Kirjoittaja Aihe: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)  (Luettu 38430 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #50 : Lokakuu 14, 2013, 10:12:58 »
Muistaakseni olen kokeillut molempia enkä saanut kunnolla toimimaan. Toisaalta en mikään softavirtuoosi ole, vaikka insinöörikoulu on joskus tullut käytyä, joten kantsii virtuaalikonetta kokeilla. Ja jos saat toimimaan niin laita tietoa tänne.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #51 : Lokakuu 14, 2013, 10:22:20 »
Jep

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #52 : Lokakuu 14, 2013, 11:41:34 »
Oheisessa kuvassa on kerrottu miten peltiläpykkä säädetään erikoistyökalulla
Siksi sivulla 1 olevassa kuvassa oleva mitta "D" tulisi mitata ennen irroitusta.

Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #53 : Lokakuu 14, 2013, 12:26:16 »
Mittasin tuon välin D kyllä. Se oli tasan 24 mm, kun vaihde oli N:llä. Siihen samaan arvoon sen sain asetettua, kun kasasin tuon paketin takaisin.
Tuo erikoistyökalu ei taida olla sen ihmeellisempi, kuin venttiiliä kiinni pitävän pultin kierteellä, leveämmällä "pohjalla" oleva "pultti", että se saa sen läpyskän painettua alas.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #54 : Lokakuu 14, 2013, 13:11:50 »
Näyttää siinä olevan keskitin.

Paas mulle yv:nä mailiosoite niin saat koko dokun. Saa tään muutkin ketä haluaa, en löydä enää lähdettä mistä sen aikanaan kaivoin.



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #55 : Lokakuu 14, 2013, 13:17:28 »
Hmm. Voisko tässä nyt kuitenkin vielä olla käynyt niin, että tuo onkin hiukan väärässä asennossa. Ollut jo alusta asti ja siitä syystä kepin liikkeet liikuttaa tuota manuaaliventtiiliä jotenkin pieleen. Isoista mitoista ei kyllä varmaan puhuta. Milleistä, tai jopa niiden osista...

Mulle ei ihan selvinnyt tuon erikoistyökalun tarkoitus. Jos vaihteen laittaa 2:lle, niin eikös siinä hammastetussa levyssä ole yksi ainoa oikea paikka tuolle läpyskän toisessa päässä olevalle tapille? Jos tuo jotenkin olisi väärin, niin eikös keppi ohjaamossa näyttäisi väärää vaihdetta tjsp.?

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #56 : Lokakuu 14, 2013, 13:18:40 »
Pienestä kii, niinku vessassa  :)
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #57 : Lokakuu 14, 2013, 13:24:04 »
Kiitos dokuista!
Mutta vieläkin, se "tappihan", mikä sitä manuaaliventtiiliä liikuttaa on kiinni siinä hammastetussa levyssä. Sen liike ei mitenkään kai lopulta liitykkään tuohon läpyskään, vaiko?

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #58 : Lokakuu 18, 2013, 20:32:26 »
Tuli operaatio suoritettua, joskaan ei ihan ongelmitta sujunut.

Tuon D-mitan otin muistiin ja asetin sen mielestäni samaan kohtaan kootessa. Öljytrattia laittaessa kuitenkin vaihteenvalitsin liikahti, nykäisin sen kädellä takaisin, mutta ilmeisesti jotain meni sekaisin. Autoa kyllä liikkuu eteen ja taakse, joskin vaihde päällä auto jurnuttaa kovin jarrua vasten. En viitsinyt ajella kuin muutaman metrin siinä pelossa että jotain on pielessä. Mitähän tuossa kannattaisi tehdä, ottaa kansi auki ja tarkistaa onko tuo tappi oikeassa hahlossa? Sen kyllä tarkistin sulkiessa että oikeaan reikään meni.

Vai oliko tuolla vaihdevaijerin siirtymisellä mitään merkitystä, onko tuo D-mitta kuitenkin muuttunut? Vai jotain muuta? Liian vähän öljyä? (meinaan tuli vastaan öljyproppu, jossa ei ole tuota tarkistusproppua lainkaan. Ilmeisesti joskus hävinnyt)

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #59 : Lokakuu 18, 2013, 22:56:14 »
Siis ... Vvaihteenvalitsin liikahti kun lisäsit öljyä ... Eikös silloin kuitenkin sisuskalut olleet jo kiinni? Ei kai siinä muu pääse liikkumaan kuin se monivalinta "ratas". Tuo ratas taas saakin liikkua ihan vapaasti, kunhan muut palikat seuraa. Voihan kepistäkin liikuttaa, vaikka koppa on auki kunhan juuri tuo läpyskä, johon se manuaalivena tulee kiinni, on kunnolla kohdallaan.

