Kirjoittaja Aihe: Webaston vikakoodi  (Luettu 2033 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Webaston vikakoodi
« : Tammikuu 06, 2019, 18:43:32 »
Webasto lakkasi yhtäkkiä toimimasta, savutettuaan ihan urakalla ensin muutaman kerran. Luettiin vikakoodit ja antoi huoltotila aktiivi kalibrointi virhe. Huoltoliike ei moista ollut ennen tavannut, ohjauslaitetta epäili, että olisi vaihdettava. Onko kellekään tullut tämmöistä vastaan? Kyseessä 2011 diesel C5

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2019, 15:23:42 »
Lähdetään haarukoimaan mahdollista vikaa.

- Jälkiasenteinen vai tehdas as. webasto. Onko kellolaitteella eli sellainen jota voi polttaa ennen ajoon lähtöä vai sellainen joka lähtee päälle kun auto on käynnistynyt?

- Paljonko pakkasta kun lakkasi toimimasta, minkälaista polttoainetta tankissa? Polttoaineen jäätyminen? Onko webastolla suodatinta? Tukkeutunut?

- Yrittääkö polttoainepumppu pumpata käynnistysproseduurin aikana? Minkälainen pumpun ääni on? Metallinen kilkatus vai pehmeä "tupsutus". Jos metallinen kilkatus niin pumpussa ei ole polttoainetta, mahdollisesti jäätynyt.

- Jos polttoainepumppu ei puhu mitään niin sähköjohtimet voivat olla hapettuneet pumpulla. Putsaus.

- Akun lataus. Ensimmäisenä nyt akku täyteen latinkiin akkulaturilla, auton oma laturi ei lataa akkua täyteen varsinkaan lyhyessä ajossa. Akun ikä ja muu kunto. Tarkastus. Pienikin pakkanen voi kyykistää akun ja webasto on aika tarkka jännitteestä.

- Onko koska viimeksi käytetty pitkään webastoa? Eli oikein kuumaksi asti, että polttokammio puhdistuu tauhkasta, vaikka akkulaturiavusteisesti vaikka tunnin ajan.

Tuossa joitakin tarkentavia kysymyksiä että päästäisiin alkuun.

Ja vielä - älähän heti hätiköi noiden vikakoodien kanssa. Korjaamolla tarjoavat heti uudenvaihtoa ratkaisuksi. Naapurin weba lakkasi tässä pakkasilla käymästä, koska polttoaine oli jäässä, edes pumppu ei kilkattanut eikä weba käynnistynyt. Vikakoodeina oli ylilämmennyt. Pakkasten lauhduttua alkoi pelaamaan kuin ei mitään vikaa koskaan olisi ollutkaan.

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2019, 16:37:05 »
Olipas siinä kattava repertuaari, kiitos tästä. Tuo piti pari kertaa järkyttävän savuamisen ja sen jälkeen ei enää lähtenyt tulille. Dieseliä tankissa ja arkisin ajan töihin 30min suuntaansa. Kum weban laittaa päälle ja toimii siis vain kaukosäätimestä, sisällä autossa ei ole kelloa, niin antaa auton omista puhaltimista lämpöä, mutta käynnistäessä kuulee, että moottoria ei ole lämmittänyt. Todennäköisesti weba on tehdasasenteinen, tai näin naisen logiikalla olen sen päätellyt. Ohjekirjassa on käyttöohje ja avainten mukana tuli kaukosäädin, jossa citikan omat logot. Mene ja tiedä.. vien tuon murheenkryynin ens viikolla citikkaliikkeelle huoltoon, edellinen huoltoliike tarjosi ohjainlaitevikaa, korjausarvio osineen ja töineen tonnin luokkaa.

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2019, 17:23:28 »
Joo tuo savuaminen voi johtua huonosta palamisesta tai sitten siitä, että "polttokenno" tai palosukka on likainen ja puhdistuu karstasta. Savuaminen ei ole sinänsä vaarallista ja weban lämmetessä kyllä loppuu.

