Kirjoittaja Aihe: Aloittelevan citikkamiehen kysymyksiä Jumper 2.8HDi koneesta ja tekniikasta.  (Luettu 3770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Eli päivitystä: katsottu penkin alle, ei ylimääräisiä liittimiä sinne jäähdytysnestelle. Weban yritän viedä huomenna auton kanssa uudenmaan autohuoltoon jospa antaisivat jotain tietoa edes sieltä. Ongelma invertterin kanssa jatkuu, hiustenkuivain kyllä toimii normaalisti tuossa invertterissä, ei ongelmaa. Voisi sanoa jopa että auto käynnissä ja vähän tavaraa kiinni invertterissä niin se lämpenee ihan hyvin muttei liikaa ja toimii normaalisti. Outoa että sitten tuo normaalisti toimii seinästä tuo autolämmitin.
Mietin tässä että kiertääkö webassa kokoajan neste, kun siinä on kuitenkin ne jäähdytysneste letkut kiinni? Vai kiertääkö vasta silloin kun weban oma pumppu niitä pyörittää?
Olen tässä nyt vähän kahden vaiheella että kuinka sinne taakse jatko ohjaamoon saisi sitä lämmintä...

Edit: ja niin, piti vielä kysyä että voisiko jännitteensäädin vaikutta tähän jotenkin? Autossa olen huomannut että tyhjäkäynnillä valot himmenee ja palaa normaalisti niinkuin hyppii jännite selvästi, onko tässä jännitteensäädin erikseen vai laturissa kiinni? Ja jos on, onko vaikea vaihtaa?
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Onpas outoa. Vaihdettiin se ohjaustehostimen pumppu ja edelleen takkuilee tehostin. Irroitus helppo, helvetinmoinen homma oli saada takaisin ja varsinkin se banjopulttikiinni. Miten se kiristys oikeen toimii? Se pitkä pultti tulee sitä ylempää kiristysruuvia vasten vai mikähän on idea? Pyörittää siis pelkkää ilmastointia, toinen joka on ylempi pyörittää sitten nähtävästi laturia ja jotain muuta.
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Asiaa selvitetty hieman lisää, nähtävästi vanha omistaja saanut välyksen hammastangosta pois kiertämällä sitä pulttia siinä takana, joka vissiin poistaa pienen klapin itse ohjauksesta.
Edelleenkin häiritsee tuo asia, ostin nyt vielä kolmannen testi lämmittimen. 700w + 1250w lämmitin pienellä tuulettimella lämmittää kyllä ne rivastot juuri ja juuri, mutta ei taaskaan pyöritä tuuletinta. Missä voisi olla vika tässä kun nyt kun alkaa jo hermo mennä että saisi taaksekkin lämmintä? Laitan myös ohjaustehostimen pumpun myyntiin, jos joku sitä tarvitsee toimivaksi nyt kun on todettu. Tosi ärsyttävää kun joku sanoo ekana että varmaan pumpussa vika ja vielä tyhmempi olo itsellä kun vaihtaa osia tarkistamatta asiaa...
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 399
  • Peukkuja: 14
...
Edelleenkin häiritsee tuo asia, ostin nyt vielä kolmannen testi lämmittimen. 700w + 1250w lämmitin pienellä tuulettimella lämmittää kyllä ne rivastot juuri ja juuri, mutta ei taaskaan pyöritä tuuletinta. Missä voisi olla vika tässä kun nyt kun alkaa jo hermo mennä että saisi taaksekkin lämmintä?...
Oletko testannut siten että laittaa jatkojohdolla samaan töpseliin jonkun perus hehkulampun ja tuulettimen yhtä aikaa?

Mitään kauhean tehokasta tuosta ei saa toimiessaankaan, millainen tarve tuolle lämmitykselle on? Itse en oikein keksi mihin käyttöön se olisi hyvä ratkaisu akkuvirralla? 12 V lämmittimiä löytyisi suoraan 1000W vastuselementteinä joistain diesel citikoista suoraankin, niille tosin täytyisi sitten itse viritellä kotelot ja propellit.

Jos on tarvetta lämmittää ihan kunnolla ja vielä paikallaan ollessa, niin joku polttoainekäyttöinen ilmalämmitin: webasto, venelämmitin tai vaikka venäläinen Binar (niissäkun riippuu tarpeesta, mikä kannattaa):
https://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/2169095

Kuinka tehokas laturi Jumperissa on, eli paljonko on tehoa sieltä on saatavissa parhaissakaan olosuhteissa (ei tyhjäkäynnillä...)?

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 427
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Se lämmittimen puhallin tarvitsee "parempilaatuista" sähköä kuin invertterin kanttiaalto.

