Kirjoittaja Aihe: Aloittelevan citikkamiehen kysymyksiä Jumper 2.8HDi koneesta ja tekniikasta.  (Luettu 3769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Hei.

Kyllästyin suomalaiseen autoverotukseen ja ostin tälläisen kevyt kuorma-autoksi rekisteröidyn puoli pitkän ja puolikorkean jumpperin 2.8 HDI koneella. Auto tuntuu olevan jämäkkä ajoltaan, ja tilaa riittää juuri minun tarpeeseen. Haluaisin nyt hieman kysyä teiltä tietäjiltä jotain, ja mahdolliset jeesustelut laista ja säännöksistä voi varmaan jättää kirjoittamatta  :) Itse korjailen autoja ja on jotain testereitä mutta ei sitikan omia tai muita merkkikohtasta juuri ole, tästä syystä kysyn olisiko täällä jollain tietoa näistä.
Kysymykset ovat siis:
- 90km on nopeusrajoitus, kuinka tämän saa pois tästä kyseisestä vehkeestä? Meillä on perheessä yksi samanlainen Ducato 2.8 josta on pitänyt jo pitkän aikaa sitten ottaa rajoitin pois kun piti muuttaa pakettiautoksi koska ei ole piirturilaitetta. Tietääkseni se on moottorinohjauksessa? Tässä omassa sitikassa on VDO pedal interface cruise nähtävästi, sille on oma ohjausboksi? Sitikka on 03, ja Ducato on 04 vuosimallia, kummatkin samalla koneella.
- Jos laturin hihna on löysällä kun ujeltaa kylmänä ja joskus kuumana, auttaako kiristys vai suoraan vaihto? Viimeisin omistaja kertoi että ohjaustehostimen pumppu tuntuisi olevan märkä ja ei tiedä onko kyse pumpusta vai hihnasta kun kylmänä tehostin toimii hyvin ja kuumana sitten hieman takkuilee...Tästä kenelläkään tietoa että onko kuinka vaikea purkaa ja vaihtaa tuo ohjaustehostimen pumppu vai riittääkö vain laturilla kiristäminen?
- 225tkm on vaihdettu 2012 vuonna jakopään hihna, onko kuinka iso homma vaihtaa, kannattaako vaihtaa jo nytten vai huolto-ohjeen 120tkm ja 6v mukaan? Uskaltaako esim lähteä Norjaan kalastamaan ilmanko että pamahtaa ja mistä tietää (onko näissä jotain tiettyjä asioita kuten esim. mersuissa joista tietää mikä menee seuraavaksi rikki?  ;D ) että se on vaihtopisteessä?
- kuinka olette toteuttaneet toisen akun näihin autoihin, jos olette tehneet? Haluaisin mahdollisesti laittaa isommat humppavehkeet taakse, niin tarvitsisi varmaan ison akun ja invertterin. Vinkkejä tästä kellään?
- webaston näyttö syttyy punaisella muttei suostu käymään, kuinka tämänkin saisi tarkistettua ja millä laitteella tai nollattua esim?
- puhallin toimii 1 ja 4 asennossa, onko siis esivastus rikki ja mistä sen löytäisi?

jos joku Helsingissä voisi autella voisin siitä palkita oluella jos toisellakin  :angel:

yst terv. Malinen
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 019
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
En tunne kyseistä konetta mut kannattaa vaihtaa se laturinhihna suosiolla jos se on ollut löysällä.
Kannattaa vaihtaa jakohihna. Heti.
Webasto on vikatilassa. Käy Uudenmaan autovarustelussa.
If in doubt, go flat out.

