Kirjoittaja Aihe: Renkaiden vaihto  (Luettu 6874 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sitikka16

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 39
  • Peukkuja: 0
  • C5 2.0 -09
Renkaiden vaihto
« : Lokakuu 24, 2016, 17:40:00 »
Alkaa pikkuhiljaa olemaan rinkuloiden vaihtoaika lähellä.  :)

Itse ajattelin renkaat tottakai vaihtaa ja samalla tuli mieleen että voisikos joku laittaa vaikkapa jonkin kuvan tänne nostopaikoista. Siis sellaisista turvallisista paikoista mistä uskaltais omalla hallitunkilla nostaa. Ne auton oman tunkin paikat ei välttämättä oikein sovellu jos on vähänkin erillainen nostin kyseessä kuin mitä auton oma.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 908
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #1 : Lokakuu 24, 2016, 18:19:36 »
Minä olen käyttänyt niitä auton omia paikkoja C5 III (X7) kanssa. Bilteman hallitunkki ja siihen sellainen sopiva suht ohut muovityyny (ei se pehmeämpi) ja sen päällä kasa farkkukangasta. Eipä ole reunat lähteneet kukkimaan ja hallitunkkihan liukuu (huom! pitää saada liikkua) pyöriensä avulla siten ettei reuna pääse vääntymään.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Jack-Pad-2000017051/
Tuote: 158201

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 546
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2016, 18:51:17 »

Eikös ne auton omat paikat ole juuri nostamista varten??? Liikaa nähnyt noita minäpä itse vaihdan renkaat ja koko helma solmussa kulkineita.
Kunnon hallitunkki ja kumityyny siine niin ei siihen mitään tule.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 804
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2016, 19:28:19 »
Kunnon hallitunkki ja kumityyny siine niin ei siihen mitään tule.

Kunnon hallitunkissa on tuo gummityyny jo vakiona mukana ;)



Ja tosiaan kovalla, tasaisella alustalla, tunkki kohtisuoraan autoon nähden, jotta tunkki pääsee liukumaan sinne auton alle, auton noustessa ylös => eipä mene helmapellit littuun 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #4 : Lokakuu 24, 2016, 20:00:48 »
Nostelen femmaa etuapurungosta, takaa niistä pohjasnlyönti mikälie gummeista ei kärsi helmat.
Ja on helppoo ku heinän teko kesäkuumalla vaikka räntää vihmois
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 908
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #5 : Lokakuu 24, 2016, 20:51:44 »
Kuvia etuapurungosta että tietäisi kohdan? Et siis kuitenkaan nosta molempia eturenkaita ilmaan tuolla tavalla?

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 697
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2016, 21:11:20 »
Etupään raskaanpana päänä, kun nostaa tukivarsien kiinnityskotien alta ei mene mitään rikki.  C5/III Takapään kevyenä päänä nostan helmassa olevista nostopaikoista. Parempaa paikkaa ei taida olle. (II koppasessa oli) Pitää vain huolehtia, että tunkki pääsee liikkumaan, jolloin se ei murra helmaa.

Poissa jarzi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 161
  • Peukkuja: 0
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #7 : Lokakuu 24, 2016, 21:35:42 »


Näin oon nyt muutaman kerran vaihtanut. Ei tarvi tunkkailla laiskana.
Vituttaa, olen siis olemassa.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 804
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #8 : Lokakuu 24, 2016, 21:49:44 »
Näin oon nyt muutaman kerran vaihtanut. Ei tarvi tunkkailla laiskana.

Pari kertaa kävi itselläkin mielessä, mutta koskaan ei rohkeus riittänyt, aan aina nostettiin auto ensin hydellä ylimpään ennen tunkkausta :-[
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #9 : Lokakuu 24, 2016, 22:17:28 »
Tästä samasta asiasta on ollu juttua löytyskö haulla ei aina jaksas kirjoitella oli muistaakkeni kuvien kaa. Toi omaa hydrauliikkaa apuna käyttäen on hyvä
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 103
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #10 : Lokakuu 24, 2016, 22:23:35 »
^Jep, moni tuntuu olevan autuaan tietämätön myös siitä ettei alkupään mehujousiautoissa (DS/SM) ollut edes tunkkia, vaan teline jolla sai renkaat irti tiestä omaa hydrauliikkaa käyttäen...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm 2.0 TcT Break -95, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Keskimääräinen vuosimalli: 1985 1/3 kaikki, 1984 1/3 katsastetut

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #11 : Lokakuu 24, 2016, 22:30:20 »
Nuorempana kossina sitä iidu miähet ajeli ilman toista takapyörää kun oli rengas menny, kerran taas
Oli tiilikärryn köyttäneet takapyörän tilalle. Ja en oo helmoista viittiny nostella kun riisikupista oli helmat pitsinä oon aina nostellu muualta. Omilla tunkeilla vaihtajilla oli ovet lommolla ja helmat lytyssä kun oli paikat pettäny.

