Kirjoittaja Aihe: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri  (Luettu 1090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zilver

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Mistä huomaa että takapyörän laakeri on menossa / vaihto kunnossa?

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 469
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2019, 08:56:16 »
Minulla C4 Picassossa piti ääntä, huomasin kun vaihdoin kesärenkaat.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa zilver

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2019, 09:15:12 »
Itsekkin huomasin kun vaidoin kesärenkaat.. mitään välyksiä ei tunnu missään eikä mikään kuumene.. kuinkahan kauan mahtaa kestää?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 724
  • Peukkuja: 17
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2019, 10:50:59 »
Joskus ei pysty antamaan mitään arviota, yritin kerran itse ajaa laakeria niin sököksi että helpommin huomaisi kummasta etulaakerista oli kyse. Lopulta hermo petti, kun oli tulossa oikein pitkä reissu ja vein ennen sitä huoltoon. Silti olivat huollossa arponeet kumpaa vaihtaisivat ja joutuivat irroittamaan vetoakselinkin, että saivat varmuuden kumpi puoli viallinen. Ja joskus se saattaa tuhoutua oikein nopeastikin, ainakin jos jurisee kokoajan eikä vai satunnaisesti kurveissa.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 618
  • Peukkuja: 7
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #4 : Toukokuu 17, 2019, 10:51:12 »
Saattaa kestää monta tuhattakin mutta jos sateella ajaa, voi hajota hyvinkin pian. Itse tilaisin Aeromotorsilta SNR:n laakerin ja samalla tietysti muutakin jos vaikka tarvitsee ö-suodattimen tms. Toimitus yleensä alle viikossa lähimpään pisteeseen esim K-kauppaan (tilauksen teossa tulee pitkä lista pisteistä jotka on tehneet sopimuksen) tai minkä kanssa DPD on tehnyt sopimuksen. Tietty kotiinkin tuovat mutta kaikki ei ole kotona aina odottamassa.

Poissa zilver

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2019, 11:12:35 »
Ei varmaan kotikonstein itse pysty vaihtamaan?

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 618
  • Peukkuja: 7
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #6 : Toukokuu 17, 2019, 12:38:55 »
Ei pysty jos on vaan perustyökalut rajoittuen hylsysarjaan ja kiintolenkkisarjaan. Mutta jos on pieni laikkakone, tuurna, ja laakerin asentamiseen holkki jolla isketään sisäkoolia kun uutta asennetaan, niin luultavasti onnistuu. Niin ja ulosvedin tarvitaan vanhan irrottamiseen. Abs-anturia pitää varoa, mieluiten irrottaa (ainakin I-koppasessa menee niin).
Ikävä yllätys voi olla takajarrusatulan liimatut pultit, ne voi olla oikeasti liimatut, ainakin I-koppasessa. Myös jarruputken klipsin kanssa saa olla varovainen ettei murru...

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 704
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #7 : Toukokuu 17, 2019, 12:46:41 »
Laakerin jurinan saa selville, kun nostaa pyörän ilmaan tarttuu toisella kädellä jousitolppaan ja pyörittää vapaalla kädellä rengasta. Laakerin epäkuntoisuudesta johtuva värinä tuntuu selvästi käteen. Omassani olen joka kerta tehnyt varman havainnoin, mikä laakereista jurnuttaa. Tosin ei niitä monta ole mennyt, joten kokemusta ei ole kuin 3-4 laakerista.