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Osat lähti tilaukseen, muita apuja ? Anyone? :D
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Takajarrut korjattu, hihna tuli, nyt vielä tuo tehostin kysymys ja nopeusrajoitin, ketään leksaa omistavaa helsingissä?
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 427
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
VDO pedal interface nopeustieto on yleensä otettu mittariston johtosarjasta. Nosta mittaristo ylös ja jos sinne tulee selkeästi ylimääräisen näköinen valkoinen (muistaakseni) johto niin siihen katkaisija väliin ;)
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa carrillo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
ookko kattonu kaasupolkimen viereen. Sähköinen kaasupoljin. Mulla oli polkimen vieressä kaksi johtonippua / valkoiset liittimet. Ne sinksaamalla ristiin, niin noprajoitin ei oot toiminnassa. Edellisellä 2,8 koneelle 570000km ilman konehuolia. Parit  vetoakselit vaihdoin ja helmat hitsasin kahesti. Nyt tuolla 2004 vuotisella paukutettu 370000 km ilman muiita murheita kuin peltitöitä helmoihin.
Webasto saattaapi lähtiä pelaamaan kun irrotat webaston läheisyydestä johtosarjan liittimen ja annat sen nollaantua.

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Kiitosta herrasmiehet. Vielä kyssäri että missäs se webaston liitin kun ja uskaltaako tuolla puoliks tehostavalla ohjaustehostimella ajaa? Onko kuinka varma tuo konsti mittariston kanssa? Ja mitä tarkoittaa sinksaaminen? Anteeksi tyhmyyteni :D jos jollain on joku ohjelmisto jolls voisi uusimaalla, kymenlaakson tai karjalan alueella ottaa ohjelmallisesti tuon rajoittimen pois niin soittakaa minulle 0505425060, ja voi soittaa myös ja neuvoa tuon webaston kanssa... Hiukka uusavuton olo kun koko elämänsä saksalaisia touhunu ja nyt tuli citikka vastaan :)
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa carrillo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Seuraa webaston pakoputkea....löydät webaston auton alta. Johtonippu ja liitin webaston vieressä.
Sinksata eli vaihat johdot ristiin.

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Tuota tuota, ei uskaltaisi noita VDOn piuhoja kopeloida, enkä löytänyt mittaristosta valkoista johtoa. Onko Uudenmaan alueella kukaan joka voisi tehdä poiston ohjelmallisesti? Sen verran vielä että weba taas vikatilaan vaikka käytin auton alla olevia piuhoja irti, mikähän siinäkin voisi olla kun käy hetken ja sitten sammuu?
Muuten projekti valmis, tänään laitan vielä 2000watin invertterin toiseen akkuun ja toivon ettei polta piuhoja...
Onko täällä stadissa ketään jolla ois leksa? Soittakaa mulle o5o5425060 jos löytyy.
Niin ja edittiä vielä kyssäri, mikä on kun puhallin toimii vain 1 ja 4 asennossa, ja miten saisi korjattua?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2017, 17:03:59 kirjoittanut Tyramies »
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 019
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Webastosta kannattaa käydä lukemassa vikakoodit siellä Uudenmaan autovarustelussa. Ton vikatilan voi aiheuttaa vaikka mikä esim. rikkonainen hehku, karstainen palotila, rikkonainen kiertovesipumppu, hapettunut liitäntä...
If in doubt, go flat out.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 921
  • Peukkuja: 13
Lexiallakin voi päästä Webastoon kiinni ja saada koodeja ja anturitietoja ulos.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 427
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
99% todennäköisyys on että se rajotin ei ole ecussa vaan se vdo hoitelee sen ja kukaan ei sitä vdo:ta laittaisi pelkän vakkarin takia. Se vdo on laitettu kaasupolkimen johdon väliin. Kokeile ottamalla kaasupolkimesta liitin auki ja se toinen liitin mikä menee vdo:lle kaasupolkimeen kiinni ja kokeileen. Vdo:n nopeustieto on sitten kytketty johonkin muualle jos ei kerran löydy mittariston alta.
Nopeussignaali tulee Vdo purkin 15 napaiseen liittimeen nelospinniin. Sen johdon kun katkaiset niin ei rajota enää.
Tuossa on vdo manuaali: https://tinyurl.com/ydb2qv57

Websun maajohto siellä sohlaa ja vaikka ei sohlaisi niin kannattaa joka tapauksessa lyhentää, websusta noin 20 cm päässä on ensimmäinen liitin ja siitä  konehuoneeseen päin tulevista johdoista katkaisee maajohdon sopivalta etäisyydeltä ja tekee auton alle kunnon maapisteen niin websu pelannee taas.

Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Kaikki muu hoidettu paitsi nyt jostain syystä ihan vähän kolahtaa tai kilahtaa kun rattia vääntää. Eli ihan kuin olisi siinä ratin tangossa väljää rattiin verrattuna tai jotain, mistähän voisi johtua ja kuuluuko tyyppivikoihin? Sellainen vielä kyssäri että kun laitoin toisen akun, ja siiten 12v -> 230v invertterin 1500wattisen, niin ei jaksa pyörittää 1200watin lohkolämppäriä... mistä kenkä puristaa? pyörittää kyllä rälläkkää ja läppäriä muttei tavallista lohkolämppäriä...?

Kaikki muu saatu kuntoon, kiitos  :) :)
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 399
  • Peukkuja: 14
...Sellainen vielä kyssäri että kun laitoin toisen akun, ja siiten 12v -> 230v invertterin 1500wattisen, niin ei jaksa pyörittää 1200watin lohkolämppäriä... mistä kenkä puristaa? pyörittää kyllä rälläkkää ja läppäriä muttei tavallista lohkolämppäriä...?
Kaikki muu saatu kuntoon, kiitos  :) :)
Aina nuo ei anna sitä mitä luvataan, mutta löhkolämppärin pitäisi olla helpoimmasta päästä kuormia, tosin rälläkän moottorikaan ei ole kovin hankala jos vertaa oikosulkumoottoreiden käynnistysvirtaan, voi olla ettei edes 400 W:n oikosulkumoottori käynnisty tuollaisella. Hieman ihmetyttää lohkarin käyttö akulla ja invertterillä, kovin pitkään ei jaksa isokaan akku tuollaista tehoa etenkään pakkasella. 1200 W tekee virtana akusta 100 A ilman pienintäkään häviötä, joita oikeasti on, lisäksi akulle ei tee hyvää päästää kovin tyhjäksi (etenkään talvella), lisäksi talvella akun kapasiteetti ja virranantokyky voi olla puolet tai kolmasosa kesätäyden akun kapasiteetista -> pitäisi olla useiden satojen Ah akku että saisi edes jonkun hetken lämmiteltyä. (Lisäongelma on sitten sen akun lataaminen eli vaatii paljon ajoa tai erillisen akkulaturin töpseliin)

Mutta jos nuo on tiedossa, eikä haittaa, niin yksi ongelma voisi olla liitosjohdot, jos jännite notkahtaa matkalla voi olla ettei invertteri käynnisty. Helppoja kokeilukuormia mitä olen itse käyttänyt on erilaiset lämmityspuhaltimet, uudemmat autokäyttöön suunnitellut tosin usein vaatii lisäksi energiankulutusmittarin tms., kun itsesäätelevät tehon kulutusta. Voi myös kokeilla mahdollisimman paksuilla ja lyhyillä 12 V kaapeleilla ja kunnon liitoksilla, onko sillä vaikutusta. Mietin mikä olisi oikea kaapeleiden paksuus, jostain netistä varmaan löytyy taulukkoja paljonko jännite laskee metrillä eri amppeerilukemilla, mutta varmaan ainakin 25 mm2 (neliömillimetriä) pitäisi olla?

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Tässäpä vielä videot
ja
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 427
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Ratin väljä on johtuu ohjausakselin nivelen väljyydestä. Se on ensin ollut kuiva ja sitten kulunut väljäksi.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Tuntuis siltä kun vasta muutama päivä sitten alkaisi tuo ääni? Onko vaarallista? Uskaltaa ajaa?  Vielä pelastettavissa?
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 399
  • Peukkuja: 14
Kommentoidaan tuohon lohkolämmittimeen, jolla ilmeisesti tarkoitettiinkin tuota sisätilan lämmitintä? (Minun termeillä lohkolämmitin lämmittää moottoria, eli on sen lohkossa, Kyllä hieman ihmettelinkin sanamuotoa pyörittää...)

