Kirjoittaja Aihe: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)  (Luettu 1348 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa xanttu96

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« : Tammikuu 15, 2019, 19:22:08 »
Moro!
Elikkäs vm.05 c5 aj.240tkm herjannut kesästä asti tuota paljon käsiteltyä depollution faultyä vikakoodilla P0420. Katsastusta ei haitannut, kun vain sammutti vikakoodin aiemmin. Pysyy noin 1-2 viikkoa poissa kunnes syttyy uudelleen, ja lähes aina syttynyt moottoritiellä tai muuten tasaista nopeutta ajettaessa. Enään en ole edes jaksanut sammuttaa vikavaloa. Ymmärtääkseni tuo koodi viittaa katalysaattorin huonoon toimintaan. Voiko lambdakin silti olla syyllinen vai jokin muu?

Poissa JC5IEDM

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i Berline AT 2005
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2019, 19:43:04 »
Edellisessä 2005 C5:ssani alkoi samat oireet suurin piirtein samoilla kilometreillä.
Vaihdoin takalamdan, ei auttanut.
Vaihdoin etulamdan, ei auttanut.
Vaihdoin katalysaattori-pakosarja -yhdistelmän, siihen loppuivat nuo ongelmat.

Kokemusta minulla on siis vain tuosta yhdestä yksllöstä, mutta kun tämä toinen aloittaa tuon vikakoodin ilmoittelun, marssin suoraan katalysaattorikauppaan.

P0420 viittaa tosiaan moottoriohjausjärjestelmän automaattisesti tekemän katalysaattorin reagointitestin hylättyyn suoritukseen. Tuon testin tekeminen vaatii ainakin normaalilämpöisen moottorin ja tasaisen ajorytmin. Normaalissa matka-ajossa se itselläkin aina hälytti.
2005 - 2008 C5 2.0i Break AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 2.0i Berline AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 -          C5 2.0i Berline AT 2005 (113 tkm -)

Poissa xanttu96

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2019, 20:06:52 »
Asia selvä. Täytynee katin vaihtoa miettiä.

Poissa JukkaT

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2019, 09:33:31 »
Mulla tuon hälyn aiheutti viallinen vuokraperäkärryn johtosarja. Veholla kysyivät ensimäisenä, että ookos kärryä vetäny. Sitä miten se tuon aiheuttaa, ei ole mitään tietoa. Ykköskoppasessa tuon aiheutti kärähtänyt syylärin flektin etuvastus, mutta näissä kakkoskoppasissa sitä ei taida olla?

Poissa xanttu96

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2019, 17:14:04 »
Juu tuota etuvastusta itsekin epäilin, kunnes huomasin ettei siellä edes ole sellaista/sellaisia. Ja kärryjäkin olen vedellyt, mutta vasta tuon vikavalon jälkeen, joten mielestäni se ei ole vaikuttanut asiaan. Tuo katalysaattori on ikävän hintainen, noin 300€ autodocissa, joten jää nähtäväksi jääkö vaihtamatta...
Uskaltaisikohan kokeilla jotain tarvikekattia?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2019, 17:43:48 kirjoittanut xanttu96 »

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 285
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #5 : Tammikuu 17, 2019, 08:01:12 »
Katin kuntodiagnostiikkaa pystyy huijaamaan siirtämällä kakkoslambdaa kauemmas. Ebayssä myydään jatkopaloja tuohon tarkoitukseen. Joku oli tälläkin foorumilla sellaista Picassossa kokeillut, muistelen.

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 349
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #6 : Tammikuu 17, 2019, 08:56:16 »
Ärsyttävä vika. Sunkin auton päästöt oli varmaan katsastuksessa täysin normaalissa rajoissa, vaikka auton mielestä katin teho oliskin alentunut?
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 234
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #7 : Tammikuu 17, 2019, 09:30:39 »
Eikös V6sissa kakkoslambdoja ole korvattu ihan vastuksilla?
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- AX 11 TRE '89 =-

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 545
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #8 : Tammikuu 17, 2019, 10:15:07 »
Eikös V6sissa kakkoslambdoja ole korvattu ihan vastuksilla?
Ei taida ihan riittää. Moottorinohjaushan tarkkailee sekä lambdan lämmityspiirin toimintaa että lambdalta tulevaa jännitettä.

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 329
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #9 : Tammikuu 17, 2019, 11:11:34 »
Helpoin ja halvin on tuo lampaan siirto holkilla, toki nokkela katsuri saattaa siitä urputtaa, toinen on tietty softasta valvonnan poisto.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Poissa xanttu96

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #10 : Tammikuu 18, 2019, 00:54:12 »
Ärsyttävä vika. Sunkin auton päästöt oli varmaan katsastuksessa täysin normaalissa rajoissa, vaikka auton mielestä katin teho oliskin alentunut?
Juurikin näin. Ymmärtääkseni päästönmittauslaitteet eivät laske pienhiukkasten määrää mitä juuri katti yrittää suodattaa. Tästä syystä katin vajaatoiminta ei vaikuta päästöihin. Joku voi korjata jos puhun ihan puutaheinää :D

Poissa xanttu96

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #11 : Tammikuu 18, 2019, 00:58:18 »
Katin kuntodiagnostiikkaa pystyy huijaamaan siirtämällä kakkoslambdaa kauemmas. Ebayssä myydään jatkopaloja tuohon tarkoitukseen. Joku oli tälläkin foorumilla sellaista Picassossa kokeillut, muistelen.
Helpoin ja halvin on tuo lampaan siirto holkilla, toki nokkela katsuri saattaa siitä urputtaa, toinen on tietty softasta valvonnan poisto.
Tuo kuullostaa hyvältä. Täytynee perehtyä asiaan tarkemmin. Kiitoksia neuvoista!

