Minkä merkkisten autojen kuljettajat ärsyttävät eniten?

Aloittaja Seevitska, joulukuu 08, 2012, 21:58:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Seevitska

Maamme teillä näkyy jos jonkinlaista liikkujaa, niin maantiellä kuin kaupungissakin. Valitettavan usein monet aiheuttavat kaistapäisellä ja itsekeskeisellä toiminnallaan paljon vaaratilanteita muille tielläliikkujille. Mediassa puhutaan paljon yhden tietyn merkin kuljettajien ala-arvoisesta käytöksestä liikenteessä, josta esimerkkinä vaikkapa seuraava iltapäivälehden artikkeli: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288521675268.html

Nyt, arvoisat Sitikka-immeiset, saatte kertoa omista kokemuksistanne. Millaisia vaaratilanteita matkoillanne on sattunut ja minkä merkkisillä autoilla ajavat mielestänne kaikkein "kusipäisimmät" kuljettajat? Pidetään keskustelu kuitenkin hyvän maun rajoissa eikä nälvitä liikaa.

Oma listani:

1. Ford-kuskit
2. Audi-kuskit
3. Volkswagen-kuskit
4. BMW-kuskit
5. Opel-kuskit

Siitäpä sitten jokainen omaa listaa tekemään. :)
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Zego

1. Volvo
2. Audi

Bemareilla ajaa yleensä harmittomia harmaahapsia kun muilla ei ole niihin varaa. Itse en edes huolisi koska en tykkää niiden ajettavuudesta ainakaan alkaen-mallien.

jsantala

Ihmettelin myös Volvojen uupumista ensimmäisestä listasta. Niillä tuntuu olevan eniten kiire ja ainainen etuajo-oikeus.

MarieCurie

Audistit ja bimmerit ovat mun kokemusten perusteella olleet useimmiten turhaan ohittelijoita.

Esben

Kyllä noita ärsyttäviä kuskeja löytyy kaikista merkeista, puskurissa roikkujia, vilkuitta kääntyviä ym,ym.

HiTec

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

KariM

Audit ärsyttää eniten, mutta tulkintani mukaan se johtuu vain siitä, että muista perässäroikkujista poiketen ne ovat tunnistettavissa pimeässä erottuvien valolaitteidensa ansiosta :)

hyper

Kaikki muut tiellä liikkujat ärsyttää, mutta erityisesti ns ammattiliikenne, taksit, bussit ja kuorma-autoilijat. Eniten läheltä-piti tilanteita ja yksi kolarikin on ollut juuri ammatikseen paremmin ajaa osaavien kanssa joilla on varmaan silmät hanskalokerossa ajon aikana etteivät turhaan väsy .  :(

Tuosta joukosta kuitenkin synnittömimpiä ovat omien havaintojeni mukaan ulkomaan kilvissä olevat rekkakuskit jotka ilmeisesti ymmärtävät nopeusrajoitukset ja turvavälin merkityksen ja ovat usein muutenkin kohteliaampia jopa tarpeettomasti, kenties oman kotimaansa lakien mukaisesti toimien. Mutta suomenkilvissä ajetaan aina nopeusrajoitinta vastaan ja pidetään viimeiseen asti kiinni omista oikeuksista, myös kuvitelluista, isomman oikeudella. Rekka voi 80kmh alueella lähteä ohittamaankin jos ajat rajoituksen mukaan, roikuttuaan ensin takapuskurissa jonkun matkaa...
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Ralle

Lainaus käyttäjältä: hyper - joulukuu 09, 2012, 10:11:32
Tuosta joukosta kuitenkin synnittömimpiä ovat omien havaintojeni mukaan ulkomaan kilvissä olevat rekkakuskit jotka ilmeisesti ymmärtävät nopeusrajoitukset ja turvavälin merkityksen ja ovat usein muutenkin kohteliaampia jopa tarpeettomasti, kenties oman kotimaansa lakien mukaisesti toimien.

Älä unta nää, et ajavat omien lakien takia noin. Ihan menee sen takia miten kovat sakot täällä on. Riittää ihan itä-rekka niin rajan toisella puolella ajeleevat ihan erityylillä ;)

jsantala

Kieltämättä on hieman rasittavaa, jos ajaa vakionopeudensäädin asennossa 90 km/h ja rekka pikkuhiljaa tunkee ihan perseeseen kiinni. Tokihan tuo vastaa vain noin 83 km/h nopeutta nyt kun on vähän pienemmät kiekot alla, mutta silti... Saattaisi kuvitella ammattikuljettajankin ymmärtävän, että hänen nopeutensa ei ehdi laskea kuin ehkä pari prosenttia ennenkuin hän on murskannut minut alleen, jos jostain syystä joudun tekemään hätäjarrutuksen.

Jos vielä pitää valittaa niin saako mainita myös ne, jotka tolpan kohdalla hidastavat seitsemäänkymppiin? Huvittavinta asiassa on se, että tolpat on ohjelmoitu jotakuinkin samoin kuin poliisitkin - ylinopeutta pitää olla kymmenisen prosenttia ennenkuin välähtää.

Ulkomaisten ammattikuljettajien käyttäytymiseen saattaa myös vaikuttaa se, että maksamattomat sakot saattavat vaikeuttaa rajanylitystä. Isäntä ei välttämättä tykkää, jos tavara ei tulekaan perille.

jarmot

Törkeimmin kaahailevat ja kiilailevat nykyään 2 litraiset tdi Passatit. Ennen oli Volvot, Audit ja pikkubemarit mutta nykyään hölskyväkalloisimmat ajavat Passateilla   >:(
Perheen autot:
MeganeII 1.9 dci 2008, Grand Scenic 1.5 dci 2011, Pulsar 1.2 2017, C5 Aircross 1.6 2020, Corolla hybrid 2022

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: jarmot - joulukuu 09, 2012, 13:19:28
Törkeimmin kaahailevat ja kiilailevat nykyään 2 litraiset tdi Passatit. Ennen oli Volvot, Audit ja pikkubemarit mutta nykyään hölskyväkalloisimmat ajavat Passateilla   >:(

Komppaan täysin, omalle kohdalle on sattunut vaaratilanteita ja paljon turhia ohituksia noiden kaksilitraisten TDI-Passatien taholta.  >:(

Pate

Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

VTSBOY

Lainaus käyttäjältä: Seevitska - joulukuu 09, 2012, 13:26:43
Lainaus käyttäjältä: jarmot - joulukuu 09, 2012, 13:19:28

Komppaan täysin, omalle kohdalle on sattunut vaaratilanteita ja paljon turhia ohituksia noiden kaksilitraisten TDI-Passatien taholta.  >:(

jeps, samaa olen huomannut itsekkin. en vaan ymmärrä heidän ajatuksen juoksua. luulevat noiden tdi passattien kulkevan muita autoja nopeammin. pari kertaa olen joutunut sekä halunnu näyttää et kyl perus bensavapari jättää komiasti kiihdytyksessä. sen jälkeen tullaan takapuskurissa kiinni käsimerkkien kera :) pikku vinkki jos teidän takapuskurin perässä ajetaan tahallaan kiinni, niin ajakaa pientareen puolelle vähän. siitä tulee sellainen kivi/hiekkasade roikkujan päälle et varmasti jättää väliä jos on oma auto.

Renee

Kuskeista kuten eräs laujaja sanoi sitä on vedetty muutakin kuin pulkkaa.
Audi 6 kuski se osaa yllättää.

Oxalainen

Lainaus käyttäjältä: Esben - joulukuu 09, 2012, 09:28:33
Kyllä noita ärsyttäviä kuskeja löytyy kaikista merkeista, puskurissa roikkujia, vilkuitta kääntyviä ym,ym.

Näinhän tämä on, toki tämä A –merkkinen auto lienee se yleisin vaaratilanteiden aiheuttaja täälläkin päin.

Mun päivittäisillä ajoreiteillä olen pistänyt merkille että eniten häiritseviä alinopeuksia (siis n. 15-20km/h alle rajoitusten, hyvissäkin olostuhteissa) köröttelevät ykköskoppaiset Datsun Micrat ja Toitsun Yaris Versot, nuo automaailman ehkäpä "kauneimmat" tekeleet. Tai no, ohihan niistäkin sopivassa paikassa usein pääsee, joten eipä noistakaan nyt NIIN suurta häiriötä ole. Mutta huvittavaa kyllä, aika usein se edessä köröttelijä on tosiaan Micra. :laugh:
Nyt ajossa -12 Nissan X-Trail dCi2.0 AT, vaimolla -16 Volvo V40 Cross Country D2 AT
https://oxalainen.wixsite.com/blogofoxalainen

Pasis

Myönnän että A- tai B- alkuiset automerkit joskus ärsyttävät, mutta näiden listojen tekemisellä voi myös olla sellainen vaikutus omassa pääkopassa, että alkaa seuraamaan tiettyjä autyomerkkejä muita tarkemmin ja hakee niiden käytöksestä jotain mistä voisi ärsyyntyä. Esim. Ford ja Opel näyttävät aloittajan listalla oudoilta, kun kumpikaan ei ole mikään Premium eikä city-maasturi merkki vaan lähinnä tavallisista perheautoista tunnettuja.

