Kirjoittaja Aihe: Renkaiden vaihto  (Luettu 5833 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 696
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #25 : Marraskuu 03, 2016, 10:59:32 »
Itse olen vaihtanut jo aika monta kertaa renkaat auton omalla tunkilla ja kylki kerrallaan etummaisesta korvakkeesta nostaen. En ymmärrä mikä ongelma tässäkin on. Sutaissut massaa sinne helmaan jos on jäänyt jälkiä.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 323
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #26 : Marraskuu 03, 2016, 11:57:46 »
Minä olen tässä tapauksessa käyttänyt kumia välissä  :P. Pyörän sisäkumi, tai kottikärryn kuten minulla, on oikein hyvä tähän tarkoitukseen.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Peukkuja: 2
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #27 : Marraskuu 03, 2016, 12:24:58 »
Itse olen vaihtanut jo aika monta kertaa renkaat auton omalla tunkilla ja kylki kerrallaan etummaisesta korvakkeesta nostaen. En ymmärrä mikä ongelma tässäkin on. Sutaissut massaa sinne helmaan jos on jäänyt jälkiä.

Muutama vuosi takaperin minulta hajosi saksitunkki kun tein 405:een pösöön remppaa (oli kylläkin jo remppa tehty ja rengas paikoillaan). Säikäytti kuitenkin sen verran, että on sen jälkeen vaihtunut hallitunkkiinn ja pukkeihin.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 272
  • Peukkuja: 10
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #28 : Marraskuu 03, 2016, 12:50:15 »
Näinpä kerran kun sattuu.......
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 748
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #29 : Marraskuu 03, 2016, 13:25:08 »
Säikäyttää muuten melkoisesti kun auton pudottaa tunkin nokasta. Been there, done that => se s...nan 20e halpis "hallitunkki" jäi tuon jälkeen virattomaksi ja tilalle tuli 3tn Bacho, nyt toimii 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 272
  • Peukkuja: 10
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #30 : Marraskuu 03, 2016, 13:38:52 »
Oma halpis 2T pelannut 20v mutta varmistellaan kyllä pukeilla, mikään tunkki ei oo 100% varma.
Sitä saksi hanuritunkkia en käytä edes tien päällä on pullotunkki matkassa.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 696
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #31 : Marraskuu 03, 2016, 14:02:16 »
Hallitunkki ei oikein toimi hiekkapihalla. Melkein simppelimpi nostella tuolla auton omalla tunkilla.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #32 : Marraskuu 03, 2016, 14:44:50 »
Hallitunkki ei oikein toimi hiekkapihalla. Melkein simppelimpi nostella tuolla auton omalla tunkilla.

Paksu vanerilevy väliin, niin hyvin toimii. No, saisihan se piha suht tasainen olla.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 748
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #33 : Marraskuu 03, 2016, 14:52:38 »
Hallitunkki ei oikein toimi hiekkapihalla. Melkein simppelimpi nostella tuolla auton omalla tunkilla.

Hallitunkin tulee kyetä liukumaan auton alle sitä nostessa tai käy muuten sen helmapellin (helmapellin kantistahan noita yleensä nostellaan) päälle = vääntymisriski ja niin on kohta helman kantti litussa :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 097
  • Peukkuja: 17
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #34 : Marraskuu 03, 2016, 15:12:49 »
Mä nostan femman joko edestä apurungon alta, takaa niistä pyöreistä "nostokohdista" tai koko kyljen etuoven kohdalta n. 30cm päässä helmasta olevasta palkista.

Helmapellin kantti on ihan viimeinen vaihtoehto... Ja pukit toki jos alle on tarkoitus mennä.


-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 365
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #35 : Marraskuu 03, 2016, 15:48:59 »
Nyt kun niitä renkaita vaihdellaan niin muistakaapa sitten tarkistaa että pultit on kiinni ja kiristetty joka pyörässä, ennen ajoon lähtöä. Vaikka ns ammattilainen olisi renkaat vaihtanut niin tarkistakaa kuitenkin. Tänään näin tienpientareella jonkun skodan tms josta oli etupyörä karannut. Hinausauto oli jo paikalla ja kuski siinä ihmettelemässä.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 272
  • Peukkuja: 10
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #36 : Marraskuu 03, 2016, 17:02:14 »
Big nono helmapelti en noestele koskaan, jokaisen oma asia tiätty. Pultit vedän miten oon aina tehny ei aukee itellään eikä oo liian tiukassa kopkopkopkop
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa ztitruunari