Vielä vähän lisätietoja kyselen.

- Voisiko olla, että weba olisi mennyt vikatilaan jos ei ole käynnistynyt normaalisti. Olikohan kolme yritystä ja jos ei lähde niin vikatila voi tulla. Tyhjättiinkö vikamuisti / nollattiinko weba huollossa ja miten sen jälkeen? Ei ole enää käynnistynyt?

- Eli siis weban voi kaukosäätimestä käynnistää jo ennen auton käynnistämistä?

- Oletko antanut weban käydä kuinka pitkään ennen auton käynnistystä? Sanotaanko vaikka -10 pakkasella voisi 15 - 20 min olla sopiva niin ehtisi moottorikin vähän lämmetä. Kuitenkaan tuo ei ole niin tehokas lämmitin, että sen lämmitysvaikutusta varsinaisesti huomaisi esimerkiksi moottorin lämpömittarista. Kuitenkin se kyllä lämmittää moottoriakin sen ratkaisevan verran että helpommin käynnistyy. Lähinnä tuon lämmitysvaikutuksen voi mahdollisesti huomata hehkun merkkivalosta, joka ehkä vain vilahtaa näytössä kun weba on ollut jonkinaikaa päällä. Tuo, että sisätiloihin puhaltaa lämmintä johtuu ihan siitä, että weba on asennettu sisälämmityskennojen letkuihin ja siten tuottaa sisälle lämmintä paljon ennemmin kuin varsinaisesti alkaa moottoria lämmittää.

- Vielä tuo diesel polttoaine. Onko auton tankissa nyt kesä- vai talvilaatua? Tai kysytäänpä niin, että mistäpäin Suomea olet osapuilleen. Voisi haarukoida tuota dieselin pakkasenkestoa. Etelä-Suomessa ja voi olla jopa vielä Keski-Suomessakin ei välttämättä ole vielä talvilaatua myynnissä ja kesälaatu jähmettyy hyvinkin jo -10 - -15 pakkasessa. Tuossa webassa on sen verran ohut tuo polttoaineputki, että se tukkeutuu kyllä hyvinkin herkästi kun polttoaine alkaa kiteytyä, toki sulaa kun taas ilmat lämpenee. Auto voi sinänsä vielä toimiakin.

Tässä jotakin mitä tuli mieleen.


Edit: Tuli vielä mieoleen, että tuo tonni on aika suolainen hinta ohjainlaitteen uusimisesta jos sille edes tarvetta. Eihän tuossa nyt tarvitse kaikkia uudelleen asennella ja hankkia, polttoainelinjoja, polttoainepumppua, johtosarjaa yms. Jokunen vuosi sitten kokonaisasennus oli vähän toista tonnia laitteineen kaikkineen. Webojen hinnat on tippuneet viimeaikoina jonkin verran.

Edit 2. Vielä pari kaukaa haettua asiaa. Onko auton tankissa nyt reilusti polttoainetta? Onko weban kaukosäätimessä varmasti patterit hyvät, ettei ole päässeet tyhjenemään.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2019, 17:47:47 kirjoittanut Monikan kuski »

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #4 : Tammikuu 08, 2019, 17:47:06 »
Kyllä vikamuisti tyhjennettiin ja kertoivat, että toimi sen jälkeen. Kysyin millä sitä on testattu niin testerillä?? No voit vaan kuvitella, kun nainen on huoltoliikkeessä, että ymmärrys on luokkaa olematon :D Itse olin ajatellut, että ihan fyysisesti laitetaan laite päälle, mutta ilmeisesti ei. Pohjois-Savossa asustelen, joten tuo diesel on kyllä pakkaskestoltaan luokkaa maksini, mitä tuommoseen käkkyrään letkusta saa.

Minusta tuo tonni on tosi suolainen hinta ja sillähän minä täällä kyselemään, että olisko jollakin vinkkiä antaa, etti ihan naispoloa kuseteta tämän suhteen liikkeessä.