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 349
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #12 : Tammikuu 18, 2019, 08:33:43 »
Bensiiniauton päästömittauksessa korkea HC-arvo, jos katalysaattori on aikusten oikeesti viallinen, eikä vain auton mielestä.

Ärsyttävä vika. Sunkin auton päästöt oli varmaan katsastuksessa täysin normaalissa rajoissa, vaikka auton mielestä katin teho oliskin alentunut?
Juurikin näin. Ymmärtääkseni päästönmittauslaitteet eivät laske pienhiukkasten määrää mitä juuri katti yrittää suodattaa. Tästä syystä katin vajaatoiminta ei vaikuta päästöihin. Joku voi korjata jos puhun ihan puutaheinää :D
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 667
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #13 : Tammikuu 18, 2019, 15:31:41 »
Kaasumaisia päästöjä katti muuntaa pääosin, eli katsastuksissa mitattavista häkä ja hiilivety muutetaan vedeksi ja hiilidioksidiksi. Pienentää typpioksidipäästöjäkin bensa-autoissa, muttei niitä mitata katsastuksessa.

Poissa JIM

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #14 : Maaliskuu 17, 2019, 20:27:02 »
Tämä depollution system faulty tuli alkutalvesta kun ajoi pesukadulta ulos pakkaseen. Moottori käy normaalisti eikä siitä mitään vaivaa ole ollut. Kävin kuitenkin obd-koodin luvussa. Vikakoodit oli P0597 ja P0170. Koodit nollattiin ja ne pysyi poissa seuraavin pakkasiin.

Viime viikolla uusi yritys vian poistamiseksi. Lampdat, lämmitysvastukset yms kunnossa. Kävi kuitenkin ilmi että flekti ei pyöri kakkosnopeudella. Ei saa ohjauskännitettä, vaikka rele on kunnossa. Vielä erikoisemmaksi juttu menee, kun kytkin ilmastointilaitteen pois päältä, niin vikavalo ei enää syty vaikka on pakkasta.

Miten flekti vajaatoiminta vaikuttaa auton päästöihin? Senhän tuo auto minulle kertoi.
Mitä tekemistä ilmastointilaitteella on flektin kakkosnopeuden ohjauksen kanssa?
Onko tämä vain sattumaa?

Minkähintainen osa tuo releboksi on jossa nyt se vika ilmeisesti on?

Poissa jassukata

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 38
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #15 : Huhtikuu 22, 2019, 23:18:59 »
Mulla tuon hälyn aiheutti viallinen vuokraperäkärryn johtosarja. Veholla kysyivät ensimäisenä, että ookos kärryä vetäny. Sitä miten se tuon aiheuttaa, ei ole mitään tietoa. Ykköskoppasessa tuon aiheutti kärähtänyt syylärin flektin etuvastus, mutta näissä kakkoskoppasissa sitä ei taida olla?
                             Näkeekö päälepäin onko vastuksen lämpösulake palanut? Vastuslangat ehjät kyllä. Ei kai tuo sulake poikki mene kokonaan palaessaan??? Tuolla Xaran puolella jo tarkemmin tapauksesta ja yrityksistä vian poistoon       https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=18040.msg122683#msg122683   

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 234
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #16 : Huhtikuu 23, 2019, 08:35:24 »
Mulla tuon hälyn aiheutti viallinen vuokraperäkärryn johtosarja. Veholla kysyivät ensimäisenä, että ookos kärryä vetäny. Sitä miten se tuon aiheuttaa, ei ole mitään tietoa. Ykköskoppasessa tuon aiheutti kärähtänyt syylärin flektin etuvastus, mutta näissä kakkoskoppasissa sitä ei taida olla?
                             Näkeekö päälepäin onko vastuksen lämpösulake palanut? Vastuslangat ehjät kyllä. Ei kai tuo sulake poikki mene kokonaan palaessaan??? Tuolla Xaran puolella jo tarkemmin tapauksesta ja yrityksistä vian poistoon       https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=18040.msg122683#msg122683   
Ei näe, mutta on helppo mitata
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- AX 11 TRE '89 =-

Poissa jassukata

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 38
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II 2.0 16v Bensiini depollution system faulty (P0420)
« Vastaus #17 : Huhtikuu 23, 2019, 19:46:19 »
No vaihdan ne varmuuden vuoksi kuitenkin kun  päiväykset on jo 10 ja 11 vuodet eikä meillä ollessa vaihdettu ja ollut jo 6 vuotta.