C5 - automatic gear fault

Aloittaja Timo_C5, elokuu 26, 2007, 20:30:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

Voisiko joku moderaattri vaihtaa topikin otsikoinnin oikeammaksi, eli "automatic gear fault". Vai tuleeko jollain gearbox fault?
Audi A4 tdi Q

PicassoHDI

Joni2402

kyllä se taitaa olla automatic gearbox fault mikä näyttöön ilmestyy.
Nykyiset: c5 x7 tourer 2.0hdi ja volvo v50 2.0d Entiset:C5 break -05`, Xantia 99`exclusive break

Nipper

Lainaus käyttäjältä: Joni2402 - maaliskuu 05, 2013, 11:43:55
kyllä se taitaa olla automatic gearbox fault mikä näyttöön ilmestyy.

Näin ainakin mulla...
Miksi se "gear fault" olisi, kun vika on koko laatikon paineensäädössä? :)
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

ilkkata

Osaisiko joku sanoa kuvan tekstin perusteella, missä vika

olli__o

Taitaa tuo virhe kääntyä:
"Intermittent fault. Pressure regulation fault, recommendation/variation"

Monta vikaa voi olla, joita voi yrittää eliminoida. Yleisin taitaa olla taitaa olla kuitenkin linjapaineen säädön toteuttava solenoidi:
Lainaa...The most common cause however is the pressure regulation solenoid valve.
Tuolta pösöstä lainaukset ja oli jonkinmoinen muiden vikojen eliminointitaulukko:
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/transmis/al4/solenoid.htm

Tuolla juttua magneettiventtiileiden vaihdosta:
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,19463.0.html

Janne L

Audi A4 tdi Q

Nipper

Lainaus käyttäjältä: ilkkata - huhtikuu 03, 2013, 15:35:57
Osaisiko joku sanoa kuvan tekstin perusteella, missä vika
Mun mielestä mulla on aina ollut samalla otsikolla "hetkellinen vika, paineen säätö" ja olen siinä käsityksessä, että se olis ne kuuluisat venttiilit. Onko sulla tehnyt vikaa usein?

Nipper

Lainaus käyttäjältä: Janne L - huhtikuu 03, 2013, 19:19:41
Veikkaan viallista vaihteiston paineanturia.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38778.msg166366#msg166366
Tämä paineanturi-juttu on mulle ihan uutta...

Pösö-foorumilta:
Lainaaaine-anturi löytyy vaihteiston pohjasta, kiinnitetty kahdella pultilla. Käsiksi pääset irroittamalla renkaan ja moottoritilan sivusuojan. Anturin johdin kiinnitetty pulttiklipsulla vaihteiston takapäädyn ala-osaan ja johdinliitin (vihreä) vaihteiston ohjaimen modular-liittimeen. Modular-liittimestä anturin johdinliitin irtoaa erikseen eli modular-liitin purkenee 'yksiköiksi'.

Onko tästä tällä foorumilla suurempaa tietoa? Paineanturista ei mulle käyttämäni huolto tahi Veho aikanaan kertonut mitään...

Nipper

Lainaus käyttäjältä: Janne L - maaliskuu 05, 2013, 10:20:49
Voisiko joku moderaattri vaihtaa topikin otsikoinnin oikeammaksi, eli "automatic gear fault". Vai tuleeko jollain gearbox fault?

Tästä aiheesta Pösö-foorumilta:
LainaaJa kumpi se nyt on; Automatic gearbox fault vai Automatic gear fault? Itselläni tulee automatic gear fault -ilmoitus näyttöön (toivottavasti ei tule enää), ja jotkut ovat näkevinään koko vaihdelaatikon.

Mulla vika on aina ollut "gearbox fault", mutta onko näitä siis kahta erilaista vai onko kyseessä sama vika?

Modet: Koska ilmeisesti molempia vikakoodeja esiintyy, niin vaihtakaa nyt otsikkoon sit molemmat...

Teuski

'02 C5 2.0 ainakin herjaa "Automatic gear fault":ia.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

ilkkata

[/quote]
Mun mielestä mulla on aina ollut samalla otsikolla "hetkellinen vika, paineen säätö" ja olen siinä käsityksessä, että se olis ne kuuluisat venttiilit. Onko sulla tehnyt vikaa usein?
[/quote]

Pari kertaa viikossa.
Tänään vaihdettu solenoidit. Ensimmäiset 240 km, tuntuu tosi hyvältä. Aivan kun olisi uusi laatikko. :D

Nipper

Lainaus käyttäjältä: ilkkata - huhtikuu 08, 2013, 21:13:14
Pari kertaa viikossa.
Tänään vaihdettu solenoidit. Ensimmäiset 240 km, tuntuu tosi hyvältä. Aivan kun olisi uusi laatikko. :D
Vaihtuukos solenoidien/venttiilien vaihdossa öljystä suurempi osa kuin normaalisti? Siis tuleeko öljyä pihalle, kun venttiiliboksi irotetaan laatikon kyljestä?

