ympyrässä ja sitten pääsi oikealle kaistalle. :laugh:

Ainakin melkein. Sitten kun odotin kolmikaistaisen tienpätkän keskimmäisellä kaistalla, näin taustapeilistä kun tämä samainen sankari peruutteli, vekslasi ja oli miten sattuu. Ei osannut päättää toisen ja kolmannen kaistan väliltä. Päätyi kuitenkin kolmannelle. Missäköhän Siperiassa huitelee parhaillaan...

Mutta mokasin minä itsekin - unohtamalla parkkikiekon. :P Onneksi tuulilasissa ei kuitenkaan ollut pikavoittoa palattuani autolle.

Pasi A S

Puhuin puhelimeen autossani.Auto kävi,olin parkkiruudussa ja lopetin puhelun.Laitoin vilkun päälle, puhelimen telineeseensä ja sitten autoni keulan edessä seisoi lappuliisa.Hänellä oli siniset vaatteet ja hän viittoili minulle hus siitä parkkiruudusta.Minähän läksin kun oli paikka maksamatta.Ei siis sakkoa.Parkkiruutu oli maksullinen,en minä pysähtymisestäni maksanut,en pysäköinyt.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Pasi A S - elokuu 15, 2014, 18:10:09
Puhuin puhelimeen autossani.Auto kävi,olin parkkiruudussa ja lopetin puhelun.Laitoin vilkun päälle, puhelimen telineeseensä ja sitten autoni keulan edessä seisoi lappuliisa.Hänellä oli siniset vaatteet ja hän viittoili minulle hus siitä parkkiruudusta.Minähän läksin kun oli paikka maksamatta.Ei siis sakkoa.Parkkiruutu oli maksullinen,en minä pysähtymisestäni maksanut,en pysäköinyt.
Oli suopea lappuliisa.  :)
Jos pysäytät auton, niin se on välittömästi pysäköintiä, jos se ei johdu kuljettajasta riippumattomasta syystä.
Citroën 2CV AZ Berline -56

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Aakku - elokuu 15, 2014, 19:04:47
Jos pysäytät auton, niin se on välittömästi pysäköintiä, jos se ei johdu kuljettajasta riippumattomasta syystä.

Ei ihan noinkaan, laissahan sanotaan näin:
Lainaapysäköinnillä ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa, ei kuitenkaan lyhytaikaista ajoneuvon seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tahi ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

Pitäisi toki olla kuormaamista tai purkua, ihmisten tai tavaroiden, että ei olisi pysäköintiä, jos sitä ei tapahdu, niin kai se olisi pysäköintiä?

Pasi A S

Haa,avaan ensikerralla repsikan oven hämäykseksi,kun tuurini kuitenkin kääntyy vastaavassa tilanteessa.Mulle kun tulee reissuilla  paljon puheluita, väkisin osa osuu siihen hetkeen kun vieraan kaupungin keskustassa  sompailen.Vaikka on hf on mukavampi jotain teknistä ja vaativaa jutskaa selittää ja kun pysäyttää auton.

C5 wannabe

Lainaus käyttäjältä: Seevitska - elokuu 15, 2014, 13:52:32
Joku nuori blondi järjesti liikenneympyrässä tänään sekä ihmetystä että naurua aiheuttavan tapahtuman. :D

Edelläni ajoi siis ko. nuoren naisen ajama beige V70. Saavuimme peräkkäin liikenneympyrään, jossa on yhteensä 4 erkanemiskaistaa. Nainen ajoi ympyrään, ja yht'äkkiä pysähtyi kahden erkanemiskaistan väliin! Ei ilmeisesti tiennyt minne mennä, mutta että pysähtyä ympyrässä? Annoin äänimerkkiä tälle haahuilijalle, lähti tekemään uuden kierroksen ympyrässä ja sitten pääsi oikealle kaistalle. :laugh:

Ainakin melkein. Sitten kun odotin kolmikaistaisen tienpätkän keskimmäisellä kaistalla, näin taustapeilistä kun tämä samainen sankari peruutteli, vekslasi ja oli miten sattuu. Ei osannut päättää toisen ja kolmannen kaistan väliltä. Päätyi kuitenkin kolmannelle. Missäköhän Siperiassa huitelee parhaillaan...

Mutta mokasin minä itsekin - unohtamalla parkkikiekon. :P Onneksi tuulilasissa ei kuitenkaan ollut pikavoittoa palattuani autolle.

Eihän ollu itäisessä rekisterissä se auto? Semmonen haahuili huolto-aseman pihassa, eteen, taakse, sinne, tänne, ovi kiinni, ovi auki, autosta pois, autoon, puhelimen kans ja ilman.

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: C5 wannabe - elokuu 15, 2014, 20:23:47
Eihän ollu itäisessä rekisterissä se auto? Semmonen haahuili huolto-aseman pihassa, eteen, taakse, sinne, tänne, ovi kiinni, ovi auki, autosta pois, autoon, puhelimen kans ja ilman.
Oli kyllä mielestäni ihan Suomen kilvissä. Oli siis tuo 2000-2007 -mallinen "kakkoskoppainen" V70. En kuitenkaan ala kansallisuudesta väittämään, en vain hoksannut siinä tilanteessa kiinnittää erityistä huomiota kilpiin.

