Kirjoittaja Aihe: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla  (Luettu 1778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« : Helmikuu 28, 2019, 23:15:46 »
Kovin voimattomalta tuo isolohko (ES9A) tuntuu matalilla kierroksilla. Alle 3000 kierroksella meno on kuin 1.8:lla ajaisi mutta > 3000 kierroksella meno muuttuu täysin ja rupeaa kiihtymään kunnolla. Mittasin 0 - 100 kiihtyvyydeksi n. 8,6 sekuntia, eli täydellä rähinällä kiihtyy sen mitä tehdas lupaa. Vain tuo alakierrosten voimattomuus häiritsee. Vertailukohtana mainittakoon aiempi ykköskoppanen V6, missä voima oli läsnä koko kierrosalueella.

Etumaisen nokka-akselin kulmaksi näyttää testeri omassa C5 II:ssa 35 astetta tyhjäkäynnillä. Ajaessa vaihtelee välillä 34 - 37 astetta. Takimmaisen nokka-akselin kulma on -1 astetta eikä muutu kuormitettaessa mihinkään suuntaan. Kuuluuko olla näin vai mahtaako jokin olla pielessä?


C5 II Exclusive Berline 3.0 V6 -07

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 682
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2019, 23:51:20 »
Onko siellä mitään muita vikakoodeja, tuon moottorin yksi yleinen vika on puristustiukkuudella nokka-akselin päähän sovitetut sakarapyörät, jotka voivat pyörähtää, jolloin säätö loppuu, mutta yleensä siitä kai tulee vikakoodikin. Tuolla toisaalla joku sanoi tehneensä työkalun sakarapyörän ajoitukseen:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?p=260406#p260406

Ei kylläkään avautunut kovin paljon asiasta...

Mutta enpäs tiedä oireeleeko sakarapyörä juuri noin?

Paikalla mustis

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2019, 02:59:03 »
Sakarahelvetti pyörähtänyt. P0349

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 864
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #3 : Maaliskuu 01, 2019, 07:06:22 »
Tuttu vika, ei onneksi omassa autossa, mutta autetaan kuntoon, kuin omaa korjattaisi. Koodi ollut usein Pxx35. Testerillä näkee, onko säätösolenoidit aktiivisena. Sahatulla venttiilikopalla saatu kuntoon. Naputeltu sakarapyörä takaisin kohdilleen ja lukitus putkisokalla. Raakasti reikä sakarapyörään ja putkinokka-akseliin. Varovasti...joskus vika on ollut lohjenneessa sakarapyörässä. Nokka-akselien asento-anturit toki on ensin hyvä tarkistaa. Nyt työvoitto.

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 682
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2019, 09:43:29 »
Tuttu vika, ei onneksi omassa autossa, mutta autetaan kuntoon, kuin omaa korjattaisi. Koodi ollut usein Pxx35. Testerillä näkee, onko säätösolenoidit aktiivisena. Sahatulla venttiilikopalla saatu kuntoon. Naputeltu sakarapyörä takaisin kohdilleen ja lukitus putkisokalla. Raakasti reikä sakarapyörään ja putkinokka-akseliin. Varovasti...joskus vika on ollut lohjenneessa sakarapyörässä. Nokka-akselien asento-anturit toki on ensin hyvä tarkistaa. Nyt työvoitto.
Minulla tuli tuosta mahdollisesta työkalusta Mieleen, että kohtuu vaivalla luulisi voivan tehdä mittatikun, jolla näkee tai voisi tarkistaa onko kohdillaan:
Pellistä/lattaraudasta ( tms. tukevasta tavarasta, riippuu mitä työkaluja on käsillä) runko, muotoiltu siten että mahtuu yläpuolelta paikoilleen, siihen karkeat paikat parille nokalle ja mittapää johon saa sakarapyörän sijainnin. Työkalu sitten kohdistetaan nokkiin tarkasti täyttämällä karkeat paikat kitillä tai muottisilikonilla tms. riippuen asennosta (kittimakkara väliin ja painetaan nokkiin kiinni ja tietysti siten että saa irtikin helposti eikä tee muutakaan vahinkoa) ja annetaan kovettua paikoillaan. Kun mittatikku on tukevasti paikoillaan piirretään mittapäähän sakaroiden asennot (tai sitten siitakin joku muotti) ja nostetaan pois.

