kuluttajalautakunta

Aloittaja MÄ1, marraskuu 05, 2014, 18:44:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MÄ1

Citroen C5 III THP156.
Onko kukaan ollut yhteydessä THP- mottorin jakoketjun venymisasiassa tai imusarjan tukkeentumisasiassa.
Etsiskelin haulla täältä, sekä Peugeot foorumilta, mutta en löytänyt, sekä etsin kuluttajalautakunnan sivuilta, enkä löytänyt.

Zego

Tarviiko oikeasti olla yhteydessä, pitäisi olla kaikkien tiedossa nämä heikkoudet!? Kerro auton tiedot (mm. vuosimalli ja ajetut km). Muistaakseni pökötilläkin katsotaan imusarja 100tkm kohdalla viimeistään.

MÄ1

Olen myös ymmärtänyt, että olisi kaikkien tiedossa.
Tarkoittaako se, että maahantuoja/valmistaja maksaa korjaukset.

Zego

Jos on aivan liian vanha, niin ei varmaan sitä tee. Siksi pyysin tietoja autosta ja taitaa muutenkin olla palstan "sääntöjen" mukaista. :)

TuhoMeriMursu

Lainaus käyttäjältä: Zego - marraskuu 05, 2014, 21:10:23
Jos on aivan liian vanha, niin ei varmaan sitä tee. Siksi pyysin tietoja autosta ja taitaa muutenkin olla palstan "sääntöjen" mukaista. :)

taitaa olla C5 156 THP sedan 2012

lukee nimimerkin alapuolella ;)

Zego

Kato joo, mutta tuossahan on takuu sitten edelleen voimassa vai onko ajettu kuinka paljon?

TuhoMeriMursu

Lainaus käyttäjältä: MÄ1 - marraskuu 05, 2014, 20:19:21
Olen myös ymmärtänyt, että olisi kaikkien tiedossa.
Tarkoittaako se, että maahantuoja/valmistaja maksaa korjaukset.

mikset kysy ensin veholta/maahantuojalta, niin ei tarvitse arvutella asiaa.

Valvoline

Yhtä hyvin on tiedossa että vehon/autobonnin ensimmäinen vastaus on aina että eivät maksa mitään. Siksi en yhtään ihmettele että MÄ1 haluaa heti oikeat sanat keskusteluun. Jos veho ja Autobon toimisivat vastuunsa kantaen ei näitä kysymyksiä nähtäisi täällä. Lisäksi on todennäköistä että 2012 vuosimallin autosta on jo takuu ummessa (riippuu siis missä kuussa auto hankittu).

MÄ1

Tosiaan takuu loppui huhtikuussa 2014.
Helmikuussa 2014 jakoketju vaihdettiin takuuseen venymisen vuoksi, ajettu 40000km. Tuon jakoketjuremontin takuuhan loppui sitten 2kk kuluttua huhtikuussa 2014, kun auton takuu loppui.
n.50000km moottori rallattaa ja pientä nykimistä kuormitettaessa.
Viime viikolla oli 60000km huollossa ja siinä todettiin ... luultavasti jakoketjun vaihto venymisen vuoksi, sekä imusarjan mekaaninen sisäpuolinen puhdistus.
En ole löytänyt foorumeilla enkä kuluttajalutakunnan sivuilta mainintaa, että kukaan olisi näitä THP:n korjauskuluja "riitauttanut" kuluttajasuojalautakuntaan. Yksi päätelmä voisi olla, että valmistaja/maahantuoja maksaa korjauskulut, eikä tarvitse niistä tapella. Jos on niin, että auton omistajat joutuvat maksamaan korjauskulut, ihmettelen kovasti ettei kukaan ole riitauttanut sitä.

Sitikkapuoskari

^ Onko korjaamona merkkikorjaamo?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

MÄ1

ossi

Kyllä ketjun osalta pitäisi olla selvää että maahantuoja tulee vastaan kustannuksissa. Tuo imusarjan puhdistuskustannus taitaa olla vähän epäselvä kun suorasuihkutusmoottorin karstoittuminen on mitä on mutta siitäkin kannattaa ensin liikkeen/maahantuojan  kanssa neuvotella. Tsemppiä ja pistä tietoa kuinka kävi, varmaan itsekullakin on sama edessä jossakin vaiheessa. Itsellä myös 2012 alussa käyttönotettu C5 THP156, toistaiseksi vain ketjun kiristin on uusittu, kulut puoliksi. 

