Kirjoittaja Aihe: Mikä piirre/"ominaisuus" autossasi ärsyttää? Ja mikä vastaavasti on hyvää?  (Luettu 5815 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
On tässä joskus ollut aimemminkin mielessä esittää otsikon kaltainen  kysymys mutta en sitten ole ilennyt. Onhan näitä "ominaisuuksia kuitenkin aina silloin tällöin sivuttu eri keskusteluissa mutta ehkäpä tälläinen kooste voisi olla hyvä, ehkä jonkinlaista vertaistukea ja voitaisi jakaa vinkkejä ratkaisuksi. ;D
Mutta nyt satuin lukemaan nimimerkki CarrierGraden avautumista https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=17141.msg208382;topicseen#msg208382 ja ajattelin että varmaan monella muullakin on vastaavanlaisia tuntemuksia omasta autostaan, vaikka auto on muuten hyvä ja mieluinen on siinä jokin joka kentien ärsyttää todella paljon. ::)
Harkitsin että olisiko syytä asettaa yhteinen kaikkia citikka malleja koskeva ketju mutta ajattelin että ehkä eri malleilla on omat "ominaisuutensa" ja siten erimalit on syytä pitää erillään, en kuitenkaan ala muista malleista vastaavaa tekemään kun ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä citikasta. Joten jätän sen muiden tehtäväksi jos kokevat aiheeliseksi.

 Ja sitten asiaan, itsellä on siis 2007 vuosimallin farmari C5 2.0hdi 6 vaihteinen automaatti. Näin talviolosuhteissa suurimpia ärsytyksen aiheita on ollut takajarrujen jumiin jäätyminen, vaikkakin jostain syystä tänä talvena ei vielä ole täys jumia esiintynyt, liekkö olosuhteet olleet suosiolliset vai onko autossa jokin iän ja kilometrien myötä muuttunut?
Auton istuimet on taas aivan käsittämättömät. Miten voi olla onnistuttu tekemään noin surkeat istuimet? No on noihin tottunut ajan saatossa mutta täytyy silti edelleen ihmetellä suunnittelun ideaa.
Seuraava ärsyttävä ja useampikin piirre koskee lasinpyyhkijöitä ja niiden toimintaa. Yksi ominaisuus on että pyyhkijät jäätyvät ajossa lasiin kiinni varsinkin lumisateessa, Ilmeisesti Ranskalainen autoinsinööri ei ole koskaan ajanut pakksella lumisateessa autolla ja kokenut herätystä siihen että lasia kannattaisi lämmittää siitä kohtaa jossa pyyhkijät ovat "lepoasennossa". 
Seuraavana listalla on se että pyyhkijöitä ei voi nostaa ylös lasista silloin kun auto on käynnissä kun lasi pitää puhdistaa lumesta ja jäästä, juu voi niitä kohottaa mutta ei ne ylös asti nouse pysyäkseen itse ylhäällä kun pitäisi siitä lasin alareunasta puhdistaa sitä lunta ja jäätä jota kerääntyy kylmään lasin alareunaan jäädyttämään pyyhkijöitä kiinni lasiin.
 Seuraava ärsytys listalla on  automaattitoiminto, se on melko susi. Välillä hankaa kuivaa lasia ja välillä ei herää vaikka lasista ei näe enä mittään. Olisiko herkkyyden säätö aiheellinen koten joissakin autoissa on?
Lasinpesutoiminnossa olisi myös hiomista. Miksi sitä lasia pitää hangata kuivana? Vaikka pesuneste on jo pyyhitty pois niin vielä pitää pari kertaa varmuuden vuoksi kuivaa lasia hangata. Ja ne suuttimet taas on oma lukunsa, toimii ehkä pysähdyksissä ollessa mutta ei ajossa, neste ei leviä riittävän laajalle että sen lasin saisi puhtaaksi suolasta.  Uudet suuttimet on ostettu mutta ne lojuu vielä hanskalokerossa, mutta kyllä silti ne saisi auton tehtaalta lähtiessä olla kunnolliset.
Vakionopeuden säätimessä olisi myös hiomista, kun vakkari huomaa että nopeutta pitää lisätä tapahtuu se sen verran rajusti että turbiinin lukko vapautuu ja moottorin kierrokset hypähtää useammalla sadalla kierroksella. Tämä lisää polttoaineen kulutusta.  Joskus kun jonossa ajanut ilman vakkaria niin polttoaineen kulutuksen muutoksen huomaa. Liekkö tämä osa syynä auton mielestäni suurehkoon kulutukseen.
Ja tuo automaatti-ilmastointi, en tiedä onko yhtään sellaista toimivaa, on vain tyydyttävästi toimivia ja ihan paskoja tullut vastaan. Tämä c5 versio on sellainen tyydyttävä. Olen sitä mieltä että perinteinen manuaali on paras. Siinä voi itse säätää puhalletavan ilman lämpötilaa. Näissä sen päättää automatiikka sen mukaan mikä toivomus on asetettu lämpötilaksi anturilla. Ja se ei ole sama miltä ihmisestä tuntuu. Joten säädön tarve on pahimmillaan jatkuvaa edestakaisin räpläämistä tai alistumista siihen mitä automattiikka päättää.
Ja pitää mainita tavaratilan kuormansidonta pisteiden puute. Ei ranskalaisilla ole tullut mieleen että joku voi kuljettaa autossa muutakin kuin pussillisen patonkeja?