Mittatikku täytyy tehdä tietysti ehjässä nokassa, mutta sitten voi vaan nostaa epäillyn nokan päälle ja tarkistaa onko ok. Noita ilmeisesti joutuisi tekemään kummankin kannen sakaranokalle omansa?

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2019, 10:25:28 »
Onko siellä mitään muita vikakoodeja, tuon moottorin yksi yleinen vika on puristustiukkuudella nokka-akselin päähän sovitetut sakarapyörät, jotka voivat pyörähtää, jolloin säätö loppuu, mutta yleensä siitä kai tulee vikakoodikin. Tuolla toisaalla joku sanoi tehneensä työkalun sakarapyörän ajoitukseen:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?p=260406#p260406

Ei kylläkään avautunut kovin paljon asiasta...

Mutta enpäs tiedä oireeleeko sakarapyörä juuri noin?
Vikakoodeja löytyi p0021, p0011 ja p0175. Testerillä löytyi ruisku-puolelta "Hetkellinen vika, Nokka-akselin asento tuntematon". Tuossa on kuvana dataa testilenkiltä. Etummaisen nokan arvot muuttuu vain vähän, takimmaisen nokan säätö näkyy olevan pimeänä (?).

Nollauksen jälkeen koodit ovat pysyneet poissa, eli tilapäiseltä häröltä vaikuttaa tältä osin. Katsastuksestakin meni huomautuksetta läpi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2019, 13:25:17 kirjoittanut Matelija »
C5 II Exclusive Berline 3.0 V6 -07

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 864
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2019, 16:55:39 »
Tuttu vika, ei onneksi omassa autossa, mutta autetaan kuntoon, kuin omaa korjattaisi. Koodi ollut usein Pxx35. Testerillä näkee, onko säätösolenoidit aktiivisena. Sahatulla venttiilikopalla saatu kuntoon. Naputeltu sakarapyörä takaisin kohdilleen ja lukitus putkisokalla. Raakasti reikä sakarapyörään ja putkinokka-akseliin. Varovasti...joskus vika on ollut lohjenneessa sakarapyörässä. Nokka-akselien asento-anturit toki on ensin hyvä tarkistaa. Nyt työvoitto.
Minulla tuli tuosta mahdollisesta työkalusta Mieleen, että kohtuu vaivalla luulisi voivan tehdä mittatikun, jolla näkee tai voisi tarkistaa onko kohdillaan:
Pellistä/lattaraudasta ( tms. tukevasta tavarasta, riippuu mitä työkaluja on käsillä) runko, muotoiltu siten että mahtuu yläpuolelta paikoilleen, siihen karkeat paikat parille nokalle ja mittapää johon saa sakarapyörän sijainnin. Työkalu sitten kohdistetaan nokkiin tarkasti täyttämällä karkeat paikat kitillä tai muottisilikonilla tms. riippuen asennosta (kittimakkara väliin ja painetaan nokkiin kiinni ja tietysti siten että saa irtikin helposti eikä tee muutakaan vahinkoa) ja annetaan kovettua paikoillaan. Kun mittatikku on tukevasti paikoillaan piirretään mittapäähän sakaroiden asennot (tai sitten siitakin joku muotti) ja nostetaan pois.

Mittatikku täytyy tehdä tietysti ehjässä nokassa, mutta sitten voi vaan nostaa epäillyn nokan päälle ja tarkistaa onko ok. Noita ilmeisesti joutuisi tekemään kummankin kannen sakaranokalle omansa?

