Kirjoittaja Aihe: C5 - JHE-962  (Luettu 4281 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 5
C5 - JHE-962
« : Elokuu 26, 2016, 07:50:03 »
Tunnistaako joku tämän 2007 hdi automaatti c5?

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #1 : Elokuu 26, 2016, 08:21:54 »
Olet mennyt ostamaan ja siinä on jotain vikaa? En siis tunnista kuitenkaan autoa, katselin vaan, että ollut myynnissä.

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #2 : Elokuu 26, 2016, 09:01:54 »
Tässä kuvat autosta jos joku tunnistaa niiden avulla.
http://www.nettiauto.com/citroen/c5/8167221

Poissa sheledna

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2016, 09:52:12 »
joo, tunnistaahan tuon, kakkoskoppainen C5:hän siinä on...vaan juuri tämän yksilön historiasta ei mitään käryä.
Olet siis jo ostanut oikein liikkeestä ja ajanut pois eli perävalotakuu raukesi jo ?

Varmaan huolellisesti luit näitä palstoja monta iltaa ja tarkistelit ennen kauppaa mm. seuraavat:
Varmistithan että vaihteistoon on jossain kohtaa vaihdettu öljyt? Huoltokirjan mukaan elinikäiset, mutta tuossahan se elinikä on jo ihan kohta mennyt. Auto näyttää myyntipestyltä, ainakin kojelauta vahvassa silikonissa, joten varmaan moottoritila ja alustakin on pesty eli ei pääse toteamaan mahdollisia öljyvuotoja. Nokkakoneiston muoviset kuoret (koskee vain 2.0 103 kW bensakone ,tyypillisesti vuotavat (500 EUR/pari marmoritiskillä) . Öljynsuodattimen tienoilla vuotoja usein myös (2.0 bensa). Rispaantunut ilmastoinnin/laturin moniurahihna voi hajottaa jakopään, pahimmillaan koko moottorin. (taitaa koskea jossain määrin myös dieseliä?). Jakohihnan vaihdossa tulisi vaihtaa myös ohjainpyörät, kiristin , vesipumppu ym (ainakin bensa 2.0)
Kokeilitko lämmityslaitteen että sekä kylmää että kuumaa tulee molemmille puolille ? Eli käännät täysin kylmälle , odotat hetken , koetat kädellä lämpötilaa vaikka jalkatilasta , molemmilta puolilta erikseen. sitten täysin kuumalle, odotat ,kokeilet, ja taas kylmälle. Jos ei tule lämmintä /kylmää sääön mukaan lämmityslaitteen säätöläppä/läpät poikki. 1500 EUR korjattuna marmorikorjaamolla. Hydepumppu onko uusittu ? (luultavasti vielä ei noilla metreillä). Ensin alkaa pitää enempi ääntä, käy vaivalloisemmin, sitten lakkaa käymastä. Ilmastointi, toimiiko ? Lauhdutinkennot ohutta haperoa niin kuin monessa muussakin merkissä, elinikä ka 5 v. (meillä kesti 9 v). 440 EUR vaihdettuna + täyttö ilmastointiliikkeessä. Myös moottorin jäähdytin lyhytikäinen (6v). Takalasinlämmitys, toimiiko. Johto voi olla poikki, tämän huomaa vasta tulevana talvena. Ohjaustehostimet putket , vuotaako? Hyde jousitus , putket , onko vuotoja, Jousitolpat onko kaikki ihan kuivia ? Virtalukko / pohja ja kuluneisuus , onko avainta kääntäessä "holo", toimiiko vara-avain kunnolla siinä vai takelteleeko ? Pyöränlaakerit ja vetarin välilaakeri , onko hiljaiset ? Alkava vika menee vielä katsastuksesta läpi jos ei liikaa välystä. Sulakerasia (BSI), onko vaihdettu ? Sulakkeen pohjat , releet ym. on kytkentälevyllä joka on valettu silikonimaiseen massaan. Joku juotos kun siellä väsyy katkeaa sähköt jostain piiristä, usemmiten niin monta piiriä pimenee että auto jättää välille. Katalysaattori vai hiukkasloukku  onko vaihdettu ? Noilla metreillä luultavasti ei, on siis jossain kohtaa edessä. Radio CD, toimiiko molemmat. Alkuvuosina oli CD ongelma, aiheutti myös radion pätkimistä. Akun kunto ?, näin talven alla. Starttimoottori, pitääkö käynnistäessä voimakasta , outoa ääntä ? Meilläkin piti varmaan 3 vuotta ennen kuin hajosi lopullisesti, ei siis ole kiirettä vaihtaa vaikka ääntelisi... 

