Kokemuksia uudesta Berlingo III mallista (K9)

Aloittaja HiTec, tammikuu 08, 2020, 19:40:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

rassaaja

Hei,

Täällä vanha jäsen jolla aikoinaan ollut C4 ja picasso tuli hankkineeksi PSA konsernin tuotteen jossa Opelin merkki keulassa eli kyseessä Opel Combo life vm. 2020 joka pitkälti siis sama kuin berlingo.
Opelin mukana tuli samanlainen kova suht pieni muovinen peitelevy keulaan, kaippa se sen verran estää ilmavirtaa mitä tarvis (aikoinaan yksi pääsyy maskille citikoissa taisi olla se että ei lumi kertyisi jäähdytinpuhaltimeen joka sijaitsi syylärin etupuolella, uuden mallisessa berlingossa näyttäisi kyllä että flekti on jäähdyttimen takana eli moottorin puolella ja siten ei kaiketi lumen pitäisi tuottaa onglemia sen enempää kuin muissakaan autoissa).

Combolla nyt ajellut parisen viikkoa ja pari huomiota;
- mittaristo pari kertaa tehnyt sellaisen asian että taustavalon kirkkaus kesken ajon itsekseen mennyt täysille, ja sellaiseen moodiin että ei reagoi mittariston taustavalonvoimakkuuden säätimeen laisinkaan, kunnes auto käytetty sammuksissa. Samaan aikaan katoaa mittaristosta mm. automaattisen kaukovalon merkkivalo, liekkö jokin SW bugi ym mutta eipä tuo ajoa hidasta, ja tosiaan palautuu ennalleen kun auto sammutetaan ja käynnistetään uudelleen
- penkinlämmitin ei lähde etenkään nyt kylmillä ilmoilla päälle ennen kuin jonkin aikaa moottori käynyt/autolla ajettu jonkin matkaa, oma mututuntuma on että penkilämmitin vaatii tietyn akkujännitteen toimiakseen, mutta onko jollain kokemuksia/tietoa tästä?
Autossa vielä 2v takuuaikaa jäljellä parisen kuukautta, pitänee asia tutkituttaa merkkihuollossa & mittauttaa akku

Mutta juu mukava peli ajaa, tuo puretech 130hp moottorin ja 8 lovisen automaattilaatikon yhteistoiminta on mielestäni todella sujuvaa, kiva auto ajella.
Sivutuuleen 110km/h nopeudessa jossain määrin reagoi combo, mutta auton malli&korkeus sellainen että ihmekös tuo.

S@mi

Tervetuloa Rassaaja!

Eli samanlainen peitelevy varmaankin sitten kyseessä. Varmaan tuo isoimmat viimat estää, vaikka jää sitä avointa aukkoakin aika lailla. Joissain automalleissa maskisuojan yksi tarkoitus on estää jonkun huohotinputken jäätymisen pakkasilla, tiedä sitten onko Berlingossa edes tähän alttiutta ja blokkaako jo tuo pieni peitelevy riittävästi ajoviimaa ???

Penkinlämmitimmistä, ihan sama juttu eli ei lähde välttämättä heti päälle, vasta kun akkujännitettä on riittävästi. Yleensä viimeistään minuutin sisällä startista on lähtenyt päälle. Mulla on Berlingossa Webasto, niin sama juttu siinäkin, ei lähde päälle jos akku on päässyt liian tyhjiin.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: S@mi - marraskuu 28, 2021, 19:47:34
Miten HiTec ja muut, millainen setti on auton mukana tullut?
Yep, samanlainen pelkkä alaosan osittain sulkeva suoja sitä on itselläkin ja kun vertailukohtaa ei ole kuinka hyvin täysin molemmat aukot tukkiva toimisi, niin eipä tuota mukana tullutta nyt moittimaankaan. Vaan noin ulkonäöllisesti tuo alkup. istuu todella nätisti paikoilleen, kovamuovisena kun on vielä rivoituksen muotoilukin mukana ja kynnet varsin tehokkaasti kiinni pysyvät, niin ihan bueno enkä epäile hetkeäkään etteikö pysyisi myös harjapesussa paikoillaan, vaikka ikinä tuo oma kiesini ei vielä harjakonetta ole edes nähnytkään. Tuon suojan muoto tosiaan on sellainen että se on tarkoitettu asennettavaksi aivan kuskin puoleiseen aukon päätyyn ja näin pelkääjän puoleisesta jää osa paljaaksi, mutta eipä tuon kanssa nyt ongelmiakaan ole tullut, auto pitää lämpönsä kovissakin pakkasissa varsin hyvin - itsellä tarvittaessa tosin webaston avittamana, joten senkään puolesta ei tosiaan ole ikinä palella tarttenut vaikka pidempi XL-korimalli onkin kyseessä :)

