ilmoittautukaa muutkin xantian omistajat saadaan keskustelua

Aloittaja pasi.r@pp.nic.fi, tammikuu 09, 2006, 22:39:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hessu

Tervehdys!

Täällä pihaa koristaa 2.0 VSX aut. A/C ja 2.0 SX "karvalakki", molemmat vuodelta '93 ja kilsoja on molemmin puolin 200Mm. Aikaisemmin ollaan kruisattu hetki myös '00-mallisella 2.0 Exclusive automaatilla. Mukavia laitteita!  8)

Mitenkäs muuten, sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa, mistä olisi saatavissa ZF 4HP-14 askiin kirjallisuutta ja muuta tietoa? Epäilen että ajomäärän seurauksena muutama jousi venttiilipöydästä on kuoleentunut aiheuttaen huonontunutta vaihtamisen laatua. Edes pannan kiristystä ei neuvota Haynesin manuaalissa...
DS 21 Pallas -66, ZX 1.9 -91, C6 3.0 -06

Supi

Se on moro!!

Meillä pihassa tuommoinen valkoinen 2.0 8v SX -94. Varusteista mainnittakoon tehtaan korisarja, ilmastointi ym. Aluvanteet olis vielä haussa...

J.R.

Morjens!

Meikäläinen ajelee vuosimallin 1994 1.8i Xantialla. Kilometrejä on takana noin 311 000, joista itse olen ajanut 30 tuhatta.

janteros

Xantia Break V6 aut.-98,

Ego

En tiedä saanko vastata tähän, kun en enää Xantiaa omista..;) Minulla oli Xantia 2.0-16v Berline -95 aika tarkalleen 5 vuotta ja 100tkm.. Pahaa sanottavaa autosta on vaikea keksiä. Vikoja oli kilometreihin nähden vähän (360tkm ajettu myydessä) ja suurin osa niistä oli kulutusosia joita on vaikea varsinaisiksi vioiksi mieltää (pyöränlaakereita, niveliä jne..). Kallein yksittäinen vika taisi olla etujarrusatula (korjaus 500e, mutta samalla vaihtui jarrupalat ja käsijarruvaijerit molemmille puolille). Ajo-ominaisuudet eivät muutu kilometrien myötä yhtään, vielä 10v vanhana ja 360tkm ajettunakin auto oli kyydeiltään uutta vastaava.

kaha

Xanteri

Meikäläisen parkkiruudussa kyykistelee Xantia 2.0 Exclusive Break -00, kilometrejä kertynyt 146 tkm. Auto on pelannut kokonaisuutena hienosti, ainoastaan pari ylimääräistä remppaa tullut vastaan (lähinnä ovien surkeiden johdotusten korjaamista). Tehoa piisaa riittävästi reilumpaankin ajoon, tilaa on riittävästi ja varusteet monipuoliset 8)

Tosin tällä hetkellä auto on myynnissä, mutta todennäköisesti Citikka-tauti jatkuu C5:sen merkeissä... ;)

boethius

Tere!

Sitruunapatonkia on tullut seurattu jo tovin, mutta ei juuri kirjoiteltua. Ehkä aloitankin kirjoittamisen suoraan tältä uudelta foorumilta. Ajossa on Xantia 1.8i vm. -94. Kilometrejä on lasissa nyt reilut 170 000. Tällä olen ajatellut ajella vielä useammankin vuoden.

lusmus

'93 1.8 "perus" Xantia. Ensimmäinen citikka joka yllätti positiivisesti vaikkakin pääsi heti vaihtelemaan takatukivarsien laakerit, putkiston ym.

Bitbam

Xantia V6 exclusive automaatti vm.97 ajettu 206tkm ja ei mitään isompia ongelmia.

Jallu

Jep, Xantia Break -99 230tkm ja eipä ole ollut vikoja. Ikiliikkuja.  :)

Tepi

Lainaus käyttäjältä: Make - tammikuu 13, 2006, 16:09:43
Morjens. Xantia Activa V6 vm.98 on ajeltu reilut puolivuotta. mittarissa 121 000 km. hyvin pelaa...toistaiseksi.