Samone

Luulisi että vaihdetulla alkuperäisellä varaosalla on myös olemassa jonkinlainen takuu. Näin ainakin minulle on käynyt. Vaihdetun jakoketjun takuu siis pitäisi jatkua itse auton takuuta pitempään. Onhan tuossa nyt päivänselvää, ettei kyseisen osan oletettava elinkaari ole vajaata vuotta ja 20000 kilsaa.

Reverend

Lainaus käyttäjältä: Samone - marraskuu 06, 2014, 17:35:26
Luulisi että vaihdetulla alkuperäisellä varaosalla on myös olemassa jonkinlainen takuu. Näin ainakin minulle on käynyt. Vaihdetun jakoketjun takuu siis pitäisi jatkua itse auton takuuta pitempään. Onhan tuossa nyt päivänselvää, ettei kyseisen osan oletettava elinkaari ole vajaata vuotta ja 20000 kilsaa.

Näin kyllä, mutta nyt ketju on vaihdettu valmistajan alkuperäisen takuun piikkiin eli ei siis sitä takuuta jatka! Eri asia olisi jos kyseessä olisi normaalista kulumisesta johtuva määräaikaishuolto.

olli__o

Takuukorjaus ei jatka takuuta yhtään alkuperäisestä (vaikka kuulostaa kummalta, niin vain "itse maksetuissa" osissa on varaosatakuu).

Mutta!!! Kuluttajariitalautakunnan päätöksien mukaan jakoketjun tulisi kestää pidempään kuin pari vuotta ja 60000 km, eli päättynyt takuuaika ei poista maahantuojan/myyjän vastuuta jakoketjun osalta, tässä on virhevastuu kyseessä (ellei sille ketjulle ole huoltoväliä määritelty tai öljynvaihtoja ole laiminlyöty):
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
Tuosta saanee viitteitä, kannattaa ottaa printti/linkki mukaan keskusteluihin, osan hinnasta joutunee silti itsekin maksamaan, eli siltä osin kun uusilla osilla kone "tulee parempaan kuntoon" kuin kilometrien mukaan normaalististi olisi.

MÄ1

Auto toimii taas kissamaisesti.
Jakoketju vaihdettu ja imupuoli puhdistettu.
ensi viikolla selviää sitten maksupuoli.

black_van

Esimerkkinä takuun jälkeisistä korjauksista voisin kertoa työnantajani tapauksesta. Potilaana 55tkm ajettu tsi touran. Takuu päättynyt ja robottivaihteistoon tuli vikaa,nykii reilussa kiihdytyksessä. Auto meni VW.lle vianetsintään ja viaksi paljastui parittomien vaihteiden kytkinturbiinin tms vika eli luisti. Pomo tenttasi kovasti että kuka tämän lystin nyt kustantaa kun korjauslasku oli reilu 1800€. Volkkarilla on tietokoneohjelma johon syötetään auton tiedot,kilometrit,vuosimalli eli kaikki tiedot ja ohjelma antaa laskelman. Kone laski että maahantuoja maksaa 75% kuluista ja asiakas 25%. Osapuolet olivat tyytyväisiä lopputulokseen. Kenties Veholla sama?

Pate

Eli artisti maksoi tuossa VW:n tapauksessa.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

jarzi

Lainaus käyttäjältä: olli__o - marraskuu 10, 2014, 00:25:44
Takuukorjaus ei jatka takuuta yhtään alkuperäisestä (vaikka kuulostaa kummalta, niin vain "itse maksetuissa" osissa on varaosatakuu).

Ei liity autoihin, mutta olen töissä maatalous tuotteita valmistavassa virmassa ja kyllä meillä ainakin takuu jatkuu. Jos takuu aikana osia vaihdetaan. Mutta vain vaihdettujen osien osalta. Sivusta seuranneena on se auton korjaus vaan hiton halpaa verrattuna maatalouteen vaikka vertais pelkkiä varaosien hintoja.
Vituttaa, olen siis olemassa.

Pasis

Lainaus käyttäjältä: Pate - marraskuu 18, 2014, 07:48:09
Eli artisti maksoi tuossa VW:n tapauksessa.

