Kirjoittaja Aihe: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto  (Luettu 3824 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa K1mm0

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #25 : Maaliskuu 13, 2019, 11:57:32 »
Öljyvuodon ihmettely alkaa lähiaikoina, mutta mites tuo kytkin. Nyt on siis reilu 130 tkm mittarissa ja kytkin toimii hienosti. Viimeiset 50 tkm on ollut pääasiassa matka-ajoa. Aiemmasta historiasta ei ole tietoa.

Millaisilla kilometreilla noita kaksoismassavauhtipyörillä varustettuja kytkimiä on jouduttu uusimaan?

Öljyvuoto saatiin tilkittyä vaihtamalla kampiakselin stefa. Samalla meni kytkin ja vauhtipyörä uusiksi. Kaikki hyvin siis...

Kunnes eilen tuli ilmoitus, että lisää öljyä. Pelti auki ja kurkistus konehuoneeseen. Siellähän oli reilumpi vuoto kuin aiemmin ja nyt se jopa merkkasi reviiriäänkin. Öljyn pinta oli minimissä tikusta katsottuna. Kilsoja rempan jälkeen oli tullut n. 7000 km. Viime viikolla tsekkasin öljyt ja silloin kaikki oli ok ja ei minkäänlaista vuotoa.

Pimeässä taskulampun valossa tihrustettuna vuoto on moottorin etupuolella, startin alapuolella, vaihteiston ja moottorin saumassa. Olisko se stefa pettänyt vai mikä lie? Illalla nostetaan vaunu nosturilla ylös ja tutkitaan tarkemmin.

Nyt herää kysymys, että jos stefa on falskannut, niin miksi. Huolella se mielestäni sinne laitettiin. Onko tietäjillä tietämystä, että onko eri merkkisissä stefoissa kuinka paljon laatueroja ja mitä merkkiä kannattaa välttää. Voisiko siellä olla jokin muu paikka mistä vuotaa?


Poissa K1mm0

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 HDI-136 vm. -10 öljyvuoto
« Vastaus #26 : Maaliskuu 13, 2019, 22:09:18 »
Selvisihän se vuodon syy. Kampiakselin stefa sieltä oli pullahtanut ulospäin. Kuinkahan syvälle stefa pitää painaa? Viimeksi laitettiin pinnan tasolle, mikä taisi olla virhe. Ihan pohjaankaan sitä ei voi painaa, koska sisäpuolen huullos ei tiivistä akselia kunnolla koska siinä akselissa on kavennus.