Kirjoittaja Aihe: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)  (Luettu 38453 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« : Helmikuu 11, 2013, 13:51:00 »
Tässäpä muutama kuva jos se jotakuta helpottaa.
Eli öljyvaihto-ohjeet on jo täällä
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,12261.0.html

Sitten hommiin.Kyseessä 1-korinen C5 HDi

MUISTA PUHTAUS

-pohjamuovi pois
-ahtoputki irti
-ilmanputsari pois, ahtopaineen ja ilmamäärän liittimet irti, itse putsari nousee nostamalla.
-laatikon öljyt pois

Sitten näkyykin "öljypohja" joka onkin pystyssä 



Ja sama alhalta



-puhdistus reilulla paineilmalla tms.ennen avausta
-4 kpl Torx -ruuvia irti ja kansi lähtee kevyesti pois

Näkyviin tulee laatikon sielu.



- irroita varovasti ruuvaria hyväksikäyttäen mg-venttiilien liittimet 6 kpl





-huomioi manuaalikaran paikka laatikon tapissa A
-huomioi "jousipellin paikka vaihdevalitsimen kolossa B
 Kuvassa vaihdevalitsin on P -asennossa
-irroita seuraavan kuvan 7 kpl Torx-ruuvia. Ruuvit pitävät paikoilaan myös sielun ulkopuolella   olevan levyn, joten ruuvit tunnistaa siitä
-jätä yksi ruuvi löysästi paikoilleen.





-irroita viimeinen ruuvi sielusta kiinni pitäen ja siirrä sielua ulospäin jotta näet vaihdettavien
 mg -venttiilien liittimet.
-kampea viimeiset 2 liitintä irti ja nosta sielu pöydälle,  alla on hyvä olla vaikka eilinen lehti

-ennen kuin irroitat jousilevyn ruuvin C, ota mitta D esim. ruuvin C kannasta pellin reikään.
näin saat pellin takaisin samaan kohtaan ja et tarvitse erikoistyökaluja.

-vaihda kuvan 2 mg-venttiiliä uusiin, kiinnitysruuvit  tulee sielun läpi.
-asenna jousilevy alkuperäiselle paikalle

Ohjemomentti kaikille ruuveille on 8Nm, mutta "järkipiukka" on ihan hyvä momentti mikäli ei ole sopivaa työkalua.



-varmista että laatikon ja sielun väliset tiivisteet ovat paikoillaan laatikossa (suositus - vaihda uudet)
-asenna sielu yms. takaisin huolellisesti huomoiden aiemmat tarkistukset.

Mikäli paikoillaan oli mg-venttiilit, joissa on valkoinen liitin (uusissa musta) saatta laatikko vaatia ohjelmapäivityksen, omassa oli jo uuden mlliset paikoillaan.

Öljyt sisään yllämainitun ohjeen mukaan ja rankkaa ajoa.

Toivottavasti suurinpiirtein kaikki tuli mainittua.

Teme
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Joni2402

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 318
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2013, 14:17:04 »
Hyvä että joku jaksaa nähdä vaivaa näiden ohjeiden kanssa!!
Ei ole vielä noita venttiilejä joutunut vaihtamaan, mutta taitaa olla melkein jokaisessa al-4 laatikossa jossain vaiheessa edessä. Poikenneeko vaihto-ohje millään tavalla esim. bensa-diesel koneiden välillä?
Nykyiset: c5 x7 tourer 2.0hdi ja volvo v50 2.0d Entiset:C5 break -05`, Xantia 99`exclusive break

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 150
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2013, 16:27:26 »
Erinomaisen hieno ohje!

Laitoin kuvat talteen oheiseen zip-pakettiin. Ne olisi tärkeä säilyttää jos vaikka photobucket sattuisi joskus poistamaan ne. Toivottavasti ei Temeä haittaa?


Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 394
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2013, 18:15:09 »
Hieno ohje! Sen verran vielä lisäisin että jos ei ole varma onko tuon jousilevyn asema täsmälleen sama kuin purettaessa, niin kannattaa tarkistaa. Kun venttiilipöytä on kiinnitetty takaisin ja jousen kiinnitysruuvi kiristetty, niin laitetaan virrat päälle ja katsotaan että vaihteen asentonäyttö mittaristossa pitää yhtä kepin pykälien kanssa. Siinä vaiheessa kun öljypohja on pultattu kiinni ja öljyt kaadettu laatikkoon, on hienosäätö jo paljon hankalampi tehdä.
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C5 1.8 -03, C6 3.0 -06

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2013, 19:07:14 »
Toivottavasti ei Temeä haittaa?

Ei haittaa, alkuperäisetkin on tallessa.
Jaksais vaan aina kuvata kun jotain askartelee.

Ei bensassa ole eroa nakuun, ilmanputsarikin on sama.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2013, 08:24:42 »
Servicestä tietoa päivityksestä:

Auto gearbox AL4
A)ACUTEX MODULATING SOLENOID VALVES (WHITE CONNECTORS)
B)BORG-WARNER MODULATING SOLENOID VALVES (BLACK CONNECTORS)
C) REQUIRES UPDATING OF THE AUTOMATIC GEARBOX ECU
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2013, 18:15:38 »
Kannattaa huomioida vielä kaikkien pulttien oikeat kiristysmomentit sekä kiristysjärjestys.
http://petrila.net/peugeot/Service/406d9/info/sf/B2CG6SK6.HTM
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2013, 10:40:23 »
Lisähuomioita:
-Liitimet 6kpl lähtevät irti helposti kun työntää talttameisselin koko liitinrivistön alle ja nostaa liittimiä varovaisesti ylöspäin. Liittimissä on ainoastaan hyvin pienet paikallaan pitävät kynnet.
-Muista asemoida venttiiliyksikkö tarkasti takaisin samaan kohtaan.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa idefix

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 13
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #8 : Huhtikuu 15, 2013, 14:48:37 »
Kyseisella kuvaohjeella ja selostuksella, suoritettu onnistuneesti mg venttiilien vaihto 2005 vm  c 5:n.
Vinkkinä muillekin, jos homma tuntuu hankalalta tai ei ole paikkaa missä homman toteutat, niin ota yhteyttä ja autan mielelläni hommassa edullisesti.  Ulvilassa  Porin kupeessa siaitsee tallini.  Yhteyden saa 044-2007605  tai viestillä

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #9 : Huhtikuu 15, 2013, 20:19:23 »
Jos nyt on vielä haluja saada päivitystä kuvaohjeisiin, niin kohta se on mahdollista kun
otetaan tuo suvun uusin käsittelyyn.

Jotakin päivitän, mutta kuitenkin pitää tietää ettei
tossa remontissa löydy kuin oikeakätisiä kierteitä ja vastuu on aina tekijällä.  :)

Vois tuohon ympätä öljyhommatkin samaan pakettiin.

Ja tarvittavat työkalut ja öljyt  :).



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa idefix

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 13
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #10 : Huhtikuu 15, 2013, 21:44:39 »
Nii, nuo mg venttiilt maksaa suurinpiirtein 160-171 € kpl ja öljt noin 3 litr a 20 € litr ja pari o rengasta sinne sielun ja toosan väliin noin 10 €. Hyvä työntömitta ja huolellinen remppareino ja siinä onnistumisen avain.  Firmoissa kyllä veloittavat sikamaisia summia tuostakin työstä.  Kiitos vaan hyvistä kuvista ja ohjeista temeelle.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #11 : Huhtikuu 16, 2013, 06:32:07 »
Jos haluaa mg-venttiilit tutun turvallisesti kotimaasta á 94,90€, niin tuolta:

http://www.vaihteistokauppa.fi/product/390/dp0-vaihteiston-paineentasaussolenoidi

Rellun pussissa, mutta samaa kamaa.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #12 : Huhtikuu 16, 2013, 08:26:56 »
...katsotaas nyt mitä kusti mulle polkee, hinta 85€ postikuluineen kahdesta solenoidista  ::)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #13 : Huhtikuu 16, 2013, 16:37:57 »
Osalista:

2574 16 Pääpaineen modulointiventtiili, (1-2kpl)*
2209 40 Venttiilikoneiston kannen tiiviste
2219 16 Venttiilikoneiston takana olevat tiivisteet 10X14-4,8, 2kpl
Automaattivaihteiston öljyä n. 3,5 litraa (LT 71141)


-Omaan autoon en vaihtanut mitään tiivisteitä. Nuo O-renkaat olisi kannattanut vaihtaa, mutta en tajunnut hankkia niitä ajoissa.
-Öljyä sain menemään noin 3,5 litraa.

*Kuten mainittua, ei tarvitse välttämättä vaihtaa kuin toinen noista magneettiventtiileistä (pääpaineen modulointiventtiili), ainakin jos vaihdon tarkoituksena on "automatic gear fault":n poistaminen.
Kuvaohje 1 - 2 - HYDRAULIYKSIKÖN SÄHKÖVENTTIILIT, jossa numero 13 on pääpaineen modulointiventtiili. http://petrila.net/peugeot/Service/406d9/info/sf/B2CG6SK6.HTM
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 387
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #14 : Huhtikuu 16, 2013, 20:16:53 »
kerro Teuski muillekin osoite mistä löytyy tuohon hintaan, Kiinastako????
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #15 : Huhtikuu 17, 2013, 06:45:21 »
kerro Teuski muillekin osoite mistä löytyy tuohon hintaan, Kiinastako????
Briteistä

12£ tulee postikuluja, lähettävät kyllä Suomeen. Tuosta vaan ostaa ja paypalissa toimituskulujen kohdalla on valinta josta saa pyydettyä loppusumman myyjältä. OEM-osaksi noita väitetään, tuskinpa ne sen huonompia ovat kuin muutkaan :)


-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #16 : Huhtikuu 19, 2013, 13:58:19 »
tässä nämä, oli karkkiakin mukana ;)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #17 : Huhtikuu 19, 2013, 19:07:38 »
Mielenkiinnosta, mikä numerosarja on venttiiliisi etsattu?

Omat uudet solenoidit oli koodilla BW 12185/H/D-1187.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #18 : Huhtikuu 20, 2013, 20:51:37 »
Mielenkiinnosta, mikä numerosarja on venttiiliisi etsattu?

Omat uudet solenoidit oli koodilla BW 12185/H/D-1187.
vähän vaikea ottaa tosta selvää, bw on ylösalaisin mun mielestä mutta jos samalla kaavalla mennään niin noi on: BW 10091/H/D-3040.

edit: toinen onkin eri koodilla, BW 07003/G/  -1909, tosta välistä puuttuu yksi kirjain toiseen verrattuna.

molemmissa paketeissa on ohjelappu joka näyttäisi muistuttavan laatikon softan päivitystarpeesta kuvilla ja tekstillä: "PSA 2003, 08, 2003, 9653760480, See DLPRPLPR/MGPM/MEPO"

Saman näköisiä ovat molemmat solenoidit.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #19 : Kesäkuu 04, 2013, 17:59:48 »
Hiukan vanhaan ketjuun lisäystä... Onneksi on Google ja tällaiset arvokkaat postit löytyvät helposti!!!

Pistinpä Teuskin mainostamat venttiilit tilaukseen Briteistä. Alta 100€ postikulujen kanssa.
Vehon kanssa selvittelin ohjelmistopäivitystä ja sen hinnaksi arvioivat n. 200€. Auts. :(

Onko Veho ainoa paikka, missä ohjelmistopäivityksen voi tehdä? Vai onko pienemmillä korjaamoilla tällaiseen mahdollisuus? Ilmeisesti sekä moottorinohjauksen-, että laatikon softa pitää päivittää samanaikaisesti...

t.Mikko

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 15
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #20 : Kesäkuu 04, 2013, 20:26:11 »
Kuulostaa äkkiseltään kovalta hinnalta, mutta aikaa siinä menee toki hetki opetteluineen (ei tekijöiden opettelua, vaan vaihteiston yms. parametrien)

Pikkuliikkeillä ei onnistu, mutta on muitakin kuin Veho, tuolta voi tutkailla ja kysyä hintaa muualtakin. (toivottavasti toimii, minulla jäi Flashin lataaja lataamaan ikuisesti)
http://www.citroen.fi/fi/palvelut/huoltopalvelut/huolto/#/fi/palvelut/huoltopalvelut/huolto/

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #21 : Kesäkuu 05, 2013, 07:15:48 »
Hiukan vanhaan ketjuun lisäystä... Onneksi on Google ja tällaiset arvokkaat postit löytyvät helposti!!!

Pistinpä Teuskin mainostamat venttiilit tilaukseen Briteistä. Alta 100€ postikulujen kanssa.
Vehon kanssa selvittelin ohjelmistopäivitystä ja sen hinnaksi arvioivat n. 200€. Auts. :(

Onko Veho ainoa paikka, missä ohjelmistopäivityksen voi tehdä? Vai onko pienemmillä korjaamoilla tällaiseen mahdollisuus? Ilmeisesti sekä moottorinohjauksen-, että laatikon softa pitää päivittää samanaikaisesti...

t.Mikko
Mulle sanoi paikallinen pieni merkkihuolto päivityksen hinnaksi n. 90€, sisältää moottorinohjauksen ja laatikon softat. Tuon moottorinohjauksen päivityksen takia moottorin lämmön täytyy laskea alle 30 asteen joten ei onnistu ihan pikavisiitillä.

En ole vielä saanut aikaiseksi, femma on rouvan käytössä ja itse tulee muutenkin harvemmin käytyä tuolla suunnalla...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #22 : Kesäkuu 05, 2013, 23:27:31 »
Olisiko Riihimäellä Leinolla maksanut joitakin kymppejä? Tosin en sitä edes pyytänyt, auto päivitettiin "automaattisesti" toisen työn ohella. :)
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #23 : Kesäkuu 05, 2013, 23:50:03 »
Nyt on kahta tarinaa löytynyt päivitys/venttiilien vaihto-operaatiosta ... Jotenkin minulle on jäänyt erinäisistä nettikeskusteluista sellainen mielikuva, että ohjelmisto pitää päivittää ennen venttilien uusimista. Mitä mieltä on arvon raati täällä? Auto-Center Turussa meinasi, että ehdottomasti ensin venttiilien vaihto ja vasta sitten softpäivitys. Jos tekee päivityksen ensin on se turha.

Onko järjestyksellä oikeasti merkitystä?  ???

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 952
  • Peukkuja: 14
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #24 : Kesäkuu 06, 2013, 08:06:20 »
Nyt on kahta tarinaa löytynyt päivitys/venttiilien vaihto-operaatiosta ... Jotenkin minulle on jäänyt erinäisistä nettikeskusteluista sellainen mielikuva, että ohjelmisto pitää päivittää ennen venttilien uusimista. Mitä mieltä on arvon raati täällä? Auto-Center Turussa meinasi, että ehdottomasti ensin venttiilien vaihto ja vasta sitten softpäivitys. Jos tekee päivityksen ensin on se turha.

Onko järjestyksellä oikeasti merkitystä?  ???

Eikös se ole niin, että uudemman mallin venttiilit ei toimi vanhemmalla softalla? Mitenköhän tuo sitten ilmenee, onko laatikko jatkuvasti vikatilassa jos softa on väärä? Ei kai sillä järjestyksellä lopputuloksen kannalta luulisi merkitystä olevan, mutta välttämättä laatikko ei toimi oikein uusilla venttiileillä ennen päivitystä.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96