Kirjoittaja Aihe: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan  (Luettu 9409 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #50 : Helmikuu 28, 2018, 09:30:02 »
Mikä on DT20C -moottorin öljytilavuus ja suositus?

Pitääpä kysyä Siekkiseltä josko ehtisi vaihtamaan laatikkoöljyt kun ajelen lähiaikoina siitä vierestä ohi Rukalle.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa ajl

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #51 : Helmikuu 28, 2018, 15:05:54 »
Mikä on DT20C -moottorin öljytilavuus ja suositus?

2.7:ssa olen käyttänyt Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 joka täyttää myös tuon 3-litraisen vaatimukset.
Varsinainen suositus on joku Totalin öljy jota on suomessa heikosti saatavilla.

Virallinen öljymäärä suodattimen vaihdolla 6.25 litraa.




Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #52 : Helmikuu 28, 2018, 15:36:09 »
Uusin suositus taitaa olla 0w-30 öljy, ainakin Euro V moottorissa. Tuota on muistaakseni tällä hetkellä omassa autossa: https://www.mobil.com/Finnish-FI/Passenger-Vehicle-Lube/pds/GLXXMobil-Super-3000-Formula-P-0W30

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #53 : Helmikuu 28, 2018, 16:21:14 »
Nykyinen täyttö on 5W-30 Castrolia. Tiedä sitten tarkasta laadusta.

Täällä päin TT-Thermon lämmitintä ei oikein kukaan haluaisi asentaa kun kehittäjä/maahantuoja ei anna mitään moottorikohtaisia asennusohjeita. Pelkäävät että osaavatko asentaa oikein ja sittenkin lopputuloksena on anturihäiriöinen moottori. Näinkö sitä viitsii edes kysyä enää vaan mennä itse asentamaan pelkkä säteilylämmitin. Sen verran laiskuutta että en jaksaisi tutkia mihin väliin lämmitin pitäisi laittaa ja sitten vielä asentaa se.

Kuuntelevat kyllä korva höröllä kun kerron itse asennetusta TT-Thermosta joka toimii erittäin hyvin. Ymmärrän toki että asia on tarkasti ottaen monimutkaisempi kuin pelkkä ’plug and play’.

Liekö sitten niin että tehdaswebastolla auto osaa huomioida mahdolliset antureiden ristiriidat?
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #54 : Helmikuu 28, 2018, 16:43:25 »
Ei saa säteilylämmitintä tuohon. Mulla oli, mut ei se ole siihen suunniteltu ja sehän oli palanut jo vissiin ekalla käytöllä. Ja vaikka olisi, niin ei tommosta mötikkää millään 300w säteilylämmittimellä saa lämmitettyä oikeilla pakkasilla. Defa tarjoaa 2,7-moottoriinkin pelkkää letkulämmitintä, mutta tähän evo-versioon eivät virallisesti mitään.

En ymmärrä miksei letkulämppäri samassa kohtaa kuin webasto toimisi täysin ongelmitta jos kerran webastokin toimii?

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 386
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #55 : Helmikuu 28, 2018, 17:41:30 »
Laitoin Defan 550 W lämmittimen ja Defan pumpun lämmitysläitteelle menevään putkeen Webaston paikalle. Kyllä sinne lokasuojan sisään varmaan mahtuu molemmat mutta olisi syytä asentaa rinnan takaiskuventtiilin kanssa että virtaus menee oikeaan suuntaan jos vain toista käyttää, siis lämppärille päin virtaus.

Defa ohjeisti asentamaan lämppäriään kiertoa toisin päin eli virtaus EGR venttiilie lämmönvaihtimien kautta koneelle. Kokeilin noin ilman pumppua niin ei kiertänyt kunnolla ja kone lähti huonosti käyntiin pakkasesta. Oletti että kone lämmin kun lämpötila-anturi mittasi kuumaa.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #56 : Maaliskuu 01, 2018, 11:19:46 »
Unohdin että olin tuonne letkulämmitin -ketjuun jo kysellyt asiasta, jatkan sinne.

http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24747.msg209873#new
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #57 : Huhtikuu 04, 2018, 22:02:54 »
Tuolla C5 tourer vinkuu -topikissa kerron kun huomasin että oma vihelsi myös ja siihen syyksi paljastui viiltoreikäinen ahtoputki. Korjasin sen moninkertaisella vahvalla kangasteipillä mutta ahtoputkessa on yllättävän kova paine eikä tuo ehjänä säilynyt kauaa vaikka reikä ei kummoinen ole.