Pelle Peloton piirtää tuosta piirustuksen. Ei vaan ajoitus kohdalleen 1 sylinteriin, eli mäntä yläkuolokohtaan. Venttiileistä näkee pursitustahdin...siitä se lähtee. Etummaisen nokan saa tapilla lukittuakin, kun hieman aukoo jakopään suojakoteloa. Rapsauttaa tuen alta kopan lirpakkeen halki.

Sitruunapatongin "huoltomies" voisi avautua keksimässään keinossa tarkistaa ajoitus.

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 682
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2019, 17:22:01 »
...
Pelle Peloton piirtää tuosta piirustuksen.
...
Kunhan asento on sellainen että toisen tallan/kohdistimen alla on nokka, niin tarkkuus riittää vallan mainiosti (jos kitillä tms. haettu se tallan muoto)
tässä liitteenä tekninen piirustus, voi lähettää koneistamoon, tallojen ja vaakaosan väliin tarvitaan hieman koroketta ja viiva kannattaa vetäistä vähän ohuemmalla puikolla kuin tuo vihreä :)
(tai jos epäilee kulmavirhettä liian suureksi, voi toisen tallan laittaa jonnekin kauemmaksikin, sopivaan  valittuun nokkaan)

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 864
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2019, 22:18:55 »
Vai tallat laitettava, ei oikein vakuuta tuo piirustus.

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 682
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #9 : Maaliskuu 03, 2019, 01:40:18 »
Kyllä minäkin keksin tuosta ideasta montakin heikkoutta, mutta aika monta etuakin:
- Oma kokemus kittimalleista on että ovat kovin mittatarkkoja vaikka käyttää välissä muovia tai kalvoa, sopivasti kun on edes vähän sinnepäin tehty, niin paljon tarkempia kuin kaupalliset lukituspalat (ja niilläkin saa tarkkaa jälkeä vaikka sopivuus on usein vähän sinnepäin) Kutistumisen haitta on aika minimaalinen jos rungon tekee sopivaksi.
- Tarkkuuden näkee/voi arvioida heti omasta ekasta kokeilukappaleesta, arvoitukseksi jää onko kaikissa eri autojen nokissa ihan sama muoto vai onko osaa muokattu valmistuksen aikana, mutten usko että haittaa mitään, kunhan korkeimman noston paikka on sama
- Tuota on vaikea monistaa, mutta veikkaan että koko Suomeen riittäisi kaksi settiä, toista voi lähetellä panttia vastaan pakettina, ja toisen pitää varalla (jos onj liian pieni pantti)
- Kulut on minimaaliset, neljä lattaraudan pätkää ja kolme hitsisaumaa, vähän vanhaa kittiä

Voi olla etta jos itsellä olisi tuollainen moottori (vielä) niin päätyisi ihan erilaiseen mittatulkkiin, mutta päällisin puolin tuolla ei näytä olevan hyviä koneistettuja paikkoja lähellä.

Suurin haitta tuossa on ettei sitä voi vain näyttää tai selittää ohjeessa: näin tarkistat isommin purkamatta ovatko sakarat liikkuneet, eli tutkisin varmaan myös saisiko jostain kohtuu helpolla asennon siirrettyä siten että kulmamittarilla saa mitattua eriksekseen akselin ja sakararattaan jonkun suoranpinnan kulman. (Akselista ei taida löytyä sopivaa pintaa siihen, mutta monet kännykät kykenevät nykyään ihan riittävään tarkkuuteen (alle asteen) , vaikkei absoluuttisesti, niin suhteellisesti kyllä ainakin kahden lähellä olevan kulman vertailussa, mutta on tullut nähtyä ihan surkeitakin antureita)

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 864
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #10 : Maaliskuu 03, 2019, 09:01:25 »
Hieno juttu. Voitko lähettää kuvan tuosta kalibraattorista.
Ajattelin laservaloa tms. jossa nokka-akseli on lukittu. Etummaisen saa melko helposti tapilla kohdilleen ja sitten vertaa etummaista ja takimmaista. Kun nokat ovat kohdillaan, niin nokka-akselien asento-antureiden aukoista poralla kohdistuspisteet sakarapyöriin. Missä asennossa venttiilit ja sakarapyörät ovat, kun etummainen nokka-akseli on lukittu tapilla ajoituskohtaansa?Eiliseltä dataa. Toimii hyvin, mutta kylmäna pukkaa tuon P0011 tai P0012 hetkellisesti. Tämä ei kuitenkaan haittaa, vaan V6 toimii silkkisen pehmeästi ja on hieno moottori vieläkin.


Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #11 : Toukokuu 19, 2019, 09:59:04 »
Saako tuohon koneeseen uusia venttiilikopan tiivisteitä? Takimmaisen imunokan koppa (muovinen) pitäisi aukaista mutta mistään ei tunnu tiivistettä löytyvän.

Ja vähän päivitystä tilanteeseen: alakierrosten voima tuli hetkellisesti takaisin pariksi päiväksi mutta nyt taas kierroskone-moodissa. Lienee siis paikallaan tarkastaa tuo sakarapyörä onko irrallaan tai rikki (kiitokset havainnollistavista kuvista!)

Nyt etumaisen nokan kulma vaihtelee 30 - 37 astetta ja takimmaisen pysyvästi 35 asteessa, eli vika lienee takimmaisessa nokassa. Molemmat venttiilinajoitussolenoidit on tilassa "inactive".
C5 II Exclusive Berline 3.0 V6 -07

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 864
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #12 : Toukokuu 19, 2019, 10:16:17 »
Saa, Autoartikkelista suht koht edullisesti. Tiivistämällä myös pitävä. Vanha tiiviste pois ja tuota https://permatex.seab.fi/tuote/the-right-stuff-tasotiiviste/makkara uraan. Tämä vika on ikävimpiä autossa, eli korjausohje ja kaikki data on terve tullutta.

Paikalla mustis

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #13 : Toukokuu 19, 2019, 22:10:35 »
Tiivisteliimaa uraan ja vanha tiiviste perään.

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #14 : Kesäkuu 12, 2019, 15:59:18 »
Ei näköjään pysty vain toiseen nokka-akseliin vertaamalla säätämään asentoa oikeaksi. Pajallakaan eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, kun ei anna mitään vikakoodia. Joku edellisen omistajan lahjoma molloposkinen koodari lienee huijannut ecua ja koodannut koko p****n piiloon! Takimmaisen nokan kulma ei muutu mihinkään, sen vain totesivat. Olisiko jollakulla tarkkaa kuvaa tai arvoja ehjän taka nokka-akselin sakarapyörän asennosta? Tai jos löytyy vastaava ehjä moottori pihasta verroksiksi niin voin vaikka maksaakin jotain oikean asennon kuvaamisesta. Tehdas ei kuulemma niitä suostu luovuttamaan sakarapyörän asentoarvoja koska pitäisi koko nokka-akseli vaihtaa.
C5 II Exclusive Berline 3.0 V6 -07

Poissa ripekosk

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 63
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #15 : Kesäkuu 13, 2019, 16:21:58 »
Mä todennäkösesti avaan omani, mutta syksymmällä. Siihen ei tule vikakoodia ja tuntuisi toimivan muutenkin.

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #16 : Kesäkuu 13, 2019, 16:46:34 »
Onko ecussa avaamisen jälkiä?
Jollei ole niin ei sitä ole sorkittukkaan.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 106 S16
Citroen 11B

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #17 : Elokuu 05, 2019, 20:32:59 »
Löytyipä tämmöinen ohjeistus Venäjänmaalta:


Itäinen murre ei nyt luonnostaan taivu, mutta loogisesti pääteltynä videon alussa on väärä asento ja lopussa oikea? Näyttäisi olevan lopputilanteessa leveän ulokkeen ja hampaan välinen aukko ylöspäin.
C5 II Exclusive Berline 3.0 V6 -07