Sattuuko muuten olemaan punainen väriltään? Katsoin vaan paikkakuntasi profiilista ja siellä ainakin pyöri punainen V6 Activa. Joskus aikoinaan (2001?) kävin ihailemassa Kärkimerkeillä, kun se oli siellä myynnissä... ;)
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

q-tio

Täällä löytyy Xantia 2.0i Break -98. Mittarissa on 174 500.
Vain ilmastonti puuttuu  >:(

Jylppy

Xantia 1,8i break -96 .Todella hyvin palvellut auto ,ajettu yli 250tkm.Ei muuta kuin tahty normihuollot itse ,omistussuhteeni jälkeen (n.100000 km).
Ns. asiaan paneutuneena koetan auttaa muita "patonkiin sekaantuneita" merkin yli 20v. ammattikokemuksella.

ealab

Aloitin sitikoinin -94. Aluksi 2 BX:ää. Nyt Xantia 1.8 16V eksl.-00. Ajettu vasta alle 80tkm. Puoliskolla on -92 BX Milles. 1,6. n, 230tkm ajettuna. Kun ennen sitikkaa ajelin 30 vuotta Warrea, niin se on opettanut käyttämään työkaluja ja muutenkin, sekä menemään remonttihommissa pelkäämättä auton alle. En silti moiti Warrea mitenkään suuritöiseksi. Niitä oli muutama ja tuli ajettua paljon. Viimeisillä yli 200tkm/auto. Mutta kaiholla muistan sitä kevyttäkin, nopeaa, täsmällistä ohjausta. Teki vain eleettömästi sen, minkä kuski halusi. Ja kulki: motarilla Datsun 1600 SS jäi jälkeen. Warren mittari oli tapissa 150 ja vauhtia oli enemmän. !Silloiset ajo-ominaisuustestien  mielipiteet: niille pierut. Ensimmäinen BX 1,6 TGE -90 oli Warreen verrattavissa remontin tarpeessa. Seuraava BX 1,6 Tzi -93 oli vähätöisempi. Xantia on hyvä ja mukava. Hankinnan (-04) aluksi 49tkm ajettuna täysi jarruremontti ja  uudet LHM:t tarpeeseen.  Nyt äsken termostaatti ja -nesteet. Parit koiranluut, johtunee Nokian kummien tasapaino-ongelmista? Tässä aluksi vaatimattomasti!

36373738

hutikuussa tulee xanttu 2v meillä olleeksi kilometrejä on nyt 350t .loistavasti on pelannut ja auto on 2,1 td sed korilla, joka on ilmeisen harvinainen yhdistelmä.

Le Citroën

Mulla oli Xantia 1,8 Athena -97. Ostaessani sillä oli ajetettu 135 tkm ja vaihtaessani  sen C5:een kilometreja oli 275 tkm. Xantia oli kyllä mulle todella rakas ja huolsin sitä todella hyvin. Punainen metalliväri sopi kyllä Xantiaan - namun näköinen.

Vieläkin nähdessäni Xantioita liikenteessä ihastelen niiden kauneutta. Vaikka jotkut sanovat Xantian olevan jotenkin ulkoisesti kompromissisen ja ei-citikkamaisen, niin ihmettelen, ettei sen kauneudesta puhuta enemmän. Oikeastaan Xantiaa kauniimpaa autoa ei ole.

Myös ajettavuudeltaan ja jousitukseltaan Xantia on mahtava. Nyt C5:n 2,2 HDI automaatin omistaessani olen kyllä todella tyytyväinen ja minusta C5:kin on ulkoisesti ihan ok, vaikkakaan Xantian siroa kauneutta siinä ei ole.

Xari

Terppa

Sopuliharmaa -99 Xantia Break 1.8 16v SX ja ajettu 125tkm,keväällä ostaessa oli 102tkm eikä vieläkään ihmeempiä valittamisia,päinvastoin,meno senkun paranee.