Muut tyypilliset kuluvat osat pyöränlaakerien lisäksi kuten jarrut/laikat, alapallonivelet , raidetangon päät (sis. +ulompi), koiranluut , kallistuksenvakaaja yms. lienevät vielä suht. kunnossa kun on kerran leiman saanut.

Citroen C5 ei ole viaton mutta halpa ostaa käytettynä ja mukava ajaa. 

t: S-
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2016, 10:32:45 kirjoittanut sheledna »

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 273
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2016, 10:32:49 »
^ Minä pidin C5:sta lähes 8 vuotta ja ynnäsin kuluiksi ~2500 €, eli reipas 300 € vuotta kohden. Tuohon summaan kuuluu jakopäävesipumppuapulaitehihnat+rillat 700 € merkkiliikkeessä ja toinen remppa loppuun kuluneille etujarruille samassa liikkeessä. Bensapumpun hajoaminen ainoa yllärivika vuosien saatossa, sekin remppa merkkiliikkeessä maksoi tuosta kokonaissummasta lähes 500 €.

Eli meni varmaan tonni sitten johonkin muuhun.
Aika hiljaista oli C5 I:sen kanssa. Itse asiassa hiljaisinta kaikista autoista reilun 20 vuoden aikana. Jousitukselle ei tehty 8 vuoden aikana yhtään mitään.

Mutta varmasti noita vikapesiä löytyy korjattaviksi ja kello käy...

Oma motto noiden autojen kanssa on ollut, että katsoo peiliin jos epäonnistuu kaupoissa, itkupotkuraivarit yms. syyttely ei kuulu tapoihin... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2016, 11:12:36 »
Hei ei tämä ollut ensimmäinen c5 minkä omistan ja pösö 407 ollut monta. Läppävikainen oli kuten arvasin mutta tämän tiesin kaupantekohetkellä. Vehon huolto ja korjauslaskuja iso pino mutta huoltokirja  hukassa. Ostin aivan tietoisesti koska sain kolme kertaa kalliimman rellun halvennettua. itselläni ollut noin 80 ranskalaista autoa joten kokemusta on mutta tuommoista automaattia ei ole ollut. Tykkään repostella noita mutta läppäremonttiin en aio vaikka olen semmoisenkin joskus tehnyt tosin pösöön. Vaihteisto tuntuu toimivan mutta tarvisko sille jotain tehdä.

Poissa sheledna

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2016, 12:31:13 »
Patonkien kanssa pärjää jos osaa leipoa, ts. jos peukalo ei kasva keskeltä kämmentä. Jos haluaa viattomamman auton pitänee harkita peruskauppakassia korea/japani valmistetta. Pieneen yksinkertaiseen riisikuppiin kun ei todennäköisesti helpolla tule kovin isoa ja monimutkaista vikaa.

Automaattivaihteisto AL4 , jos toimii hyvin ei pidä tehdä mitään muuta kuin korkeintaan vaihtaa/vaihdattaa öljyt (oikealla tavalla). Siihenkin löytyy palstalta ohjeita, aika helppo tehdä itsekin. Pari tuntia kun plutrailee kippojen kanssa, esim 3 x 3 litraa huuhtelun. Moponetistä saa oikeata öljyä, PSA marmoritiskillä ryöstöhintoja saman laatuisesta tavarasta.

t. S-   

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 - JHE-962
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2016, 12:38:18 »
^II-koppaisessa 2.0 HDi:ssä on AM6. Yhtä kaikki, säännöllinen ja ajantasainen öljynvaihto on viisautta.