Lainaus käyttäjältä: rassaaja - marraskuu 28, 2021, 20:20:02
- penkinlämmitin ei lähde etenkään nyt kylmillä ilmoilla päälle ennen kuin jonkin aikaa moottori käynyt/autolla ajettu jonkin matkaa, oma mututuntuma on että penkilämmitin vaatii tietyn akkujännitteen toimiakseen, mutta onko jollain kokemuksia/tietoa tästä?
Kuten myös Berlingossa pieni tovi startin jälkeen pitää venttailla että jakkaragrillit on käytettävissä. Liekö sitten mitään tekemistä akun jännitteen kanssa, itse sanoisin pikemminkin elektroniikan, sillä tuo navari on saanut myös alustuksensa yms. tehtyä about samalla hetkellä kun grillinkin saa päälle = tuo grillin käyttökytkin on siis softatoiminen tahtonäppäin, eikä suinkaan kovaa rautaa oleva perinteinen katkaisija ???
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

KariM

Myös edellisessä B9-kopassa peffagrillin saa tulille vasta epämääräisen kotvan kuluttua käynnistyksestä.  Joskus heti, joskus vasta pienen ajomatkan jälkeen.

Arvelen auton viivästävän latauksen aloitusta ja sitä ennen estävän isotehoisten sähkölämmittimien käytön.

rassaaja

kiitos vastauksista penkinlämmittimen toimintaan liittyen.

Mittariston taustavalon kirkastuminen näyttääkin olevan automaattinen toiminto joka tapahtuu kun päivä kirkastuu, samalla ajovalojen merkkivalot katoavat mittaristosta mutta.palautuvat siihen taas kun ulkona hämärtyy.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: rassaaja - joulukuu 02, 2021, 07:09:29
Mittariston taustavalon kirkastuminen näyttääkin olevan automaattinen toiminto joka tapahtuu kun päivä kirkastuu, samalla ajovalojen merkkivalot katoavat mittaristosta mutta.palautuvat siihen taas kun ulkona hämärtyy.

Yep, samalla navari vaihtaa yö/päivä moden ja toki myös HUD vaihtaa kirkkauttaan. Noille on myös omat asetuksensa, kuinka kirkkaan haluaa sen päivä-moden olevan ja kuinka himmeän sen yö-moden :)

Ajovalojen suhteen on toki mahdollista että ne syttyvät myös sateen sattuessa, kun autom. pyyhkijä pyykäsee sen 3. kerran lyhyen ajan sisällä. Tällöin ajovalot kyllä syttyy, mutta navari ei vaihda yö-modeen eikä mitään muutakaan. Myöskään autom. pitkät eivät tällöin aktivoidu, vaan ne vaativat tosiaan hämärän ennen kuin kytkeytyvät toimintaan (=merkkivalo mittaristossa ajovalojen merkkivalon päällä) 8)

Asiasta toiseen huomasinpa tuossa webaston toimivan paremmin sisälämppärinä kun laittaa "sopivat" asetukset autom.ilmastointiin ennen kuin auton sammuttaa. Tuossa viimeksi kun laitoin suuntauksen tuulilasille ja sisäkierron päälle, niin autohan oli sisältä tosiaan lämmin vaikka ulkona oli -10 pakkasta, normaalisti kun tuo on enempi vain sellainen lämpimähkö. Samaten tuo varttikate on jälleen osottanut ylivoimaisuutensa, ei tartte tuulilasilta lumia pyyhkiä, pyyhkijöiden kaukalosta paakkuja kaiveskella, sivuikkunoista tahi peileistäkään jäitä rapsia. Voin suositella lämpimästi :)