Hakuun: auton nosto tunkilla tulee tarinaa
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 262
  • Peukkuja: 10
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #12 : Lokakuu 24, 2016, 22:44:51 »
Nostelen femmaa etuapurungosta, takaa niistä pohjasnlyönti mikälie gummeista ei kärsi helmat.
Ja on helppoo ku heinän teko kesäkuumalla vaikka räntää vihmois

Mulla oli kesällä auto saksinosturilla pari viikkoa yötä päivää (ilman renkaita) ja just makas noiden nostokohtien kohdalla kumien päällä. Tarkistin vielä lopuks, ettei ole mitään silmin näkyviä vaurioita tullu helmaan, joskaan eipä sitä olis saanu tuolla nosturilla muualta nostettuakaan kuin nostokohdista. Vähän siis arvelen, että eiköhän ne nostokohdat kuitenkin kestä nostamista, jahka vain on vakaa hallitunkki ja hyvät kumit alla. Tosin onhan tunkin tassulle jotkut urannu jääkiekkoja, että nostovoima kohdistuu helmapalkin pohjaan asti eikä pelkästään siihen alas taivutettuun saumaan.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #13 : Lokakuu 25, 2016, 01:07:20 »
Kukin parhaaksi katsomallaan tavalla :)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 804
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2016, 08:22:56 »
Tosin onhan tunkin tassulle jotkut urannu jääkiekkoja, että nostovoima kohdistuu helmapalkin pohjaan asti eikä pelkästään siihen alas taivutettuun saumaan.

No tuossahan se pointti just tuleekin, hallitunkin tasopinta kun nostaa juuri siitä helmapellin taitoksen päästä ja alkup. tunkissa oleva ura vain pitää sen tunkin tuossa taitoksen päässä paikallaan, itse noston tapahtuessa suurelta osin juuri siitä taitoksen juuresta. Ja vaikka se taitoksen pää kestäisikin nostaa, niin siinä olevat pellin pinnoitteet, massat, maalit ja sinkitykset kyllä ottaa noista voimista jo kyttyrää, lepäähän siinä melko pienellä pinta-alalla jo monta sataa kiloa rautaa = tuo kohta on muutaman noston jälkeen jo varsin alttiina ruostumiselle :-\

Itse olen pohdiskellut joskos tuohon Bahcoon hommaisi Motonetistä myös tuon palkin, jotta voisi nostaa auton kylki kerrallaan ylös ja näin paitsi renkaanvaihto nopeutuisi, niin myös nuo helmapellit pääsisi vähemmällä kun paino jakautuisikin nyt 2x pinta-alalle. Tosin kokonaisuus olisi jo melko korkea lähtötasoltaan, mutta eipä tuo Nisun kanssa varmaan haittaisi, vaan jonkin normikorkeudella leijuvan kanssa voipi tulla jo alle mahtumisen kanssa ongelmia ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 462
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #15 : Lokakuu 25, 2016, 10:54:50 »
Mulla on semmoinen muistikuva että ceefemassa (II koppaisesssa) oli hallitukkia varten valmiina pohjassa kumityynyt muutamassa kohtaa. Ei tullut niitä kuitenkaan hyödynettyä vaan nostelin vaihtelevasti 1,5-tonnin saksitunkilla ja 2t pullotunkilla niistä helman alla olevista auton omaa tunkkia varten olevista nostopisteistä puupalikkaa pehmukkeena käyttäen.

Tuon bilteman saksitunkin 1,5t kestävyys on kyllä kyseenalainen kun se vääntyi CR-V:n alla paskaksi. Nykyään käytössä AVK:lta ostettu Hiacen tunkki joka vaikuttaa rakenteeltaan tosi kestävältä pro-vehkeeltä. Sen pullotunkkini nostovara kun ei mitenkään riitä CRV:n kanssa.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 804
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #16 : Lokakuu 25, 2016, 11:02:13 »
Sen pullotunkkini nostovara kun ei mitenkään riitä CRV:n kanssa.

Itse tuli aikanaan hommattua as.auto, johon tietty piti myös noita renkaita vaihdella => hommasin tuon em. Bachon 3tn tunkin ja johan nousi tuokin auto ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 491
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #17 : Lokakuu 25, 2016, 11:53:12 »
Xantiaan ja C5:een tullut vaihdeltua renkaita ilman tunkkia. C5:ssa pumppu surraa kyllä muutaman minuutin kun nostaa sen puupökkelön päältä ylös, jopa meinaa vähän jännittää.  :)

Meillä ajetaan autoilla niin vähän, että kitkat alla ympäri vuoden. Vaikea sanoa mistä on jääty paitsi...T-luokan kitkallakin voi mutkaan mennä isoa kovaa niin halutessaan. Pakussa nyt on se ja sama mitä alla pyörii, mielellään hiljaista.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #18 : Lokakuu 25, 2016, 13:28:47 »
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 103
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #19 : Lokakuu 26, 2016, 21:54:32 »

Tämmöset löytyy aiemmin mainitsemistani malleista. Ruskeampi pukki 50-lukuisesta DS:stä, musta -71 Sm:stä...