450 €:n laskuhan kuulostaa takuuajan päätyttyä ihan hyvältä sen jälkeen, kun ensin puhutaan 1800 €:sta. Sitikan tapauksessa on jännempää, jos ensin korjataan auto ja sitten arvotaan mihin lasku lähetetään.

Renee

Itse suosisin sitä linjaa,että ennenkuin konepeltiä nostetaan tiedetään kuka maksaa korjauksen.

MÄ1

Lainaus käyttäjältä: Renee - marraskuu 18, 2014, 16:06:04
Itse suosisin sitä linjaa,että ennenkuin konepeltiä nostetaan tiedetään kuka maksaa korjauksen.

Maahantuojan/valmistajan mukaan moottoria piti avata/tarkastaa niiltä osin, että viat saadaan varmistettua. Tässä vaiheessahan ei vielä ollut 100% varmaa tietoa vioista eikä siten maksajasta. Kun viat varmistuivat jakoketjun venymiseen ja imupuolen likaisuuteen oli järkevämpää korjata/puhdistaa ne, kun paikkoja oli jo avattu, kuin odottaa päiviä/viikkoja maahantuojalta ->Citroenin valmistajalta ->moottorivalmistaja BMW:ltä ja takaisin päin, tietoa kuka on maksumies(vielä ei ole tullut tietoa). Korjatahan ne viat piti kuitenkin, riippumatta siitä kuka maksaa.

olli__o

Lainaus käyttäjältä: jarzi - marraskuu 18, 2014, 10:01:01
Ei liity autoihin, mutta olen töissä maatalous tuotteita valmistavassa virmassa ja kyllä meillä ainakin takuu jatkuu. Jos takuu aikana osia vaihdetaan. Mutta vain vaihdettujen osien osalta. Sivusta seuranneena on se auton korjaus vaan hiton halpaa verrattuna maatalouteen vaikka vertais pelkkiä varaosien hintoja.
Parempia takuuehtoja saa aina tarjota, silloin se on mainittu varmaan erikseen takuuehdoissakin... mutta ei tuo yleistä ole maatalouspuolellakaan, varsin monessa on takuuehdoissa erikseen suoraan sanottukin (vaikka sitä ei tarvitsisi edes erikseen mainita), vaikka lause: "Takuukorjaus ei jatka takuuaikaa. ", Junkkarin takuuehdot

Edes täysin uudella takuuna vaihdetulla laitteella ei yleensä ole uutta takuuta, vain alkuperäisen ostokuitin mukainen:

LainaaJos laitteella alun perin oli kahden vuoden takuu ja se vaihdetaan uuteen puolentoista vuoden kohdalla, uudella laitteella on takuuaikaa jäljellä puoli vuotta.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/03/16/eiko-vaihtolaitteella-ole-takuuta

Zego

Ei kai BMW tuossa todellisuudessa ole lainkaan mukana?

Renee

Lainaus käyttäjältä: MÄ1 - marraskuu 18, 2014, 17:11:46
Lainaus käyttäjältä: Renee - marraskuu 18, 2014, 16:06:04

Maahantuojan/valmistajan mukaan moottoria piti avata/tarkastaa niiltä osin, että viat saadaan varmistettua. Tässä vaiheessahan ei vielä ollut 100% varmaa tietoa vioista eikä siten maksajasta. Kun viat varmistuivat jakoketjun venymiseen ja imupuolen likaisuuteen oli järkevämpää korjata/puhdistaa ne, kun paikkoja oli jo avattu, kuin odottaa päiviä/viikkoja maahantuojalta ->Citroenin valmistajalta ->moottorivalmistaja BMW:ltä ja takaisin päin, tietoa kuka on maksumies(vielä ei ole tullut tietoa). Korjatahan ne viat piti kuitenkin, riippumatta siitä kuka maksaa.

Joo varmaakin totta mutta mikä organisaattio jonkun BMW tehtaan kauttaa pitää kysyä kuka maksaa.Jos autossa vikaa ja takuualaien juttu tuo prosessi voi kestää helposti se 6-8 kuukauttaa kun jos ovat käynee sen vastuunpakoilu kurssin  tehtaan toimihenkilöt.Kun sama homma autollee tehdään huoltoimenpiteitä kyllä se hinta pitää tietää ennakkoon,ainakin suuntaa maksaako 1000€ vai 100€.Muttaa toivotaan parasta lopputulosta ja mihinkään paperiin et ole kirjoittanut nimeä et siihen huoltomääräykseen?