BMW R 1200 ST -05

Aakku

Lainaus käyttäjältä: HiTec - marraskuu 17, 2021, 08:43:32
Pikkasen kyllä taisi mennä nyt mainostamisen puolelle, mutta sen verran tyytyväinen olen tuohon ollut. Vielä kun sattui melko hieno 285;- tarjouskin, niin ajattelin että nyt ostetaan hyvä, riittävän suuri laukku, jonka kanssa ei tartte jatkuvasti säätää - ja sellaisen todellakin sain :)
Hiukan palailen tähän aiheeseen.
Saitko kännykkään toimivan softan? Mulle ei tullut paketin mukana mitään ohjekirjasta, joten kokeilin netin ohjeiden mukaista softaa, joka ei aukea.
Niin ja tuli hankittua Frezzer Pro 42L.
Citroën 2CV AZ Berline -56

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 03, 2021, 11:51:28
Saitko kännykkään toimivan softan? Mulle ei tullut paketin mukana mitään ohjekirjasta, joten kokeilin netin ohjeiden mukaista softaa, joka ei aukea.

Yep, tämä softa mulla toimii Frezzerin kanssa Androidissa kuin se kuuluisa junan vessa :)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alpicoolneutral.fridge.controller&hl=fi&gl=US
BMW R 1200 ST -05

Aakku

Lainaus käyttäjältä: HiTec - joulukuu 03, 2021, 12:31:13
Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 03, 2021, 11:51:28

Yep, tämä softa mulla toimii Frezzerin kanssa Androidissa kuin se kuuluisa junan vessa :)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alpicoolneutral.fridge.controller&hl=fi&gl=US
Juu tuotakin softaa yritin käyttää.
Saattaa olla kännykässä yhteensopimisongelma. Android 8:lla mennään.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 03, 2021, 14:27:26
Saattaa olla kännykässä yhteensopimisongelma. Android 8:lla mennään.

Itsellä Android 10 ja homma toimii. En sitten tiedä toimisiko tuo APK erikseen ladattunakaan sulla yhtään sen paremmin ???
https://www.alpicool.com/app.html
BMW R 1200 ST -05

S@mi

Lainaus käyttäjältä: HiTec - joulukuu 02, 2021, 08:28:53
Asiasta toiseen huomasinpa tuossa webaston toimivan paremmin sisälämppärinä kun laittaa "sopivat" asetukset autom.ilmastointiin ennen kuin auton sammuttaa. Tuossa viimeksi kun laitoin suuntauksen tuulilasille ja sisäkierron päälle, niin autohan oli sisältä tosiaan lämmin vaikka ulkona oli -10 pakkasta, normaalisti kun tuo on enempi vain sellainen lämpimähkö.

Tämä olikin mielenkiintoinen tieto. Olen elänyt uskossa, että vain manuaali-ilmastoinnin kanssa noilla säädöillä olisi vaikutusta siihen, miten Webasto sisätiloja lämmittää. Sellainenkin tieto josssain oli, että automaatti-ilmastoinnin kanssa Webasto kytkee ne puhallus-/lämmitysasetukset, mitkä Webaston asennushetkellä oli käytössä. Tiedä sitten, mutta täytyy ilman muuta kokeilla.
Nyt kylmemmillä keleillä jos olen 30 min pitänyt Webastoa päällä, auto on kyllä sisältäkin oikein kunnolla lämmin. Toisaalta 10 min lämmityksen jälkeen vain haaleahko. Jos noilla asetuksilla saisi sitten lyhyemmilläkin lämmitysajoilla kopin kunnolla lämpimäksi.
Tarkoitatko HiTec sitä tuulilasin huurteenpoistoa (jolle siis on oma nappula) vaiko vain sitä ilmansuuntausta ylös?