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2019, 13:01:07 »
Bemarin takapyörän laakeri alotti pienellä napsutuksella, paheni talven aikana sellaiseksi jurinaksi, ettei kevään mökkireissulle uskaltanut lähteä, kun ei tiennyt kumpi on menossa, pyöränlaakeri vai koko perä :-\ Perän hajoominenkin on joskus 70-luvulla koettu, kun Viva antautui (osta Viva Vapuksi menee Vappu vit...).
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa wesa

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #9 : Toukokuu 17, 2019, 15:17:36 »
Keksikää nyt ...rkele semmoinen appi johon saa eri kanaviin omat mono BT mikit ja voi kuulokkeilla kuulokkeilla niitä mikkejä jotka vaikka nippusiteellä lyöty kiinni johonkin päin pyörän napaa. Mieluusti maksaisinkin siitä. Eikö täällä ole alan oaajia?
CX 25 Prestige -84, CX 22 i -88, GS X3-sähkö projekti, , Xantia Activa tct -96, C4GP 136 Hdi Excl A -07, C5 HDI 170 -08

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 618
  • Peukkuja: 7
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #10 : Toukokuu 17, 2019, 18:15:29 »
Keksikää nyt ...rkele semmoinen appi johon saa eri kanaviin omat mono BT mikit ja voi kuulokkeilla kuulokkeilla niitä mikkejä jotka vaikka nippusiteellä lyöty kiinni johonkin päin pyörän napaa. Mieluusti maksaisinkin siitä. Eikö täällä ole alan oaajia?

Kyllä samalla vaivalla voi irrottaa jarrupalat levyn pinnasta niin ettei ne kihise kun pyörittää napaa. Silloin helposti huomaa eron jos toinen laakeri ääntää.

Poissa jarik

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 159
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #11 : Toukokuu 17, 2019, 19:05:22 »
Laakerivian huomaa aika hyvin, vaikka vaan nostaa molemmat takapyörät ilmaan, pyörittää ja vertaa ääntä toiselle puolelle. Kyllä sen laakerijurinan yleensä jarrukihnutuksen takaa kuulee. Ajaessakin kaarrellessa viallisen laakerin paikallistaa aika hyvin, viallinen laakeri ääntää selvemmin kun kaartaa vastakkaiselle puolelle ja kun kaartaa viallisen puolelle, se on sisäkurvissa eli kevenee.
Normijousisessa laakerivian tuntee jousessa kun toisella kädellä pitää jousesta ja toisella pyörittää rengasta. Näissä hydellisissä ei ole oikeen kohtaa joka alkais väristä kuten jousi.

Oletan että farkussa on samallainen laakeri kuin sedanissa. Vaihto onnistuu pihalla. TORX-avaimia tarvii jarrusatulan kannattimen irrottamiseen (T55 muistaakseni koko ja ne tosiaan on pöljästi liimattu kiinni!), pienempi torx liukutappien irrottamiseen ja normi kuusiokoloavain abs-tunnistimen pultin irrottamiseen. Tunnistin kannattee irrottaa niin ei vahingossakaan säry ulosvedellessä ja naputtaessa. Pultti pois ja sievästi pihdillä nitkuttaa. Ruosteenirrottajaa avuksi.
 
Jarrukilpi on kolmella 10mm kantasella normipultilla kiinni. Automaagikäsijarru kannattee tietenkin ottaa pois päältä valikosta, ettei se kiristy kun virran katkasee.

Motonetista ostin kolmijalkasen ulosvetäjän, jolla laakerin sai pois ja bilateeman pulttipyssy jaksoi avata mutterin sitä ennen, jota ennen piti hakata mutterin lukitus auki. 40mm on mutterin koko, oikea hylsykin löyty biltemasta. Voimahylsynä ja 3/4" karalla, mutta muuntokaroja 3/4:stä 1/2 tuumaseen löytää motonetistä esim.

Laakerin sisäosa jäi akselille, naputtelin sitä aikani ulospäin ja lopulta senkin sai sillä kolmijalkasella vedettyä, mutta siihen toimisi paremmin joku erilainen ulosvedin. Nopeampi on vetästä siihen rälläkällä haava ja ottaa se palasina irti, mutta onnistu siis näinkin.
Akseli on ontto, joten ulosvetäjän pulttia vasten pitää laittaa akselin päähän sopivan kokonen hylsy, ettei ulosvetäjä ala survomaan itseään akselitapin sisään (mulle kävi ensin niin).