Ja sitten niitä hyviä
Jousitus vertaa vailla. Eron huomaa selkeiten kun käy ajamassa jollain muulla autolla. Ja omaan käyttöön sopii tuo että napista saa lisää maavaraa, vielä kun olisi neliveto... ;D
Minusta autossa on erinomaiset valot, ne on tavalliset H7 polttimoilla olevat umpiot mutta lyhyiden valojen valokuvio on minusta tosi hyvä, niillä näkee pitemmälle kuin edellisen auton vakio umpioilla pitkillä valoilla jotka oli lähinnä huonoa vitsiä. ja pitkilläkin näkee melko pitkälle,  ja kun on lisävalot katolla niin jopa näkyy... Eikä H7:en kans ole ollut ongelmia kun vaihdoin long life polttimot.
Noita muutamia ärsytyksen aiheuttajia lukuun ottamatta kokonaisuus hyvä ja omasta mielestä luotettava, varsinkin kun vertaan edelliseen kulkineeseen. Vaikkakin siinä juuri nuo tämän auton ärsyttävyydet oli kaikki paremmin oli muuten kokonaisuus aika karvas pettymys.
Ja auton hankinta hinta, kun vertaa muihin vastaaviin niin monesta merkistä pitää maksaa useita tonneja enemmän.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Ei oikeastaan C5:ssa ärsytä juuri mikään. Tehoa vois olla enempi, vaan kyllähän tuo kulkee noinkin ja ongelman voisi kuitenkin poistaa vaihtamalla V6-malliin. Takasumareita ei saa päälle ilman etusumareita, ellei kikkaile kaukovaloilla. Öö, eipä juuri muuta.

BMW:ssä ärsytti monikin asia, siksi se vaihtuikin Subaruun, jonka ärsytystaso on vain hieman korkeampi kuin C5:ssa. Ehkä jotain pieniä juttuja, joihin on vaan tottunut Sitikan kanssa eri tavalla. Vastaavasti taas japseilla on muutamia fiksuja ratkaisuja, joihin olen ollut kovin tyytyväinen.

Poissa KKK

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -07
C5; liian pieni tankki...pitäis vähintään 1500km.ä päästä aivan sama vaikka on bensa vehe. Minimissään pitäis olla 80ltr.

Poissa ripekosk

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
+ Hyvä hinta laatusuhde kun ostaa käytettynä. Samalla rahalla saa puolikkaan saksalaisen tai japanilaisen
+ Alustan korkeuden säätö
+ vähäinen ruostuminen
+ Ajo-ominaisuudet
+ Vakionopeudensäädin
+ Vetoluistonesto, ensimmäinen auto missä tämmönen on ja ihan tuntuu toimivan ja olevan hyötyä

- Hyvä jousitus, mutta saisi olla vähän pintapehmeämpi ja ei niin heiluva
- Sähköviat, kummatkaan penkinlämmittimet ei toimi, sivupeilien lämmitykset ei toimi, parkkitutkat ei toimi, sähköikkunat toimii jotenkin. Japanilaisten kanssa näistä ei tarvinnu murehtia.
- Aika korkee kulutus ainakin 2.0l diesel automaatti

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 916
  • Peukkuja: 13
Maanantaina tuli taloon '06 C4.

