Hiukkassuodattimen tukkoiosuusaste

Aloittaja Tahma, elokuu 12, 2016, 17:48:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tahma

Termos

Potilas C5 II 2.0 HDi.
Auto on jonkin verran tuntunut tukkoiselta ja olen tehnyt muutaman pakkopolton ja on hieman mielestäni piristyny.
Mutta mutta Leksa näyttää silti nokihiukkasten aiheuttaman karstoittumisaste 107%:si???
Ja silti samainen suodatin on mukamas asianmukaisessa kunnossa.

Muutamat kuvat selventäkööt asiaa.

Pitääkö tässä nyt ruveta hiukkassuodattimen putsaukseen vai peräti uusimaan se halvatun raha reikä?

jkaija

Osasuora.fi pöntön hinta 335€ laitoin c6:ni, paljonko leksa näyttää paine-eroksi tuossa pöntössä vai näkeekö sitä leksalla?

Lähetetty minun ZTE A2016 laitteesta Tapatalkilla

Tesla Model 3 SR+, vm.-20
Ex. C4 1.2 Puretech 130, vm.-16
Ex. C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Tahma

Piti laittaa tämäkin kuva mutta en kehdannu ruveta muokkaan kuvaan pienemmäksi, mutta tässä nyt sitten.

Tarkoittaneeko tuo pakoputkiston paine-ero nyt hiukkassuodattimen vai katalysaattorin paine-eroa?

21 mbar ei kuulosta kohtuuttoman suurelta mutta toki kierroksetkin vain vajaat 2000rpm.

Näky olevan 250€ tuo suodatin tuolla osasuoralla.

jkaija

Paineanturi liitännät ovat pöntön kummassakin päässä, ja pöntössä ekana on katti ja siinä isommassa takaosassa hiukkassuodatin. Eli paine tieto on kummanki yhteinen paine-ero. Itse kattiosa ei pitäisi ahistaa ollenkaa (rakenteesta johtuen) jos on kunnossa eli paine-ero tieto on pääasiassa hiukkasloukun tieto.

Lähetetty minun ZTE A2016 laitteesta Tapatalkilla
Ex. C6 2.7HDI vm.-08
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Tahma

Ja pienet testi lenkit.
Paine-ero normi kiihdytyksessä on 170-190 mbar. Tasasella vauhdilla tuon 21 mbar.

Paljonkos se paine-ero täytyis olla? Ja näkyis olevan hiukkassuodattimen nokikuormitus 64% ja 231 km edellisestä poltosta. Karstoittumisaste edelleen 107%.

Osaiskos joku kertoa mikä se paine-ero on ohje arvollisesti.

jkaija

Lainaus käyttäjältä: Tahma - elokuu 13, 2016, 17:51:52
Ja pienet testi lenkit.
Paine-ero normi kiihdytyksessä on 170-190 mbar. Tasasella vauhdilla tuon 21 mbar.
Mielestäni noi arvot on aika korkeat, en vaa enää muista mitä arvoja edellisessäni autossani c5 oli, tukkoisuusaste oli vaan jäännyt mieleen n.70% ja autolla oli silloin ajettu jo yli 260000km.
Eikä ole tietoa oliko siihen kertaakaan vaihdettu suodatinta.
Tämä nykyinen mobiili C6 tolla tarvike suodattimella antoi tyhjälläkäynnillä 0mbar heti vaihdon jälkeen eikä ajossakaan noussut kun n.30-40mbar. (huom. ei alkuperäinen suodatin).
Ja moottorikin on eri eli 2.7 HDI.
Nyt ei viitsi mennä turhaan ajelemaan kun on se egr-venttiili vika, eikä sitä tänään tuolla vesisateessa viitsinyt mennä vaihtamaan.

Luulen ettei toi normaalipakkopoltto riitä tapauksessasi, vaan sinne pönttöön pitäisi saada laitettua ennen pakkopolttoa jotain lisäainetta, mitä ne noissa firmoissakin käyttää.
Tai sitten irrotus ja poltto+pesu irrotettuna taikka vaihtaa uuden pöntön.
Ex. C6 2.7HDI vm.-08
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Tahma

PRKL!!!!

Tätä vähän pelkäsinkin.
Auto on vanha taksi ja kuiteista ei löydy ainakaan että olis vaihdettu.
344000 juosseena olettais sitten että olis tarvetta aukoo ja putsata taikka vaihtaa uuteen.

Näky olevan priteissä noin 200€ posteineen tarvike pönttö.

Hankalakos se tee-se-itse putsaus oli?

Ja näkyis olevan viimesten 5 polton keskimääräinen kilometri väli 390km.

jkaija

Lainaus käyttäjältä: Tahma - elokuu 13, 2016, 18:33:13...
Hankalakos se tee-se-itse putsaus oli?
Itse en ole polttanut/puhdistanut irrallista pönttöä, mutta netistä lukenut että ihan 'kosanilla' poltelleet ja painepesurilla pesseet, ei tietoa lopputuloksesta.
Yksi vaihtoehtohan tuon C5:n kanssa olisi näyttää sorkkarautaa sille suodatinkennolle ja ohjelmoida leksalla hiukkassuodatin pois, kannattaa ensin leksalla tarkistaa voiko kyseisessä autossa tehdä tuota ohjelmointia ennenkuin tuhoaa pöntön.
Ja joskus netistä olen lukenut että suomessakin olisi firmoja jotka noita pönttöjä puhdistavat...
Nythän mulla olisi toi tukkeutunut pönttö jota voisi jos jaksaisi, alkaa puhdistamaan, ehkäpä sitten kun tämä tarvikepönttö tulee tiensä päähän.
Ex. C6 2.7HDI vm.-08
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Tahma

Mistäs sen poisto koodauksen pitäis löytyä?
Ei oo tullu niin paljoa ropellettua tuota leksaa.

Matkalla Vantaalta kotia ja kone kiinni autossa. Näkyis olevan nokikuormitus jo 85% ja 310 km edellisestä poltosta.

jkaija

Heitit pahan kysymyksen, mutta veikkaisin ihan moottoripurkkia, kun muistaakseni siinä omassakaan c5:ssa ei ollut erillistä purkkia tolle eolys aineen syötölle, tai sitten se on joku muu purkki.
Mutta jos viisaammat vähän neuvoisi?
Ex. C6 2.7HDI vm.-08
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Tahma

Jaha kotona ja nokikuorma 92% ja edellisestä poltosta 340km.

jkaija

^ taitaapi olla perusteellisen polton/pesun tarpeessa tai uusi pönttö sitten.
C6:ssa kyseisen pöntön vaihtoväli on 180000km, kuuluupi kuulemma huolto-ohjelmaan.
Ex. C6 2.7HDI vm.-08
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Tahma

Lisäaineelle löytyy purkki mutta se on vain huolto/ainemäärää varten. En erillistä poistoa ainakaan löytänyt sieltä.

Enempää en ruvennu etsimään nyt saunaan ja muutama ööli murheeseen.

Tarkastellaan huomenna paremmalla ajalla, ellei joku osaa kertoa mistä pitäis löytyä.

Sitikkapuoskari

Meillä tehdään Fappien puhdistuksia paikalleen päin. Onnistumisprosentti 100. Hintaa tulee töineen aineineen 350e.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Tahma

Kiitos tarjouksesta.

Taidan koittaa itse selviytyä tästä koitoksesta.
Jos ei muuten niin tilaamalla sen tarvike pöntön ja vaihtamalla sen.

Tsipulis

Tere

Olen myös painiskellut tämän hiukkassuodattimen ja eolys nesteen kanssa. Huomasin tuossa aiemmasta vastauksesta , että lexasta jostai voisi löyty kohta, josta voitaisiin nesteen määrä määritellä. Olen kyllä lisäyksen jälkeen onnistunut nollaamaan sekä laskurin ja nesteen määrän mutta moottorinkuva palaa edelleen mittarissa. Olen miettinyt pitäisikö jostain kohtaa laittaa tieto lisätyn nesteen määrästä mutta tällaista kohtaa en veilä ole löytänyt. Pyydän vinnkiä.
Auto on C5 -05 2,2 Hdi

Sitikkapuoskari

Lainaus käyttäjältä: Tahma - elokuu 13, 2016, 20:42:49
Kiitos tarjouksesta.

Onnea!

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Tahma - elokuu 13, 2016, 18:33:13
PRKL!!!!

