Kirjoittaja Aihe: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto  (Luettu 3453 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 1
C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« : Helmikuu 15, 2016, 09:19:23 »
C5 HDI-136 vm. -10  öljyvuoto. 
Eipä ollut öljyproppu. Tihkuu muutama tippa yössä jostain moottorin ja vaihdelaatikon välimaastosta. Osaako joku sanoa tarkemmin mistä voisi johtua? Kun ei näe ylhäältä eikä alhaalta tarpeeksi syvälle...

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #1 : Helmikuu 15, 2016, 13:47:28 »
Kampiakselin stefa. Vaihteiston päädystä.
If in doubt, go flat out.

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #2 : Helmikuu 16, 2016, 09:12:10 »
Jos se on tuo  niin onko vaihdelaatikon irroituksen paikka vai onko stefa ulkopuolella? ( ..miks olisi...grrr)

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2016, 09:29:45 »
Laatikko irti.  :-\
If in doubt, go flat out.

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #4 : Helmikuu 16, 2016, 09:53:48 »
Mitään käsitystä tuntimäärästä?

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2016, 09:58:41 »
Veikkaisin et ammattimieheltä 6-10 tuntia.

Korkeapainepumppu saattaa falskata kans. Kannattaa tarkistaa.
If in doubt, go flat out.

Poissa MarkoCee

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 199
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #6 : Helmikuu 16, 2016, 19:03:44 »
Sama kampiakselin stefa oli täälläkin viallinen (136 Hdi -08), huomasivat tuon AL:n kuntotarkastuksessa jonne vein auton kun viimeinen kuukausi 5v-huolenpitosopparista oli meneillään. Kannatti viedä, Veho laittoi kuntoon ilman mitään mutinoita. Kaksi päivää oli pajalla, jotain muutakin korjausta tekivät.

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #7 : Helmikuu 24, 2016, 05:54:28 »
Kampiakselin stefahan se oli pakkasessa lähtenyt pyörimään väärän kaverin kelkkaan ;-) 1,5 päivää ja osat. No samalla sai hiukan etuajassa 115tkm uuden kytkin/paineasetelman ja laatikon öljyt.

Poissa K1mm0

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #8 : Maaliskuu 20, 2018, 08:58:48 »
Potilas: C5 III -12 2.0 HDI, ajettu vajaa satatuhatta

Taudin oireet: Tihkuu öljyä koneen etupuolelta öljytikun vierestä. Autodocin mukaan kyseessä on kaasuläpän kotelo, jonka kuvan mukaan siellä olisi O-rengas. Saapikohan noita tiivisteitä erikseen? Onkos tälläistä ilmennyt näissä? Pitääkö olla huolissaan?


Poissa Citrus Vehiculum

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2018, 11:44:40 »
Moi,
ja täällä aivan sama ongelma kuin edellisessä viestissä K1mm0 :lla ja autokin ihan vastaava. Mistähän öljyä on tuonne päässyt ja miksi liitos vuotaa?

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 393
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2018, 12:46:03 »
Kaksi erittäin hyvää kysymystä, joihin molempiin vastaisin, että "ei pitäisi". Ahtoletkut tuppaavat usein olemaan öljystä hieman kosteana, mutta se että sitä päätyisi tuonne asti (välijäähdyttimen läpi) tuossa määrin (että vuotaa ulos) vaikuttaa hieman erikoiselta  ???

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 393
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2018, 13:16:02 »
Johdetaankos tuonne kaasuläpälle mitään huohotusöljyä tms. joka voisi selittää tuollaisen öljynkertymän?

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 703
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2018, 14:32:39 »
Minullakin oli ahtoputkilinjassa "öljyvuoto", eli reikä. Korjasin putken ja kävi näin:

Vihellyksen syy selvisi, se oli lähtöisin takimmaisen lohkon turbon välijäähdyttimen letkusta jossa oli hankauman aiheuttama viiltoreikä. Vihellys loppui ja samalla myös kulutus pieneni, moottorin käyntiääni tasaantui, kaasuun reagointi parani, pintakaasuvääntö palautui, kaasun ja moottorijarrutuksen rajapinta tasaantui ja automaattivaihteisto alkoi vaihtamaan silkin pehmeästi.

Aika pienestä on monet asiat kiinni.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 393
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2018, 14:40:58 »
Minullakin oli ahtoputkilinjassa "öljyvuoto", eli reikä. Korjasin putken ja kävi näin:

Vihellyksen syy selvisi, se oli lähtöisin takimmaisen lohkon turbon välijäähdyttimen letkusta jossa oli hankauman aiheuttama viiltoreikä. Vihellys loppui ja samalla myös kulutus pieneni, moottorin käyntiääni tasaantui, kaasuun reagointi parani, pintakaasuvääntö palautui, kaasun ja moottorijarrutuksen rajapinta tasaantui ja automaattivaihteisto alkoi vaihtamaan silkin pehmeästi.

Aika pienestä on monet asiat kiinni.