Etukäteen oli tiedossa, että kovahan se on muhkun jälkeen. Ärsyttävin ominaisuus tähän mennessä on pitkien merkkivalo. Mittarivalot saa kyllä himmennettyä, mutta laitapa pitkät päälle niin ratin päällä alkaa killittää kirkas sininen valo.

Hyvänä puolena voisi todeta, että ykköskoppainen C4 on niin ulkoa kuin sisältäkin 14 vuotta vanhaksi malliksi yllättävän tuoreen oloinen ja ajaton. Samaa ei voi sanoa ykköskoppaisesta femmasta jonka sisusta nyt on, noh, saatanan ruma  :-\ Eipä se ole varmaankaan monen silmään ollut kaunis uutenakaan jos eiköhän sitäkin voi sanoa ajattomaksi ;)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Peukkuja: 2
C5 2.2 HDi -04

-onneton ohjaustuntuma liukkaalla

+rauhallinen tunnelma ajellessa

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 916
  • Peukkuja: 13
C5 2.2 HDi -04

-onneton ohjaustuntuma liukkaalla

+rauhallinen tunnelma ajellessa
Hmm.. tuo pisti miettimään.

Mulla on '03 2.2 HDi AT break ja 1.8 16V manuaali break, molemmat ESP:llä.
Painoeroa noilla on Trafin mukaan aika huimat 187kg. Sen kyllä huomaa, pikkukoneinen on ketterämmän tuntuinen ja tuntuu, että siinä ESP on terhakkaampi ja korjailee vaikka millaisia temppuja. Diesel taas jyristää menemään kuin juna eikä siinä ESP:n olemassaoloa huomaa yhtä herkästi liukkaalla. Onhan C5 yleisesti ottaen liukkaalla aika tunnoton, mutta kun auton ominaisuudet tuntee on meno todella leppoisaa :)

Pikkukoneisella kun liukkaalla sopivassa pienessä vauhdissa kääntää ratin linkkuun ja polkaisee kaasun pohjaan se tekee ESP:llä melkein kuin käsijarrukäännöksen. Tuo diesel ei käyttäydy läheskään samalla tavalla.

Tuo painoero jäi vaivaamaan. Voiko sitä oikeasti olla noin paljon? Tsekkasin Trafin sivuilta omien femmojen tiedot (omamassa/kokonaismassa):
'03 2.2 HDi AT break, 1633kg / 2175kg
'03 1.8 16V MT break, 1446kg / 1971kg
'02 2.0 16V AT break, 1449kg / 1974kg
'04 C5II 2.0 HDi MT break, 1595kg / 2120kg

Muilla kantavuus siis 525kg, 2.2:lla 542kg.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Peukkuja: 2
Ohjaustuntuma on pitkälle tottumiskysymys. Mulla on ollut neljä Bemaria putkeen, niin sitä on tottunut aika täsmälliseen tuntumaan.

Kun Bemarilla ajaa mutkaan -jossa tallustelee kovakuorianen- sillä seurauksella, että koppakännäri jää renkaan alle, niin ratista voi sanoa, että mitä kovakuoriainen on syönyt aamiaiseksi...

Sitikka on sitten sieltä toiselta äärilaidalta, mutta kun on oppinut, että kyllä sitä pitoa löytyy tunnottomuudesta huolimatta, niin eihän tuo haittaa. Alussa vain tuntui, että ei uskalla kääntää kunnolla rattia, kun pelkäsi pidon loppuvan. Vaimolla tuntuu olevan vieläkin pelko pidon puutteesta, mutta hän ei ole ajanut koskaan millään muulla autolla, kuin Bemarilla ennen Sitikan hankkimista.

Kaikesta huolimatta leppoisa peli, joka kannustaa ajamaan rauhallisesti.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 273
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
C2 VTS -09

- Vakionopeussäätimen puute
- Keskikyynänojan puute
- Halpa pikkuauto paistoi jotenkin läpi taustalla, vaikka oli kallein malli.
- 5500 rpm kohdalla antoi kovimman potkun. Ihan liian ylhäällä omaan makuun.
- Takajarrujen taipumus laahaamiseen, vaikka auto oli ajettu vasta 50 tkm.
- Tavaratilaan mahtui käytännössä 2 kassia.