Poissa sheledna

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2016, 13:52:13 »
Ai AM6 , parempi siis kuin AL4, onhan se japanilaisen Aisin Warnerin tekemä. AL4 oli PSA:n omia ? . Vaan ei se AM6:kaan pelaa samoilla öljyillä ikuisesti. 250 t km ilmeisesti laskettu elinikä. Nätillä ajolla ja öljyjä vaihtaen voi päästä  500 000 km ilman huolia.

t S-

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 206
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2016, 15:04:03 »
Kyllä noden kanssa pärjää paremmin kun monen riisimukin kaa, vähävikaisin auto mitä non ollu itellä vuodesta 1966 ja jos ite fiksailee aika helppoa hommaa.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2016, 15:05:55 »
Jees se on 6 vaihteinen ja ajettu 215 tkm. Huollettu koko ajan vehossa mutta sieltä ei taida saada mitään tietoja. Laskuja paksu nippu ja kaikki vehossa tehtyjä hommia, hieman hymyilyttää laskujen suuruus pienestäkin asiasta. Tilasin juuri läppien vaihdon  Sepänmaan korjaamolta Alvudella ja hinta 650 kun itse en millään jaksanut alkaa. Aikasempien sitikoiden kohdalla olen käyttänyt jossain vaikeimmissa paikoissa tätä korjaamoa ja voin suositella. Hinta sanotaan etukäteen ja pitää aina paikkansa. Siellä asentaja joka ollut varmaan 20 vuotta sitikoiden kimpussa ja tehnyt näitäkin hommia tosi paljon. Omistaja sanoi että aina on päivässä onnistunut. Konepelli ei mene kiinni ihan alas vaan jää lähes sentin raolleen mutta lukittuu kyllä oikeasti. Onkohan siinä lukkosysteemissä säätö kun en ainakaan pösössä huomannut.

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #11 : Syyskuu 14, 2016, 12:15:47 »
Voisko joku neuvoa tuon automaattilaatikon öljynvaihdosta että minkälaisia avaimia siinä tarvitaan. Systeemin tiedän miten se vaihto tapahtuu mutta osais varautua. Samoin tuosta öljystä osa liikeista käyttää mobil 3309  osa tuota totalia jota en nyt muista mutta löytyy totalin sivuilta.  Olisko niistä joku parempi kuin toinen.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2016, 13:39:09 »
Eli AM6 kyseessä? Täyttötulppa on T55. Kannattaa ensin varmistaa että saa tuon auki; voi olla tiukassa. Öljytason tarkastusruuvi on muistaakseni T40 ja tyhjennystulppa 17 mm kuusiokolo. Tyhjennystulppa osuu juuri sen konetilan alla olevan poikittaistuen kohdalle, se lähtee pois tieltä muistaakseni 17 tai 19 mm avaimella.

Tyhjennystulppa on aika pehmeää tavaraa ja avaimen kolo siinä matala. Kannattaa olla varovainen ettei nuljaa avatessa. Itse olen lyhentänyt kuusiohylsyä sen verran että reunan pyöristys on poistunut; tällöin vääntävä pinta-ala maksimoituu ja hylsy pysyy paremmin paikoillaan. Tämän lisäksi olen sitten painanut hylsyn tunkilla kevyesti vasten vaihteistoa jottei nuljahda vääntäessä. Voi nimittäin olla peräti tiukassa tuo tyhjennystulppakin. Uudet tiivisteet sitten kehiin, ainakin tyhjennystulpalle. Osanumero 221923.

Tyhjennyspropun kiristysmomentti 50 Nm
Tasonsäätöpropun kiristysmomentti 8 Nm
Täyttötulpan kiristysmomentti 40 Nm

Itse olen käyttänyt JWS 3309-speksattua Mannol ATF Multivehicleä, toimii.

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #13 : Syyskuu 14, 2016, 16:29:21 »
Kiitos tiedoista neuvot oli hyviä. Tuo 17mm kuusiokolo kuulostaa oudolta löytyykö sitä yleisesti.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #14 : Syyskuu 14, 2016, 19:23:02 »
Itse taisin ostaa mokoman hylsyn Motonetista.

