Kirjoittaja Aihe: Nykyautojen kulutus?  (Luettu 5352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Nykyautojen kulutus?
« : Elokuu 06, 2015, 16:12:11 »
Auto Bild mittaili uudelle VW Upille motarikulutukseksi 8 litraa, 16 vuotias 1.8 Xantia menee reippaammassa motariajossa ihan samoilla kulutuksilla, näiden uusien "vähäpäästöisten" ecomoottorien kulutuslukemat taitaa olla yks isompia kusetuksia.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1438825041726.html

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 565
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #1 : Elokuu 06, 2015, 17:00:06 »
Minun 163hv HDI Peugeot RCZ menee 4,5l/100km keskikulutuksella. 206 DW8 XRD menee samoihin vaikka hevosvoimia on 70. Eppu Normaali: "pollet bensaa juo" :D

Ikäeroa yli 10 vuotta. Eli siinä ajassa on saatu paljon leikattua kulutusta koska toisessa on 19" "urheilu"renkaat ja toisessa 14" ecorenkaat, lisäksi hevosia on toisessa 93 enemmän ja painoakin satoja kiloja enemmän. Tosin molemmat ovat painavia kokoisekseen.

Joka tapauksessa alle 10 litraa on yhdistetty keskikulutus minun molemmille autoille. Ecoa eikö totta!
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #2 : Elokuu 06, 2015, 20:46:52 »
Mut mikä on se kulutus lomatavarat kyydissä normi motarivauhdilla kun vedetään vaikka jollain 140 keskinopeuksilla?

Jos 16v uudempi kääpiöauto vie tuolla ajolla saman kun mun Xantia niin minusta siitä se eco on aika kaukana ;D noi Bildin ajot ei taida olla ihan täkäläisillä köröttelyvauhdeilla, kuten ei toi mun 8 litraakaan.

Poissa CJ

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #3 : Elokuu 06, 2015, 23:09:14 »
Kesärenkaiden vaihdon jälkeen keskikulutus nyt 5,3 l/100km. Kitkoilla viime talvi 5,4 l/100km.
Kesän ajot noin 3tkm kehä kolmosen sisällä plus reissu Riikaan. Paljon todella lyhyttä ajoa ja käynnistyksiä, joten mielestäni aika hyvin, vaikka luvattuun EU-kulutukseen ei pääsekään.
Fiude oli C3 VTi68 -14.
Peugeot 308 SW PureTech Allure Edition Automaatti -16
Triumph Thunderbird -03
Ex-C3 VTi 68 Confort -14
Ex-Xsara Picasso Exclusive 2,0 Automaatti -03

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #4 : Elokuu 07, 2015, 16:03:18 »
AX diesel menee nurkkapyöritystä alle neljällä ja tekniikka on kivikaudelta ;)

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 287
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #5 : Elokuu 07, 2015, 18:01:24 »
Ihme pihistelijöitä.. mulla menee normaaliajossa sellainen 10,5-11 l/100km. Eikä se ole dieseliä. Enemmänkin saa kulumaan jos haluaa...
Tänä aamuna tuli muuten ajettua Ferrarin perässä osa työmatkasta, tosi namut soundit siitä irtosi motarilla kiihdyttäessä... ja kulutus oli varmasti jotain ihan muuta kuin meidän arkisissa ajoneuvoissamme.

(RCZ HDi? Kuka ostaa urheiluauton dieselillä?? Eihän se nyt sovi tyyliin ollenkaan...)
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 565
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #6 : Elokuu 07, 2015, 18:44:23 »
(RCZ HDi? Kuka ostaa urheiluauton dieselillä?? Eihän se nyt sovi tyyliin ollenkaan...)

Kuka ostaa urheiluauton bmw:n suunnittelemalla bensakoneella josta menee jakopää uusiksi 20tkm välein. Sitten kun kaikki bmw-koneiset RCZ:t on kuopattu niin RCZ HDI:t vielä hyrisee.

