Minkä ikäisellä autolla porukka ajaa

Aloittaja Patuc, lokakuu 15, 2016, 09:47:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ovi

Katsastuksen osalta varmaan kertoo siitä, että uudemmille autoille on erilaisia vaatimuksia, kuin vanhemmille.

Jos tiskiltä ei saa osia, niin sehän kertoo siitä, että ko. merkki haluaa pienentää kustannuksia. Japseissahan tuo on ollut arkipäivää jo vuosikymmeniä. Vanhoihin Japsi moottoripyöriin on erityisen hankala saada jotain tiettyjä osia, mutta taas joitain osia on käytetty 60-luvulta 2000-luvulle, joten niiden kanssa ei ole ongelmia. Itse asiassa joidenkin mallien kohdalla osien saanti paranee, kun ikää tulee tarpeeksi.

toiras

Citroen C5  2008 Tourer  rautajousilla  180 tkm  ajettu  2l  bensa.

Jasu

Onhan taas ikää kalustolla. Just kaivoin Sm:n tallista, katsastusta varten voisi katsella että valot yms toimii. Nyt on lähipyöritykset menty -63 Series Lantikalla, sekä -76 ja -95 Rangella, koko porukalla liikkuessa -03 C-kasilla. Eniten näkyy lähtöjä tulevan Seriekseen, kilometrejä uudempaan Rangeen...

Tämän vuoden katsastustilastot omalta osalta, -69 Dyane, -63 Lantikka sekä -76 ja -95 Ranget huomautuksitta läpi, -03 C8 uusintanäytön kautta. Saas nähdä miten Sm:n kanssa käy...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

HiTec

Lainaus käyttäjältä: HiTec - lokakuu 16, 2016, 10:13:24
Tuostahan nuo allekirjoituksesta näkyy, Nisu tosin vasta vajaa 2kk talossa. Sitä ennen oli C5 III 2.0HDi Tourer Aut. -09 ja muutenkin suurin osa luokkaa 3...10v ikäisiä patonkeja 8)

Päivitys: Kyseinen Nisu lähti tänä keväänä talosta ja tilalle tuli bränikkä Berlingo XL, joten liekö tuo "jo" puolivuotias ja vajaa 9tkm ajettu 8)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Jasu

Lainaus käyttäjältä: HiTec - lokakuu 07, 2020, 20:09:48
Lainaus käyttäjältä: HiTec - lokakuu 16, 2016, 10:13:24
Tuostahan nuo allekirjoituksesta näkyy, Nisu tosin vasta vajaa 2kk talossa. Sitä ennen oli C5 III 2.0HDi Tourer Aut. -09 ja muutenkin suurin osa luokkaa 3...10v ikäisiä patonkeja 8)

Päivitys: Kyseinen Nisu lähti tänä keväänä talosta ja tilalle tuli bränikkä Berlingo XL, joten liekö tuo "jo" puolivuotias ja vajaa 9tkm ajettu 8)
Mä en ole saanut kuuteen yllämainittuun edes yhteensä noin paljoa vuodessa. Vähän nuo ajot pääsi vähentymään asuinpaikan vaihtuessa, mutta kaluston määrä tuntuu vaan lisääntyvän...

Matelija

C5 3.0 V6 Berline vm 2003 toimii käyttöhyödykkeenä. Taulussa 290 tkm, eli sisäänajo vielä kesken. Vihreää tässä on vain väri. Yllättävän halpa pitää vaikka ei oo mikään hypriitti.
C5 Dynamique Tourer HDI140 -12

