Kirjoittaja Aihe: C5 Jäykkä etupää  (Luettu 6586 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 753
  • Peukkuja: 12
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #25 : Marraskuu 20, 2015, 22:07:10 »
Miten nykyisen menopelisi kovuus vertautuu muihin samanlaisiin, eli oletko verrannut samanlaiseen autoon? Ainaskin omassa femmassa etupää ei käsin painaessa paljon jousta kun taas takapää keinuu reilusti ylös-alas. Tosin pintakovuutta ei omassa ole havaittavissa lainkaan. Miten sinulla on rengaspaineiden laita? Entä renkaan profiili, eli onko vakio vai jokin matalaprofiilinen viritys?
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 500
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #26 : Marraskuu 20, 2015, 23:55:34 »
Voisko nyt kuitenkin olla niissä jousipalloissa vikaa?
Ja onko LDS nesteet vaihdettu noiden huoltojen yhteydessä vai vaan täydennetty sen verran mitä on sattunut valumaan ulos? Kannattaa kokeilla vaihtaa ne nesteet kokonaan jos ei ole vaihdettu.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 286
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #27 : Marraskuu 21, 2015, 06:28:36 »
Pitäiskö ton etupään jäykyyden muuttua  tosta sportnapista pois/päälle? Siis eroavaisuus kun päällä ja painaa keulasta? Mun mielestä ei oikein huomaa käsikopelolla eroa.
Ei muutu. Kuten Teuski kirjoitti, sport-nappi on vain toive jotta sähköaivo menisi herkemmin jäykkään tilaan. Paikallaan ollessa ja kevyessä ajossa jousitus on edelleen pehmeä.

Itse sport-napilla ei tässä ongelmassa ole osaa, mutta sen sporttijäykistämisen toteuttavalla magneettiventtiilillä voisi kenties ollakin, jos se on  jäänyt jumiin kovalle? En tiedä onko tuolle mitään itsediagnostiikkaa josta jäisi leksalla luettava vikakoodi. Venttiili sijaitsee keskipallon jalassa.

Poissa konevelho

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #28 : Marraskuu 21, 2015, 11:15:46 »
Hyde nesteen on vaihdettu kokonaan pallojenvaihdon yhteydessä.Rengaspaineet on 2,2 ja rengaskoko 205/65 16. En ole päässyt kokeilemaan toista samanlaista, vertailukohtana oli tuo oma edellinen 2002 2,0 hdi farkku sen joustovara oli paaaljon suurempi ja muutenkin keula pehmeämpi. Artikkelin jousipallot nuo oli,toki voi niissä ollakin jotain kukatietää.....Pitäis päästä kokeileen vastaavaa niin tietäis onko eroa

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 414
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #29 : Marraskuu 21, 2015, 12:05:53 »
Kummasti porukka harrastaa noita SUV renkaita nykyään näissä C5 malleissa..
KIA Sportage 1,6 ISG Urban Business EcoDynamics -14 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Poissa konevelho

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #30 : Marraskuu 21, 2015, 13:50:59 »
No toi on ns vakio rengas. Tai oikeammin se on 210/ 55 16 SUV rengas on jotain muuta. City maastreiden renkaat on SUV ja ne on kokoa esim 235 / 65 17. Mitä meinasie suv renkaista???

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 414
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #31 : Marraskuu 21, 2015, 16:18:42 »
No toi on ns vakio rengas. Tai oikeammin se on 210/ 55 16 SUV rengas on jotain muuta. City maastreiden renkaat on SUV ja ne on kokoa esim 235 / 65 17. Mitä meinasie suv renkaista???

Vakio rengas..? Joo unohda koko juttu..
KIA Sportage 1,6 ISG Urban Business EcoDynamics -14 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Poissa konevelho

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #32 : Marraskuu 21, 2015, 17:20:52 »
No toi on ns vakio rengas. Tai oikeammin se on 210/ 55 16 SUV rengas on jotain muuta. City maastreiden renkaat on SUV ja ne on kokoa esim 235 / 65 17. Mitä meinasie suv renkaista???

Vakio rengas..? Joo unohda koko juttu..

Niinpä, SUV=Sports Utility Vehicle= Suomessa/euroopassa city maasturit ja sen kaltaiset ehkä nykyään crossoverit.

Näissä normaali (=järkevät) renkaat on 205-225 50-65 16-17. Matalammat profiilit aiheuttaa ongelmia sitten. Tämä on todettu useimmissa automerkeissa.
On sitten eri asia kun ajetaan pöytäsileitä teitä ja alusta on muokattu sen mukaan. Eriasia jos ei välitä ajettavuudesta ollenkaan vaan pääasia on ulkonäkö, se onkin sitten toinen juttu....