Itselläni oli omassa V6:ssa sama homma (viiltoreikä takimmaiselta turbolta tulevassa ahtoletkussa, n. 10-15cm ennen välijäähdyttimen liitäntää; onkohan "tyyppivika"?). Tuossa sen huomasi, että jonkin verran sitä öljyä ahtoletkuissa liikkuu, sillä huolimatta reiän mitättömästä koosta, oli öljy ja siihen sekoittunut pöly tms. liannut ympäristönsä aika tavalla.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 703
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #14 : Maaliskuu 29, 2018, 14:47:02 »
Tyyppivika melkoisella varmuudella. Serviceboxissa on sama letku uudella numerolla ja tarkoittaa pomminvarmasti myös hieman parempaa sopivuutta.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 393
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #15 : Maaliskuu 29, 2018, 15:33:52 »
Minulla oli jo alkuperäinen letku tuolla uudemmalla varaosanumerolla (kesällä -12 valmistunut auto) ja silti puhki...

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 703
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #16 : Maaliskuu 29, 2018, 16:12:32 »
Tuo on jo vähän outoa. Ainahan keulan päällä olevaa muovilevyä voi hieman leikata jos ei se uudempikaan osa ole sopiva.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 393
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #17 : Maaliskuu 29, 2018, 17:24:05 »
Minun C5:n ahtoletkussa vekki oli sellaisessa kohtaa mihin ei tuo muovilevy pääse hiertämään ??? En osaa sanoa mistä se oli tullut...


Poissa K1mm0

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #18 : Joulukuu 16, 2018, 10:32:54 »
Nyt omassa vaunussa on ilmennyt ketjun aloittajan kuvailema murhe. Kone on 2.0 HDI 140, vm 2012. Metrejä mittarissa 130 tkm.

Laatikko pitää ilmeisesti pudottaa pois, mutta mitä kaikkea muuta ryönää pitää purkaa ennen kuin laatikon saa irti?

Jos tuossa on stefa vaihdettava, niin kannattaako kytkin laittaa samalla? Pitäisikö vauhtipyörä vaihtaa ja? Kytkin kyllä toimii hyvin, mutta mikä sellaisen käyttöikä voisi olla, jos ajelut on pääasiassa tappavan tylsää matka-ajoa moottoritiellä?

Jos tuon teettää pajalla, niin onko kellään hajua kustannuksista?

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 703
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #19 : Joulukuu 16, 2018, 11:52:08 »
Luulisi että ei tarvitsisi mitään kytkinosia vaihtaa vielä jos ei oirehdikaan millään tavalla. Itse tekisin ehkä niin että ostaisin kytkinasetelman avokaupalla ja käyttäisin siitä joko kaikki tai pelkän painelaakerin jos sitäkään. Tällä tavoin pystyt vartailemaan miten paljon kytkinlevy on kulunut.

Teetä samalla vetoakseleiden murrosten rasvanvaihto. 140tkm on ihan hyvä huoltoväli.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 491
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #20 : Joulukuu 16, 2018, 15:05:03 »
Jos tuossa on stefa vaihdettava, niin kannattaako kytkin laittaa samalla? Pitäisikö vauhtipyörä vaihtaa ja? Kytkin kyllä toimii hyvin, mutta mikä sellaisen käyttöikä voisi olla, jos ajelut on pääasiassa tappavan tylsää matka-ajoa moottoritiellä?

Yhdellä 2,0 hdi:llä on nyt mittarissa yli 500 000 ja alkuperäinen kytkin, DW10 kone ilman kaksoismassapyörää.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 683
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #21 : Joulukuu 16, 2018, 19:10:09 »
Kasitappisissa kytkin kesti ymmärtääkseni helposti 400tkm ainakin Xantiassa/406, mutta 16V kanssa taitaa olla kestoikä huomattavasti lyhyempi ainakin C5 korissa. Sitä en tiedä johtuuko huonompi kesto vaan lisääntyneestä omamassasta ja väännöstä, vai onko nuo kaksoismassavauhtipyörän kanssa olevat kytkinhilut heikommat. Xantiassa kytkin kesti viritystäkin ongelmitta.

Poissa K1mm0

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #22 : Joulukuu 28, 2018, 18:53:11 »
Öljyvuodon ihmettely alkaa lähiaikoina, mutta mites tuo kytkin. Nyt on siis reilu 130 tkm mittarissa ja kytkin toimii hienosti. Viimeiset 50 tkm on ollut pääasiassa matka-ajoa. Aiemmasta historiasta ei ole tietoa.

Millaisilla kilometreilla noita kaksoismassavauhtipyörillä varustettuja kytkimiä on jouduttu uusimaan?

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 683
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #23 : Joulukuu 28, 2018, 21:19:56 »
Mitä muutaman C5 II (sama moottori ja loota hieman kevyemmässä korissa) kävin aikanaan koeajamassa / seurailin niin 200tkm nurkilla tuntui olevan kytkin yleisesti vaihdettu / finaalissa. Vaihdattaisin kyllä nyt samaan syssyyn jos pitää käyttää auki.

Poissa K1mm0

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #24 : Joulukuu 29, 2018, 21:31:57 »
Mun edellinen vaunu oli kakkoskoppanen C5 myöskin tuolla 2.0 HDI koneella. Ostaessa oli mittarissa 186 tkm ja vajaan parin vuoden ajelun jälkeen 256 tkm. Ainakin siinä kytkin toimi hienosti. En tosin tiedä oliko sitä vaihdettu aiemmin vai ei.

Eikös kellään ole kokemusta X7:n kytkimen vaihdosta? Silleen niinkuin omakohtaista kokemusta, että kuinka pitkään niillä päästelty menemään ennen vaihtoa?