iloinen

Ajossa C5 V6 2010 mis tuli 110 tkm rikki

On sitten Picasso 2004 autom 220tkm

Oxalainen

Tällä hetkellä oma ajokkini on vm. 2008 ja vaimolla 2015. Vaikka vielä kymmenkunta vuotta sitten olin aika vankasti uusien tai uudehkojen autojen kannattaja, on iän myötä makukin muuttunut. Meinasin jo kerran vaihtaa oman pirssini nyt kesällä vm. 2003 autoon ja sittemmin olen silmäillyt autoa ikähaarukassa vm. 2005-2009. Ihan uusissa, korkeintaan noin 2-3v. vanhoissa autoissa on omaan makuuni vähän luotaantyöntävä piirre: itse ajo-ominaisuudet alkavat jäämään taka-alalle ja tehdas keskittyy enemmän lisäämään facebookkia, tiktokkia ja ties mitä muuta digiviihdettä nuorempien ostajien mieliksi. Ja jostain syystä todella monet autot näyttävät nykyään samalta sisältä: sisätilat ja kojelauta on niin sysimustaa kuin olla voi ja design Audeista tai Bemareista kopioitu. Pöh.
Nyt ajossa -12 Nissan X-Trail dCi2.0 AT, vaimolla -16 Volvo V40 Cross Country D2 AT
https://oxalainen.wixsite.com/blogofoxalainen

danbomp

Nyt mennään -99 XM:llä toistaiseksi, kunnes löydän sopivan uudemman ajopelin, mutta V6 sitikoita ei oikein ole paljoa tarjolla kohtuu kilometrein.
Yamaha GTS 1000 & XS 650
Volvo 245 & Amazon Herrgårdsvagn

Lucifer red lemon

Vuoden 2005 C4:llä. Harkittu valinta. Hinta oli sopiva ja putosi mukavasti kun oli vikoja, jotka helposti korjattavissa.
Tässä mallissa sopivasti ominaisuuksia kuten ilmastointi, vakionopeus ja ajotietokone. Uudemmissa tietenkin kaikenlaisia uutuuksia,mutta kun olen saanut tähän navigaattorin, bluetoothin ja muutaman muun erikoisuuden, minulle riittää tällainen.
Suhtaudun varauksellisesti kampanjoihin, joilla pyritään lisäämään uusien autojen myyntiä. Ympäristöä täytyy tietenkin ajatella, puhumattakaan päästörajoituksista, jotka ovat tärkeitä. Tyypillistä putkiaivoajattelua on kuitenkin niputtaa asiat niin, että uuden auton osto olisi ympäristöteko. Seriously...Luontoa rassataan sen valmistuksessa ja sähkön tuottamiseen tarvitaan kaikenlaista.
Kokonaisuus on kuitenkin tärkein, joten mitään ortodoksista vanhan autokannan puolestapuhujaa minusta ei saa.
Uudemmissa automalleissa on ajateltu tiettyä käyttöikää, joten ennen pitkää osat tulevat vaihtokuntoon. Silloin pitää yleensä vaihtaa kallis moduuli, joka kyllä lisää korjaamojen työllisyyttä ja voittokatetta, mutta autoilijalle vain turhaa menoerää.
Tietenkin myös ajotavalla ja käytöllä on merkitystä. Minulle auto on vain väline päästä paikasta toiseen. Tällä hetkellä tärkeä, sillä asun kaukana kaikista tärkeistä ihmisistäni - toisaalta kotikaupungissani kaikki on lähellä, joten auton käyttö ei ole päivittäin tärkeää. Niin, ja olen ollut nyt jo kaksi vuotta eläkkeellä.
Jokainen auton käyttäjä perustelee auton omistamisen omista lähtökohdistaan. Minulle auto ei ole kovin suuri osa persoonallisuuttani, mutta olen kustomoinut tämän Lemonini kuitenkin itseni näköiseksi. Ei mitään extremeä, mutta mukavuutta. Mukavuutta Citroen edustaa minulle.
Muutamia aika hölmöjä vikoja tässäkin on ollut. Onneksi sentään vielä tämän vuosimallin autossa korjaukset mahdollisia.
Kolmen vuoden kuluttua autoilu uudelleen harkintaan kun täytän 70 vuotta. Ehkä jatkan, ehkä en...saa nähdä. Tämän kärryn pidän siihen asti, sillä olen oppinut tuntemaan sen hyvin.