C5 wannabe

En ajatellut koko merkkiä :l Tämä mun pimu oli liikkeellä vanhemmalla Hyundailla. Ohan se saattanut vaihtaa autoakin välissä :P

oddjob58

vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Seevitska

kurtsi

Lainaus käyttäjältä: Seevitska - elokuu 16, 2014, 11:52:56
Lainaus käyttäjältä: oddjob58 - elokuu 16, 2014, 11:14:53
Tapahtui eilen jo. Suora tie, 80 km/h rajoitus. http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/viitostien-nokkakolari-mikkeliss%C3%A4-syy-viel%C3%A4-ep%C3%A4selv%C3%A4-190981
Premiumien taistelu käy noin kuumana?  :o

Älyllinen vajavaisuus ja kykenemättömyyys keskittyä yhteen tärkeään asiaan. Hurjan näköistä seurata aihetta sivuten ,kun yhdistelmäkuski kyynärpäillä ohjaten lukee tabletista ties mitä ja nopeutta mitä rajoitin antaa myöten.

Ei taida kulkijoita, kaikkia, kiinnostaa muiden turvallisuudesta huolehtiminen.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: Pasi A S - elokuu 15, 2014, 20:18:34
Haa,avaan ensikerralla repsikan oven hämäykseksi,kun tuurini kuitenkin kääntyy vastaavassa tilanteessa.Mulle kun tulee reissuilla  paljon puheluita, väkisin osa osuu siihen hetkeen kun vieraan kaupungin keskustassa  sompailen.Vaikka on hf on mukavampi jotain teknistä ja vaativaa jutskaa selittää ja kun pysäyttää auton.

Maksu on suoritettava oven avauksesta huolimatta ja vaikka kuormaisi autoa. Siihen maksulliseen paikkaan, kun jo pysähtyminen on kiellettyä maksua suorittamatta. Maksuun kuluva aika on sitä välttämätöntä pakollista pysähtymistä jota ei lueta rikkomukseksi eli on ns. pakollinen pysähtyminen, että voi maksun suorittaa.
Henkilöiden autoon nouseminen, poistuminen, kuormaaminen ja purkaminen ovat pysähtymistä, joten maksullisella paikalla pitää maksu suorittaa.
Maksulliselle paikalle saa maksua suorittamatta pysäyttää vain vammaisen matkustajan ottamista tai jättämistä varten pysäyttä taksin ja invataksin.

Pasi A S

Ilmeisesti tulkintaa saa ainakin tuossa tilanteessani käyttää, lappuliisa huitoi mut pois. Se onmuuten aika näky kun minä selitän asiakkaalle teknisiä puhelimessa, kädet käy :) Siksikin tarvii pysähtyä kun auton ratissa ollaan.

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: Pasi A S - elokuu 17, 2014, 14:05:06
Ilmeisesti tulkintaa saa ainakin tuossa tilanteessani käyttää, lappuliisa huitoi mut pois. Se onmuuten aika näky kun minä selitän asiakkaalle teknisiä puhelimessa, kädet käy :) Siksikin tarvii pysähtyä kun auton ratissa ollaan.

Lähes poikkeuksetta valvojilla on oikeus myös huomauttaa eli käyttää määrättyyn rajaan asti harkintavaltaa, ei kuitenkaan mm. autoon littyvissä veroasioissa.
Fiksu autoilija ja myös valvoja pitävät mielessään tosiasian: niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Valvojat tekevät heille uskottua tehtäväänsä virkavastuulla ja ovat yleensä ammattilaisia ja tottuneet kuuntelemaan jopa naurettavia puolustuspuheita ja selityksiä.

Pasi A S

Voin olla täysin väärässä mutta kun kyseessä oli kaupungin oma lappuliisa, virkapuvussa oli kaupungin pysäköinninvalvojan tunnusmerkit, pääsinköhän siksi vähemmällä? Tuli mieleen että yksityisellä olisi kamera laulanut ja sakovihko temmattu käyttöön. Käsittääkseni  yksityisen firman järjestemä pysäköinninvalvonta on tulospalkattua, kaupungin järjestämänä ei ole.

vibes

Yksityiset parkkipirkothan on sakottaneet pahimmillaan hälytystehtävällä olleita ambulanssejakin, ei mitään järkeä.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

jtbo

Joskus vähän sylettää, kun fillarilla ajelee kaupungissa asioilla, sellainen 80km tuli viimeksikin, sitten kun raikkaassa ukkoskuurossa kitkutat sitä muutaman kilometrin 3-5% nousua ylös, valkoisen viivan päällä, jonka alta asfaltti murentunut osin pois, niin eikö vaan joku vähemmän älykäs yksilö halua 'kouluttaa' pyöräilijää pois autotieltä ajamalla hihaa hipoen 80km/h ohi.

Pientareella ajo ei käy haitatta päinsä ja silloin mulla pyöräilijänä on oikeus kuljettaa ajoneuvoani ajoradalla, oikeastaan vähän pakkokin, ettei ole jatkuvasti nurin tai että ylipäätään pääsee noin pitkän matkan mäkiä kiipeillen, kaikki ei vaan osaa ajatella asiaa muusta kuin oman navan kantilta ja huis pois mun tieltä ohjaa sitten toimintaa.

Mutta, sitten kun pyörä pitää pysäköidä, tulee mieleen, että ei se lekurin viemä ajo-oikeus ole niin kauhean kamala, kun pyörän voi pysäköidä ihan mihin vaan ilman pelkoa sakoista, autolla sitä sai aina hakea pysäköintipaikkaa, etsiä rahaa tai hieroa kiekkoa.

Kaikessa on aina puolensa.

Mitä kovempaa elo on, niin sitä aidommalta se tuntuu, kumma ilmiö.

Renee

Tuota olettee varmaakin  pysäköntipaikallaa tormänneet autoihin jotkaa on parkkeerattu siiheen jalankulku väylälle el se osuuss jossa monesti on pieniä laattoja.Siinä mummeli on ihmeisään jos rollaatorilla yrittä ohittaa jotain tilautoa.Monesti tyhjää tilaa  on 20 metrin päässä mutta se ahteri on kasvannut niin suureksi että siihen oven eteen pitää parkeerata.