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 152
  • Peukkuja: 1
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #37 : Tammikuu 21, 2017, 12:23:26 »
Niin siis mun mielestä auton etu/takapää pitää saada ilmaan niin, että kaksi pyörää nousee kerrallaan ilmaan.
Eli keskellä autoa pitäisi olla edessä ja takana nostokohta.
Nurkka kerrallaan on niin hidasta puuhaa. Autoja on ollut sen verran paljon, että C5/3 on kyllä huonommasta päästä tunkata ylös.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 402
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #38 : Tammikuu 21, 2017, 12:42:32 »
C5 I nousi helposti. Jouset ylös, sopiva nelosnelonen tms. helman alle, missä on vahvistettu pokkaus etuoven etuosan tienoilla. Sitten jouset alas ja kohta on molemmat pyörät kerralla ilmassa. Sitten kun on renkaat vaihdeltu, jouset ylös ja palikka pois välistä.
Pumppu käy sitten ahkeraan ja kestää pitkään. Ja omalla vastuulla... :)

C5:sta olen muuten nostellut kymmeniä kertoja noista helmoista mm. autonosturilla kerralla ilmaan ja kestää kyllä. Boxerissa on samanlaiset kohdat ja eipä kestä, painoa niin paljon että alkaa pellit painumaan.  >:(

Tullut nää samat selostettua varmaan ennenkin...
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 748
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #39 : Tammikuu 21, 2017, 14:20:30 »
C5:sta olen muuten nostellut kymmeniä kertoja noista helmoista mm. autonosturilla kerralla ilmaan ja kestää kyllä. Boxerissa on samanlaiset kohdat ja eipä kestä, painoa niin paljon että alkaa pellit painumaan.  >:(

Toinen millä helmat saa helposti ruttuun ihan hallitunkillakin on että tunkki on epätasaisella tai pehmeällä alustalla. Siitä vaan helmapellin kantista ylös, auton paino lepää tuossa melko pienehköllä alueella ja jos nyt nostaessa se tunkki ei pääsekään "matkustamaan" sinne auton alle, niin sehän taittaa sen helmapellin kantin ulospäin littuun justiinsa. Siksi siinä hallitunkissa on ne pyörät, toki yleisen siirtely- yms. tarkoituksen lisäksi 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa maukku

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #40 : Helmikuu 10, 2019, 18:54:00 »
Nostanpa vanhaa ketjua, kun tuli tuosta pukkien käytöstä kysymys mieleen.
Eli renkaidenvaihdossa olen C5:ttä (III) nostanut noista helmojen nostopaikoista käyttäen hallitunkkia ja kumikiekkoa jossa viiste keskellä (= voiman pitäisi kohdistua samalla lailla kuin auton omalla tunkilla eikä vain sen pokkauksen päähän). Nyt olisi jotain pieniä remppoja suunnitelmissa ihan öljynvaihdosta alkaen, ja silloinhan olisi hyvä laittaa pukit tueksi kun menee auton alle :) Mikä siis olisi oikeaoppinen kohta niiden laittamiseen? Mulla on yksi pari näitä bilteman peruspukkeja olemassa https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/nostotyokalut/autopukit/autopukki-2000017053, eli mihin kohtaan auton pohjassa tuo "kuppi" pitäisi kohdistaa?

Ja olikos niin että hydrauliikka nostetaan yläasentoon ennen tunkkailuja?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 748
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #41 : Helmikuu 10, 2019, 20:15:13 »
Ja olikos niin että hydrauliikka nostetaan yläasentoon ennen tunkkailuja?

Helpottaa nostamista kummasti kun iskarit ovat jo venyneet täyteen pituuteensa vs. että tunkkaat autoa alhaalta lähtien kunnes se rengas irtoaa maasta ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 784
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #42 : Helmikuu 10, 2019, 20:47:21 »
Ja olikos niin että hydrauliikka nostetaan yläasentoon ennen tunkkailuja?

Helpottaa nostamista kummasti kun iskarit ovat jo venyneet täyteen pituuteensa vs. että tunkkaat autoa alhaalta lähtien kunnes se rengas irtoaa maasta ;D
Niin, ja tuollahan nousee yhden sivun molemmat renkaat kerralla.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 748
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Renkaiden vaihto
« Vastaus #43 : Helmikuu 11, 2019, 09:01:16 »
Niin, ja tuollahan nousee yhden sivun molemmat renkaat kerralla.

Toki, mutta koska tuo auto on kuitenkin omamassaltaan jo melko raskas, niin pikkasen tukevampaa nostokohtaa pitäisi siitä kynnyskotelon etupäästä löytyä kuin se pelkkä kotelon kantin peltilipare :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...