Helman puolivälistä löytyy sitten tappi, johon pukin saa kiinni...


Ja sitten yllättävä yhteensopivuus, menee suoraan Pildeman pukkiin. Näitä kun sitten laittaa molemmin puolin, niin saa kerralla kumman tahansa pään ylös...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm 2.0 TcT Break -95, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Keskimääräinen vuosimalli: 1985 1/3 kaikki, 1984 1/3 katsastetut

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 582
  • Peukkuja: 7
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #20 : Lokakuu 26, 2016, 23:12:17 »
Tällainenkin on olemassa:  http://www.ikh.fi/fi/pullotunkki-5-t--matala-mega-mgs05

Mahtuu 135mm matalaan väliin joten voi tukivarresta yrittää nostaa. Solumuovi vaan on oltava patjana kun ukko menee pumppaamaan tunkkia osittain auton alle. Iskupituus on lyhyempi kuin normi pullotunkissa mutta oikein käytettynä, eli ettei tunkin pohja uppoa maahan, 70mm isku riittää nostamaan renkaan ilmaan.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 441
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #21 : Marraskuu 02, 2016, 19:33:23 »
Seuraava kysymys ettei tule halkaistua hydesäiliötä.

Entäs pilarinosturilla, jos nostaa normaaliasennosta ja kori ylös jolloin purkaa paineet pois säiliöön ja kun kori lasketaan niin hyde säiliö poks jos ylitäytetty?
Vai pitääkö odottaa 2-3 minuuttia jolloin kuuluu naks ja silloin kai kaikki toiminnot seis?. Sitten vasta nosto.

Vai nostetaanko kori ensin yläasentoon ja virrat pois ja sitten kori ylös. Silloin paine jää jousitukseen. 

Vai miten se oikeaoppisesti pitäis tehdä. Mulla meinas katastusnainen halkaista hydesäiliön kun jätti vielä virrat päälle.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 582
  • Peukkuja: 7
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #22 : Marraskuu 02, 2016, 20:18:57 »
Eikös tuo meinaa sitä että järjestelmään pääsee ilmaa? Se on vissiin mahdotonta, palloissa on sen verran reserviä että ne painaa männät pohjaan, ainakin omassa 2002 hydraktive3:ssa takamännissä oli paine vaikka perä oltiin nostettu tontista ilmaan, vasta kun paineenpoistonipasta tyhjensin, meni paineettomaksi. Ja joku väitti että säiliön korkissa on avoin reikä joten painetta ei kertyisikään, en tiedä sitten. Voisihan sen testata jos laskee tonttiin ja avaa korkin, jos suhahtaa, sitten siinä on takaiskuventtiili.

Poissa ztitruunari

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 182
  • Peukkuja: 1
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #23 : Marraskuu 02, 2016, 22:13:23 »
Ilmeisesti nuo muovit ei kestä nostaa tuolta pohjasta palkeista ? C5III on kyllä aika pohjanoteeraus nostettavuudessa.
Lämpimästi muistelen vm.95 Xantiaa, kun sai aina etupään tai takapään ilmaan kerrallaan(siinä taisi olla vetokoukku).
Pirun painava muutenkin nostaa olisi nyt edes kunnon nostopaikat tehneet ja noihan on täysin ruosteessakin(varmaan jo vuoden ikäisinä).


Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 697
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #24 : Marraskuu 03, 2016, 09:58:18 »
Ilmeisesti nuo muovit ei kestä nostaa tuolta pohjasta palkeista ? C5III on kyllä aika pohjanoteeraus nostettavuudessa.
Lämpimästi muistelen vm.95 Xantiaa, kun sai aina etupään tai takapään ilmaan kerrallaan(siinä taisi olla vetokoukku).
Pirun painava muutenkin nostaa olisi nyt edes kunnon nostopaikat tehneet ja noihan on täysin ruosteessakin(varmaan jo vuoden ikäisinä).

Ei mitään ongelmaa renkaitten vaihdon kanssa. Helman nostokohdat kestävät hyvin auton noston. Sitä vartenhan ne on tehty. Ei rikkoonnu muovit jne. Samoin etutuennat ovat hyvät nostokohdat jne. Eivätkä ruostu. Yhtä helposti nousee C5/III kuin santtu ja  C5/I ja II koppaset. Kokemusta on muutamalta vuodelta jokaisesta mallista. Tosin olen nostanut nurkka kerrallaan, kun olen vaihtanut renkaita. Jarrulevyjen vaihdon yhteydessä kahdella tunkilla, pää keraallaan.
Näköjään kaikista asioista saa tehtyä ongelman. Voi tietenkin olla, että minun iässä ei enää huomaa ongelmia. Ehkä se tekee asioista helpompaa.