Ulkonäön perusteella ostin (1. ja tärkein ostoperuste) ja siinä vaiheessa ei muita hyviä moottoreita tuohon ollutkaan. Nyt on RCZ-R jossa sama (paska) THP-moottori on pistetty kokonaan uusiksi.

Mutta kyllähän tuo dieselikin vakiona Youtube videoiden perusteella menee 8,5s 0-100 ja 235km/h. Ihan kuin sitä ikinä tarvitsisi. Matala kulutus oli toinen ostoperuste. Kolmas asia joka myös puoltaa pientä kulutusta on, että 70% Suomen polttoaineista tulee Vladimir Putinilta.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa IlDuce

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 40
  • Peukkuja: 0
  • C4 110 HDI BMP -10 & C5 III -08
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #7 : Syyskuu 08, 2015, 13:13:56 »
C4 110 HDI BMP -10 aikaa yksi vuosi ja yksi kk, kilometrejä 45000, keskikulutus 5,05l/100km. Litrat kirjattu  tankkausten yhteydessä ja kilometrit matkamittarilta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 302
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #8 : Syyskuu 08, 2015, 14:10:00 »
VTS lähti viikonloppuna vaihtoon. Ajotietokoneen lukemat viimeiseltä 9500 kilsalta 7,0 ltr sataselle keskinopeus 45 km/h.
C5 vei jonain vuonna 7,7 ltr satkulle n. 10 tkm matkalla. 407 tuskin 1600 kilon kuivapainolla tulee olemaan mikään säästöpossu.

Kaikki menee, mitä tankataan...toisin on veneessä, kun 4T tuntuu menevän hajulla 2T verrattuna. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 433
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #9 : Syyskuu 08, 2015, 17:44:54 »
Nyt on tullut ajeltua pidempää työmatkaa 307 sw 1.6 hdi:lla (pelottaa jo valmiiksi toi moottori :D ) ja ajotietokone näyttää urheasti 4.1 kulutusta. Ei vastaa todellisuutta eli laskettu kulutus on viime tankeilla ollut hyvinkin tarkkaan 5.05. Mittarivirhettä tuossa on aika olemattomasti, 110 mittarissa niin todellinen nopeus on 108-109 gps mukaan. Ja kun olen katsellut työmatkan mittaa niin google maps sanoo 83 km pihasta perille ja tuo ei mittaa edes 80 km... Renkaat tuossa on 205/50R17 eli ihan liian leveät ja matalat, mutta ajetaan nämä nyt loppuun. Matka jota kuljen on 65 km osalta 100 km/h rajoitusta ja siinä 108 todellisena matkavauhtina, loppumatka sitten ruuhkassa ajoa. Ohituksia tuossa tulee jonkin verran mutta alle 10 kuitenkin ja moni menee samalla vauhdilla kun kiinni saa. Ja aina vakkari päällä, omalla jalalla saattaisi vähän saada säästöä mutta se ei nappaa yhtään :D

Edellisestä viikon ajosta 1170 km matkamittarilukemasta, 913km oli tuota työmatkaa ja sitten loput tässä kotinurkissa. Tankkiin meni 59,1 litraa eli 5,05 oli tämäkin tankkausväli.

Pakko sanoa että ihan kohtuullinen kulutus ja kun vielä pitää muistaa että matkamittari todennäköisesti mittaa liian vähän matkaa niin mennäänkin noin 4,8l/100km.

Mutta tuota ketjua luin joskus läpi: http://ecomodder.com/forum/showthread.php/piwoslaws-peugeot-307sw-modding-thread-9040.html
Yllättävän paljon on kulutukset tippuneet... Takasiipi (pienempi mitä tuo polakki on tehnyt), kattokaiteet pois,  keula umpeen, konehuoneen alamuovi ja etupuskurin alle spoileria. Nyt mulla olis ainakin stabiili reitti missä testata!



Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 824
  • Peukkuja: 1
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #10 : Syyskuu 08, 2015, 20:55:06 »
Pitkää matkaa minäkin ajanut peugeot 307 hdi mut 2.0 litranen ja 90heppanen hb....1020 km mittarissa ja vielä näyttää olevan noin 1/4 tankissa jäljellä.....katsotaan nyt  pääseekö 1400km.....mut riittää se 1200km 60 litralla....