+ Äärimmäisen hauska ajaa ja kun antoi runtua, alkoi tulla myös ääntä.


C5 SX 2.0i Break -03

- Taka-akselin narinat jo 90 tkm. ajetussa
- Käsijarru etupyöriin
- Kylmän koneen pöpötys pakkasilla
- Etupenkkien epäergonominen muotoilu ja ristiseläntuen puute!!!???

+ Tilava
+ Luotettava
+ Jousitus ja korkeudensäätö
+ Jousitukselle ei tehty ikinä mitään 8 vuoden aikana.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Paikalla apaija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 190
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
C5 break, takapuskuri on mallia keräävä. Siis lunta ja vettä eikä mitään reikää josta se pääsisi pois. Sitten se jäätyy siihen ja takaluukun aukaisu joko vaikeutuu tai sitten saa alareunan rokolle. Onneksi lasinaukaisu toimii.
Ai niin,pakko lisätä: ajovalopolttimon vaihto, harvinaisen veemäinen juttu
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2018, 08:54:32 kirjoittanut apaija »
C5 Hdi break aut

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 653
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Jokaisessa autossa on aina "se" juttu joka on laittanut ylipäätään valitsemaan ko. yksilön - ja kokemuksen myötä, ostokrapulan iskiessä rupeaa sitten ne ei niin kiwatkin ominaisuudet jo hahmottumaan. That's life. Omassa tämänhetkisessä käyttiksessäni noita plussia on yhä kohta 2v jälkeenkin todella pitkä lista, joista mm. nelivetoisuutta pääsi taas eilen käytännössä hyödyntämään kun pikkasen oli ainokainen vapaa parkkiruutu lumen täyttämä ja hankalassa paikkaa, joten kaippa se siksi vapaa olikin kun vajakilla siihen ei tosiaan olisi ollut mitään asiaa ;D

Ja vastaavasti noiden miinusten lista on varsin lyhyt, kaikki vain ominaisuuksia joiden kanssa pitää elää mm. etututkien jäätäminen aina pakkaskauden aluksi. Tuota yrittivät jo "korjatakin" poraamalla pienet vedenpoistoreiät tutkien alapintaan, mutta mitään hyötyähän tuosta ei siis ollut. No onneksi etututkat saa erikseen ajotietokoneella poiskin päältä, niin ei tuokaan ongelma siis todellakaan ole mikään suuren suuri 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 807
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Näin pakkaskaudella ärsyttää ainakin typerät design jutut.
Miksi ratin alaosa on metallia, nahan sijasta. On jäätävän kylmä ratti siltä osin. Toinen juttu on osanahkaiset istuimet. Älytöntä tuputtaa osanahkaiset reunat kangaspenkkeihin, kun varta vasten haluaisi kangasverhoilun. Nyt istuin on muuten mukavan lämpöinen, mutta se reunus nahkoineen on kylmänkalsea.

Muuta ihan älytöntä en ole huomannut kuin parkkipaikan mittaaja. Aivan idiootti toteutus.
Start&Stop järjestelmän ymmärtäisin, mutta kuka idiootti on päättänyt sammuttaa moottorin 8km nopeudesta. Auto sammuu joka paikkaan, vaikka ei ole tarkoituskaan pysähtyä, vaan sopeuttaa nopeuttaan liikenteessä. Älyttömin se on vaikka taskuparkkiin ajossa. Pysäytät auton peruuttaaksesi, mutta joku insinööri on päättänyt sammuttaa moottorin ennen peruutusvaihteen kytkentää. Onneksi on se nappi, jolla systeemin saa edes hetkeksi pois.

Hyvääkin on.
PSA on jo aikoja sitten suunnitellut oivan ennakoivan vakkarin. Pesee monet muut merkit hienosti. Mutta sitten taas joku insinööri on muka keksinyt muistipaikat. Ne kun eivät ole mitään muistipaikkoja, vaan pysäytyskohtia nopeuden valinnoissa. Niitä ei voi käyttää, kuin yksi, tai korkeintaan kaksi kerrallaan järkevästi.