Jos on ihan perinteisellä lampulla varustettu lamppu (roikka, pöytälamppu tms.) laita invertteriin jatkojohto jossa on useampi haaroitusrasia ja kytke yhteen lamppu ja toiseen lämppäri. Jos valo palaa kauniisti ja lämppäri rinnalla ei toimi, niin ainoa mitä keksin, niin jotenkin johtunee rumasta sähköstä ja lämppärin ohjauksen yhteensopimattomuudesta. Mutta enpäs ole sellaiseenkaan törmännyt, pikemminkin vaan ihmetellyt -aijaa tämäkin toimii tässä? (Minun invertteri on tosin oikein pieni ja tekee ruminta mahdollista sakara-aaltoa) Jos oikein  katsoin, niin et laittanut kuin puhaltimen päälle (ei lämmmitystehoa, jolloin sen värkin kulutus ei ole kuin muutaman hassun watin verran.)

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Sori siis tuota puhallinta juuri meinasin. Se kyllä pyörittää rälläkkää keskinkertaisesti ja läppäri esim toimii, mutta myös nuo lämmitin vaihtoehdot päällä tuo puhallin ei invertteristä pyöritä, mutta seinästä pyörittää...? Purin ratin alaosan pois, ratissa ei ole klappia milliäkään, se akseli pyörii tasantarkkaan ratin liikkeen mukaan, kuullostaisi että siellä vaan joku hankaisi johonkin tai jotain olisi tippunut väliin tjsp? Ei varmaan toina rattia ottaa sen takia irti että selviää, vai tarvitseeko kuumotella onko se ratti siinä akselissa itsessään kiinni?
Kun siis kosken rattiin ja siinä näkyy reijästä sen akselin niin se on ihan tiukasti kiinni, mutta jossain kohtaa vaan tuo pieni kolahdus kuuluu...
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 399
  • Peukkuja: 14
Tuolla edellä Jankos vinkkasi niveltä, en tiedä missä tuossa on, mutta esim Xantiassa on ristikkonivel konetilan puolella ja sekin usein remppuilee.

Invertteri: syy vinkille että kytke lamppu ja puhallin samaan jatkojohtoon: hehkulamppu näyttää ihan riittävän tarkasti jännitteen (eikä vaaraa sähköiskusta) ja sen ettei mikään invertterin suojapiireistä tiputa sähköä pois tuosta töpselistä. Jos hehkulamppu palaa kirkkaasti eikä samassa jatkojohdossa kiinni oleva tuuletin pyöri, niin kyse on joko taajuudesta tai vaihtojännitteen aaltomuodosta. Veikkaan että jos jännitettä tulee ja se on perustaajuudeltaan edes sinnepäin, niin varmaan löytyy joku (muu) puhallinmalli joka toimii tuollakin sähköllä. Ja jos lamppukaan ei pala kunnolla tai pahasti välkkyy/sammuu, niin sitten voi ihmetellä lisää.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 427
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Muistaakseni se toinen nivel on siellä lattian alapuolella hammastangossa asti. Voi olla että muistan väärin. Mutta jos sisällä ei näy kahta niveltä niin sitten ainakin on siellä.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Siis klappi tuntuu heti tyynyn vieressä, ei akselissa. Miten ratti on kiinni akselissa?
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Ehtoota taas. Ratti jutut kaikki ratkaistu ja auto hitsattu leimalle. Otin weban irti alhaalta ja takasin kiinni muttei vaikutusta, mistä näissä luetaan koodit ja onko muita tapoja nollata webasto? Leimalle pitäisi vielä saada takarenkaat hiekalla kuulemma lukkoon, mutta vaikka kuinka levennän rummun paloja reiästä, ei mene lukkoon mutta auto kyllä pysähtyy mäessä. Invertteri ongelmaa en vielä katsonut tarkemmin, tänään kokeilen hiuskuivaajaa yms jospa sillä saisi auton lämpimäksi taka-osasta. Kuinkas jengi suhtautuu jos tekisi kattoluukun? Ei tunnu olevan sen vaikeampi kuin ottaa ja rälläköidä reikä jonka sitten tiivistäisi kunnolla ja yläpuolelta saranoilla luukku??
Sitten vielä sellainen kysymys että onko kukaan lastuttanut 2.8 konetta, kannattaako? Pitäis nyt jossain kohtaa vaihtaa ohjaustehostimen pumppu kun lämpimänä ei tehosta, siinä samassa sitten varmaan vaihtuis jakoremmi ja mitä muuta?
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 427
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Kun kysyt neuvoa ja saat jotakin korjattua niin näe sen verran vaivaa että kerrot mitä teit...