Kyllä vaan, pikakätnnistus kakella ja weba lämmittää 20min. Pidin tuota lämmitystä päällä, kun keli alkoi olla nollassa ja toimikin ihan hyvin, kunnes alkoi se savuaminen. Tuota se teki 3 kertaa, ei toki joka kerta ja sit puff, ei mitään eloa.

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #5 : Tammikuu 08, 2019, 18:04:40 »
No jo.

Tuo 20 min. on ilmeisesti lyhin vakioasetus päälläoloajalle. Sitä voisi pidentää, koska kyllähän tuon lämmittimen voi sitten sammuttaa ennemminkin. Ohjekirja neuvoo miten tuo tehdään.

Tuossa 20 min. käytössä ja vielä lyhyemmässäkin käytössä tuo lämmitin sotkeentuu / nokeentuu palojätteistä ja alkaa temppuilemaan. Puhdistuminen vaatii pitkän käytön, vähintään aina silloin tällöin, ja laite pysyy kunnossa.

Nyt on ollut viimeaikoina melkoisia lumimyräköitä. Ettei weban pakoputki olisi tukkeutunut, sehän taitaa tuossakin mallissa näkyä siinä vasemman eturenkaan etupuolella, jossakin puskurin / pohjamuovin seutuvilla. Lumi voi pöllytä joskus sopivasti ja tukkia, toisaalta pieni pökkäys lumihankeen voi kanssa tukkia weban pakoputken ja voi tuo lumipölly tietenkin mennä jopa imuputkeenkin. Joskus pakkasilla on noita pakoputkia huurtunut umpeenkin. Imuputki on sitten tn. jossakin etupuskurin takana "piilossa".

Tuosta testerihommasta en osaa sanoa mitään muuta kuin, että kyllä minunkin mielestä oikea käyttö on ainoa testaustapa. Testerillä voidaan ajaa korkeintaan joku laitteen itsediagnoosi. Mutta jos laite huollossa kävi / toimi niin miksi epäiltiin ohjainlaitevikaa? Toimiko tuo weba nyt sitten enää kertaakaan huollon jälkeen?

Edit. Tuohon dieselin pakkasenkestoon vielä. Tuossa joulunaikoihin kävi vieraita meillä pohjanmaalta ja siellä ei silloin ollut ollut myynnissä talvilaadun dieseliä. Vieraita oli vähän jänskättänyt miten käy tänne pohjoiseen tullessa jäätyykö polttoaine. Ja vielä jos kesälaadun päälle tankataan esim. puolitankkia talvilaatua niin se kestää silloin sellaisen -20 hyvällä tuurilla vähän kylmempää. Täällä Sallan seutuvilla on ollut jo yli 30 pakkasia ja meillä jäätyi polttoaine weban putkiin jouluaatonaattona. Piti kestää -39 mutta -28 ja weba ei pelannut enää. Jouluaattona kun lauhtui niin jo taas alkoi pelaamaan. En toki tiedä mitä siellä teilläpäin myydään mutta voisin kuvitella ettei välttämättä talvilaatua tai jos huoltiksen säiliöön on talvilaatua otettu niin alla voi olla kesälaatua ja voi käydä kuten edellä tuossa kuvasin.


Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2019, 18:42:32 »
Käytin tuossa vikakoodien luvussa juuri sen takia, että olis saanut isviittaa mikä mahtaisi olla vikana. Tuo alussa mainitsemani koodi oli liikkeen mukaan sellainen, mitä ei heille ole ennen tullut vastaan ja siellä asentaja epäili tuota ohjainlaitevikaa. Kun he "testasivat" laitetta ja heidän mukaan se toimi, mitä en kyllä ole koskaan uskonut niin seuraavana aamuna laitoin weban päälle ja ei kyllä inahtanutkaan. Soitin liikkeeseen ja kysyin millä tavoin tuota on testattu ja sain vastaukseksi testerillä.