Nyt helpotti, vaikka ei mulla insinöörejä vastaan mitään ole. Hienoja autoja suunnittelevat.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 127
  • Peukkuja: 23
C5 break bensa A '02

- Ajofiilis on samaan aikaan sekä laivamainen että jotenkin pikkuautomainen. Istutaan etuakselin päällä. Kömpelö käsitellä, kankea kääntää. Omituinen ohjausgeometria. Huonoissa oloissa menosta puuttuu rahoittava vakaus
- Jousitus antaa kovin vähän oikeuttaakseen monimutkaisuutensa. Heiluminen. Tuntuu että on rakennettu liian iso auto aiemmissa pienemmissä koreissa sinällään hyvin toimineen alustan päälle.
- Hitaahko lämpenemään, puutteita lämmönjaossa. Penkinlämppäri hidas ja liian pieni alaltaan.
- Paljon tyyppipikkuvikoja.
- Penkin korkeudensäädössä klappia, heiluu.
- Takapenkillä ahdasta kolmelle
- Ulkoisesti liian iso
- Huonot kaukovalot
- Omiin arkoihin korviin ei kovin hiljainen, rengasjyrinä tulee läpi. Kitkoilla siedettävä.


++ Aistikas vaalea sisustus ja ylipäätään kabiinin muotoilu. Tulee olemaan todella ankeaa siirtyä mustan kankaan, vannehopean ja naarmuuntuvien kirveellä veistettyjen kovamuovien pariin tulevaisuudessa.
+ Liittyen ehkä edelliseen kohtaan, autossa on jotain selittämätöntä ylellistä miellyttävyyttä
+ Luotettava perustekniikka, ei ole ollut etenemistä estäviä ongelmia.
+ Muovit kestäviä.
+ Halpa ylläpito. Osat halpoja, helppo korjata itse, tietoa hyvin saatavilla.
+ Juuri ja juuri riittävän tilava. Eteen mahtuu hyvin ja farmarina takakontti asiallinen
+ 2000-lukulaiset toteutukset, modernius, käytännölliset yksityiskohdat
+ Hyviä varusteita (osa jälkiasenteisia)

Pääasiassa olen ollut tyytyväinen, ja autoa on tullut pidettyä paljon pidempään kuin aavistinkaan. Eräissä seikoissa alkaa kuitenkin tuntua että ajetaan 16 vuotta käytetyllä autolla, ja uudempaa on katseltu. On todella sääli, etten enää pysty saamaan samalla sijoituksella yhtä hienoa autoa kuin kymmenen vuotta sitten.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
- Hitaahko lämpenemään, puutteita lämmönjaossa.

Yksilökysymys? Mä kun olisin listannut tämän positiiviseksi seikaksi, lämpenee vähintään yhtä nopeasti kuin 2.0l Xantiakin. En ole jaksanut yleensä edes moottorilämmitintä käyttää, kun jo pienen ajelun jälkeen pöhisee lämmintä hyttiin ja löylyä riittää pakkasillakin.

Penkinlämppäri hidas ja liian pieni alaltaan.


En ole tästä kärsinyt, kun tyypilliseen tapaan ei toimi omassani :)

- Huonot kaukovalot

No on. Ei kauheesti ärsytä, kun valaiseehan noi kuitenkin jotain, mutta ero on kuin yöllä ja päivällä, kun joku 2010-luvun auto xenoneineen ohittaa mutkaisella "pimeällä" tiellä :) Jos joku tietää hyvän ja halvan palkkimallisen led-kaukovalon keskelle maskia, niin saa vinkata.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Ja vastaavasti noiden miinusten lista on varsin lyhyt, kaikki vain ominaisuuksia joiden kanssa pitää elää mm. etututkien jäätäminen aina pakkaskauden aluksi. Tuota yrittivät jo "korjatakin" poraamalla pienet vedenpoistoreiät tutkien alapintaan, mutta mitään hyötyähän tuosta ei siis ollut.

Subaru on pitkästä aikaa auto, jossa noita ongelmia ei ole, kun ei ole minkäänlaisia tutkia edessä eikä takana. Ilokseni totesin, että edelleenkin osaan peruutella ongelmitta ilman niitä. Jos C5:n tutkat menisivät rikki, koodaisin ne vaan pois päältä. (Tosin ykköskoppaisessahan ne toimii mukisematta.)