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 285
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #33 : Marraskuu 21, 2015, 18:48:26 »
Sport-nappi saa alustan menemään herkemmin jäykkään tilaan. Pitäisi mennä jäykkään tilaan myös normaaliasennossakin kun tarpeeksi rajusti ajaa.

Onko muuten tietoa, että paljonko on "tarpeeksi rajusti" ? Onko autossa jotain kiihtyvyysantureita vai katsotaanko vain esim. ohjauksen kulmaa ja kaasujalkaa? Vai saako auto sähköisesti tiedon jopa eri pyörien ylösalaisista liikkeistä?

Mähän en sport-napin vaikutusta edes huomannut, ennen kuin vaihdoin comfort-lillukoihin, jolloin pehmyt vs. sport -ero ilmeneekin täysin päivänselvänä. Kovaksi ei sport-asentoa voi sanoa comforteillakaan, mutta se on selkeästi jämäkämpi kuin pehmeä moodi ja huomaa, kun esimerkiksi tien kevyet aaltoilut tulevat jollain tasolla "läpi" ihan ohjaamoon asti. Pehmeässä moodissa auto vaan heijaa niiden yli. Oikeastaan nyt sitä sport-asentoa tulee toisinaan käytettyäkin, jos tien korkeuserojen resonanssi osuu liian hyvin yksiin pehmeän jousituksen kanssa.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Citroen/Peugeot/Renault ???

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 286
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #34 : Marraskuu 21, 2015, 19:21:51 »
Kyllä sen vakiopalloillakin huomaa, kun tietää tarkkailla. Vaikuttavia tekijöitä ovat ainakin ohjauspyörän kääntönopeus, kaasunkäytön nopeus, joustoliikkeen suuruus (per akseli, ei yksittäinen rengas) ja olisiko vielä jotain muutakin. Joskus minulla oli idea virittää solenoidin rinnalle kojelautaan ledi josta näkisi jousituksen tilan, mutta onpa jäänyt toteuttamatta vielä. Leksalla tuon kyllä halutessaan näkee.

Muutama tilanne jossa sporttipyyntö selvästi vaikuttaa:
- Työpaikan parkkihalliin ajaessa laitan sportille, vähentämään viistoittain ramppeihin kääntyessä syntyvää rajua heilumista. Havaittava vaikutus. Aktivoituu siis varsin pienessä nopeudessa.
- Maantienopeudessa joustoliikkeet heitoissa lyhenevät, heijaaminen poistuu.
- Kaistalla eestaas puolelta toiselle nopeasti kaartelemalla perä seuraa eleettömämmin. Tunne siitä, että perä lähtee viiveellä yliohjaamaan, katoaa.
- Kaupunkinopeuksissa isommat epätasaisuudet alkavat täristää enemmän.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 594
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #35 : Marraskuu 21, 2015, 21:24:41 »
En ole perehtynyt kuinka kaasunestejousitus toimii, olettaisin vaan hydeöljyn olevan iskarin alaosassa paineellisena mikä kantaa auton painon. Ja vaimennus syntyisi kun neste virtaa ahtaammasta "venttiilistä" vähän samaan tapaan kuin tavallisessakin iskarissa. Onko sitikan venttiili sitten iskarin ulkopuolella?
[Mode-edit, piti vaan lainata, eikä muokata, ei siis muokattu...]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2015, 22:11:25 kirjoittanut olli__o »

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 668
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #36 : Marraskuu 21, 2015, 22:09:35 »
En ole perehtynyt kuinka kaasunestejousitus toimii, olettaisin vaan hydeöljyn olevan iskarin alaosassa paineellisena mikä kantaa auton painon. Ja vaimennus syntyisi kun neste virtaa ahtaammasta "venttiilistä" vähän samaan tapaan kuin tavallisessakin iskarissa. Onko sitikan venttiili sitten iskarin ulkopuolella?
Tuohon on monta erilaista vastausta (kun on monta erilaista jousitusversiotakin)

Perusvastaus on että iskunvaimentimenventtiili on jousipallon päässä, sylinterin ja pallon välissä, eli neste virtaa jousisylinteristä pallon suuntaan tai takaisin (pallon sisällä on kalvo jonka toisella puolella kaasun paine toimii jousena) ja tuon reiän koko ja muoto määrää vaimennuksen. Normi-iskareissa usein kai sylinterissä liikkuvan männän alapäässä, mutta kyllä niitäkin on enemmän tai vähemmän erillisillä vaimennusventtiileillä, moottoripyörissä on joskus/usein säädettäviäkin.