Lastutuksia on tehty, laita moottorinohjaimen numero niin voi vaikka löytyä hyvinkin voimaa.

Jos ajonaikana tarvitset takatilaa lämpimäksi niin laita erillinen lämmitin puhaltimella missä kiertää moottorin vesi. Ja sellanen kenno saattaa löytyä kuskin penkin alta, siirrä se tai ohjaat siitä ilman taakse.

Käsijarrulle on olemassa ihan säädösperusteiset voimat mitä pitää jarruttaa ja se pitää tehdä jarrudynamometrillä, mikään lukkoon soralla ei ole oikea tapa. Ja jos käkkä ei pidä niin kitkapinnat lasittuneet tai niin ohuet että mekanismin liike ei enää riitä.
Mutta olikos se jo tuossa mallissa että käsijarrua ei saa vetää liikkeessä ja sen takia ei saa testata muuten kuin koittamalla pysyykö paikallaan. Ainakin uudempi korimalli on erikseen kielletty.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Joo sori tosissaan kun en aikasemmin kirjottanut noista. Oli jäänyt joku suojamuovi vinoon sinne ratin alle ja kulmassa töksähteli. Purin ja kasasin niin ok. Nyt meni leimasta tosissaan läpi kun hitsailin koko pohja jne. Rekisterinumeron voin antaa, moottorinohjaimesta en tiedä kun ei tietoa että missä se tässä autossa on. Mietin tuota jäähdytysratkaisua silleen että olisi hyvä saada webasto toimimaan, silloin ei olisi ongelmaa taka osassa vaikka auto olisi sammuksissa. Tässä nyt vaan mietin että minkä ohjaustehostimen pumpun laitan tilaukseen?  ??? Samalla sitten tuo jakohihna vaihtaa kun tulee kuitenkin avattua se oikea etulokari pois niin samassahan se menisi...

Tuosta kässäristä vielä. Läpi meni hyvin, kun kiristin sitä. Sitä aikaisemmin inssi vaan sanoi että pitäisi saada melkein hiekalla lukkoon. Tällä kertaa sitten lämmitin ne kunnolla ja toimivat rullilla  :) :)
Mikä se kenno siellä kuskin penkin alla on? Sinne weballehan menee kuitenkin jotain letkua, eli vesiletkuksi voisi sitä miettiä? Kävi mielessä että tämähän olisi todella helppo toteuttaa kun laittaisi takaosaan esim johonkin pienen radiaattorin ja siihen puhaltimen päälle niin siellä kiertäisi sitten aina lämmin vesi...?
Ideana olisi siis saada se sekä ajon aikana, että kun autossa nukutaan taka-osassa ja auto on sammuksissa saada tuo lämpö sinne. Se invertteri ongelma on juuri sitä että yritin helpolla päästä kun olisi vaan laittanut ajastimen johonkin pikkulämppäriin ja se akkuun mutta nytkun miettii niin sehän ei tule onnistumaan koska syö akun äkkiä tyhjäksi.

Olisiko ketään muita webaston tietäjiä Helsingin alueella muita kuin uudenmaan autovarustelu? Syö miestä maksaa weban "arviosta" 40€ kun saattaa joku alan mies auttaa kaljakoria vastaan...
Itse nyt kun mietin että olisi varmasti helpoiten kun ottaisi sieltä webalta tulevat letkut T haaralle sinne takaosaan suoraan vaikka kuskinpenkin takaa, niin saisi sinnekin silloin lämmintä ajossa tai kun weba päällä auto sammuksissa. Tähän joku sanoo että akku tyhjenee mutta sitä varten olen laittanut päävirtakatkaisimen akkujen väliin että jos eka akku lopahtaa niin toinen jaksaa vielä käynnistää auton.

Onko etuvastus suoraan puhaltimessa kiinni? Tämäkin on vaivannut kohta 4kk mutta nyt laitan sen samalla tämän lämmitys jutun kanssa kuntoon. ´Puhaltaa vain 1 ja 4 asennoissa...
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä