Kirjoittaja Aihe: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan  (Luettu 16474 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alfistipohjoosesta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 90
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II dsl, 2007
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #50 : Elokuu 10, 2018, 22:11:12 »
Vaihdoin nuo takapuslat.



Nuo taaemmat on helppo vaihtaa.

Etummaisiin tein työkalun. Vanhat otin sahaamalla pistosahalla kaksi viiltoa.









Takapusla näytti sisältä tältä.



Ajettavuus tukevoitui. Lopullinen tuomio sit liukkailla missä tuo ollut levottomin.





Poissa mustis

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 128
  • Peukkuja: 1
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #51 : Elokuu 10, 2018, 22:44:19 »
Itsekkin vaihdoin taannoin saman satsin ja koin saaneeni rahoille vastinetta, perä rauhottui huomattavasti.
C5 1 break ajettu 450tkm

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Peukkuja: 3
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #52 : Elokuu 10, 2018, 23:35:23 »
Ihan yleisenä kommenttina tähän niin 2006 ja 2007 mallit olleet todella mukavia ("tukevia") nimenomaan talvikelillä. Perä edellä tulee kaikki vastaan, erityisesti takatuupparit kun keli pahenee ja alkaa tulla irtolunta. X7 ja kutonen ihan samanlaisia. Tulin siihen tulokseen että minkä kesäkelillä "sporttisuudessa" häviää, voittaa kymmenkertaisesti kun on ne ns. nelivetokelit. Ja ei siis tarvita nelivetoa hyvään talviautoon todellakaan näköjään. Niitäkin ollut muutamia.

Ja nuo 06 ja 07 autot olleet ~300tkm ajettuja sotaratsuja.

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 334
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #53 : Elokuu 11, 2018, 09:26:04 »
Millä toimenpiteillä nää vaivat poistui vai poistuiko?

Kas siinäpä aamun pohdinta..
Ajossa on nyt toinen C5 joka on ollut omistuksessani syksystä lähtien. Talvirenkailla hän oli huomattavasti mukavampi kun kesärenkailla mutta ei hyvä niilläkään. Perä oli levoton mutta ei vielä niin hurja mitä olen kuullut sen olevan kun kynkän laakerit on lopussa. Eli ei vienyt vielä muuta autoa mukanaan mutta ohitustilanteissa polanteita ylittäessä tai kaistaa vaihtaessa yli 80 vauhdeissa perä heijasi kyllä reilusti.

Nyt kesärenkailla alkaa meno ollakkin sitten jo ihan kamalaa suoraan sanottuna. Renkaat ovat varmasti huonot, sitä en epäilekkään vaikka liki uudet ovatkin. Mutta pakko tuossa on olla jotain muutakin. Edellinen C5 oli myös samalla lailla levoton ajaa kun vauhti nousi isojen teiden tasolle. Kaistalla seilataan reunasta reunaan mutta ei sivutuulesta johtuen. Perä ohjailee ehkä enempi mutta ei se keulakaan mikään hyvä ole.

Lisätään vielä tähän että verrokkina pidän kaikkia muita hydesitikoita millä näytettiin ratilla suunta ja sinne mentiin.. C5:llä pitää ajaa samalla lailla kun vanhalla jenkkilullalla. Ja aika susikuntoisilla sitikoillakin on välillä tullut ajettua :D C5:set ovat olleet entinen 2.2HDi -01 berline sekä nykyinen 2.0HDi break -05 mittarilukemalla 212tkm.

Tiedän että en ole yksin tämän asian kanssa mutta onko kukaan ottanut asiakseen selvittää mistä kaikesta tuo johtuu ja voiko tilanteen jollain toimenpiteillä parantaa vaikka Xantian tasolle ja mitä se vaatii? Mielessä on käynyt nyt ainakin kynkänlaakerien uusiminen ihan varuiksi ja vannekkoon kasvattaminen että saisi matalammat renkaat alle jos tuo lerjuaminen tulee tuollasen orkkis rengaskoon korkeudesta.

Tällaista pohdintaa suoritin kun ajoin töihin pitkästä aikaa Boralla jolla oli niin rentouttavaa ajella tulemaan.. Ja Bora on ollut meidän käyttöautoista aina se tuuliherkkä viipotin ennen C5 aikakautta. Viesä sellainen että sitikka kävi juuri pajalla tutkittavana ja mitään ihmeellistä ei löytynyt ja katsastukseen menen varmaan torstaina tuon kanssa ja silloin saapi selville muuten tuon kunnon pl. nuo laakerit.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 491
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #54 : Elokuu 11, 2018, 10:57:07 »
Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan?

Ei ollut kyllä mitään ongelmaa ajettavuuden suhteen välillä 90-180 tkm. Ohjaus tosin ei ollut sieltä tunnokkaimmasta päästä. Mutta eipä tarvinnut hirveästi ohjailla, kulki kuin juna, kesät talvet. 8)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Alfistipohjoosesta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 90
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II dsl, 2007
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #55 : Elokuu 11, 2018, 16:07:27 »
Puslissa oli pieniä murtumia. Toisen etupuslan 1/4 yläosan kumin teräksestä oli murtunut kokonaan. Tein vääntelyä rengasraudalla ennen ja jälkeen remontin niin erittäin epätieteellisellä tuntumalla apurungon välys pieneni.

Poissa teu

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #56 : Syyskuu 07, 2018, 22:33:41 »

Oma kokemus saman ketjun jatkeeksi.

Vaihdoin kaikki 4 puslaa takakehikon ja rungon välistä. Ensin etummaiset ja meno parani mutta ei tullut ihan hyväksi. Nyt takimmaiset ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Aiemmin ei pystynyt käsiä päästämään ratista vaikka sääti pyöränkulmia mihin tahansa, nyt menee suoraan. 2003 2.2 HDI, ajettu 280tkm


Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 282
  • Peukkuja: 24
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #57 : Syyskuu 08, 2018, 09:45:22 »
Eikös ne takimmaiset ole suorastaan helppo vaihtaakin, kun ei tarvitse ulosvetimiä tms.?

Poissa teu

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #58 : Syyskuu 08, 2018, 13:21:20 »
Eikös ne takimmaiset ole suorastaan helppo vaihtaakin, kun ei tarvitse ulosvetimiä tms.?

Auto oli nosturilla ilman takapyöriä. 18mm lenkkiavain ja vasara riitti koko operaatioon. Harvoin on Citroenin alustan ruuvaus mennyt näin vähällä sadattelulla  ;D


Poissa Alfistipohjoosesta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 90
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C5 II dsl, 2007
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #59 : Syyskuu 09, 2018, 09:18:53 »
Juuri näin. Eikä taampien mahdollisia murtumia tms näe. Täällä odotellaan vielä liukkaita jolloin ajettavuus ollut kaikkein surkein. Oikein tuntenut miten perä ohjailee. Mut kesä tukevuus mutkissa ja suorilla, soralla ja piellä niin paljon parempi että uskoisin homman parantuneen talvellakin.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 789
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #60 : Syyskuu 20, 2018, 08:27:10 »
Jossain aika/km-määrässä on raja, jolloin olisi hyvä vaihtaa nuo puslat. Esim. 280tkm tuntuisi olevan jo liikaa. Nyt ajettu 150-190 tkm:llä autoilla. Ohjaus vaikuttaa herkältä, ei niin vakaalta, kun haritus on luokkaa +0,5 - 1mm. Ja rengaspaineet 2,4- 2,5.  Tälläkin on vaikutusta. Vähempi ilma saa renkaan kosketuspinnan pidemmäksi, siis kääntämisen, kääntymisen raskaammaksi.

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 1
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #61 : Lokakuu 25, 2018, 21:33:48 »
Arvon kanssaetuoikeutetut, mikähän noiden puslien virallnen nimi on, jotta pääsen ne tilaamaan.

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 334
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #62 : Lokakuu 25, 2018, 21:36:24 »
Omassa autossa on nyt havaittavissa jotain sekavuutta ajettavuudessa.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Peukkuja: 2
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #63 : Lokakuu 25, 2018, 22:33:50 »
Arvon kanssaetuoikeutetut, mikähän noiden puslien virallnen nimi on, jotta pääsen ne tilaamaan.

Virallisesta nimestä en tiedä, mutta sopivat osat tuli itelle täältä: https://aeromotors.fi/kataloog/citroen/c5-ii-break-re/2-0-hdi-rerhrh/pyoran-ripustus/kiinnitys?of=m5391;t18463;s10686

Sopivat ovat esim. Sasic 1315C85 (takimmaiset) ja 1315C75 (etummaiset), OEM-numerot löytyy Servicestä.

Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 1
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #64 : Lokakuu 30, 2018, 13:55:53 »
Kiitoksia, vastauksesta mutta onko kakkoskoppasen nuo osat  samat kuin ykköskoppasen?

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 353
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #65 : Marraskuu 01, 2018, 15:31:41 »
Millä toimenpiteillä nää vaivat poistui vai poistuiko?

En ole jaksanut oikein panostaa muuten kun valitsemalla jäykempirunkoiset renkaat ja pitämällä takarenkaissa huomattavasti korkeampaa painetta. Nyt ajattelin että vaihdan minäkin nuo takimmaiset puslat ja katsoa miten meno muuttuu.