Poissa keijok

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #18 : Elokuu 07, 2019, 12:23:01 »
Tuossa muutama kuva oman koneen nokista. Oletan, että ovat paikallaan koska molempien sakarapyörät oli tismalleen samassa asennossa.
Säädöstä tuli kyllä vikakoodia mutta livedatan perusteella säätö kuitenkin toimi eli lie antureissa ollut vikaa. Nythän asialla ei ole enää merkitystä kun tuo kone ei mene enää ikinä kasaan...

http://aijaa.com/JA4ogd
http://aijaa.com/EUtD0c
http://aijaa.com/FyDrd8
http://aijaa.com/OY2ukE








Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 682
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #19 : Elokuu 07, 2019, 13:20:28 »
Mitä kohtaa käytit referenssinä, kun sanoit että sakarapyörät olivat tismalleen samassa kohdassa?

Akselin nokkien suhteen kun ne näyttävät olevan ainakin ihan eri kohdissa

Poissa keijok

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #20 : Elokuu 07, 2019, 14:51:31 »
Mitä kohtaa käytit referenssinä, kun sanoit että sakarapyörät olivat tismalleen samassa kohdassa?

Akselin nokkien suhteen kun ne näyttävät olevan ainakin ihan eri kohdissa

Nokat rinnakkain pulpetille, molemmista "samat" nokat pöytää vasten niin silmämäärin sakarapyörät olivat samassa asennossa. Toki tuo ei ole asteen osien tarkkuudella.
Kuvien perspektiivi antaa mielestäni virhettä, koitan muistaa kuvailla lisää. Kaksi viimeistä kuvaa on ainakin samasta akselista.

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 682
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #21 : Elokuu 07, 2019, 17:14:33 »
Hmm... mitä tarkoittaa "samat" nokat, ovatko ne kuitenkin ihan eri kohdissa akselia, mutta samaan suuntaan sojottavat.

katsoin kuvia 2 ja kolme ja minusta näyttää että 2. kuvassa lähimpänä sakarapyörää olevat nokat ovat paljon yli 100 (120?) astetta vastapäivään yksittäisestä pikkusakarasta ja kuvassa kolme ei lähimpiä nokkia näy, jolloin ne ovat aika lähellä samaa suuntaa kuin yksittäinen  pikkusakara ja siten piilossa akselin takana, eli ei ainakaan saman päädyn nokat käy referenssiksi?

En pysty ainakaan päässä miettimään miten nokat sojottaisi 60 asteen V6:ssa ja mikä pytty vastaisi mitäkin, sytytysjärjestys on 1-6-3-5-2-4
ja sylinterit numeroitu vaihteiston päästä edestä alkaen:
654[vaihteisto]
321[vaihteisto]

Paikalla ccinque

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #22 : Elokuu 07, 2019, 20:47:36 »
Olisikohan tällä itänaapurin sivulla jotain referenssikuvia etu- ja taka-akselista.
https://www.drive2.ru/l/477357097441296512/

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #23 : Elokuu 31, 2019, 19:43:27 »
Hmmh... nyt on takimmaisen nokan sakarapyörä aseteltu em. kuvista ja linkistä katsottuun asentoon. Solenoidit edelleen inactive-tilassa ja takimmaisen nokan arvo on ja pysyy 35 astetta. Etumaisen nokan kulma vaihtelee 34 - 37 asteen välillä. Vikakoodeja ei löydy ja kone käy hyvin, mutta vääntöä on kuin vanhassa Civikissä. Eli lähtöpisteessä jälleen.
C5 II Exclusive Berline 3.0 V6 -07

Poissa Juha Elomaa

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II V6 hengettömyys alakierroksilla
« Vastaus #24 : Syyskuu 01, 2019, 10:22:46 »
Jakopään yläkopat irti ja ajoitusreiät kohdalleen. Sakarapyörien leveä väli pitää olla symmetrisesti kopan tasoon nähden. Jossain on kuviakin, mutta en tähän hätään löydä.