Kirjoittaja Aihe: Aluvanteiden kiristysmomentti  (Luettu 3978 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 982
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Aluvanteiden kiristysmomentti
« : Maaliskuu 29, 2014, 21:30:17 »
90 Nm vai mikä olisi sopiva Citroen C5 III:lle?

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 933
  • Peukkuja: 9
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #1 : Maaliskuu 30, 2014, 12:30:24 »
90-110 Nm välille kun laittaa prikkapultit, niin on ok.

Poissa isokissa10

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2014, 11:45:37 »
sitikalla käytetään 120.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 878
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2014, 12:03:10 »
100Nm lienee sellainen aika yleinen ns. "perussääntö", vaikka allekirjoittanutkan koskaan ole noita momenttiavaimella kiinni laitellut, ikinä, missään autossa, ns. "rannemomentti" on toiminut ihan hyvin - jatkovartisella hylsyavaimella jatkon kanssa auki ja lyhkäsenä kiinni. Tuossa on vielä ns. kääntöhylsy ja nyt kun C5:ssa on talvikiekot 17mm ja kesäkiekot 19mm pulteilla, niin hylsyn vaan pyöräyttää toisinpäin ja homma toimii. Ja sen varsinaisen ruuvaamisen kun hoitaa DeWaltin yli 100Nm iskuvääntimellä (OKT-projektin "jäämistöä"), niin eipä tuossa kauaa aikaakaan suttaannu kun se sama 17/19mm hylsy käy siihenkin :)

Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...[/i

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 746
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2014, 12:44:41 »
Tuo yllä olevassa kuvassa on teleskooppivartinen rengasavain, mutta tuo on tehty avaamiseen, ei niinkään kiristämiseen. Tasaisemman momentin saa helpommin ristikkoavaimella. Käsin kiristettäessä pultit menevät pääsääntöisesti ylimomenttiin.
Citroen Cactus 1.5 BlueHDi EAT6 '19
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa Greyhound

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 328
  • Peukkuja: 3
  • Ex: Xsara 1.6 VTR -03
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 08, 2014, 17:14:56 »
Omaani pistin noin 120Nm :)

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 982
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2014, 17:26:17 »
100 Nm käytin.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #7 : Huhtikuu 08, 2014, 17:46:21 »
Tuo yllä olevassa kuvassa on teleskooppivartinen rengasavain, mutta tuo on tehty avaamiseen, ei niinkään kiristämiseen. Tasaisemman momentin saa helpommin ristikkoavaimella. Käsin kiristettäessä pultit menevät pääsääntöisesti ylimomenttiin.

Kyllä tuokin toimii, kun kiristäessä varsi lyhyenä ja avatessa (tarvittaessa) pitkänä. Ristikkoavaimella on kyllä kätevämpi pyörittää muttereita auki/kiinni, jollei käytä muuta mutterinväännintä.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 878
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2014, 20:15:49 »
Tuo yllä olevassa kuvassa on teleskooppivartinen rengasavain, mutta tuo on tehty avaamiseen, ei niinkään kiristämiseen. Tasaisemman momentin saa helpommin ristikkoavaimella. Käsin kiristettäessä pultit menevät pääsääntöisesti ylimomenttiin.
Kyllä tuokin toimii, kun kiristäessä varsi lyhyenä ja avatessa (tarvittaessa) pitkänä. Ristikkoavaimella on kyllä kätevämpi pyörittää muttereita auki/kiinni, jollei käytä muuta mutterinväännintä.

Öö... Mutta just niinhän tuossa lukee :-[ Joka renkaasta pultit löysälle pitkällä jatkolla kun auto on vielä maassa, hylsyn siirto DeWalttiin, tunkki alle ja renkaanvaihtoon. Lopuksi auton ollessa jo maassa kaikki renkaat vaihdettuina, vielä kiristys-kierros tuolla vääntimellä, ilman jatkoa. Viime vkl mentiin 3x autot tällä tavoin läpi ja tuossa kovin pitkään tarttenut heilua kun oli homma valmis. Tosin ehkä vielä "pikkasen" pitää tuota harjoitella jotta pääsee F1-vauhtiin ;D
Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...[/i

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 76
  • Peukkuja: 0
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #9 : Huhtikuu 08, 2014, 21:15:20 »
Itse vedän momenttiavaimella 110 Nm normipultit ja lukkopultit 90-100 Nm. Momenttiavain maksoi 19,90 joten en sitä kovin isona investointina ole pitänyt. Avain pitää vaan muistaa löysätä nollamomenttiin säilytyksen ajaksi, tai muuten avaimen kalibrointi menee pilalle ja se alkaa naksumaan liian aikaisin ja pultit jää liian löysälle.

Tervaa on tullut vedettyä pultteihin säännöllisesti, eikä ole mitään ongelmia ole ollut avaamisessa kertaakaan. Naapurin kiroilusta (ja sitä hyvin ikävän kuuloiseseta narahduksesta, joka pultin aukeamisesta syntyy) päätellen en turhaan.

Lukkopultin jätän minimikireyteen, kun naapuri mursi oman avaushylsynsä ja kesärenkaiden irroitus kesti kolme viikkoa ja kaksi korjaamoa.

Välineurheilua  ???
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #10 : Huhtikuu 08, 2014, 21:20:06 »
Tuo yllä olevassa kuvassa on teleskooppivartinen rengasavain, mutta tuo on tehty avaamiseen, ei niinkään kiristämiseen. Tasaisemman momentin saa helpommin ristikkoavaimella. Käsin kiristettäessä pultit menevät pääsääntöisesti ylimomenttiin.
Kyllä tuokin toimii, kun kiristäessä varsi lyhyenä ja avatessa (tarvittaessa) pitkänä. Ristikkoavaimella on kyllä kätevämpi pyörittää muttereita auki/kiinni, jollei käytä muuta mutterinväännintä.

Öö... Mutta just niinhän tuossa lukee :-[

Katoin vaan sun kuvat ja luin JanneL:n kommentin.  ;)

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 982
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #11 : Huhtikuu 08, 2014, 21:26:22 »
Tervaa? Eikö "kuivalla" momentilla kuulu pultit kiristää?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #12 : Huhtikuu 09, 2014, 19:15:55 »
Kyllä se tarvii kunnon oikean Stahlwillen momenttiavaimen eikä mitään korvikerimpuloita että saa tarkan momentin miten sen jollain ristikkoavaimella saa huhhuh!
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 76
  • Peukkuja: 0
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2014, 19:19:37 »
Odotin, että raati esittää monia erilaisia mielipiteitä, mutta hiljaista vaikuttaa olevan. Kyllähän sitä tervaa saa (ja kannattaa) pultteihin vetää. Pitää ne kiinni ja estää ruostumisen ja jumittumisen. Öljyt ja muut tahnat yms on pulteille kuulemma huono juttu, koska ne pienentää kitkaa. Löytyy kätevässä spraymuodossa varaosaliikkeistä.
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 744
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #14 : Huhtikuu 09, 2014, 19:33:48 »
^Mun talvivanteiden pultteihin oli rengasliikkeessä suihkittu tervaa. Oli kiva vaihtaa kesiksiä kun tuli hyvä tuoksu :D
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 789
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #15 : Huhtikuu 09, 2014, 19:56:38 »
Kohta 20v olen autoillut ja renkaat vaihtanut ilman momenttiavainta. Tähän mennessä on renkaat pysyneet kiinni, ja pulttienkin avaus on ollut helppoa - silloin kun ne ovat olleet omilta jäljiltä kiinni. Viime vuodet olen käyttänyt teleskooppiavainta jatkettuna avaukseen ja lyhyenä kiristykseen. Tiedä sitten mitä parannusta asiaan olisin saavuttanut momenttiavaimella...  :?

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 744
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #16 : Huhtikuu 09, 2014, 20:07:54 »
Enemmänhän sen momenttiavaimen pointti taitaa olla se, ettei pultit mene liian tiukkaan. Varmasti ne renkaat matkassa ilmankin pysyy. Itse ostin avaimen puolivahingossa, oli Motonettiin hyvityskuponki jolle piti keksiä käyttöä. Koen sen näppäräksi, koska mulla ei ole perstuntumaa siihen, koska pultit on tarpeeksi tiukalla.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 534
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Renault Talisman Sport Tourer -16
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #17 : Huhtikuu 09, 2014, 20:14:20 »
Ja ovat keskenään yhtä tiukalla, kun momenttiavaimella kiinni riuhtoo. Alumiinivanteita en tohdi murjoa mielettömällä haballani.

Peltivanteiden pultit kiristelin hartiamomenttiin, samoin voitelin sekä kierteet , että kartion kuparitahnalla. Tiedä sitten, kuinka hengenvaarallinen toimenpide, koskaan ei yhtään pulttia edes löystynyt saati irronnut.

Tervasta tosiaan tulee ihan hienostunut tuoksahdus, sopii Citikkamaiseen autoiluun upeasti.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Paikalla TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 071
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #18 : Toukokuu 19, 2019, 18:25:45 »
Vanha ketju mutta kun sitä ainoaa oikeaa momenttia en ketjusta löydä niin kertoisko joku nyt.
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa IJN

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Peukkuja: 3
Vs: Aluvanteiden kiristysmomentti
« Vastaus #19 : Toukokuu 19, 2019, 18:55:29 »
Ainoita oikeita on hyvä valikoima tuolla:
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=17598.0