Ehkä en täysin ymmärtänyt.

Tuo kuulostaa hurjalta, että tarkistusnippa puuttuu kokonaan. Voiko se olla mahdollista. Veikkaisin, että sellaisia öljyä joiden ei pitäisi, on tullut pois vaihteistosta, jos tuolla on ajettu proppu auki.

Tuo jurnutus viittaisi jotenkin siihen, että vaihde on "liikaa" päällä.

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #60 : Lokakuu 18, 2013, 23:18:39 »
Siis se koko proppu oli vaihdettu sellaiseen yhteen tavalliseen - samanlaiseen joka löytyy täyttöpuolelta.

Tosiaan kaikki vehkeet oli paikallaan, ja silloin tuo vaihteensiirrin liikahti. P, R ja D kytkeytyivät kuitenkin oikein.

Taidan ottaa kopan vielä auki ja koittaa säätää tuon D-mitan tarkemmin kohdalleen. Eipä se oikein muusta voi olla kiinni. Ja pitääpi hommata oikeanlainen proppu tuonne, että saa oikean määrän öljyä sisään. Reilut kolme litraa nyt laitoin mutu-tuntumalta.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #61 : Lokakuu 19, 2013, 00:48:53 »
Joo-o. Jotenkin tuntuu, että voi olla tarkka tuosta öljyn määrästä. Ikävä kyllä ei tullu mitattua sitä putken pituutta kun oli pöydällä, siitä olis voinu olla apuja ...

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #62 : Lokakuu 19, 2013, 07:32:32 »
Jeps, jotenkin edellisellä vaihtokerralla saatu kuitenkin sen verran öljyä sisään että on toiminut. Pitänee laittaa öljyä mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän ja hakea se oikea proppu heti maanantaina.

Ainoa mikä tuossa mekaanisesti nyt on voinut muuttua on tuo d-mitta. Inan vajaa 25mm siitä mittasin ennen purkua, joku täällä oli mainostanut 24mm samaksi mitaksi, että aika tarkka tuon suhteen lienee. Ja tosiaan tuo osuu hyvin että vaihde on liikaa päällä, tuppaa ryömimään vauhdikkaasti oli sitten pakki tai d päällä.

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #63 : Lokakuu 19, 2013, 12:10:22 »
Tulipa taas säädettyä, otin kopan auki ja mittailin tuota d-mittaa, joka oli kyllä aika lähellä sitä mitä aiemmin olin mitannut. Pienensin kuitenkin tuota mittaa hieman, mutta tulos oli sama. Meinaa tukehtua kun seisoo jarrulla ja ryömintä on vauhdikasta. Kaikki vaihteet kuitenkin edelleen löytyy.

Pitääkö tässä nyt nöyrtyä ja kärrätä auto Veholle, tein itse ja säästin tyyliin. Yksi mahdollisuus on tietysti ottaa tuota vielä toiseen suuntaan, mutta en mielelläni siihen ryhtyisi ainakaan ilman tuota säätötyökalua. Mahtaako Veho myydä moista apparaattia?

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #64 : Lokakuu 19, 2013, 13:36:08 »
Siis tuo säätötyökalu ... Eikös siihen kävisi vain oikealla kierteellä oleva leveä kantainen pultti?

Jos oikein tulkitsin noita ohjeita, niin menis jotenkin näin:

1. Vaihde kakkoselle
2. Tarkistus missä lovessa se läpykän päässä oleva tappi on
3. Läpykän pultti auki (kuvassa pultti no. 6)
4. Toisen magn. venan pultti auki (kuvassa pultti a)
5. Tähtää sen tapin samaan koloon missä olikin
6. "Erikoistyökalu" paikoilleen, kiinni magn. ventiiliin, jotta puristaa sen läpykän kunnolla kiinni
7. Läpykän päässä olevan pultin kiristys (pultti no. 6)
8. "Erikoistyökalu" irti
9. Magn. venttiilin pultti takaisin kiinni (pultti a)
10. Kamat muuten kasaan.

Eikö se noilla menisi? Ainoa haaste on löytää oikealla kierteellä oleva, leveä kantainen, pultti...

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #65 : Lokakuu 19, 2013, 14:17:33 »
Kyllähän tuossa säätötyökalussa on tuollainen ura joka sopii tuohon läpyskän reunaan, se sitten asemoi tuon läpyskän oikeaan kohtaan vaaka ja pystysuunnassa. Ja mahdetaanko tuolla "2-asennolla" tosiaan tarkoittaa 2 vaihdetta?