HiTec

Lainaus käyttäjältä: S@mi - joulukuu 05, 2021, 13:08:43
Tarkoitatko HiTec sitä tuulilasin huurteenpoistoa (jolle siis on oma nappula) vaiko vain sitä ilmansuuntausta ylös?

Ihan vain tavallista ylös-suuntausta 8)
BMW R 1200 ST -05

Ves_ku

Lämmitys on sadetunnistimen lisäksi toinen mihin pitäsi päästä itse tekemään koodi. Hyvä jos näissä enää puolta hyödynnetään siitä kapasiteetista jolla autoa voitaisiin lämmittää niin ajossa kuin esilämmityksessä.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Ves_ku - joulukuu 05, 2021, 19:22:57
Lämmitys on sadetunnistimen lisäksi toinen mihin pitäsi päästä itse tekemään koodi.

No jo ylipäätään tuo erilaisten asetusten ja säätämisten mahdollisuus pitäisi tuoda autoon itseensä, sen lääppimänäytön kautta kun voi vallan hyvin kommunikoida käyttäjän kanssa, mitä hän haluaa muuttaa miksikin. Tokinhan tuo onnistuu Lexallakin, mutta miksi ei autossa itsessäänkin kun kaikki tarvittavat vermeet siinä on jo valmiina, vain käli-softa puuttuu. Ajatellaan vaikka tuota meidän talnkin pääasiallista lämmitinta, poistoilmalämpöpumppua, niin siinä on 3 kpl A4-liuskoja erilaisia asetuksia mitä siinä voi säätää, mistä vikaa etsiä, mitä pakko-ohjata käsin tahi mitä seurata esim. sähkön kulutuksia, lämpötiloja jne. Miksi tätä kaikkea ei ole autossa jo itsessään, miksi siihen tarvitaan erillinen, kallis ulkoinen laite tuota käskyttämään? ???

Toki sitten näitä DIY-tumpeloita varten pitää sinne tuoda myös mahis "palauta tehdasasetukset" joilla voi kaiken sotkemansa nollata ja aloittaa alusta ;D
BMW R 1200 ST -05

rassaaja

Kysymys, pitäisikö keskinäytön virtanapissa/voluumipotikassa palaa valo?
Sama koskee automaatti ilmastoinnin lämpötilan säätönamiskoja?
Tässä opelissa ko. napit ovat tyystin valaisemattomia, lliekkö vika vai ominaisuus

HiTec

Lainaus käyttäjältä: rassaaja - joulukuu 14, 2021, 16:49:21
Tässä opelissa ko. napit ovat tyystin valaisemattomia, lliekkö vika vai ominaisuus

Jotenkin muistelisin että ominaisuus, sillä eivät nuo taida kyllä palaa itsellänikään Citroënissa. Siis aut.ilmastoinnissa nimenomaan ne ylös-alas vivut, kaikissa muissa sen näppäimissä kyllä valot loistaa - muistaakseni :?
BMW R 1200 ST -05

S@mi

Täytyypä tarkistaa kun seuraavaksi rattiin pääsen. Kummastusta on alusta asti herättänyt, että hansikaslokeroissa ei ole mitään valaistusta. Ihme köyhäilyä, kun 80-luvun autoissakin taisi jo kaikissa olla.

Tuli muuten tänään takaisinkutsu maahantuojalta. Autonvalmistajan pyynnöstä lisälämmittimen sähkönsyöttösarjan korjaus ja tarvittaessa BSI-ohjauslaitteen ohjelmoinnin päivitys.
En sitten vielä osaa sanoa tarkemmin mistä on kysymys ???

HiTec

Eikä ole hanskalokerossa myöskään USB- sen paremmin kuin AUX-liitintäkään, vaikka kuinka ohjekirjakin niin väittää :-\

Jep, samainen takaisinkutsukirje tuota tipahti itsellenikin tänään postilaatikkoon. Jokohan saisivat Webaston oikeasti kuntoon, ettei auto aina tervehtisi jakoavaimella ja navari ehdottelisi korjaamolle suuntaamista kun autoa on esilämmittänyt moottorin kovemmilla pakkasilla. Ei sillä kun tuon tietää niin siitä sen kummoisempaa säikähdä, mutta kiwahan se olisi jos tuokin olisi kunnossa :-\

Edit: Tässä vielä tuo Traficomin tiedote tästä takaisinkutsusta: https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/15958
BMW R 1200 ST -05

S@mi

Mulla on kyllä ylemmässä hansikaslokerossa sekä AUX että USB. USB:iin olen tunkenut pienen muistitikun täynnä musiikkia toimittamaan jukeboksin virkaa.