Jotain väliaikaisen pysyvää piti keksiä ja kun tarvikkeita oli vielä nolla niin Mac Gyver osastolle mentiin.
Letkun pintojen puhdistus, käytetty rost off -spray purkki halki ja viiden sentin peltilieriön leikkaus. Vulkanoivan liiman levitys reikään ja sen ympärille, sitten peltipaikan ujutus reijän päälle. Liimalla tiivistys ja kangasteipillä yli. Nyt jos paikka pitää  niin kestää myös hankausta samaan kohtaan. 

https://imgur.com/a/KgFlQ

Hieman on kotikutoinen mutta taitaa toimia. Jos ranteen vahvuista kutistesukkaa tulee vastaan niin vaihdan sen vielä tuohon päälle.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #58 : Huhtikuu 04, 2018, 22:37:45 »
Tuon kyllä luulisi kestävän  :) mutta jos ei, niin letku poikki ja sopiva rosterinen ahtoputken pätkä klemmareilla väliin. Itse ratkaisin ongelman ostamalla uuden alkuperäisen letkun, mutta siitä kyllä köyhtyi sen n. 160-170 euroa  >:( Paikallisessa merkkiliikkeessä ehdottivat tosin yli tuplahintaa ko. letkulle  ::)

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #59 : Huhtikuu 04, 2018, 22:50:09 »
Kyllä, liitoskappale väliin jos ei ala muuten futaamaan.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #60 : Kesäkuu 26, 2018, 20:17:25 »
Nyt pitäisi alkaa keksimään egr:lle jotain. Ovat alkaneet nykyttämään menoa puolilämpöisellä moottorilla. Jännä miten tarkkaa niiden toiminta on. Kolme kertaa ajanut täsmälleen samanlaisella  suoritteella, samoilla nopeuksilla ja suurinpiirtein lämpötiloilla. Joka kerta nykimiset tulee melkein metrin tarkkuudella lähtöpisteestä. Eli ne reagoivat tiettyyn jäähdytysnesteen lämpöön ja alkavat toimintansa eli nykimisen. Hetkellinen sarja nykimistä loppuu kun kone on lämmin.

Mitä olette tehneet näille helvetinperkeleille?
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #61 : Kesäkuu 26, 2018, 20:31:10 »
Mullakin on tuo nykiminen pahentunut, nyt voi esiintyä jopa hieman alle 20C lämmössä. Nykiminen esiintyy yleensä kun loiva alamäki taittuu ylämäeksi eli kuormitustila muuttuu ja vauhti 60-90km/h. Useimmiten samaa reittiä ajaessa nykäisee ihan samassa kohtaa jos lämpötila tuo 20C tai enemmän. Voisin kuvitella että tällä on jotain tekemistä EGR kanssa koska sen toiminta lienee aktiivisimmillaan juuri kevyellä kuormituksella? En ole kiinnittänyt huomiota että nykiminen liittyisi moottorin lämpötilaan sillä kylmemmillä säillä sitä ei esiintynyt lainkaan.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #62 : Kesäkuu 27, 2018, 10:43:42 »
Tämä on tunnettu ominaisuus/vika ko. moottorityypin kanssa, josta löytyy keskustelua mm. http://www.citroen-owners-club.co.uk/citroen/topic/21918-c5-30-hdi-v6-hesitationmisfire-at-low-revs-and-torque-when-outside-temperature-exceeds-18-degrees-c/#entry85711

Oma, nyt 230 tkm ajettu, V6 nykii lämpötilasta riippumatta silloin kun ajaa loivaa alamäkeä ja kaasupoljinta painaa ihan vähän, tyyliin "pottuvarpaan kynnen kärjellä". Luulen, että se johtuu tuosta kaasuläppäkotelosta, josta ECU on pari kertaa herjannut (valitus poistuu parhaimmillaan kuukausiksi kun kaasupolkimen sopeuttaa). Ehkä siellä läpän potikan "alkupäässä" on vähän jo kulumaa/muuta vikaa ja näin koko kotelo pitäisi vaihtaa... Voihan se toisaalta olla myös kaasupoljin, joka kiukuttelee.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #63 : Kesäkuu 27, 2018, 10:46:04 »
Niin jäi sanomatta, että tähän mainitsemaanne vaivaan ei tietääkseni kukaan ole raportoinut mitään fiksiä  ???