SNR:n laakerin mukana tuli uusi mutteri ja napasuoja, joka kannattee naputella puulla tai kumivasaralla paikalleen. Ja ainakin meidän tapauksessa uusi laakeri piti hakata paikalleen ja tietenkin isoa hylsyä apuna käyttäen, että hakkausvoiman saa laakerin sisäkehälle. Kiristysmomentti täällä foorumilla taisi olla jossain kerrottu, mutta itse kirin tavallisella vääntövarrella "sopivasti". Silleen että se ei lenku mutta pyörii hyvin. Varminta on jos käyttää kirimiseen momenttiavainta, ei jää löysälle eikä mene ylitiukkaan.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 335
  • Peukkuja: 10
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #12 : Toukokuu 17, 2019, 20:29:13 »
Ajaessakin kaarrellessa viallisen laakerin paikallistaa aika hyvin, viallinen laakeri ääntää selvemmin kun kaartaa vastakkaiselle puolelle ja kun kaartaa viallisen puolelle, se on sisäkurvissa eli kevenee.

Tälleen mä olen laakerini tunnistanut. Kun alkaa kuulua se jurnun jurnun jostain päin pyöränripustuksia, niin kaartaessa vasempaan tai oikeaan ääni voimistuu tai heikkenee. Tässä vaiheessa diagnoosi on yleensä selvä. Jurnun alkamisesta X tuhatta kilometriä, kunnes laakeri on kaputt, eli käytännössä otan rennosti, mutta vaihdan muutaman sadan kilsan, enintään tonnin sisällä.

Pahimmat huomaa toki ihan nitkuttelemalla rengastakin, jos laakerissa on jo välystä eikä vaan kulumaa.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa Eeska91

  • Maarakennuskoneenkuljettaja
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 498
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #13 : Toukokuu 19, 2019, 00:39:08 »
Mulla oli omasta takalaakeri hajalla nii ajossa kuuli että on laakeri hajalla mutta se että kummalta puolen nii selvis vasta nosturilla. Oikeaa takarengasta ku pyöräytti nii jyrinä kävi.
Citroen C5 2009 2L HDi 136 perhevankkuri
Ford Mondeo Mk3 1.8 bensa "en tee tälle mitään isoa"

[/url

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + AR156STW+ Ducatoja
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #14 : Toukokuu 19, 2019, 09:42:29 »
Tuohon kaarteluun olen diagnosoinnissa luottanut, mutta 307/ c4 kohdalla se ei vaan pidä paikkaansa. Useampi jo todettu niissä että esim. vasemmalle kääntäessä hiljenee ja oikealta edestä on laakeri rikki...
Rallia ranskalaisella :D

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #15 : Toukokuu 19, 2019, 10:16:05 »
Tuohon kaarteluun olen diagnosoinnissa luottanut, mutta 307/ c4 kohdalla se ei vaan pidä paikkaansa. Useampi jo todettu niissä että esim. vasemmalle kääntäessä hiljenee ja oikealta edestä on laakeri rikki...

Näin teki mulla aikoinaan myös Xantia.
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa IJN

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 132
  • Peukkuja: 3
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #16 : Toukokuu 19, 2019, 10:38:28 »
Se kun on kaksirivinen kuulalaakeri, niin kaartaessa vas/oik ääntäminen riippuu siitä kumpi rivi on viallinen ja sen näkee vasta kun avaa laakerin....

Poissa HESSU57

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 40
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: CITROЁN C5 III Farmari 2.0 HDi 2009 / Takapyörän laakeri
« Vastaus #17 : Toukokuu 20, 2019, 21:11:24 »
Niinkö Eeska91 sano, ei ennen tiedä kumpi laakeri on mennyt, perä nostetettava ylös ja pyörittää renkaita niin sieltä löytyy vastaus kumpi laakeri on viallinen, tää on helppo vika.