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 061
  • Peukkuja: 8
Ohjaustuntuma on pitkälle tottumiskysymys. Mulla on ollut neljä Bemaria putkeen, niin sitä on tottunut aika täsmälliseen tuntumaan.

Kun Bemarilla ajaa mutkaan -jossa tallustelee kovakuorianen- sillä seurauksella, että koppakännäri jää renkaan alle, niin ratista voi sanoa, että mitä kovakuoriainen on syönyt aamiaiseksi...

Tämä oli muuten yksi niistä syistä, miksi BMW vaihtui. Pirun raskas ohjaus, jonka läpi lisäksi tuntee joka ikisen kiven ja nuljahtavan syksyn lehden. En tarvitse ihan noin paljon tietoa tiestä; riittää, että auto menee sinne, minne käännän rattia.

Citroënissa (C5-I) on täsmällinen, mutta kevyempi ohjaus. Oiva kompromissi.

BMW:n korvanneessa Subarussa se on oikeastaan vieläkin parempi. Ratti on ihan naurettavan kevyt, jenkkityyliin, kevyempi vielä kuin Citroënissa ja näin myös maantievauhdeissa. Toisaalta siihen ei tarvitse koskea paitsi muodon vuoksi, kun Outback menee urista välittämättä suoraan kuin juna eivätkä alle jäävät koppakuoriaiset häiritse herkkähipiäisiä sormenpäitäni. :)

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 230
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
- ikkunannostimet -> liikuu, ei liiku, liikkuu, ei liiku
- AL4 keskimääräinen toiminta -> pitää liian pientä vaihdetta, jää jurraamaan liian isolle vaihteelle, töksäyttää ykkösvaihteelta kakkosvaihteelle kylmänä
- vakionopeudensäädin kiihdyttää talla pohjassa, kun palauttaa 40 km/h vauhdissa muistissa olevan nopeuden, joka on 55 km/h
- tonnikalapurkin kannelta kuulostava takaluukku, kun sen laittaa kiinni
- kuskin penkin oven puoleinen reuna, joka antautui oitis
- penkkien järkyttävän nahkea materiaali
- P0420 - katalysaattorin teho alentunut
- herkäksi kulunut vilkku-/valonvaihtoviiksi -> kääntäessä valoasentoa vilkahtaa vilkku
- sadetunnistin, joka laittaa pyyhkijät vatkaamaan liki kuivaa lasia, kuin %&/€#/&#€%€, välillä...
- valojen välkähtely, kun hyhdraulipumppu käynnistyy
- onnettomasti suunniteltu ilman puhallus jalkatilaan
- liian pintakova jousitus, vaikka on kairatut uudet comfortit

+ tyylikäs, erottuva ulkonäkö
+ ei kovamuovinen muovimateriaali sisätiloissa
+ sisätilojen avaruus
+ lämmintä riittää talvella reilusti
+ hyvä ajoasento
+ hyvä kyynärnoja, erilliset nojat etumatkustajille
+ vakionopeudensäätimen asetettu nopeus mittaristossa
+ miellyttävän näköinen mittaristo, hyvin valaistu
+ pitkissä heitoissa tyyliikkäästi toimiva jousitus
+ todella kohtuullinen kulutus
+ aito farmarimalli, eikä viistoperäinen farkku
+ AL4 toiminta reippaammassa kiihdytyksessä
+ AL4 turbiinilukon ahkera käyttö, joka vähentää kulutusta
+ AL4 moottorijarrutus
+ muiden merkkien kuskit, joita vituttaa ajaa sitikan takana
+ kohtuullisesti hyvin toimiva automaatti-ilmastointi
+ kevyesti toimivat ovet
+ pissapojan suuttimien viuhkamainen sumu ja se, että riittää, kun kerran kiskaisee viiksestä, niin pissapoika antaa tietyn annoksen lasinpesunestettä
+ verhoilumateriaalien miellyttävä ulkonäkö
+ 13 vuotta ja 209 tkm kirkkaana säilyneet umpiot ja kiveniskuilta säästynyt keula

Tossa nyt äkkiseltää mieleen juolahtaneita 11 kuukauden kokemuksella.

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 368
  • Peukkuja: 2
(Tosin ykköskoppaisessahan ne toimii mukisematta.)