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 433
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #11 : Syyskuu 08, 2015, 21:00:34 »
Viiminen neljännes tuntuu häviävän tankista tosi äkkiä. Mites siinä sulla on mittarivirhettä? Onko kaikki noin tarkkoja vai onko nuo mulla olevat renkaat vaan suuret.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 824
  • Peukkuja: 1
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #12 : Syyskuu 09, 2015, 07:04:39 »
Mittarivirhettä en ole mitannut kuin nopeuden osalta,alla 205/55-16 jyrisevät renkaat ja 2km/h tunnissa heittää satasen vauhdilla.....matka jatkuu ja ehkä jo huomenna pitää tankata ja katsoa pistänkö tehoboksin samantien paikalleen kun lähen matkailuvaunua tuolla vetää....

Poissa viikka-07

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #13 : Syyskuu 09, 2015, 08:51:01 »
Vuoden ikäinen C4 e-hdi bmp kuluttaa sekalaisessa ajossa 4,4-4-6 litraa satasella.Todellinen kulutus. :) Talvella meni hiukan vähemmän.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #14 : Syyskuu 09, 2015, 11:14:04 »
Ja yhtään vastausta ei ole vielä tullut mitä se vehje vie jollain 140-160 matkavauhdeilla, eikös kukaan näillä uudemmilla uskalla lähteä ulkomaille  ???

Tosin mututuntumalla voi sanoa että kun alla on jotain muuta kuin nastarenkailla raiskattua kehitysmaatietä niin kulutus putoaa noin 0,5l/100km ainakin Xantiassa.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 302
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #15 : Syyskuu 09, 2015, 11:28:13 »
Eikös noita eco-moottoreita taannoin testattu huippuvauhdeissa ja 18 ltr satkulle vei joku ruumsteri?

Ranskista en lähtis kehumaan hispeed-säästöpossuksi, kun niissä on välitykset jo lähtökohtaisesti turhan tiheät. Joskus omistin Cherry 1.5 ja siinä vitosella oli 2000 rpm 80 km/h vaudissa. 4000 rpm jos onnistui saamaan vitosella, vauhtia oli 160 km/h. Auto painoi muistaakseni 850 kiloa. Siinä saattoi olla taloudellista "isoa kovaa" tai sitten ei. En muista. :)

Mutta eipä noita eco-kinnereitä liene suuniteltukaan mihinkään Gran Turismomismiin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 4
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #16 : Syyskuu 09, 2015, 12:17:48 »
Luulisi jo kotoisen 120-130 nopeuden antavan suuntaa, miten kulutus menee kovemmassa matka-ajossa. Kasissa käyrä lähtee kovaan nousuun 80-90 vauhdin jälkeen ja muistan kyllä 2 litran bensa-automaattisen Xantiankin vieneen talvirajoituksilla litran vähemmän kuin kesällä motaria vedellessä.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 815
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #17 : Syyskuu 09, 2015, 19:13:57 »
Mulla on kolmessa autossa 1.6 HDi kone.

C4 -07        ka  4,85 L / 100 km 34552 km matkalla
C4 -11        ka  4,73 L / 100 km 33888 km matkalla
Scudo -07   ka  6,75 L / 100 km 47448 km matkalla

Kaikki kulutusmittaukset tankkauksista mitattuna 1,5 vuoden ajalta.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 824
  • Peukkuja: 1
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #18 : Syyskuu 09, 2015, 22:20:47 »
Ei loppunut vielä p-aineet 307 hdiistä 1100km kohdalla vaan tuli ruuvattua tehoboxi commonrail tukkiin,vääntöä tuli mukavasti lisää,katsotaan miten 1130kg vaunu pistää kulutuslukemat sekaisin.....

Poissa ATS

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • ES9J4S
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #19 : Syyskuu 11, 2015, 14:52:43 »
Ja mustaa savua  :)
Xsantusta kokemusta ja http://www.digipaper.fi/yhteishyva/5377/
sivu-15 juttua laiskasta 306 S16:sta.