Mutta riippuu myös mitä sitikassa kutsuu iskariksi, osa kutsuu sitä (/niitä) osaa joka tekee iskunvaimennusta iskariksi, osa kutsuu perinteistä iskaria ulkonäöltään muistuttavaa osaa iskariksi (mutta hyde-sitikassa se "putki" on vain hydraulisylinteri jolla autoa kannatetaan ja "iskari"-toiminto toteutetaan jossain muualla kuristamalla virtausta sylinteriin tai sieltä pois)

Mutta sitten löytyy C5:stakin kahta eri versiota Hydractive 3 on kai tuollainen suht. koht. perustoiminnan mukainen ja Hydractive 3+ (erottaa tuosta jousituksen Sport napista) pystyy kytkemään rinnalle toisen jousipallon tai erottamaan, eli vaikuttaa sekä jousivakioon että vaimennukseen (ja taitaa samalla eristää auton puoletkin toisistaan). Tai sitten löytyy C6:n Hydractive (taitaa sekin olla 3+) jossa lisänä useampiportainen nopea vaimennuksen säätö ja kaikki muut versiot pääle...

Eli iskarin vaimennua venttiileitä voi olla useampiakin ja niitä voidaan rinnankytkeä tai säätääkin mutta aika usein ainakin yksi niistä on sylinterin päässä olevassa jousipallossa kiinni (tai onko C6:ssa jousijalassa)

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 594
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #37 : Marraskuu 21, 2015, 23:13:35 »
Eli iskarin vaimennua venttiileitä voi olla useampiakin ja niitä voidaan rinnankytkeä tai säätääkin mutta aika usein ainakin yksi niistä on sylinterin päässä olevassa jousipallossa kiinni (tai onko C6:ssa jousijalassa)

Näyttäisi siltä ettei konevelhon autossa ole säädettävää venttiiliä. Jos olisi, voisi vika löytyä säädöstä eli venttiili olisi juuttunut tai magneettikela olisi palanut. Se selittäisi pintakovan jousituksen, ei kait sitikassa voi uutena olla pintakovuutta.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 285
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #38 : Marraskuu 22, 2015, 00:58:12 »
Näyttäisi siltä ettei konevelhon autossa ole säädettävää venttiiliä. Jos olisi, voisi vika löytyä säädöstä eli venttiili olisi juuttunut tai magneettikela olisi palanut. Se selittäisi pintakovan jousituksen, ei kait sitikassa voi uutena olla pintakovuutta.

On C5 hieman pintakova, paljon enemmän kuin esimerkiksi Xantia. Joustaa kyllä hyvin isommissa kuopissa, mutta pienet ja terävät nysyt tulee läpi ainakin enemmän, mitä hydesitikasta odottaisi. Xantiassakin poikittaissaumat tuntuvat, C5:ssa vielä enemmän. Jousipallojen vaihto pehmeämpiin auttaa hiukan, mutta sekään ei varsinaisesti tuo sellaista ylenpalttista pintapehmeyttä.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Citroen/Peugeot/Renault ???

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #39 : Marraskuu 22, 2015, 09:29:31 »
On C5 hieman pintakova, paljon enemmän kuin esimerkiksi Xantia. Joustaa kyllä hyvin isommissa kuopissa, mutta pienet ja terävät nysyt tulee läpi ainakin enemmän, mitä hydesitikasta odottaisi. Xantiassakin poikittaissaumat tuntuvat, C5:ssa vielä enemmän. Jousipallojen vaihto pehmeämpiin auttaa hiukan, mutta sekään ei varsinaisesti tuo sellaista ylenpalttista pintapehmeyttä.
[/quote]

Mistä tämä taantuma johtuu? Siis mikä on erilailla kuin "paremmissa" hydesitikoissa?

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 929
  • Peukkuja: 25
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #40 : Marraskuu 22, 2015, 10:24:03 »
Min C5 III (X7) ei ole pintakova verrattuna uusimpiin esim Volvo ja VW saman luokan autoihin ja Mersun C-sarjaan (Jep, koeajan paljon autoja huvikseni). Ketjussahan aikaisemmat C5:et käsittelyssä josta kokemusta pyöreät nolla prosenttia.  :)

Toki kovat saumat "tuntuvat" mutta esim 16" talvivanteilla jossa kumia paljon, niin ei nekään.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 285
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #41 : Marraskuu 22, 2015, 12:34:20 »
Min C5 III (X7) ei ole pintakova verrattuna uusimpiin esim Volvo ja VW saman luokan autoihin ja Mersun C-sarjaan (Jep, koeajan paljon autoja huvikseni). Ketjussahan aikaisemmat C5:et käsittelyssä josta kokemusta pyöreät nolla prosenttia.  :)

Toki kovat saumat "tuntuvat" mutta esim 16" talvivanteilla jossa kumia paljon, niin ei nekään.