Ikinä ei pitänyt farkkua ostaa mut kun Xantia on sellaisena niin nätti :)

Ego

Lainaus käyttäjältä: Le Citroën - helmikuu 12, 2006, 21:16:05
Mulla oli Xantia 1,8 Athena -97. Ostaessani sillä oli ajetettu 135 tkm ja vaihtaessani  sen C5:een kilometreja oli 275 tkm. Xantia oli kyllä mulle todella rakas ja huolsin sitä todella hyvin. Punainen metalliväri sopi kyllä Xantiaan - namun näköinen.

Vieläkin nähdessäni Xantioita liikenteessä ihastelen niiden kauneutta. Vaikka jotkut sanovat Xantian olevan jotenkin ulkoisesti kompromissisen ja ei-citikkamaisen, niin ihmettelen, ettei sen kauneudesta puhuta enemmän. Oikeastaan Xantiaa kauniimpaa autoa ei ole.

Myös ajettavuudeltaan ja jousitukseltaan Xantia on mahtava. Nyt C5:n 2,2 HDI automaatin omistaessani olen kyllä todella tyytyväinen ja minusta C5:kin on ulkoisesti ihan ok, vaikkakaan Xantian siroa kauneutta siinä ei ole.

LeCitroen: Naulan kantaan. C5:ssa on kyllä moni asia parantunut Xantiasta ja ulkonäöltäänkin C5 on ihan jees ainakin nyt kun siihen on tottunut, mutta kyllä tuli ex-Xanttua ikävä kun sen taas tänään näin vasta pestyn kiiltävänä..  :-\ Xantia on upean näköinen auto, siitä ei pääse mihinkään (erityisesti metallinpunaisena) :P

XMantia

Harmaa Xantia breikki 1,8 vuodelta -99 lepää pihassa XM:n kaverina.

André Citroën

Lainaus käyttäjältä: Le Citroën - helmikuu 12, 2006, 21:16:05
Oikeastaan Xantiaa kauniimpaa autoa ei ole.

Täysin samaa mieltä olen kanssasi Le Citroën. Jos verrataan esim. Xantiaa ja C5:ä ulkonäön perusteella. Ainakin mun mielestä C5 näyttää jotenkin "möhköltä" (varsinkin ensimmäinen versio) verrattuna Xantiaan. Xantia on paljon siromman näköinen.

Le Citroën

Kyllä, André Citroën !

Mutta se kyllä täytyy todeta, että ainakin minusta C5:n jousitus on todella hyvä. Monet citroënistit ovat olleet sitä mieltä, että C5:n jousitus olisi jotenkin huonontunut verrattuna esim. Xantiaan. Minä olen kyllä jopa sitä mieltä, että omassa C5 jousitus on jopa entistä Xantiaani parempi! S:joen Automecassa kuitenkin täytätin jousipallot parin vuoden välein, joten Xantussani se asia oli kunnossa.

S:joen Automecassa oltiin sitä mieltä, että 2,2 HDI:n moottori on sen verran painavampi, että se parantaa C5:n jousitusta - muissa C5:ssa jousitus on hiukan kovempi. Voisiko olla niin?

André Citroën

Lainaus käyttäjältä: Le Citroën - helmikuu 13, 2006, 10:53:10Minä olen kyllä jopa sitä mieltä, että omassa C5 jousitus on jopa entistä Xantiaani parempi!

Tuohon asiaan en voi ottaa kantaa kun olen ainoastaan noin 20 km lenkin ajanut C5 Breakilla.
Oman Xantiani jousituksen haluasin olevan vielä tämänhetkistä pehmeämpi. Paikalla on viime kesänä täytetyt ilmeisesti alkuperäiset pallot. Mielestäni jousitus on liian kova. Ajatuksena onkin laittaa ensi kesäksi Comfort pallot, jos ne sitten auttaisivat saamaan pehmeämmän jouston.