Tätä vähän pelkäsinkin.
Auto on vanha taksi ja kuiteista ei löydy ainakaan että olis vaihdettu.
344000 juosseena olettais sitten että olis tarvetta aukoo ja putsata taikka vaihtaa uuteen.
Noinko kauan se pömpeli kestää täyttyä?
Mulla on nyt C4:ssa 250 tuhatta, eikä vielä ole herjannut mitään. Nestettäkään ei ole lisätty. Tuon mukaan saisi lähes satkun vielä ajella.
Citroën 2CV AZ Berline -56

Tahma

Lainaus käyttäjältä: Sitikkapuoskari - elokuu 13, 2016, 22:12:52
Lainaus käyttäjältä: Tahma - elokuu 13, 2016, 20:42:49
Kiitos tarjouksesta.

Onnea!

Kiitoksia vaan.
Mielestäni ei ole mitään väärää koittaa kartuttaa omaa tietämystäni käyttämästäni autosta. Ennemmin opettelen asian, vaikka kantapään kautta ja koitan käyttää rahani järkevästi ja oppia tekemään itse, kuin se että maksan vieraalle jostain minkä voisin tehdä itse ja mistä voisin antaa neuvoja tulevaisuudessa muille avun tarvitsijoille.

Tällä hetkellä se 150€ on suuri raha. Kaksi pientä lasta kotona, niin ei pahemmin ole sitä ylimääräistä työntää ulkopuolisille asiasta jonka voisin itse tehdä.

Ei siitä tarvitse loukkaantua jos ammattitaitoasi en osta. Kyllä niitä varmasti riittää jotka turvautuvat apuusi

Aakku
En tiedä nesteen täytöstä, sitä on voitu lisätäkin. Eihän sitä kait ihan niin hirveästi ole. Pöntöstä ei tosiaan ole minkään näköistä mainintaa ja autolla olen ajanut itse jo noin sata tonnia.

Sitikkapuoskari

Tuossa hommassa et pääse maaliin 150 eurolla- sori siitä..

Bornyhalls

Poistoista voi kysellä multa jos moinen kiinnostaa omalla 2.7hdi:llä.ajettu jo 150tkm ilman hiukkassuodatinta ja egr:iä, kulutusiin tippui lähes 2l/100km kun ne poisti.

Ja 2.2hdi c5 farkulla.100tkm. Ilman pönttöjä ja egr:iä

Ja ei ihan lexialla tuo onnistu.

Useita kymmeniä noita poistaneena...

jkaija

^^ Jeps itse pönttö on jo kalliimpi.
Ja se takimmainen paineanturille menevä putken 'junttura' saattaapi olla kiinni = jumissa.
Itse sain sen työpaikalla silleen auki, kun oli ottanut taaksepäin menevän pakoputken irti pöntöstä, pääsi sisäkautta induktiolämmittemellä lämmittämään kirkkaan oranssin hehkuun kyseisen liitoksen jolloin se pikkuhiljaa kitkuttamalla aukesi.
Kotipihassa jos joutuisi tekemään, tarttis ainakin sen paineanturinputken, pöntönpuolikkaiden välisen tiivisteen ja pakoputken liitos 'klemmarin'.
Ex. C6 2.7HDI vm.-08
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Sitikkapuoskari

Ei nyt ihan höpöjä. Jos plagun ennustus toteutuu mun C5 menisi maantiellä 3 litralla ja sekalaisessa 4:llä.. toki nytkin on egr tulpattuna.

Tahma

Juu en odottanut pääseväni 150€ jos se pönttö posteineenkin on jo pari sataa euroa.
Ja hommat aattelin tehdä työmaalla, jossa on täys konepaja varustus, tosin sopivan kokoista induktio kierukkaa ei löydy mutta eiköhän asetyleenipilli aja asiansa.

Ja jos sen saisi poistettua kokonaan niin se olis tietenkin plussaa. Egr:n olen jo tukkinu aikoja sitten, ei meinannu mennä päästöistä läpitte aikanaan.

Ja tarkoitus tosiaan on että työt tehdään itse.

Zego

Suositteletteko kaikki (epävirallisesti) EGR tulppaamista? Minulla kaksi PSA autoa jossa molemmissa 2l diesel ja toinen automaatilla.