Kaikki on sinänsä suhteellista, että halvin keino pehmentää C5:n kyytiä oli ajaa taksimersulla keskustasta kotiin viime viikolla. Sen jälkeen pintakovuuskaan ei ole haitannut, kun vertailukohta oli samanlainen kuin ajaisi sitikkaa ylimmässä renkaanvaihtoasennossa. Eipä käynyt kateeksi taksaria. Toisaalta sen, mitä olen Volkkareissa istunut, niin mikä tahansa mäkiauto tuntuu pehmeältä niihin verrattuna.

Mutta kyllä se C5:n kovuus siellä silti on.

Olen tainnut mainita aiemminkin, mutta olen ihastunut  jenkeissä vuokraamiini Chryslereihin: siellä on ne pienemmätkin mallit pintapehmeämpiä kuin oma C5. Niiden rautajousitus on sinänsä aika jämäkkä, eli eivät kallistele tai lullaile 80-luvun malliin, mutta pintapehmeyden ansiosta ne liitävät potholejen ja asvalttipaikkojen rytyyttämää highwayta kuin vettä vaan. Ja vuokraamon autoa on varmaan vielä käsitelty aika reippailla otteilla iskareita myöden. Tiedän, miten C5 kulkee samanlaisten möykkyjen yli täällä Suomessa: leijuu kyllä omalla tavallaan, mutta silti ne lyhyen frekvenssin tärähdykset kulkeutuvat ohjaamoon asti.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Citroen/Peugeot/Renault ???

Poissa konevelho

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #42 : Marraskuu 22, 2015, 16:46:58 »
Kysymys: Onko kenelläkään tietoac 5 comfort pallojen (etu) virtausreijän koosta? Vaihdoin autoon takaisin vanhat 52 baar orignali pallot, ja kun vertasin pallojen virtaus reikää niin näissä vanhoissa oli 2x suurempi se reikä!!! Sehän selittäisi pintakovuuden tai kovuuden ylipäätänsä! Luettelon mukaan pallo pitäisi olla oikea (I.F.H.C C5 comf FH). Nämä on siis artikkelista.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 803
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #43 : Marraskuu 22, 2015, 17:12:41 »
Hmmh. Xantian I.F. H.S:n comforteista katosi niille tyypillinen pintakovuus, kun porasin reikä lyhyemmiksi. Siis reikää syvemmäksi, pari milliä, 8mm poranterällä. Pikkureiän reunoja vielä pyöristäen. Tämä mukavoitti kyytiä. Lastut pois!

Poissa konevelho

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #44 : Marraskuu 22, 2015, 17:21:25 »
Hmmh. Xantian I.F. H.S:n comforteista katosi niille tyypillinen pintakovuus, kun porasin reikä lyhyemmiksi. Siis reikää syvemmäksi, pari milliä, 8mm poranterällä. Pikkureiän reunoja vielä pyöristäen. Tämä mukavoitti kyytiä. Lastut pois!

Mutta mikä oli reiän koko?

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 594
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #45 : Marraskuu 22, 2015, 17:23:45 »
kun vertasin pallojen virtaus reikää niin näissä vanhoissa oli 2x suurempi se reikä!!!

Jos pallon reikä on se ahtain paikka, niin toki 2x pienempi reikä tarkoittaa 4x pienempää poikkipinta-alaa mikä tarkoittaisi vähän samaa kuin vaihtaisi normi iskarin ralli iskariin.

Poissa konevelho

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #46 : Marraskuu 22, 2015, 17:34:32 »
Näinhän se juttu on,mutta haluaisin tietää onko noissa palloissa joku virhe. Kun se reikä on noinkin pieni ja niillä tuo auto on kova. Olisko jollakon vaikka kuvaa. Yritin netistä hakea,mutta en löytänyt tuota reiän kokoa/kuvaa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 286
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #47 : Marraskuu 22, 2015, 17:57:24 »
Kysymys: Onko kenelläkään tietoac 5 comfort pallojen (etu) virtausreijän koosta?

Tuolla jotain, tosin ei kai juuri comforteista? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?p=166720#p166720

Poissa konevelho

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #48 : Marraskuu 22, 2015, 18:25:10 »
Siis noissa uusissa"Comforteissa" on vain yksi reikä,ja se on alle 1,0mm Mikähän tässä mättää???

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 680
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 Jäykkä etupää
« Vastaus #49 : Marraskuu 22, 2015, 19:19:52 »
Jos comfort on jäykempi kuin tavispallo se on rikki.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.