Olen vaan itse pohtinut asiaa siltä kantilta, että lika öljyn seassa aiheuttaisi venttiiliongelmia enemmän kuin varsinainen venttiilivika. Ja jos kaikki öljy ei vaihdu isommassakaan rempassa, niin todennäköisesti ainakin osa siitä liasta jää kiertoon rempan jälkeenkin... Toki lian johdosta venttiilit jne. kuluu siihen vaihto aina auttanee joka tapauksessa...

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Nipper - huhtikuu 09, 2013, 11:22:10
Vaihtuukos solenoidien/venttiilien vaihdossa öljystä suurempi osa kuin normaalisti? Siis tuleeko öljyä pihalle, kun venttiiliboksi irotetaan laatikon kyljestä?

Ei merkittävästi. Desin verran voi saada tiristeltyä venttiilipöydän syövereistä, mutta ei se öljyn vaihtuvuutta ajatellen auta mitään. Joskus olen pyöräyttänyt konetta startilla kun lootaöljyt on jo laskettu pois (moottorin käynnistyminen on hyvä estää). Sillä konstilla turbiinista voi lorahtaa vielä ihan mukava määrä öljyä.
DS 21 Pallas -66, ZX 1.9 -91, C6 3.0 -06

Nipper

Eli jos öljyn seassa vain on likaa, kuten varmasti on enemmän tai vähemmän, niin venttiilien vaihto ei välttämättä auta mitään...

olli__o

Lainaus käyttäjältä: Nipper - huhtikuu 09, 2013, 16:51:48
Eli jos öljyn seassa vain on likaa, kuten varmasti on enemmän tai vähemmän, niin venttiilien vaihto ei välttämättä auta mitään...
Jos siellä on niin paljon likaa, ettei normi öljynvaihdot auta, lienee syytä miettiä muutenkin: laatikossa on kyllä suodatin, mutta eikös sen vaihto vaadi koko laatikon irtioton ja halkaisun?
Muuten jos laatikkoa ei tarvitse kokonaan remontoida, riittänee normaali öljynvaihto venttiilien vaihdon yhteydessä (tai ehkä toinenkin jonkun ajan kuluttua vai onnistuuko huuhteluvaihto)

Nipper

Ai sielä on suodatinkin... Uutta tietoa sekin... Ja muuttaa toki tilannetta.
Mutta mulla on vikaa esiintynyt sekä vanhoilla että just vaihdetuilla öljyillä, joten siitä olen päätellyt, että satunnaista vikaa aiheuttaisi jokin likapartikkeli, joka pyörii systeemissä...tai useampi sellainen...

olli__o

Ainakin AL4:n periaatekuvan mukaan pumpun jälkeen on heti joku kikkula johon lähetetään P ja sen jälkeen mitataan P, eli voisi ehkä olla tuo linjapaineen säätöventtiili? (ja toivottu P ja mitattu P). Öljyfiltteri on perinteisesti imusihdissä juuri ennen pumppua, sen suodattavuus voi olla tietysti kysymysmerkki, kun ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin tehdaskorjauksessa.

Tuolta sen filtterin ja öljypumpun näkee (ja kuulee portugaliksi Pink Floydin säestämänä) 3 minuutin kohdalla:
http://www.youtube.com/watch?v=G7g1Wb5reck

Veikkaan että magneettiventtiilivikakin on useimmiten tuollainen ilmenee/ei ilmene ihan taivaankappaleiden asennon ja lämpötilan + monen muun parametrin perusteella. (kuten vaikka sitikan tyhjäkäyntisäätimen satunnainen jumittelu - voi helposti kuvitella että siitäkin voi päätellä jotain syy/seuraus suhteita vaikka sattuisi olemaan täysin satunnaista ja harvaa).

Lainaus käyttäjältä: Nipper - huhtikuu 09, 2013, 17:37:25
...Mutta mulla on vikaa esiintynyt sekä vanhoilla että just vaihdetuilla öljyillä...
Onko jotain muuta kuin öljynvaihtoja tehty (vaikka niitä venttiileitä vaihdettu)?

Nipper

Lainaus käyttäjältä: olli__o - huhtikuu 09, 2013, 19:26:02
Lainaus käyttäjältä: Nipper - huhtikuu 09, 2013, 17:37:25
...Mutta mulla on vikaa esiintynyt sekä vanhoilla että just vaihdetuilla öljyillä...
Onko jotain muuta kuin öljynvaihtoja tehty (vaikka niitä venttiileitä vaihdettu)?
Ei muita vaihtoja. Boksin aivot kyllä nollattiin viimeksi.

On ihan totta, että menee kuun asennon jne. mukaan.
Itseni olen ainakin saanut nyt vakuuttuneeksi, että mitään venttiilivikaa ei voi olla, jos vaihteisto "vikaa" esiintyy esim. neljän kuukauden välein kahdesta neljään kertaan viikon aikana. :)

Nipper

No niin, nyt on taas sellaset ajat käsillä, että vaihteisto on valittanut tällä viikolla joka päivä, kun olen töistä lähtenyt. Näin on käynyt kerran ennenkin. Töissä parkkiruutuni on hieman vinossa sivusuunnassa, tosi loivasti, mutta vähän kuitenkin. Olen kokeillut autoa molemmin päin ruutuun ja ajoa manuaalina. Ei vaikutusta. Tänään auto on tasamaalla, joten saa nähdä onko vaikutusta.

Mutta jälleen on pohdinnan aika. Mistä moinen? Voiko laatikon öljytaso olla laskenut ja vinossa asennossa öljyt karkaa joltain anturilta tms ja aiheuttaa hetken käynnistyksen ja liikkeellelähdön jälkeen "gearbox faulty" virheen? Nyt ei ole kertaakaan rytkäyttänyt vian kanssa, on vain tullut ilmoitus ja vaihteiston lukittuminen kakkosvaihteelle.

Täytynee käydä öljyt vaihtaan laatikkoon. Viime kerrasta on nyt noin 13 tkm ja noin yhdeksän kuukautta...

Nipper

Tasaselle parkkeeraaminen ei tuottanut vaihteiston vikaa. Eli voiko oikeasti auton vino asento ja siten öljyn tason muutos aiheuttaa tätä vikaa?

Lähinnä nyt mietin, että ottaako vanhoja öljyjä pois lainkaan vai lisääkö vain vähän uutta...

Nipper

Lainaus käyttäjältä: olli__o - huhtikuu 09, 2013, 17:15:46
Jos siellä on niin paljon likaa, ettei normi öljynvaihdot auta, lienee syytä miettiä muutenkin: laatikossa on kyllä suodatin, mutta eikös sen vaihto vaadi koko laatikon irtioton ja halkaisun?
Muuten jos laatikkoa ei tarvitse kokonaan remontoida, riittänee normaali öljynvaihto venttiilien vaihdon yhteydessä (tai ehkä toinenkin jonkun ajan kuluttua vai onnistuuko huuhteluvaihto)

Kuulemma jossain dokumentissa oli juttua jonkun vanhan Porschen automaattilaatikon kiukutteluista. Se oli ratkennut suodattimen vaihdolla. En tiedä onko laatikot milläänlailla samanlaisia edes, mutta kuitennii...

Eipä suodattimen vaihto AL4:seen taida silti tulla kysymykseen, jos se vaatii laatikon irrotuksen jne... Eli kustannuksiltaan ei ole järkevä.
Jos suodatin on mallia ohivirtaava suodattimen tukkeuduttua, niin voisihan sekin jotain sit selittää. Muuten en tiedä. Kunhan spekuloin... :)

Nipper

Mitä tulee muuten mun tarinoihin, niin toissa viikolla kävin öljyt vaihdattamassa laatikkoon. Näyttää auttaneen taas eteenpäin. Töistä lähdön jälkeisen alamäen vika loppui itseasiassa öljyynvaihtoon lähdössä, siis ennen vaihtoa :). Kotipuolessa "ongelma ylämäki" oli muutamana päivänä vielä ongelma vaihdon jälkeen, mutta sittemmin ei ole vikaa siinäkään enää tullut.

Kop kop siis ja toistaseksi menee taas hyvin. Samalla laatikon luonnekin muuttui täysin. En tarkoita vaihtojen luonnetta, joka yleensä muuttuu jouheammaksi öljynvaihdolla. Tarkoitan kuinka laatikko toimii yleensä. Muuttui vanhasta lahnasta aropupuksi pari päivää öljynvaihdon jälkeen. Joko laatikko oli vikatilojen takia "hitaalla" tai sitten se on nyt samalla vain päättänyt oppia ralli-moodia jostain syystä. Öljynvaihdon jälkeen nopeammat kiihdytykset oli luokkaa matelua. Viikko vaihdon jälkeen laatikko muuttui tosi pirteäksi... Tietääkseni huoltamolla ei koskettu laatikon aivoihin muutoin kuin poistamalla vikakoodit...

Mutta nyt siis mennään taas normaalisti. Väkisinhän tässä on tullut mieleen, että venttiiliremontti olis jo varmaan maksanut itsensä takaisin, mutta se on jälkiviisautta! :) Jääräpää, kun haluis tietää ensin vian perimmäiset syyt ja saada perustelut rempalle... =)

TeeKoo

Eipä ole tässä ketjussa kovin tuoretta viestiä mutta otsikko passaa.

Kun tuota ilmoitusta on alkanut esiintyä pahimmillaan  kerran viikossa. Onko se oire jostain tulevasta katastrofista vai unohdanko koko jutun kun kerran toiminta normalisoituu kun auton käynnistää uudestaan? Öljyn vaihdon tilaan Auto-Centeristä. Kyselen siltä samalla.

14 vuotta vanhaan autoon ei kovin kallista remonttia viittis tehdä. Mutta kun se muuten toimii niin hyvin ja on kiva. En vielä haluaisi luopuakaan siitä.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Prof. Dr. Holzauge

Lyökö vaihteiston vikatilaan (pakkokolmonen) tuon myötä? Rytkähtelevätkö vaihdot? Jos kyllä, voi henkisesti varautua kahden linjapaineen säätösolenoidin vaihtoon vaihteiston venttiilikoneistoon...