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 150
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #66 : Lokakuu 19, 2013, 16:31:33 »
Pitääkö tässä nyt nöyrtyä ja kärrätä auto Veholle, tein itse ja säästin tyyliin.

Varmista nyt vielä, että onhan siellä varmasti oikea määrä öljyä. Ts. hommaa se oikean mallinen proppu.

Kokeilitko miten vaihteisto toimii pakilla tai lumihiutaleella?

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #67 : Lokakuu 19, 2013, 20:38:23 »
Kun tuon propun vaihdan, lisäänkö öljyä tarkistusproppu auki niin kauan että alkaa vuotaa yli?

Pakilla oli täysin sama käytös kuin D:llä, eli liikuttiin aika vauhdilla tyhjäkäynnillä. Lumihiutaletta en ehtinyt koittamaan.

Voisiko viallinen tai väärä magneettiventtiili aiheuttaa moista käytöstä, vai meneekö vikatila päälle heti? Olisi nuo vanhatkin vielä kokeiltavissa.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #68 : Lokakuu 19, 2013, 20:46:53 »
Ton öljynlisäyksen kanssa mä tekisin niin, että valuuttaa propusta sen mitä sieltä tulee (auto sammuksissa). Sitten proppu kiinni. Uutta öljyä sisään 3.5-4 litraa ja auto käyntiin. Sitten se pienempi proppu auki (auto käynnissä, vaihe P:llä). Kun ei enää tule öljyä on sitä vaiheiston sisällä oikea määrä.

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #69 : Lokakuu 20, 2013, 11:31:35 »
Eilen kun tuon tyhjäsin kylmänä, ei öljyä tullut ulos kuin reilut 1.5 litraa. Lämpimänä sieltä tuli huomattavasti enemmän. Uskaltaako tuonne silti sen vajaat 4 litraa valuttaa?

edit: hittolainen, tuli juuri mieleen että tuo manuaalikara tipahti kun tuota sielua otin irti. Huomasin vaan kohdan noista ohjeista "IMPERATIVE : do not drop the manual valve (6) ." Jos olisi foorumihymiöissä naamapalmukuva niin se tulisi tähän. Jospa olenkin lykännyt sen sieluun takaisin väärin päin?

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #70 : Lokakuu 20, 2013, 14:45:29 »
Tuli tuo nyt taas avattua, karan pää näyttää ainakin täysin samalta kuin ennen purkua, en vielä irrottanut tuota sielua, pitää se vielä ottaa irti ja katsoa millainen tuo puikko on toisesta päästä. Ja jospa tuollainen proppu jostain järjestyisi jo huomiseksi, saisi sen kootessa paikalleen.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #71 : Lokakuu 20, 2013, 15:54:50 »
Öljyt pitäisi aina päästää ulos kuumana. n. 60 asteisena. Ei kai se noin paljon voi tuohon tilavuuteen kuitenkaan vaikuttaa.

Mahtaako sen karan saada sinne väärin päin. Mielenkiintoista tietää jahka saat sen auki. Oletko ne kumitiivisteet vaihdellu sinne, kun sielua olet irroitellut?

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #72 : Lokakuu 20, 2013, 16:45:22 »
Kuumana vaan sen takia että mahdollinen lika poistuisi kunnolla.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #73 : Lokakuu 20, 2013, 18:41:32 »
En vaihtanut noita kumitiivisteitä, pitänee kysellä jos veholla olisi sellaisia hyllyssä.

Tuossa ohjeessa kun mainitaan että on tärkeää ettei kara putoa, tuli vaan mieleen josko tarkoittaisi juuri tuota että se on mahdollista asentaa väärinpäin.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #74 : Lokakuu 20, 2013, 19:22:16 »
Omani sain tuon leksan päähän ja pari vikakoodia löytyi. 06 ja 91. Mahtaako olla jotain vanhoja peruja, mutta nollasin ne nyt kuitenkin. Toi 06 kertoo pressure regulation faulttia vaikka venat on vaihdettu. Tiedä sitten.

Nyt tuo näyttää selkeesti toimivan kylmänä ilman mitään ongelmia, mutta lämmettyään alkaa luistelemaan. Vikatilaan ei oikein tunnu enää saavan.

Toi 91 koodi liittyi input speed -lukemaan jotenkin... Lienee johtuvan siitä luistelusta tuo koodi.

Voisko tolla Teboilin Fluid S:llä olla vaikutusta tohon luisteluun kuumana?