Tänään tuli varattua aika korjaamoaika takaisinkutsun perusteella. Homman kesto arviolta 2-3 tuntia, sijaisauto ei kuulu diiliin.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: S@mi - joulukuu 16, 2021, 20:29:29
Tänään tuli varattua aika korjaamoaika takaisinkutsun perusteella. Homman kesto arviolta 2-3 tuntia, sijaisauto ei kuulu diiliin.
Takaisinkutsuun kuuluu aina sijaisauto tuon pituisessa korjauksessa. Minulta kysyttiin asiakaspalvelun laadunvarmistuksesta, oliko sijaisautoa tarjottu. Ei ollut tarjottu, josta sitten kuulemma meni kysely huoltoon. Minä en useinkaan ota sijaisautoa, mutta sitä pitää kysymättä tarjota.
Tämä tapahtui Peugeot huollossa. Citikan toimintaperiaatteesta en tiedä.

HiTec

Mulla on kyllä ylemmässä hansikaslokerossa sekä AUX että USB.
Liekö tuokin sitten varustetaso/toimituseräkohtainen juttu, ei meinaan olisi ensimmäinen Citroënin kohdalla ::)

Omani on kevään -20 toimituksia, 5-paikkainen XL Shine about kaikilla lisäherkuilla mitä listalta vain sai mukaan ruksittua (https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=30429.msg228386#msg228386). Ekoja toimituksia joissa aluvanteet vaihtui hopeisista kokomustiin (tietenkään asiakkaalle mitenkään etukäteen kertomatta). Mutta olivat sitten asentaneet mukaan tilatut talvikiekot pelleille (ilman pölykapseleita), vaikka tilasin ne aluilla, niin sain kuitenkin puhuttua nuo kirkkaat alut ja lopulta tekivät vielä vanteiden pyöräytyksenkin s.e. kirkkaat on nyt kesä- ja nuo kokomustat talvikiekoissa 8)

Homman kesto arviolta 2-3 tuntia, sijaisauto ei kuulu diiliin.
Näissä lyhkäsissä jutuissa olen itse yleensä ottanut läppärin mukaan ja tehnyt etäduunia merkkarin asiakastiloissa, jaksa tuollaisen muutaman tunnin vuoksi himaan takas edes raahautua, vaikka kuinka saisi sen sijaisautonkin alleen, niin innokas uusien autojen koeajaja en ole ^-^
BMW R 1200 ST -05

Aakku

Lainaus käyttäjältä: HiTec - joulukuu 17, 2021, 08:47:11
Näissä lyhkäsissä jutuissa olen itse yleensä ottanut läppärin mukaan ja tehnyt etäduunia merkkarin asiakastiloissa, jaksa tuollaisen muutaman tunnin vuoksi himaan takas edes raahautua, vaikka kuinka saisi sen sijaisautonkin alleen, niin innokas uusien autojen koeajaja en ole ^-^
Onko sinulle sitten tarjottu takaisinkutsujen yhteydessä sijaisautoa? Peugeotin laadunvalvojan mukaan se on huollon velvollisuus tarjota. Sitä ei siis tarvitse edes itse pyytää.
Minäkään en yleensä juuri koskaan ole käyttänyt sijaisautoa, ellei ole pidempi vakuutusyhtiön korvaama sijaisauto.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 17, 2021, 09:33:14
Onko sinulle sitten tarjottu takaisinkutsujen yhteydessä sijaisautoa? Peugeotin laadunvalvojan mukaan se on huollon velvollisuus tarjota. Sitä ei siis tarvitse edes itse pyytää.