Kyllä mä pidän kovilla pakkasilla enemmän, kuin sen 20min laitetta päällä ja sammutan kun lähden tai annan olla päällä, se kyllä sammuu sitten aikanaan.

En kyllä ole sen kummemmin tuota pakkasenkestävyyttä löpössä katsellut, voihan se olla juuri noin niin kuin sanoit. 23 täälläkin on ollut parhaillaan pakkasta. Jännä kuitenkin, että viime talven pakkasilla ei näitä ongelmia ollut, vai ottiko nyt vaan itseensä ja päätti alkaa temppuilemaan.

Tuota lukitusta mietin itsekin, että voi olla vikana. Yritin etsiä millä sen voisi itse avata ja kokeilla, mutta en järkevää ohjetta en tuohon löytänyt.

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2019, 19:00:15 »
Joo sama se viimetalven pakkaset. :)

Eli nyt kertaus.

Webaston pitäisi suorittaa käyntiinlähtöproseduuri joinkin seuraavasti:

1. Päälle napista.

2. Weba alkaa välittömästi hurista, hurisee (tuulettaa palotilaa) jokusen sekunnin. Voi pitää joitakin kirahtavia ym. ääniä. Pumpun pitäisi naksua harvakseltaan. Tätä kestää jonkinaikaa.

3. Vaikenee kuin sammuisi. Tätä kestää n. 1 min. Samalla hehkuttaa weban hehkutulpan kuumaksi ja tulppa lämmittää palosukkaa ja palotilaa samalla.

4. Pumppu alkaa naksuttamaan tihenevässä tahdissa ja pitäisi alkaa kuulumaan puhahteluja yms. ja puhaltimen pitäisi alkaa puhaltaa ensin "varovasti" kohta kiihtyen kun laite syttyy kunnolla. Välillä weban toimiessa saattaa kuulua jopa aivan ulinaa kun liekki palaa.

Tuosta "kotikonstein" nollaamisesta en tiedä tarkasti. Toiset väittää, että voi toimia sitenkin, että ottaa weban sulakkeen pois paikoiltaan joksikin aikaa, vaikka puolikin tuntia. En tiedä sitten. Tuota voisi kyllä kokeilla, ei siitä haittaakaan ole. Löytääppä vaan se sulake. Voi olla, että se sulake on jossakin kolmen sulakkeen sarjassa akun lähettyvillä, mutta jos tuo on tehdasasennus niin voi olla vaikka missä. Jossakin näin keskustelun jossa kysyttiin weban sulakkeen sijaintia ja ilmeisesti se oli jossakin auton akun välittömässä läheisyydessä suojakannen alla.

Etädiagnoosin teko on aika haastavaa puuhaa. :)

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2019, 19:14:14 »

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2019, 20:01:47 »
Oliko vielä 2011-malleissa vakiona Venturi -mallinen weba? Savuaminen kun viittaa vahvasti siihen, toki se oli yleensä ajonaikainen johon taisi saada tuohon aikaan mukaan myös kellon? Jos on Venturi niin vaihtaa Evon tilalle. Tältäkin foorumilta löytyy aiheesta keskustelua, mm. tiedot myyjästä joka kauppaa huollettuja vähän käytettyjä webastoja n. 4-500€ hintaan ja tommosen vaihto on parin tunnin homma asiantuntevalla pajalla.

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #10 : Tammikuu 10, 2019, 05:28:25 »
Tuo autosähkö firma epäili, että olis joku thermo top t mikä lie 😄

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #11 : Tammikuu 10, 2019, 14:03:01 »
Jostakin esim. auton moottoritilasta, huoltovihosta, webaston käyttöohjeesta tai itse laitteesta pitäisi löytyä tarra, jossa on mainittu malli, mallinumero, valmistenumero yms. tärkeää tietoa laitteesta.