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #15 : Syyskuu 16, 2016, 10:44:51 »
Nyt olisi tarjolla öljynvaihto peugeot huollossa jossa käytetään Total Fluide XLD FE öljyä ja toinen citroen huolto jossa käytetään Mobil JWS 3309 öljyä. Hinnat suunnilleen samat. Kumpaanko kurvaan?

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #16 : Syyskuu 16, 2016, 10:53:33 »
Onko jompikumpi ihan oikea huuhteluvaihto, vai onko kyseessä osavaihto tyhjennyspropun kautta? Noista öljyistä sanoisin että ihan sama, kumpikin ok.

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #17 : Syyskuu 16, 2016, 11:28:35 »
Ei ole huuhteluvaihto mutta toisessa ehdotettiin kahta peräkkäistä vaihtoa.

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #18 : Syyskuu 16, 2016, 11:32:43 »
Tuosta vaihdosta vielä jos itse vaihtais. Pitääkö auton pyörät olla imassa ja pitääkö sitä oikein ajaa ilmassa kun kaikkia vaihteita pitää käyttää  tarkistuksena aikana vai riittääkö se että valitsinta vain käyttää kaikissa asennoissa tyhjäkäynnillä. Hieman epäselväksi tämä kohta jäänyt.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 127
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #19 : Syyskuu 16, 2016, 12:02:48 »
Ei tarvitse renkaiden pyöriä.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #20 : Syyskuu 16, 2016, 12:14:04 »
Tuosta vaihdosta vielä jos itse vaihtais. Pitääkö auton pyörät olla imassa ja pitääkö sitä oikein ajaa ilmassa kun kaikkia vaihteita pitää käyttää  tarkistuksena aikana vai riittääkö se että valitsinta vain käyttää kaikissa asennoissa tyhjäkäynnillä. Hieman epäselväksi tämä kohta jäänyt.
Kuten KariM sanoo. Itse olen laittanut aluksi arviona oikean öljymäärän (eli saman verran kuin ulos tuli), sitten lämmittelyajoa hiukan, tämän jälkeen edetään öljytason tarkastuksen työohjeen mukaan. Eli öljyjen lämpötilan tarkastus Lexialla (pitää olla 58-68 C), lisätään 0,5 l öljyä. Auto ehdottoman tasaisella alustalla. Kone käyntiin, jarrua vasten käytetään vaihdekeppi kaikissa asennoissa. KONEEN KÄYDESSÄ avataan tasontarkastusproppu. Pitää tulla ensin öljynoro, ja kun se muuttuu tipoiksi, taso on oikea. Jos öljynoroa ei tullut, lisätään vielä 0,5 l öljyä ja aloitetaan tason tarkastus alusta. Lopuksi öljynkuluneisuuslaskurin nollaus Lexialla.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 273
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #21 : Syyskuu 16, 2016, 12:18:05 »
Nyt olisi tarjolla öljynvaihto peugeot huollossa jossa käytetään Total Fluide XLD FE öljyä ja toinen citroen huolto jossa käytetään Mobil JWS 3309 öljyä. Hinnat suunnilleen samat. Kumpaanko kurvaan?

Totaalia tottakai!
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa keijokos

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 460
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #22 : Syyskuu 16, 2016, 12:27:07 »
Vielä tuosta täyttötulpasta onko se vaihteiston päällä vai sivussa ja onko se am6 torx vaiko neliö. Ovat avanneet ainakin al4 väärän torxin ja menee överiksi.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #23 : Syyskuu 16, 2016, 12:32:06 »
Päällä. Torx. T55.

Öljyistä: eräs automaattivaihteistohuolto totesi, että alkuperäisöljy ei sitten ole Mobilia eikä Totalia vaan jotain japanilaisen valmistajan parhaaksi katsomaa japanilaista öljyä. Tulevat kuulemma autotehtaalle öljyt valmiiksi sisällään.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 532
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 - JHE-962
« Vastaus #24 : Syyskuu 16, 2016, 12:49:01 »
Tässä ranskankielisessä ohjeessa muuten hyvät ja havainnolliset kuvat öljynvaihto-operaatiosta.