Kummasti noissa tutkissakin tuntuu olevan eroa. Kun kakkoskopan C5:sen ostin niin siinä oli useampi maininta huoltohistoriassa ettei tutka toimi. Ajelin kuitenkin itse sillä ainakin sen 200 tkm ja aina tutka pelas. Lopulta se kuoli kun joku parkkipaikkakolhija tuuppas puskurin juuri anturin kohdalta halki.

- Niveliä ja laakereita meni etuakselilla kuin leipää tosin ajettiinhan sillä, mutta aika lailla sai ropata
+ Sisätilat. Isokin ukko kuskin paikalla näyttää lähinnä huvittavalta kun tilaa on
+ Sisätilat. Viis ukkoo heitti lappiin kelkkareissun suht mukavasti ja ei edes kuulunut napinaa kun joutuu sitikalla matkustaan.

Poissa danbomp

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 606
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
    • You tube sivuni
-07 C5 V6 berline ajettu 81tkm

+sopivasti tehoa
+Xenonvalot
+hinta/laatu suhde
+hyvät tilat neljälle aikuiselle
+lämmin sisällä kylmillä keleillä ja viileä lämpösillä
+alustan mukavuus varauksella verratuna Xantiaan ja XM:ään
+sopiva tavaratila omaan käyttöön
+takamatkustajan tilat

-kallis ajoneuvovero
-pyyhkijänsulat talvella aina jäässä
-vaihteiston nykiminen kylmänä vaikka öljyt vaihdettu 60tkm kohdalla
-takakynkkien narina välillä autosta noustessa
-surkea peruutusvalo ja muutenkin taakse näkeminen peruuttaessa
-oikean puolen taustapeilin sekoomiset

Kyllä mä sanoisin omalta kohdaltani että enempi on plussaa kuin miinusta tässä omassa autossani vaikka olenkin päättänyt luopua siitä ja siirtyä vanhempaan mehusitikkaan myös käyttöauton osalta
XM V6 Exclusive Berline -99

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Peukkuja: 2
Ohjaustuntuma on pitkälle tottumiskysymys. Mulla on ollut neljä Bemaria putkeen, niin sitä on tottunut aika täsmälliseen tuntumaan.

Kun Bemarilla ajaa mutkaan -jossa tallustelee kovakuorianen- sillä seurauksella, että koppakännäri jää renkaan alle, niin ratista voi sanoa, että mitä kovakuoriainen on syönyt aamiaiseksi...

Tämä oli muuten yksi niistä syistä, miksi BMW vaihtui. Pirun raskas ohjaus, jonka läpi lisäksi tuntee joka ikisen kiven ja nuljahtavan syksyn lehden. En tarvitse ihan noin paljon tietoa tiestä; riittää, että auto menee sinne, minne käännän rattia.

Citroënissa (C5-I) on täsmällinen, mutta kevyempi ohjaus. Oiva kompromissi.

BMW:n korvanneessa Subarussa se on oikeastaan vieläkin parempi. Ratti on ihan naurettavan kevyt, jenkkityyliin, kevyempi vielä kuin Citroënissa ja näin myös maantievauhdeissa. Toisaalta siihen ei tarvitse koskea paitsi muodon vuoksi, kun Outback menee urista välittämättä suoraan kuin juna eivätkä alle jäävät koppakuoriaiset häiritse herkkähipiäisiä sormenpäitäni. :)

Meillä on juuri toisinpäin, eli Sitikassa on raskaampi ohjaus. Olikos noissa bensa ja diesel malleissa erilaiset ohjaustehostimet, vai mistä ero voi tulla?

Plussapuolelle voisi lisätä vielä sen, että auto on käsittämättömän vakaa menemään auraamattomalla tiellä normaalissa matkavauhdissa.

Poissa ripekosk

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies

+ 13 vuotta ja 209 tkm kirkkaana säilyneet umpiot ja kiveniskuilta säästynyt keula


Tota ihmettelin itekki. Mulla 207tkm ajettu.

Faceliftin sähkönen ohjaustehostin on sähköseksi yllättävän hyvä. Saman ikänen Passatti ehkä vielä parempi, mutta monessa samanikäsessä mielestäni huonompi. 

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 127
  • Peukkuja: 23
lämpenee vähintään yhtä nopeasti kuin 2.0l Xantiakin. En ole jaksanut yleensä edes moottorilämmitintä käyttää, kun jo pienen ajelun jälkeen pöhisee lämmintä hyttiin ja löylyä riittää pakkasillakin.


On niissä varmasti yksilöeroja. Omassani voi jotain tehdä pari metriä letkua ja monta mutkaa matkalla kun koneelta tuleva vesi käy etukulmassa kääntymässä Webastolla. Esilämmittimenä hyvä, mutta ei siitäkään ajossa hyötyä ole. Alkulämpöä tulee hyvin, mutta kuumaa, niin että kaasujalkaa alkaa polttaa, tulee vasta pitkän ajon jälkeen. Ja sisätilaa & massaa tuntuu olevan niin että kylmän säteilyn tuntu katoaa vasta tunnin ajamisella.

Meillä on juuri toisinpäin, eli Sitikassa on raskaampi ohjaus. Olikos noissa bensa ja diesel malleissa erilaiset ohjaustehostimet, vai mistä ero voi tulla?

Niitä on vaikka kuinka montaa erilaista ohjaustehostusta. Ainoastaan Diravi ja täyssähkömekaaninen puuttuu? Ajamissani ykköskoppaisissa (2,0-bensat ja -dieseli) on paljon raskaampi ohjaus kuin molemmissa ajamissani II-korisissa (hdi ja V6).

Plussapuolelle voisi lisätä vielä sen, että auto on käsittämättömän vakaa menemään auraamattomalla tiellä normaalissa matkavauhdissa.

Tämä olikin juuri se yksi ärsyttävä kohta ;D Epävakaa auraamattomassa lumipöperössä maantievauhdissa. Ohituskaistalla perän leijailu tuntui aika epämiellyttävältä, ja lähtihän tuo poikittain kapealla tiellä vastaantulijaa uralta umpihankeen väistäessä. Plussaa mukavan neutraalista käsiteltävyydestä jääradalla, kulkee nätissä nelipyöräluisussa.

Ponnettomat viuhkasuuttimet eivät enää ärsytä kun heitin roskiin, ja sadetunnistin toimii 95% tilanteista hienosti. Parkkitutkat ongelmattomat ja tarpeelliset. Penkkien kapteenikyynärnojat tosi hyvät, oven noja aivan liian kaukana mutta onneksi ikkunanpieli on pehmeää materiaalia.

Hauskasti täsmälleen päinvastaisia kokemuksia :)

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 368
  • Peukkuja: 2
Hauskasti täsmälleen päinvastaisia kokemuksia :)
Samaa naureskelin kun en tunnista millään omaa hyvin palvellutta ratsua tästä ketjusta. Purnataan niistä asioista mihin olin hyvinkin tyytyväinen ja vastaavasti kehutaan sellaista missä mielestäni olisi ollut parantamisen varaa.

Paljonhan tietty on kiinni siitä mihin on tottunut. Hyvänä esimerkkinä se kun X7:aa ekan kerran peruuttelin parkkiin hiukan vieraassa paikassa pelkkää kameraa hyödyntäen löysin sen ihan väärästä välistä ja taas toisaalta kun totuin autoon kameroineen ja peileineen niin sen jälkeen lykkäsin kakkoskorin vuorenkilpipenkkiin kun ei se mennyt peruuttaessa ollenkaan samaan tapaan.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 230
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Kaiken kaikkiaan sitikkaan voi olla tyytyväinen  :-*
Helppo ajettava. Erittäin helppo peruutettava. Sen kuin röhnöttää paikallaan, katselee peileistä ja kääntelee kevyttä rattia.

Poissa jruoho

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 197
  • Peukkuja: 2
Moro,

C5-2005:n mielipiteeseen peruuttamisen helppoudesta voi yhtyä myös C4 Picasson osalta. Nyttemmin meillä on perheautona Jaappanilainen hybridi, varusteluna peruutustutka ja -kamera - silti peruuttaminen on pakko tehdä paaljon hitaammin. Lisäksi parkkiruutuun osuminen on paljon vaikeampaa.

Positiivisuuden nimissä täytyy kehua tuon auton voimalinjaa. Täydellisen värinättömät liikkeellelähdöt: melkein kuin oikealla sähköautolla :)

Jarkko