Xanteri

Ajelin vähän yli 60 tkm Xantialla, ja nyt viime viikonloppuna uskollinen Xanttu vaihtui C5:seen.

Ceefemmasta ei ole luonnollisestikaan vielä paljoa kertynyt kokemuksia, mutta muutaman n. 100 km moottoritiesiivun, pienen mutkaisen tien ja nurkkapyörityksen perusteella:
- Xantia oli kunnossaolevilla vakiopalloilla jonkin verran pehmeämpi kuin C5, mutta ei mun mielestä C5 mitenkään häiritsevän kova ole. Suurin ero näiden kahden välillä tulee laajoissa routaheitoissa: Xantia menee tällaisten heittojen yli maagisen tasaisesti, C5 "ainoastaan" pehmeästi.
- Mutkaisella tiellä ajettaessa Xantia on tarkempi menemään, ja auto "liimaa" paremmin tiehen kiinni. Tosin C5:sen Sport-asento jämäköittää auton käytöstä selkeästi tiukoissa kurveissa ja kovassa vauhdissa.
- Nimismiehen kiharat ym. terävät möykyt sujuvat C5:lta paremmin, Xantian peräpää kolisee näissä pahasti.
- Moottoritiellä yli satasen vauhdissa molemmat menevät kuin juna. C5:sta on moitittu sivutuuliherkkyydestä ja vaeltelusta matkavauhdissa. En kyllä ymmärrä noita moitteita, sillä oma C5 meni eilen motarilla todella eleettömästi ja ilman ylimääräistä ohjastamista. Tienpintakin oli erittäin liukas, sillä pakkasta oli 5 astetta ja taivaalta tuli alijäätynyttä vettä.

Muotoilusta: Xantia on mun mielestä aivan mielettömän linjakas ja kaunis auto, katsoi sitä mistä suunnasta tahansa. C5:kin on muotoilultaan ihan jees, mutta tietyistä kulmista se näyttää oudolta (esim. suoraan edestä auto näyttää mielestäni suhteettoman korkealta ja kapealta).

Että tällaista tuli mieleen näin lyhykäisen C5-kokemuksen perusteella. Vielä lopuksi yleinen C5kehu: on se kyllä hiljainen, tilava, mukava ja hyvin varusteltu auto! Vielä kun se säilyisi ilman merkittäviä vikoja. En olisi Xantian jälkeen mihinkään muuhun voinut vaihtaa (yritin kyllä!).

André Citroën

Lainaus käyttäjältä: Xanteri - helmikuu 13, 2006, 12:00:17
- Nimismiehen kiharat ym. terävät möykyt sujuvat C5:lta paremmin, Xantian peräpää kolisee näissä pahasti.
- Moottoritiellä yli satasen vauhdissa molemmat menevät kuin juna. C5:sta on moitittu sivutuuliherkkyydestä ja vaeltelusta matkavauhdissa. En kyllä ymmärrä noita moitteita, sillä oma C5 meni eilen motarilla todella eleettömästi ja ilman ylimääräistä ohjastamista. Tienpintakin oli erittäin liukas, sillä pakkasta oli 5 astetta ja taivaalta tuli alijäätynyttä vettä.

Muotoilusta: Xantia on mun mielestä aivan mielettömän linjakas ja kaunis auto, katsoi sitä mistä suunnasta tahansa. C5:kin on muotoilultaan ihan jees, mutta tietyistä kulmista se näyttää oudolta (esim. suoraan edestä auto näyttää mielestäni suhteettoman korkealta ja kapealta).

- Tuota takapään kolinaa olen itsekin ihmetellyt. Millähän sen saisi hiljaiseksi?
- Moottoritiellä Xantia on kuin kotonaan. Mitä kovempi nopeus, sen paremmin auto istuu tiessä.

- Juuri edestä katsottuna C5 on tosiaan kaikkein oudoimman näköinen, faceliftin jälkeen ulkomuoto parani kylläkin.