DS1911

Talossa C5 II 2005 1,8 manual 270tkm sekä C5 II 2007 AL4 191tkm. Mukavia ja pienellä huolenpidolla ovat olleet varsin vähävikaisia ja toimintavarmoja.
Entiset: DS19 (-63),Xsara II (-01), nykyiset: C5 II (-05),C5 II (-07) At

sitikkaporo

Tällä hetkellä käytössä 2009 C5 X7 Tourer ja paremmalla puoliskolla 2012 Range Evoque. 1968 Dyane odottelee kokoonlaittamista edelleen..
ë-C4 2023, Dyane -68 projekti, Mitsu Outlander PHEV 2016

Teuski

Lainaus käyttäjältä: sitikkaporo - lokakuu 22, 2020, 11:35:04
Tällä hetkellä käytössä 2009 C5 X7 Tourer ja paremmalla puoliskolla 2012 Range Evoque. 1968 Dyane odottelee kokoonlaittamista edelleen..
Sullahan oli joskus ruskea X7 tourer, FJJ jotain? Työkaveri haki sen sulta mun vinkkaamana ja ajelee sillä vieläkin tyytyväisenä  :)
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

sitikkaporo

Joo oli kyllä. Hyvä että on pelannut edelleen..
ë-C4 2023, Dyane -68 projekti, Mitsu Outlander PHEV 2016

maximi

Vääränmerkkinen 2008. 6v ja runsaat 100 tkm tällä menty, eikä mitään akuuttia tarvetta tuon vaihtamiseen tällä hetkellä ole.
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

Teuski

Lainaus käyttäjältä: maximi - lokakuu 23, 2020, 08:56:47
Vääränmerkkinen 2008. 6v ja runsaat 100 tkm tällä menty, eikä mitään akuuttia tarvetta tuon vaihtamiseen tällä hetkellä ole.
Eli ilmeisesti hyvä peli ollut? Mulla oli hilkulla etten ostanut 2-litraista Lagunaa viime keväänä. Mutta minnepä koira karvoistaan pääsisi kun tuli tuo 163HDi X7 edullisesti vastaan...

Vähän kyllä jäi kaivelemaan etten ehtinyt rellua koeajamaan...
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Unssi

Jumper 2002 , 490000km suurimpiin kuljetuksiin. C4 coupe 2007 160000km  kauppakassi. C6 20011 , 255000km pidemmille reissuille ja fiilistelyyn.
C6 3,0 HDI ,C4coupe,Jumper2,0 HDI.

maximi

Lainaus käyttäjältä: Teuski - lokakuu 23, 2020, 09:41:50
Lainaus käyttäjältä: maximi - lokakuu 23, 2020, 08:56:47
Eli ilmeisesti hyvä peli ollut? Mulla oli hilkulla etten ostanut 2-litraista Lagunaa viime keväänä. Mutta minnepä koira karvoistaan pääsisi kun tuli tuo 163HDi X7 edullisesti vastaan...

Vähän kyllä jäi kaivelemaan etten ehtinyt rellua koeajamaan...

Ihan hyvä peli, ei sillä muuten tuonpituista yhteistä matkaa olisi taitettu. Lähinnä kuluvia osia on vaihdeltu, sekä "ekstrana" turbo jonka laakeri sanoi sopimuksen irti.
Ajotuntuma lienee "kovahko", jos on hydeen tottunut, mutta hyvä ja mukava tämä on maantiellä. ...ja onhan se sentään ranskalainen!  ;D
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

-VJ-

Autot pakosta vaihtuivat kun vuoden 2001 ja 2007 ajokeista loppuivat kilometrit. Itse ajan 2019 C3 Aircrossilla, HDi 100, manuaali ja vaimo ajaa 2019 C4 Cactus HDi 120 automaatti.
C3 Aircross BlueHDi 100

Tura

Molemmat kulkineet vuodelta 2003, ranskalaisia bensiinimoottorisia molemmat, tosin sisarmerkki ja "väärä" merkki:

307 HB 1,6 Aut. 178 000km

Megane I Classic 1.4 16V 134 000km

Saman segmentin pieniä perheautoja kumpikin, mutta sangen erilaisia ominaisuuksiltaan. Vahvuudet eri osa-alueilla, mikäli näillä nyt voi vahvuuksia sanoa olevankaan  :angel:

Tuota Meksua olen perheen kutistumisen jälkeen kaupitellutkin, mutta ei tunnu olevan huutokauppakeisarin kuparipannu...  :P

jarik

Lainaus käyttäjältä: jarik - joulukuu 04, 2018, 15:35:10
Vaimolla 2011 C5 turbobensa-automaatti sedani noin 150 tuhatta ajettuna. Itselläni 2008 Fiat Bravo 1,9 diesel ja kilsoja mittarissa nyt yli 276 tuhatta.