Oletko koittanut lähteekö nyt käyntiin? Tai odotahan kun nyt loppuviikosta pitäisi lauhtua ilmojen niin sitten. Aja vaikka ensin moottori lämpimäksi ja käytä vielä paikallaan useampi minuutti ja koita sen jälkeen lähteekö tulille. Tai jos olisi mahdollisuus viedä jonnekin lämpimään talliin tms. Jos siellä on vaikka pieni jäätynyt vesihelmi / kuurahelmi, weban polttoainepumpussa tai -putkessa, joka haittaa toimintaa. Nythän on ollut sen verran vaihtelevat kelit, pakkanen ja lauha sahannut edestakaisin, että auton tankkiin on voinut kondensoitua ilmankosteudesta vettä..... Välttämättä ei vielä haittaa auton toimintaa mitenkään mutta tuo weba onkin sitten eri juttu.

Yleensä tuollaiset "aivoviat" ym. viat oirehtii ensin esim. siten, ettei jokakerta lähdekään päälle tai voi sammua keskenkaiken yms. Tuntuu vähän kuin laitteella olisi reumatismi joka toisten kelien alla oirii ja välillä ei mitään...

Toivotaan nyt että tulisi jotenkin kuntoon, tietenkin mahdollisimman edullisesti. :)

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #12 : Tammikuu 10, 2019, 15:10:18 »
Ajelinkin tänään varkaus-kuopio-varkaus rundin ja kun pääsin kotiin, laitoin weban päälle. Isolla pöhinällä alkoi sisätiloissa kuulumaan äöni eli puhaltimista, mutta ei muuta. Tämän jälkeen heittikin kaikki auton ikkunat sisältä aivan hikeen ja kosteuteen.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 256
  • Peukkuja: 24
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #13 : Tammikuu 10, 2019, 15:32:51 »
On siinä siis hiukan eloa älyssä, koska huomaa että neste on jo tarpeeksi lämmintä ja käynnistää sisäpuhaltimen samantien.

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #14 : Tammikuu 10, 2019, 16:36:49 »
Siis sehän meni nyt "taukolämmitysasentoon". Koitappa vielä vaikka tunnin parin päästä kun auton moottori on kylmennyt niin vielä uudelleen. Mitäpä tekee silloin.

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #15 : Tammikuu 10, 2019, 17:41:04 »
Auto seiso pari tuntia ja sama homma, sisällä pöhisee

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #16 : Tammikuu 10, 2019, 18:20:58 »
Ja tuotahan se siis on tehnyt koko ajan. Pitää kysyä tyhmiä, mut onks economy mode sama, kuin taukolämmitys? Välillä tulee näyttöön tuo teksti ja aina ihmetelly mitä hittoo toi meinaa  ;D Toki välillä olis varmaan hyvä aukaista käyttöohjekirja, mutta luovutin siinä vaiheessa, kun yritin tapella tuohon masiinaan webastoon ajastuksen  :o

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #17 : Tammikuu 10, 2019, 18:40:16 »
Eli pelkkä sisäpuhallusko vain toimii?? Onko lämmityslaitteen asetukset muutoin asetettu oikein? Eli lämpövalitsin täysille, puhallus ykköselle, puhallus lasille??? Taikka kannattaa vielä tarkistaa käyttöohjekirjasta mitenkä pitää olla lämmityslaitteen asetukset. Täysautomaattisessa ilmastoinnissa nuo voivat olla jotenkin muutoinkin.

Joo sama se viimetalven pakkaset. :)

Eli nyt kertaus.

Webaston pitäisi suorittaa käyntiinlähtöproseduuri joinkin seuraavasti:

1. Päälle napista.

2. Weba alkaa välittömästi hurista, hurisee (tuulettaa palotilaa) jokusen sekunnin. Voi pitää joitakin kirahtavia ym. ääniä. Pumpun pitäisi naksua harvakseltaan. Tätä kestää jonkinaikaa.