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 824
  • Peukkuja: 1
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #20 : Syyskuu 11, 2015, 23:29:24 »
Harmi vuan kun ei savuta...jotain vikaa?

Paikalla jkaija

  • Administrator
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • C6
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #21 : Syyskuu 12, 2015, 08:29:50 »
...
Ranskista en lähtis kehumaan hispeed-säästöpossuksi, kun niissä on välitykset jo lähtökohtaisesti turhan tiheät. ...
No ei ainakaan tässä C6:ssa, normaalilla suomalaisella perusnopeudella(80-85), laatikko ei vaihda edes 6:lle joutuu ton työmatkanki ajelemaan joka päivä vitonen silmässä. :(
Ja jos manuaali asennolaa ajelee kutosella, kierokset tippuvat alle 1500rpm ja kulutus nousee kun työmatkani on mäkinen. Olisipa 100:n rajoitus tolla 120 tiellä.
Edellisessä C5:ssani oli 'himpun' tiheämpi välitys, joka sopi tosi hyvin kyseiselle nopeudelle.
C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 668
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #22 : Syyskuu 12, 2015, 08:48:17 »
No ei ainakaan tässä C6:ssa, normaalilla suomalaisella perusnopeudella(80-85), laatikko ei vaihda edes 6:lle joutuu ton työmatkanki ajelemaan joka päivä vitonen silmässä. :(

Omassa C5 tuo Aisin nakkaa 6 sisään juuri kin aika tarkkaan 80 nopeudessa ja riippuu vähän ohjelmasta mitä tuon askin "aivot" päättelee, mutta aski myös usein pitää sen tuonne 75 saakka jos ei liikaa polje. Toki sitten jos poljetaan, niin yli 90 "pääsee" helpostikin vielä 5:lla, ilman S-asetusta. Hiukan opiskeluahan tuo kyllä otti ennen kuin askin kanssa päästiin yksimielisyyteen ja tunnetaan toistemme tavat, mutta lopputuloksena varsin tyytyväinen olen tuon laatikon toimintaan ollut :)

Mitä tulee kulutukseen, niin ajotietokoneen mukaan karvan alle 7 tuntuu tuota disua palavan sekalaisessa PK-seudun pörräämisessä. Eli ei toi mikään säästöpossu tosiaankaan ole, mutta ei vielä mikään krematoriokaan, joten näillä mennään - toistaiseksi ainakin 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #23 : Syyskuu 12, 2015, 09:03:37 »
Mun mielestä toi C5 X7 HDi 2.0 136 + Aisin kokonaisvälitys vois olla himpun pitempikin. Maantiellä mennään vahvasti kutosella lukuunottamatta jyrkkiä mäkiä 80-rajoituksella. 2000rpm taitaa olla jossain 106 vauhdissa. Liekö 165hp-koneessa sama välitys?

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 703
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nykyautojen kulutus?
« Vastaus #24 : Syyskuu 12, 2015, 10:01:29 »
Vaihteiston välityksistä: tuntuisi menevän vähemmän yllättäen moottorin tehon mukaan. 136 ja 163 välillä on pieni ero välityksissä, jälkimmäisessä siis hitusen pidemmät. 204:ssa on taas vielä pidemmät, tuntuisi vastaavan hyvin tuohon aiempaan C6:n kuvaukseen että ei pääse kutoselle 80-alueella. 90km/h cruisessa niin tasan 1500rpm on kuutosvaihteella ja 2000 kierrokseen päästään tasan moottoritievauhdissa.

Koko ajan tunnutaan menevän yhä pienemmille kierroksille tasakaasulla. Kävin koeajamassa DS5 BlueHDI180 ja siinä automaatti tuntui pitävän tasakaasulla kierrokset alle 1500rpm koko ajan, mutta toisaalta ei tullut mitään ylimääräistä jyrinää/värinääkään ja hyvin sitten vaihtoi pienemmälle kun laittoi pedaalia syvemmälle.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85