Päivitystä.
Vaimon auto on ennallaan, kilsoja nyt noin 170-180 tuhatta.
Oma auto vaihtui toukokuussa Fordin pakuun, 2016 vuosimalli. Moottori 2,2 diesel, lienee psa:n fordin yhteistyömoottori että ei hirmu kauas foorumin merkistä mene :)

yason

Oho, muistelin tähän jo vastanneeni, mutta enpä ollutkaan aikoihin päivittänyt...

Lainaus käyttäjältä: yason - lokakuu 15, 2016, 13:29:57Harrastekäyttöautoina C5 vuosimallia -03 ja 5-sarjan BMW vuosimallia -06. Toista korjataan ja toisella ajetaan, sitten vaihdetaan.

Enemmänkin käyttöauton virkaa viime aikoina toimittanut -03 vuoden C5 edelleen ajossa ja paranee vain vuosi vuodelta.

Benarin tilalla on nyt ollut kolmisen vuotta tuo japanian ihme, eli diesel-Outback vuosimallia -10. Osin tylsä, mutta ajettavuudeltaan hauskempi kuin baijerlainen. Hieman on tehnyt mieli vaihtaa, mutta Subbe on yllättävän hyvä keskimäärin - ei oikein huippu missään, mutta tahkoo tasaisesti hyviä arvosanoja kaikilla osa-alueilla - eikä siitä viitsisi turhan suurella tappiolla antaa vaihdossa pois. En toisaalta ole raaskinut nettiautoonkaan laittaa myyntiin. Nythän tuolla kannattaisi vaan ajaa ja ajaa...

Projekteina on viime vuosina pyörinyt -03 mallin C5-diesel ja -03 mallin Sebring. Nyt kolmantena on automaatti-Picasso vm. -04, mutta se on vaimon auto, vaikkakin minun vakuutuksissa, niin voiko sitä edes laskea tähän?
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

Jasu

Sama meno jatkuu mitä sivun ylälaidassa tuli mainittua. Eli siis, nurkkapyöritykset -63 Lantikalla, kaupunkireissut -95 Range Roverilla ja koko porukalla siirtymät -03 C-kasilla. Nyt joulunviettoon viimeksimainitulla, sitä ennen oli kolme viikkoa ajamatta, poislukien öljynvaihtoon liittyvät lämmitys- yms testiajot...

Eipä tuota ajoakaan tunnu mitenkään paljoa syntyvän, kerta viikkoon fyssarireissuun kaupunkiin, muuten lähinnä päiväkotilaisen noutoajoja sekä satunnaisia ei edes viikottaisia ostosreissuja... Kymppitonni vuoteen taitaa juuri ja juuri näihin kuuteen kilvissäolevaan yhteensä kertyneen...

HiTec

Juuri ennen aattoa Berlingon mittariin kertyi tuollaiset nummerot, auto ensirekisteröity 04/2020 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Toinensitikka

2007 Grand Picasso 4 exclusive 2,0 bmb. Ja ilmajousilla . 290.000 ajettu, josta itse 50.000.  Monenlaista tietenkin vaihdettu. Kaikkea historiaa en tiedä kun itse olen kolmas omistaja. Bmb on mielestäni ollut ihan ok. Kytkin uusittu 200.000 kohdalla. Helmat hitsattiin vuosi sitten, toinen puoli koko matkalta, toinen vain etuoven verran. Xenonit harmillisen huonot, ilmeisesti projektorin heijastimet menneet jo tms.
Mukavaa kyytiä maantiellä ja kaupungissa, otan samanlaisen kun tämä loppuu.