Yleensä nuo todella harvakseltaan tulleet kutsut on hoidettu ihan normaalin vuosihuollon yhteydessä ja niin ajattelin kyllä tämänkin kanssa toimia, seuraava määräaikaishuolto kun on keväällä jo muutenkin 8)

Mutta mitä tuossa muutaman kerran olen takuukorjauksissa käynyt, niin silloin on pidemmällä keikalla ... tai no aikaa sopiessa mainitsin että kuuluuhan siihen sijaisauto ja se luvattiin, vaikka sitten tiskillä olenkin joutunut sen perään vielä kyselemään jotta sellainen luvattiin, niin missähän se on. Ei ollut tietoa, mutta kuitenkin se sitten lopulta järjestyi, vaikkakin pitkin hampain ja avaimet nakattiin minulle vähän kuin ns. koiralle luu :-\

Tuon ex. Nissanini kanssa homma sen sijaan pelasi kuin junan vessa, My Nissan -palveluun rekisteröidyttyäni jopa määräaikaishuoltoihin kuului aina valoitukseton sijaisauto mukaan ja joka ainut kerta sain jopa valita millainen auto. No halusin joka kerta Leafin ihan vain sähköautoilua kokeillakseni ja sellainen järjestyikin alle joka ainut kerta :)

Eli olisi tässä mm. MetroAutolla hieman opikseen otettavaa, lisäisi tuon valoituksettoman sijaisauton huoltojen kylkeen jokaiselle MyCitroën -rekisteröityneelle asiakkaalle ja näin saisivat heitä koeajamaan juurikin uusia sähköautoja ja kenties se voisi poikia jopa autohankinnan kipinän, jotta kyseinen huoltoasiakas onkin kohta uusi auton ostaja = erittäin toimivaa suoramarkkinointia siis siinä samalla 8)
BMW R 1200 ST -05

rassaaja

Lainaus käyttäjältä: S@mi - joulukuu 15, 2021, 18:52:41
Täytyypä tarkistaa kun seuraavaksi rattiin pääsen. Kummastusta on alusta asti herättänyt, että hansikaslokeroissa ei ole mitään valaistusta. Ihme köyhäilyä, kun 80-luvun autoissakin taisi jo kaikissa olla.

Juu itsekin vähän ihmetellyt tätä opelin sisävalaistuksen vähyyttä, hanskalokeroissa ei valoa ja sIsävalot kellertävää halogeenia, itse asiassa sisävalon sävy ärsytti siinä määrin että vaihdoin led-polttimot kahteen kattovalaisimeen: takapenkin kohdalla oleva kattovalaisin oli helppo irrottaa mutta etutilojen valaisin vaati vähän enemmän työtä, piti varovasti irroittaa se muovipaneli katosta jossa valaisimen lisäksi muutakin tekniikkaa kiinni. Itse polttimotkin oli aika tiukassa kiinni pidikkeessään joten en alkanut niitä pienien kohdevalojen polttimoita vaihtamaan. No nyt on kirkkaampi ja valkoisempi valo autossa kun oven aukaisee

HiTec

Lainaus käyttäjältä: rassaaja - joulukuu 14, 2021, 16:49:21

Eilen tuli tähän kiinnitettyä huomiota kun Hki-Tku-Hki tuli myöhään illalla jälleen cruisailtua. Ei nuo nupit ole Citroënissakaan valaistut, vaikka muut namiskat ovatkin :-\

Samaten huomasin kun S/S sammuttaa auton, niin kuskin turvavyön irroitus käynnistää moottorin samointein uudelleen. Joku turvajuttu lienee tämäkin ???

Tuolla kurakelissä cruisaillessa tuli kyllä jo kaivanneeksi ajovalopesureitakin, sen verran paksuun moskaan ajovalot kertyivät jo tuolla yhden siivun ajolla = "silmien" käsinpesu ennen takaisin lähtöä oli ihan must, sen verran parempi oli ajovalojen teho tuolla säkkipimeässä suunnistaessa, jopa muutamat tunnelit olivat nyt paluumatkalla pimeinä :o
BMW R 1200 ST -05