3. Vaikenee kuin sammuisi. Tätä kestää n. 1 min. Samalla hehkuttaa weban hehkutulpan kuumaksi ja tulppa lämmittää palosukkaa ja palotilaa samalla.

4. Pumppu alkaa naksuttamaan tihenevässä tahdissa ja pitäisi alkaa kuulumaan puhahteluja yms. ja puhaltimen pitäisi alkaa puhaltaa ensin "varovasti" kohta kiihtyen kun laite syttyy kunnolla. Välillä weban toimiessa saattaa kuulua jopa aivan ulinaa kun liekki palaa.

Tuosta "kotikonstein" nollaamisesta en tiedä tarkasti. Toiset väittää, että voi toimia sitenkin, että ottaa weban sulakkeen pois paikoiltaan joksikin aikaa, vaikka puolikin tuntia. En tiedä sitten. Tuota voisi kyllä kokeilla, ei siitä haittaakaan ole. Löytääppä vaan se sulake. Voi olla, että se sulake on jossakin kolmen sulakkeen sarjassa akun lähettyvillä, mutta jos tuo on tehdasasennus niin voi olla vaikka missä. Jossakin näin keskustelun jossa kysyttiin weban sulakkeen sijaintia ja ilmeisesti se oli jossakin auton akun välittömässä läheisyydessä suojakannen alla.

Etädiagnoosin teko on aika haastavaa puuhaa. :)


Auto seiso pari tuntia ja sama homma, sisällä pöhisee

On siinä siis hiukan eloa älyssä, koska huomaa että neste on jo tarpeeksi lämmintä ja käynnistää sisäpuhaltimen samantien.

Jonkinlaista toimintaa kuitenkin on.

Ei kai tuo pöhinä voi enää olla lämmintä kun moottori ollut sammuksissa jo pari tuntia? Voisiko vielä moottori olla sen verran lämmin, että weba tulkitsisi proseduurin "taukolämmitys"? Uusi yritys huomenaamulla niin varmasti on jo jäähtynyt tarpeeksi. Tai odota ainakin iltaan asti vaikka 8:30 uutisten jälkeen käy vielä kokeilemassa, toki jos toimii, kannattaa käydä 20km lenkki, tai antaa soida koko proseduuri läpi. Akkua tietenkin olisi hyvä saada ladattua kunnolla välillä.

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #18 : Tammikuu 10, 2019, 18:44:38 »
Voe helevettiläinen  :o Mä oon kokeillut liki joka aamu lähteekö päälle ja sama juttu, pöhinä kuuluu sisältä. Äsken en kokeillut, onko se lämmintä vai ei. Kun tulin Kuopiosta niin sillon toki puhalsi lämmintä, kun olin juuri sammuttanut auton. Itseasiassa nyt kun mietin niin se hönki tässä joku aamu semmosta hyvin hailakkaa lämpöä sisätiloihin.

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #19 : Tammikuu 10, 2019, 18:45:59 »
Ja tuotahan se siis on tehnyt koko ajan. Pitää kysyä tyhmiä, mut onks economy mode sama, kuin taukolämmitys? Välillä tulee näyttöön tuo teksti ja aina ihmetelly mitä hittoo toi meinaa  ;D Toki välillä olis varmaan hyvä aukaista käyttöohjekirja, mutta luovutin siinä vaiheessa, kun yritin tapella tuohon masiinaan webastoon ajastuksen  :o

Ei ole. Auton tietokone on todennut tuolloin akun olevan liian alhaisessa jännitetilassa. Akku nyt lataukseen akkulaturilla. N. 30 E saa autotarvikeliikkeestä hyvän akkulaturin tai sitten lainaa vaikka hyvältä naapurilta. Nuo webaston ongelmat voi johtua nimenomaan tuosta "economy mode" tekstin ilmaantumisesta, koska webasto on hyvinkin tarkka akun jännitteen tasosta. Auto voi kyllä vielä jotenkin käynnistyä vaikka weba ei enää kunnolla toimisikaan.