Onko kukaan kysynyt paljon nuo puslat maksavat ihan merkkiliikkeessä?
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
Peugeot 106 Rallye

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 1
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #66 : Marraskuu 03, 2018, 09:00:55 »
En ole kysynytjuuri noita osia mutta muiya osia kylläkin, edustuksen siirryttyä Metro- autoon ei sieltä ainakaan heti tullut vastausta, en sitten kinunut uudelleen.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 789
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #67 : Marraskuu 04, 2018, 07:47:07 »
Nyt on Hakkapeliitta 8:t, hyväkuntoiset. Vaan hieman alkoi vetää vasempaan. Kesiksillä ok. Syitä? Kulmat pitäisi olla  myös ok. Vasemman takakynkän laakeri vaihtamatta. Mutta ei näitä erikoisemmin viistolta.

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 278
  • Peukkuja: 3
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #68 : Marraskuu 04, 2018, 08:03:34 »
Epätasaiset rengaspaineet, josta johtuen renkaiden vierintäradat ovat eri mittaiset ja vierintävastus erilainen? Tai kahdessa renkaassa on väärä pyörimissuunta, joka voisi vaikuttaa myöskin vierintävastukseen. Periaatteessa löysempirunkoisilla talvirenkailla auton pitäisi olla suuntavakaampi urissa ja teiden kallistuksissa, joten kampeamisen ymmärtäisi paremmin kesärenkailla.

Jostain kumman syystä mulle on sattunut sellainen ilmiö kohdalle, että kesärenkailla ratti on suorassa, mutta talvirenkailla aavistuksen vinossa. Sama homma on toistunut jo monta kertaa ja en ole keksinyt sille selitystä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 282
  • Peukkuja: 24
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #69 : Marraskuu 04, 2018, 08:15:11 »
Jostain kumman syystä mulle on sattunut sellainen ilmiö kohdalle, että kesärenkailla ratti on suorassa, mutta talvirenkailla aavistuksen vinossa. Sama homma on toistunut jo monta kertaa ja en ole keksinyt sille selitystä.

Löysempirunkoiset renkaat sortavat enemmän, yleensä siis talvirenkaat. Niinpä kallistetuilla teillä renkaan kulutuspinta ja vanne (ja siitä kautta ohjaus) eivät osoita täsmälleen samaan suuntaan.

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 278
  • Peukkuja: 3
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #70 : Marraskuu 04, 2018, 20:35:47 »
Saattaa hyvinkin olla jotain tuollaista.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 582
  • Peukkuja: 7
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #71 : Marraskuu 04, 2018, 21:01:02 »
Myös se voi vaikuttaa että vanteissa on eri "apsetti" vai onko se upsetti, eli jos on joku milli eroa, vääntää etupyöriä pikkasen. Myös kulutuspinnan vinous voi vaikuttaa?

Poissa beehoo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #72 : Marraskuu 05, 2018, 00:37:31 »
On kyllä ollut itellä tukeva -08 C5 II exclusive kun painaa sportin jousista päälle. Muutenhan se keinuu niin ettei paskalle taivu.

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 278
  • Peukkuja: 3
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #73 : Marraskuu 05, 2018, 11:13:51 »
Myös se voi vaikuttaa että vanteissa on eri "apsetti" vai onko se upsetti, eli jos on joku milli eroa, vääntää etupyöriä pikkasen. Myös kulutuspinnan vinous voi vaikuttaa?

Noissa vanteissa näyttäisi olevan muutaman millin ero offsetissä silmällä katsoen, joten sekin voi olla osasyyllinen.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 282
  • Peukkuja: 24
Vs: Voiko C5:n saada tukevaksi ajettavaksi vai onko ollut uutenakaan
« Vastaus #74 : Marraskuu 12, 2018, 18:51:28 »
Vaihdoin takakelkan taemmat tyynyt:

Eikös ne takimmaiset ole suorastaan helppo vaihtaakin, kun ei tarvitse ulosvetimiä tms.?

Auto oli nosturilla ilman takapyöriä. 18mm lenkkiavain ja vasara riitti koko operaatioon. Harvoin on Citroenin alustan ruuvaus mennyt näin vähällä sadattelulla  ;D

Uskomatonta kyllä, mutta todellakin näin! Em. kahdella välineellä takatyynyt vaihtuvat vaikka renkaanvaihdon yhteydessä auton alle menemättä, kunhan vain koko takapään jaksaa tunkata ilmaan. Apurunkoa tarvitsee laskea takapäästään vain puolisen senttiä ja tyynyt saa pois välistä. Pultitkaan (sokea kierre koripalkin sisällä) eivät olleet ruosteessa. Ainoa vastoinkäyminen oli Sasic-merkkisten tarvikkeiden laatuvaihtelu, toisessa kappaleessa kierre oli niin tukossa että vaati kierretyökalulla viimeistelyn.

Sormivoimin väänneltynä uudet tyynyt ovat vanhoja paljon jäykemmät auton pituussuunnassa, mikä lupaa hyvää kelkan kiinnityksen tukevoitumiselle. Kävin kurvailemassa töyssyisiä ramppeja, ja vaikuttaisi että se ärsyttävä sivuttaisloikka olisi tällä poistunut.