EDIT: Aina kannattaisi lukea viestit kunnolla ennen kuin kirjoittaa mitään. Siis tässä on ilmeisesti nyt kolme eri vaivaa, joista tuo CelaVii5:n ongelma on suunnilleen sama, kuin linkin keskustelussa, kun taas Jannen probleemat johtunevat EGR:stä. Eikös ne EGR:t voisi tulpata kokeeksi ja katsoa vaikuttaako moottorin käyttäytymiseen? Tuo takimmainen EGR ei vaan ole kovin hyvässä paikassa työskentelyn kannalta  :)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2018, 13:18:54 kirjoittanut ace »

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #64 : Kesäkuu 27, 2018, 14:36:52 »
Joo tuli lueskeltua noita juttuja ulkomaidenkin foorumeilta kun vika ilmeni ekaa kertaa ja tosiaan näyttää valitettavasti siltä ettei korjausta ole keksitty. Pitänee kuitenkin fortet yms. testailla ainakin eipähän niistä haittaakaan ole. Harmi kun on muutto edessä lähiaikoina ja uusi työmatka on aiempaa lyhyempi ja hidasvauhtisempi. Tuntuu vielä jotenkin että ilmiö esiintyy useammin / voimakkaammin jos ajo ollut normaalia enemmän hissuttelua.

Niin mulla on tuores kaasupoljin, vaihdettu viime syksynä. Siinä oli myös se kick down nappi rikki, mutta ei vaikuttanut tähän ominaisuuteen mitään.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #65 : Heinäkuu 03, 2018, 15:24:30 »
Tämä on tunnettu ominaisuus/vika ko. moottorityypin kanssa, josta löytyy keskustelua mm. http://www.citroen-owners-club.co.uk/citroen/topic/21918-c5-30-hdi-v6-hesitationmisfire-at-low-revs-and-torque-when-outside-temperature-exceeds-18-degrees-c/#entry85711

Oma, nyt 230 tkm ajettu, V6 nykii lämpötilasta riippumatta silloin kun ajaa loivaa alamäkeä ja kaasupoljinta painaa ihan vähän, tyyliin "pottuvarpaan kynnen kärjellä". Luulen, että se johtuu tuosta kaasuläppäkotelosta, josta ECU on pari kertaa herjannut (valitus poistuu parhaimmillaan kuukausiksi kun kaasupolkimen sopeuttaa). Ehkä siellä läpän potikan "alkupäässä" on vähän jo kulumaa/muuta vikaa ja näin koko kotelo pitäisi vaihtaa... Voihan se toisaalta olla myös kaasupoljin, joka kiukuttelee.

Luin tuon linkin topikin jo aiemmin läpi mutta minusta vaiva ei ole sama. Ei ainakaan toistaiseksi ennen kuin jaksan perehtyä. Tuo nyksäyttely tulee hyvin varmasti aina ja vain samoilla lämmöillä, siis tietyn lämpöisessä koneessa. Vaihteistostakaan se tuskin johtuu. Egr on edelleen suurin epäilykseni. Katsotaan mitä diagboksi antaa arvoiksi kun samalla tarkistan fapin tilan ja eolysin määrän.

Mitä eolysiä olette käyttäneet näissä? Toki asia pitää varmistaa korkin väristä ensin. Autoni siis > RPO 12076, joten luulisi infiniumin olevan oikea aine.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #66 : Heinäkuu 04, 2018, 09:05:56 »
Tommosta laitoin: Walker EOLYS 176 additive for DPF 3l kit-Walker 80618, 80501

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #67 : Elokuu 29, 2018, 11:01:54 »
Joo tuli lueskeltua noita juttuja ulkomaidenkin foorumeilta kun vika ilmeni ekaa kertaa ja tosiaan näyttää valitettavasti siltä ettei korjausta ole keksitty. Pitänee kuitenkin fortet yms. testailla ainakin eipähän niistä haittaakaan ole. Harmi kun on muutto edessä lähiaikoina ja uusi työmatka on aiempaa lyhyempi ja hidasvauhtisempi. Tuntuu vielä jotenkin että ilmiö esiintyy useammin / voimakkaammin jos ajo ollut normaalia enemmän hissuttelua.

Niin mulla on tuores kaasupoljin, vaihdettu viime syksynä. Siinä oli myös se kick down nappi rikki, mutta ei vaikuttanut tähän ominaisuuteen mitään.