Laturi tuollaisessa on pitkästi yli 100A, matkiksissa on ajon aikana invertterin kautta käytetty kahvinkeittimiä ihan menestyksekkäästi, tietty se rasittaa akkua ja on kuitenkin lyhytaikaista.

Jos sinne taakse kaipaa ajonaikaista lämpöä niin kyllä se moottorin hukkalämpö on helpoin ja järkevin, letkut tulee kuormatilan alapuolelle webastolle ja sieltä lattiaan tai sisähelmaan reikä minkä päähän puhaltava kenno. Mikäli laturiakin teholla kuormittaa niin ei se ainakaan pidempään kestä.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Joo eli selvis sekin. Nuuka kun olen niin otin weban irti, ja sehän on ruostunu vesikanavasta puhki eli vedet tuli naamalle :D Weba siis irti ja nyt ajettu vaan ne letkut toisiinsa kiinnitettynä. Etsin nyt uutta webastoa, kalliita ovat perkeleet. Vanhan laitoin kemiallisella metallilla ja jollain epoksilla kiinni mutta enpä usko tai uskalla edes laittaa kiinni autoon kun tietenkin leviää sitten jossain korvessa kun on -30 astetta pakkasta ja yms yms

Itse idea on että otin vanhan syylärin siitä lasken läpi lämpimän jäähdytysnesteen, toiselle puolelle laitoin auton flektin potikalla varustettuna off - 12v ja siitä sitten säätää tehon. Nyt pitäisi vaan webasto löytää, niin saisin tuonkin kasattua... Muuten sähköt ovat toimineet, luovuin ajatuksesta lämmittää sähköllä takaosaa niin kaikki on ollut ok :D

ps. jos jollain on myydä webasto thermotop z 5kw lämppäriä niin laittakaa viestiä
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Ja hieman päivitystä näin elokuusta. Eli vedin ne webaston letkut toisen koppiin ja toisen uudelle webastolle. Nyt laitoin vielä rivaston takaosaan ja sinne pienen 12voltin flektin potikalla ja nyt on yhtäkuuma kuin saunassa jos tarvitsee  :) Selvisi samalla se ohjaustakkuilun syy, oli mennyt yläpäänlaakerit kummatkin. Nyt kun vaihdoin eilen yhden, niin jo parani. Tänään vuorossa toinen. Sellainen kysymys oli että kuinka vaarallista näissä on jos noin 200-300grammaa vaihteistoöljyä tuli laatikosta ulos kun kävi muutaman sekunnin ajan vetari irti laatikosta kun vaihdettiin tota yläpäänlaakeria?
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 211
  • Peukkuja: 9
Kyllä se hyvä olis olla suositellun pinnan tasolla, ite en ajelis.......
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Laatikon öljyt täytetty ja vaihdettu. Kertokaapas mikä on kun kääntää vasemmalle veto päällä millä tahansa vaihteella niin kuskin puolen renkaasta kuuluu rohiseva ääni? Veto pois ei ääntä käännettäessä kumpaankaan suuntaan, veto päällä vasemmalle kun kääntää 20-40astetta niin pieni rohina kuuluu. Laakeri tarkistettu, ei laakerissa vikaa. Iskarin yläpäät vaihdettu joten ei niissäkään vikaa. Joko se on ensimmäisen laatikko tai vetari rempan aika? Onko näissä kuinka vaikea vaihdella esim tasauspyörästön laakereita?
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 278
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Katsoin tuon sun ekan videon ja huomasin, että oli laitettu lisämaita akulta siihen poikittaispalkkiin. Se palkki on ilmeisesti ainakin osittain liimalla tms. korikitillä kiinni auton rungossa, koska se ei maadoita kunnolla muuta kuin konepellin ollessa kiinni. Tai sitten se ajanmittaan ruostuu päistään tjsp. Tämä tuli joskus huomattua omassa Boxerissa. Jätin kaapelin toki siihen, mutta vedin vielä yhden kaapelin lisää laturin säätöraudan korvasta koriin. Tämä fiba tuli huomattua, kun konepelti auki ei auto startannut. Maadoitus tapahtuu poikittaispalkista konepellin lukkomekanismin kautta ja lopulta saranoita pitkin, eli ei ihan mikään varmin systeemi... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Tyramies

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Ne on menneen talven lumia 😀 nykyään tappelen äänien kanssa kääntyessä. Ei missään parhaissa käsissä ollut tämä ennen minulle tuloa.
kun kaikki kysyy miksi jumpperi savuttaa niin vastaan että musta on voimaa ja sininen sitkeyttä