Kirjoittaja Aihe: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan  (Luettu 14245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #100 : Tammikuu 07, 2019, 13:53:51 »
Tuosta saksan linkin kuvista ihmetytää laakeriliuskoista puuttuu mielestäni lukituskielekkeet jotka estävät lakereita pyörähtämästä.Puuttukohan vastaavasti lohkosta ja laakeripukeita vastaavat kolot näille lukituskielekkeille.

Samaa itsekin katselin, mitenköhän mahtaa olla tarkoitetty pysymään paikoillaan, eikä näkynyt uusissakaan netissä myytävissä lukituskielekkeitä. Onkohan kokeiltu jotain "uutta" tapaa. Ilmeisesti myöhemmin on tehty jotain muutoksia liuskoihin, olikohan Citikan käytön jälkeen vasta?

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #101 : Tammikuu 07, 2019, 17:30:31 »
Kyllä niissä kynnet pitäisi löytyä, tuossa ei vaan näy. Ja nimenomaan näiden kynsi on ollut sen verran olematon että kun voitelun laatu heikkenee riittävästi niin luiskan liikkumista alkaa tapahtua.
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 267
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #102 : Tammikuu 07, 2019, 18:02:13 »
Tuossa lienee käynyt juuri se tyypillisin, eli laakeriluiska on pyörähtänyt ja öljykanava jäänyt piiloon. Sen saa varmasti aikaiseksi 30tkm huoltoväliä noudattamalla vaikka millä öljyillä, viimeistään ennen neljättä huoltoa. Holtiton kaasun käyttö toimii hyvin katalyyttina tapahtumasarjassa pitkän huoltovälin kanssa.

Voit olla ihan rauhassa vaikka kuinka kultakorva mutta tuonlainen täystuho tapahtuu sekunnin osissa ja sen jälkeen on vähän moottorijumppaa tiedossa.

Aistienvarainen kunnonvalvonta ei taida olla tuttu termi? Se on vieläkin yksi tärkeimmistä kunnonvalvonnan menetelmistä teollisuudessa. Kuunnellaan, tunnustellaan ja haistellaan muutoksia. Se on herkällä korvalla kuuntelemista.

Linkin moottorissa ei ole pyörähtänyt laakeriliuska, koska kaikki liuskat ovat kuluneet täsmälleen samasta kohdasta. En ole vielä nähnyt sellaista moottoria, jossa öljy kulkee yhden liuskan kautta kaikille kampiakselin kauloille. Jos yhden kaulan liuskat olisivat pyörähtäneet, niin se näkyisi yhdellä kampuran kaulalla ja ehkä yhdellä veivin kaulalla. Se on jo melkoinen tuuri, että kaikkien kaulojen laakerit pyörähtäisivät samaan aikaan saman verran.

Tuollainen vaurio johtuu jostain muusta öljynkierron tukkeumasta, liian matalasta paineesta, tai laakerien pinta-ala on alimitoitettu öljynpaineen suhteen. Tuollaisen vian kuulee kyllä huonompikin kultakorva, sillä laakereita ei saa tuohon kuntoon parissa sekunnissa, vaan sitä kolkotusta joutuu kuuntelemaan useamman kymmenen minuuttia.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #103 : Tammikuu 07, 2019, 19:07:58 »
...Linkin moottorissa ei ole pyörähtänyt laakeriliuska, koska kaikki liuskat ovat kuluneet täsmälleen samasta kohdasta. En ole vielä nähnyt sellaista moottoria, jossa öljy kulkee yhden liuskan kautta kaikille kampiakselin kauloille. Jos yhden kaulan liuskat olisivat pyörähtäneet, niin se näkyisi yhdellä kampuran kaulalla ja ehkä yhdellä veivin kaulalla....
Taidettiin katsoa eri laakerikauloja ja eri zoomauksella, yhdessä kun ei ole pelkästään pientä kiillottumaa eikä siitä taida olla liuskoja enää kuvattavaksi (voisi olla hitsautunut tuohon kaulaan kiinni)? liitekuva:

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 267
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #104 : Tammikuu 07, 2019, 19:48:53 »
...Linkin moottorissa ei ole pyörähtänyt laakeriliuska, koska kaikki liuskat ovat kuluneet täsmälleen samasta kohdasta. En ole vielä nähnyt sellaista moottoria, jossa öljy kulkee yhden liuskan kautta kaikille kampiakselin kauloille. Jos yhden kaulan liuskat olisivat pyörähtäneet, niin se näkyisi yhdellä kampuran kaulalla ja ehkä yhdellä veivin kaulalla....
Taidettiin katsoa eri laakerikauloja ja eri zoomauksella, yhdessä kun ei ole pelkästään pientä kiillottumaa eikä siitä taida olla liuskoja enää kuvattavaksi (voisi olla hitsautunut tuohon kaulaan kiinni)? liitekuva:

Ei pidä kiinnittää huomiota kauloihin, vaan runkolaakereihin ja siihen kuinka ne ovat kuluneet. Veivien kauloille menee öljy kampuran kaulojen kautta, joten veivien laakereiden pettäminen on seurausta runkolaakereiden pettämisestä. Kun runkolaakerin öljyura kuluu pois, niin se vaikuttaa suoraan veivin kaulan voiteluun.

Kyllä tuo moottori on kolkottanut jo pitemmän aikaa.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #105 : Tammikuu 07, 2019, 20:38:53 »
Kiertokangen laakerin kuivakäynnin ja lopulta kiertokangen katkeamisen syynä mahdollisesti myös karstapaskasta tukkeutunut öljynsuodatin. Lukekaa raportti, ajettu n. 21 tkm edellisestä öljynvaihdosta ja pää-asiassa kaupunkiajoa (70%) matkasta.

Suodatinpanos yhtä pieni kuin 1.6hdi:ssa.
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #106 : Tammikuu 07, 2019, 21:55:55 »
Tuosta saksan linkin kuvista ihmetytää laakeriliuskoista puuttuu mielestäni lukituskielekkeet jotka estävät lakereita pyörähtämästä.Puuttukohan vastaavasti lohkosta ja laakeripukeita vastaavat kolot näille lukituskielekkeille.

Samaa itsekin katselin, mitenköhän mahtaa olla tarkoitetty pysymään paikoillaan, eikä näkynyt uusissakaan netissä myytävissä lukituskielekkeitä. Onkohan kokeiltu jotain "uutta" tapaa. Ilmeisesti myöhemmin on tehty jotain muutoksia liuskoihin, olikohan Citikan käytön jälkeen vasta?

Tiedustelin kiinnitystapaa viisaammalta;

Ne laakeriliuskojen pokkaukset ovat 'old school' juttuja eli ainoastaan asennusta helpottamaan aikoinaan. Laakeriliuskat pysyvät paikoillaan esijännityksellä eli liuskan oikaistu pituus on muutaman sadasosan pidempi kuin pesän halkaisijan puolikkaan oikaistu pituus. Se pieni suodatin ja pitkät öljynvaihtovälit tuhoon ovat olleet tuossa  syynä.
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #107 : Tammikuu 07, 2019, 22:33:58 »
...
Ei pidä kiinnittää huomiota kauloihin, vaan runkolaakereihin ja siihen kuinka ne ovat kuluneet. Veivien kauloille menee öljy kampuran kaulojen kautta, joten veivien laakereiden pettäminen on seurausta runkolaakereiden pettämisestä. Kun runkolaakerin öljyura kuluu pois, niin se vaikuttaa suoraan veivin kaulan voiteluun.
...
En käy kiistelemään onko kuinka pitkään kolkottanut ja kuinka kovaa, mutta ainakaan siitä ei ole runkolaakerin öljyura kulunut pois, se on ollut sellainen jo uutena, liitteenä kuva ihka uudesta, eli ura on vain toisessa puoliskossa ja toisen alku- ja loppupäissä.

Mutta tuo yksi kiertokangen laakeri on ainakin minusta selvästi pyörähtänyt ja en ole ikinä noin pahaa jälkeä nähnyt laakerikaulalla, eli on tapahtunut vauhdissa ja kone ei ole samantien pysähtynytkään. (nuorena on kokemus että laakeri hajosi moottoritiellä ja kolkottava auto ajettiin ainakin 15 km kotipihaan, kun ei autolla ollut muutenkaan mitään arvoa, kiertokangenkaula oli paljon tuota nätimpi, toinen puoli pahasti ruvella, laakerin takapeltiäkään ei enää ollut, mutta ei se leikannut kiinnikään ja katkaissut kiertokankea)

En tiedä millaisen modifikaation tekivät laakereihin Ford/Land Rover aikana tai onko edes totta, mutta ilmeisesti jotain kuitenkin tekivät?

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 474
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #108 : Tammikuu 07, 2019, 23:59:43 »
Kiertokangen laakerin kuivakäynnin ja lopulta kiertokangen katkeamisen syynä mahdollisesti myös karstapaskasta tukkeutunut öljynsuodatin. Lukekaa raportti, ajettu n. 21 tkm edellisestä öljynvaihdosta ja pää-asiassa kaupunkiajoa (70%) matkasta.

Suodatinpanos yhtä pieni kuin 1.6hdi:ssa.

Eikös tuon raportin mukaan (lyhyt tiivistelmä ketjun sivulla 4) tuhon pääasiallinen syy ole öljyn laimeneminen polttoaineella (tuo mitattu 7% dieselpitoisuus öljyssä ei sinänsä kuulosta ihan katastrofaaliselta, vai mitä on raati mieltä?). Ehkä kaupunkiajo on ollut tässä pääsyyllinen, eli hiukkasloukun polttoprosessi on jäänyt usein kesken, jolloin dieseliä päätyy nopeammin öljyn sekaan. Voisiko olla niin, että Jaguar/Land Rover koneet ovat tälle vialle vielä herkempiä, sillä niissä ei mielestäni käytetä hiukkasloukun polttoa edistävää lisäaineistusta, kuten PSA:n vehkeissä..? Tästä johtuen polttolämpötilaa pitää nostaa/polttoaikaa pidentää ja näin dieselin lisäruiskutusta joudutaan käyttää enemmän loukun tyhjentämiseen. Tämä siis puhdasta spekulaatiota.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2019, 00:17:22 kirjoittanut ace »

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 267
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #109 : Tammikuu 08, 2019, 05:40:15 »
En käy kiistelemään onko kuinka pitkään kolkottanut ja kuinka kovaa, mutta ainakaan siitä ei ole runkolaakerin öljyura kulunut pois, se on ollut sellainen jo uutena, liitteenä kuva ihka uudesta, eli ura on vain toisessa puoliskossa ja toisen alku- ja loppupäissä.

Mutta tuo yksi kiertokangen laakeri on ainakin minusta selvästi pyörähtänyt ja en ole ikinä noin pahaa jälkeä nähnyt laakerikaulalla, eli on tapahtunut vauhdissa ja kone ei ole samantien pysähtynytkään. (nuorena on kokemus että laakeri hajosi moottoritiellä ja kolkottava auto ajettiin ainakin 15 km kotipihaan, kun ei autolla ollut muutenkaan mitään arvoa, kiertokangenkaula oli paljon tuota nätimpi, toinen puoli pahasti ruvella, laakerin takapeltiäkään ei enää ollut, mutta ei se leikannut kiinnikään ja katkaissut kiertokankea)

Totta, tein oletuksen, että laakerit ovat olleet symmetriset. Joka tapauksessa vaurio johtuu voitelun puutteesta, koska myös runkolaakeri B on kulunut, jonka kautta todennäköisesti öljy viedään vaurioituneelle kaulalle 4. Harmi, kun kuvissa ei ole kaulan 2 laakereita, koska todennäköisesti senkin voitelu tulee runkolaakerin B kautta. Olisiko tuossa käynyt niin, että runkolaakerin B voitelu on ollut jostain syystä vajavaista ja siitä irronneet metallihiukkaset ovat tukkineet kaulan 4 öljykanavan. Kuvissa kyllä näkyy kaksi vaurioitunutta mäntää, joten olisiko myös kaulan 2 veivi pettänyt? Tai B:n voitelu on jo alunpitäen heikompi, kuin muiden kaulojen, joten se vaurioituu herkimmin, jos moottorissa on joku muu voiteluhäiriö.

Olisi mielenkiintoista nähdä moottorin voitelukaavio, että saisiko siitä vihiä, miksi juuri kaulan B voitelu on ollut vajavaista.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 838
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #110 : Tammikuu 08, 2019, 08:57:56 »
Sattuma. Kuminpalanen tms. eksynyt öljykanavaan. Hollossa tapahtunut virhe, joka laitetaankin auton syyksi. Öljypohja ajettu kiveen tms. usein syynä totaaliseen rikkoon.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #111 : Tammikuu 08, 2019, 17:38:04 »
Tuolla C&-owners linkissä oli kysyjällä myös aika suuri ulkoinen osumakolo öljypohjassa:
http://c6owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?31162.15#post_32140

Ja siinä kuvassa näkyy myös samanlainen idioottimainen sisäänvedetty öljytulppa kuin 1.6 HDI:ssä, eli ei saa öljyjä pois kuin osittain. Jos kiinnileikkaaminen voisi johtua dieselin jäämistä öljyssä, niin ehkä näitä moottoreita ei kannata huuhtoa sisältä dieselillä (kuten on kuultu tehdyn), ellei huuhtele vielä sen jälkeen öljyllä (tai modaa öljytulppaa). Näissähän jää ainakin puoli litraa öljypohjaan tavaraa valutuksen jälkeen ja ainakin se painavin moska jää sinne. Itse en usko että pieni diesel-laimentuminen vielä laakereita tappaisi - mutta ihan mutua. Tosin bensalaimentumisesta on kokemusta vuosikymmenten takaa että tappoi laakerit (tai edesauttoi), mutta oli pitkää ja todella runsasta, tulvi jopa bensaöljyt yli ja puhalteni niitä eri paikoista.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #112 : Tammikuu 08, 2019, 19:50:50 »
Taika on käyttää vähätuhkaisia peseviä huippuöljyjä ja purfluxin suodatinta jotka vaihtaa 10tkm välein. Hyvin helppoa ja halpaa. Kaikilta ongelmilta vältytään.
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 729
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #113 : Helmikuu 10, 2019, 18:43:21 »
Mitäs öljyjä käytätte tässä koneessa? Mietin josko alkais itsekin tekemään välivaihdon tossa 10tkm kohdalla ja tilais ölpät vaikka jostain ulkomailta kerralla reilumman satsin?

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #114 : Helmikuu 10, 2019, 20:11:47 »
Mobil 1 5W-30 LE Delvacia tuli käytettyä.
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 474
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #115 : Helmikuu 10, 2019, 21:27:39 »
Omassa on sisällä Total Ineo ECS 5W-30.

Biltemassakin on nykyään PSA:n luokitukset täyttävä 0W-30:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorioljyt/tayssynteettiset-oljyt/tayssynteettinen-moottorioljy-0w-30-longlife-2000040284

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 474
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #116 : Helmikuu 10, 2019, 22:59:13 »
Öljynvaihtoon vielä liittyen, onko muiden mielestä tuo V6:n öljymäärä hankala mitata? Jos tuota öljytikkua yrittää käyttää perinteiseen tapaan, eli tikku pyyhitään ensin puhtaaksi ja mitataan taso vasta sen jälkeen, niin tikku on sotkeutunut sen max merkin yläpuoleltakin siinä määrin öljyllä ettei sitä määrää pysty luotettavasti lukemaan. Paremmin saa selvää kun määrän tarkistaa tikun ekalla ylösnostolla. Taitaa tuo ohjuriputki tehdä sellaisen mutkan, että tikku sotkeutuu siinä ees-taas venkslatessa..? Eipä tuo näytä kyllä öljyä kuluttavankaan.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 474
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #117 : Helmikuu 12, 2019, 19:32:32 »
Kysellääs tähän ketjuun seuraavaa: Onko kellään tarkempaa tietoa siitä, miten tuon laturin pitäisi tässä 3.0 V6 HDi:n yhteydessä käyttäytyä?

Itse jo lähes ehdin diagnosoimaan laturivian tuosta omasta autosta, kun latausjännitteet olivat tyhjäkäynnillä 12.8-13V luokkaa. Ajattelin, että tilaan valmiiksi laturin hyllyyn odottelemaan sitä päivää, kun latausvalo syttyy kojetauluun (tässähän joutuu kivasti purkamaan tuon ilmastoinnin kompurankin edestä, kun laturia vaihtaa  ;D).

Noh, tulin vielä tarkistaneeksi FAP-softan kautta ajon aikana laturin toimintaa, niin normaaliajossa (ainakin täydehköllä akulla) latausjännitteet edelleen 12.7-13.2 voltin välillä, mutta jarrutuksissa nousee nätisti sinne 14.7V maastoon. Käsittääkseni tämän koneen yhteydessä laturia lepuutetaan usein ajossa, kun akku ei tarvi virtaa, mutta hidastuksissa sitten ladataan. Termillä "piloted alternator" tämä tekniikka taisi esiintyä sitikan brosyyreissä. Tulisiko tuo jännite kuitenkaan pudota tyhjäkäynnillä/tasakaasulla noin alas?

Poissa eke

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #118 : Helmikuu 12, 2019, 20:36:48 »

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 729
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #119 : Helmikuu 12, 2019, 20:44:18 »
Minustakin tuo saisi ladata enemmän, pätkäajossa tuntuu ettei talvella pärjäisi ilman ylläpitolaturia ainakaan jos käyttää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä (vaikkakin ilman sisäpuhallusta). Meikäläisen autossa muuten korjattiin jakopäärempan yhteydessä juuri tuo laturin vapaakytkin 2,7-koneesta otetulla purkuosalla ja spacerilla kuten tuossa C6-foorumin jutussa. Piti melko ikävää vinkumista tyhjäkäynnillä parin kuukauden ajan, onneksi ei hajonnut kokonaan.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 474
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #120 : Helmikuu 12, 2019, 21:30:47 »
Eli ilmeisesti tuo minun auton laturi toimii kutakuinkin oikein.

Minkä verran oli kilometrejä mittarissa kun vapaakytkin laukesi?

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 729
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #121 : Helmikuu 12, 2019, 21:31:32 »
180tkm kohdilla alkoi vinkumaan.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 474
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #122 : Helmikuu 12, 2019, 21:45:28 »
Huoltokirjan perusteella tässä on vielä alkuperäinen ja 240 tkm just pyörähti mittariin. Ei se kyllä vielä ääntäkään mielestäni pidä, eli ajoa vaan.

Samaa mieltä tuosta, että saisi vähän ladata enemmän. Tuossa kun tuo akku on niin onnettoman pieni Webasto-käyttöön ja vielä kontissa, jossa se tod.näk. lämpenee hitaammin ja ottaa siis huonommin virtaa vastaan. En tiedä saisiko akkutelinettä muokkaamalla 95Ah akun mahtumaan tuon nykyisen sijasta. Kovemmilla pakkasilla ei meinaa pystyä pitämään 30 min Webastoa+sisäpuhallusta päällä ilman ylläpitolatausta. Täällä rannikolla ei ole ollut akun kanssa ongelmaa, mutta Keski-Suomen paukkupakkasilla joutui kyllä latailemaan erikseenkin välillä.

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #123 : Helmikuu 13, 2019, 08:31:11 »
On hankala mitata.

Öljynvaihtoon vielä liittyen, onko muiden mielestä tuo V6:n öljymäärä hankala mitata? Jos tuota öljytikkua yrittää käyttää perinteiseen tapaan, eli tikku pyyhitään ensin puhtaaksi ja mitataan taso vasta sen jälkeen, niin tikku on sotkeutunut sen max merkin yläpuoleltakin siinä määrin öljyllä ettei sitä määrää pysty luotettavasti lukemaan. Paremmin saa selvää kun määrän tarkistaa tikun ekalla ylösnostolla. Taitaa tuo ohjuriputki tehdä sellaisen mutkan, että tikku sotkeutuu siinä ees-taas venkslatessa..? Eipä tuo näytä kyllä öljyä kuluttavankaan.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 474
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #124 : Kesäkuu 12, 2019, 10:09:51 »
Pitkästä aikaa saa tänne ihmetellä ihan oikeaa vikaa. Oireena varsin totaalinen vedon puutuminen, eikä tästä johtuen laatikko osaa edes normi vaihtokohdissa arpoa isompaa sisään. Vikavaloa ei sytytä, mutta OBDII lukijalla (FAP) antaa vikakoodeiksi (Googlen käännöset venäjänkielisistä moottorikohtaisista vikakoodeista):

P010A - Flow meter (bumper side): The amount of air exceeds the maximum limit value (Row 2)
P3007 - Contour of the air supply system: Air consumption in the 1st row is less than the specified
P300B - Circulation of the air supply system: Air consumption in the 2nd row is greater than the specified

jotka mielestäni viittaavat ensisijassa etummaiseen ilmamäärämittariin, mutta pahimmassa tapauksessa voihan tuo turbovikaankin viitata, taikka EGR-venttiiliin, joka tässä koneessa on (rahallisesti) lähes yhtä paha vika kuin turbo  :-\
Pitänee ensin kokeilla tuon ilmamäärämittarin putsausta ja jos sillä on vaikutusta, niin hankkia uusi. Pitää myös tarkistaa nuo ahtoletkut vuotojen varalta.