Voi olla ennenaikaista muutaman sadan kilometrin jälkeen sanoa että syyllinen hetkelliseen puolilämpimän koneen nykimiseen on selvinnyt. Ilmamassamittarit.

Aluksi pesin massamittarit jarrujen puhdistusaineella ja huomasin nykimisen olevan sen jälkeen edelleen samanlaisissa sarjoissa mutta lievempinä. Tilasin uudet alkuperäiset Hitachin ilmamassamittarit joiden kanssa herkkyyttä tuli kaasun vasteeseen lisää. Alakierrosveto on herkempää ja tarkemmasta seossuhteesta johtuen tuntuisi moottori toimivan nyt kuten pitää. Ero ei ole iso mutta ei selity pelkästään odotusarvoisesta olettamasta.

Uudet tilasin täältä: https://www.topautoosat.fi/hitachi-7825379.html
Ilmamassamittareissa pitää ehdottomasti suosia vain alkuperäisosia, ei kannata edes harkita muita vaihtoehtoja. Tuossa linkissä myytävä oli alkuperäislaatua, ainoastaan Peugeotin ja Citroenin logot olivat jyrsitty pois näkyvistä. Ilmamassamittarit on hyvä uusia diesel-autoihin aika ajoin muutenkin koska kuten mainittua niiden herkkyys pikkuhiljaa häviää vaikka niitä pesisikin säännöllisesti.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #68 : Elokuu 29, 2018, 18:04:03 »
Juu ei. Kolmen nykäyksen sarja palasi tutussa tieprofiilin kohdassa eli kun auto kulkee hyvin kevyellä kaasulla loivenevaa tietä jonka jälkeen tasaantuva tie tarvitsee aivan himpun verran vetoa lisää niin juuri siinä kohtaa nykäysarja tulee - satunnaisesti ja yleensä vaan kerran yhdessä ajosuoritteessa.  Tällä kertaa lämpömittarin pykäliä oli kaksi kappaletta taulussa.

Ilmamassamittarien investointi ei kuitenkaan ollut yhtään turhaa, ne eivät vaan poistaneet tätä ongelmaa joka on kylläkin vahvasti ominaisuuden puolella.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #69 : Elokuu 30, 2018, 11:44:33 »
Mulla ei taas ole nytkytellyt lainkaan kun on ulkolämpötila ollut alempana. Pelkästään kesäkelien 20C ja yli ongelma siis täällä.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #70 : Elokuu 30, 2018, 12:41:14 »
Tuo on se toinen reunaehto, kolmas on kutosvaihde. Jos se on käytössä vaikka muut ehdot täyttyisivät niin kolmen nykäyksen sarjaa ei tule.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #71 : Elokuu 30, 2018, 13:36:35 »
Mulla nykäisee kyllä kutosellakin, alle 100km/h vauhdissa toi vaan ilmenee, hitaimmillaan oisko joskus nykäissyt jossain reilun 60 vauhdissa.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #72 : Elokuu 30, 2018, 14:23:00 »
Todennäköisesti liittyy ennemmin nopeuteen kuin vaihteeseen.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #73 : Elokuu 31, 2018, 11:04:04 »
Mulla se on selkeästi kuormituksen muutos nollasta kevyeen kuormitukseen, eli nykäisy tapahtuu aina kun ajetaan 60-100km/h vauhtia loivaa alamäkeä joka taittuu ylämäeksi. Ilmiö esiintyy yli 20C lämpötilassa yleensä aina ihan samassa kohtaa esimerkiksi työmatkalla. Eli jotain menee moottorinohjauksessa tms. jostain syystä sekaisin kun pitäisi lisätä kaasua nollasta hieman jotta vauhti säilyy ennallaan loivan alamäen vaihduttua ylämäeksi.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 3.0 HDi tietoa tarvitaan
« Vastaus #74 : Elokuu 31, 2018, 12:09:00 »
Samasta ominaisuudesta puhutaan. Pitää siirtyä Jaguar-foorumille tutkimaan asiaa.

Oletko huomannut että järjestelmässä on myös imuilmanlämpöanturi joka sijaitsee koneen taakse menevässä ilmanotossa? Sitä anturia ei löydä tarvikkeena mistään ja valtuutetulla tämä maksaakin noin 85€. Osan numero on 1920JF. Seostekniset anturit eivät paljoa kustanna jos ne saa netistä tilattua.

Citroen C5 HDi240 Tourer '10