Edittiä. Ja kun auto on jo 2011 mallia niin vähintään kerran on akku jo vaihdettu ja voisiko olla, että toisen akun käyttöikä olisi tulossa täyteen? Akun testauttaminen jollakin huoltoasemalla tai akkuliikkeessä??!!?? Noista nyt voisi lähteä liikkeelle.

Ja edit 2. Mitä pienempi "huoltoasema" sitä paremmin löytyy akkutesteri ja sen käytön osaava henkilö. ABC:lle ei kannata viedä. ;)

Ja edit 3. Kuunteleppa vielä auton ulkopuolella tuo käyntiinlähtöproseduuri kun auto on varmasti kylmä.

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #20 : Tammikuu 10, 2019, 18:55:38 »
Ei siitä kuulu noita ääniä, mitkä mainitsit ja tosiaan tuo economy mode tulee kun autoon laittaa virrat päälle. Minäpäs huomenna yritän saada tuon latinkiin ja sit on taas asian viisaampi. Auto on ollu mulla vuoden, joten historiasta ei sinänsä ole tietoa, millon on akku vaihdettu.


Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #21 : Tammikuu 10, 2019, 19:18:05 »
Joo. Tuo akun lataus nyt ensialkuun ja tuosta akusta saattaa löytyä jokin tarra, jossa on ostopäivämäärä tai sitten jokin kuukausi / vuosi leima on voitu lyödä akunnapaan. Huoltokirjastakin saattaa löytyä tieto akun vaihdosta. Tuo nyt kuitenkin on selvääkin selvempi ettei 2011 mallisessa autossa ole enää alkuperäinen akku tai mikäli on niin vaihtokunnossa on. Korostan vielä, että webasto on tarkka jännitteelle ja voi olla, että tuo toimimattomuus johtuu jopa huonosta akusta. Tuo economy mode tulee lopulta hyvin helposti, puolituntia auto käymättä ja radio / cd päällä niin varmasti napsuu economyä ruutuun.

Nyt offtopikkia ja kokemuksen rintaääntä: Tuolla akun sillointällöin lataamisella saadaan akulle lisää kestoikää, eikä se muutoinkaan ole huonompi idea, varsinkaan talvella. Nykyään autoissa on sen verran elektroniikkaa ja muita sähköä vaativia kohteita, että akku on lujilla. Täällä pohjoisessa olen tullut huomaamaan sen, että kovemmilla pakkasilla on hyvä ladata akkua aivan muutaman päivän välein niin silloin ei ole ollut mitään ongelmia virran riittävyydessä. Saa poltattaa webaa mielin määrin ja aina akku on täynnä ja kyllä lähtee käyntiin.
Talvella tulisi mikäli vain mahdollista kytkeä kaikki, valot, penkinlämmittimet, takalasin-, etulasin-kaikki grammaria myöten pois päältä jo kun tulee parkkiin niin ne ei eivät sitten ole kuormittamassa akkua kun pitäisi käynnistää moottori. Tarkasti en nyt tiedä miten tuossa, mutta joissakin diesel malleissa hehkutus lähtee päälle jo kun kuljettajan etuoven avaa, joten turhaan ei kannattaisi kuskioveakaan auki heilutella. No enemmän tuli offtopikkia kuin itse asiaa, mutta ei kai tuo aivan sivuunkaan mennyt.

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #22 : Tammikuu 10, 2019, 19:34:37 »
Ja mulla on aina kaikko mahdollinen päällä 😄 ei ihme että tulee economy modea 😂

Poissa Monikan kuski

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #23 : Tammikuu 10, 2019, 19:40:15 »
Tuliko tuota economyä viime talvena? Tai ennen kun weba lakkasi toimimasta?

Poissa Maiden75

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: Webaston vikakoodi
« Vastaus #24 : Tammikuu 10, 2019, 19:48:28 »
Joo on se tullut koko ajan, kun auto on mulla ollut.