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: Pasis - joulukuu 10, 2012, 12:41:39
Myönnän että A- tai B- alkuiset automerkit joskus ärsyttävät, mutta näiden listojen tekemisellä voi myös olla sellainen vaikutus omassa pääkopassa, että alkaa seuraamaan tiettyjä autyomerkkejä muita tarkemmin ja hakee niiden käytöksestä jotain mistä voisi ärsyyntyä. Esim. Ford ja Opel näyttävät aloittajan listalla oudoilta, kun kumpikaan ei ole mikään Premium eikä city-maasturi merkki vaan lähinnä tavallisista perheautoista tunnettuja.

Olet muuten oikeassa tuossa että liiallisella "vihaamisella" voi tehdä tikustakin asiaa ja suivaantua suotta, pelkän automerkin takia. Mutta tosiaan, nuo Fordit ja Opelit tuolla omalla listallani ovat siis vain minun kokemuksiani. Lukemattomia turhia ohituksia, ohi on päästävä vaikka rajoitusten mukaan ajelen (C5:ssani on tarkka mittari, testattu on). Ja sitten vielä jäädään siihen eteen niin että joutuu itse hiljentämään ja takana oleva on valmis toiseen ohitukseen... kaipa se on niin voittajaolo kun pääsee kaksi minuuttia aiemmin sinne ABC:lle kahville, vaikka sitten oman ja perheensä hengen uhalla. ::)

Äskeinen pätee moniin muihinkin merkkeihin ja niiden kuskeihin.

Tuosta Opelista vielä sen verran, että kesän lopulla sattui eriskummallinen tapaus vastaan. Ajelin kaupungin keskustassa vilkkaasti liikennöidyllä mukulakivikadulla, jossa on 40 km/h -rajoitus. Nopeuteni oli sellaiset 25-30 km/h, omasta mielestäni juuri järkevä alkavan iltapäiväruuhkan aikaan, etenkin kun jalankulkijat ja pyöräilijät liikkuvat myös ympärillä. Noh, takanani oli joku vanhempi akka tummanpunaisella Zafiralla. Ensiksi hän tööttäsi minulle, mutta en kiinnittänyt asiaan sen kummempaa huomiota. Noh, pian sen jälkeen hän ohitti minut risteyksen ja suojatien läheisyydessä ja ajoi selvää ylinopeutta (about 50km/h). Ei ole ensimmäinen näkemäni Opelisti, joka on vaarantanut muiden tielläliikkujien turvallisuuden käytöksellään.

Sanon nyt samaan syssyyn jotain positiivistakin: omien kokemuksieni mukaan Toyota-kuskit ovat kaikkein ystävällisimpiä liikenteessä, ainakin jalankulkijoille. :D

Keskustelu jatkukoon.

Basbarduu

Ajattelin olla kirjoittamatta tähän mutta en malta. Mielestäni tälläinen threadi vaan lietsoo turhaa vihaa vaikka aloituspostauksessa miten sanotaan että "pidetään hyvänmaun mukaisena" vitut sanon minä, ei tälläinen aihe vaan voi pysyä sellaisena.

Mun mielestä niitä kyrpiä löytyy ihan joka merkin ratista ja moni pitää minua todennäköisesti sellaisena. Olen ajanut työkseni vuosia sekä henkilö autoja että kuormureita ja sen myötä olen saanut jonkin verran perspektiiviä asioihin. Pyrin ajamaan siten että muut voivat ennakoida tekemiseni mahdollisimman hyvin ja hyvissä ajoin, sekä koitan itse olla tarkkana ettei ketään ole esim kuolleessa kulmassa. Mutta teen niitä "turhia ohituksia" ja eniten minua ärsyttää liikenteessä esim. Kehä III:lla ohituskaistalla hidastelevat. Itse annan kyllä tietä jos joku haluaa mennä minua kovempaa. Toinen ärsyttävä asia on ettei ajatella raskasta liikennettä ja joskus pakotetaan rekka hidastamaan täysin turhaan kun on itsellä niin kiire. Tämä kertautuu monin kertaisesti ruuhka-aikana kun rekalla kestää saada taas vauhtia. Noh ei tästä sen enempää.

Minua ainakin ottaa ihan yhtä paljon päähän oli se törppö bemarin, audin tai sitikan ratissa. Jos ei taidot riitä liikenteessä niin voi minun puolesta tyytyä bussikyytiin ja samalla kun nämä istuis siellä bussissa ni vois jättää suolat levittämättä, mistä olisi valtavasti hyviä vaikutuksia esim. raha, ruostuminen, vaihtuvat nopeusrajoitukset jne...

Seevitska ootko miettiny että saatoit itse olla osallisena provosoimassa? En sano että olisit tehny mitään väärin mut mieti?
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - joulukuu 10, 2012, 14:29:14
Ajattelin olla kirjoittamatta tähän mutta en malta. Mielestäni tälläinen threadi vaan lietsoo turhaa vihaa vaikka aloituspostauksessa miten sanotaan että "pidetään hyvänmaun mukaisena" vitut sanon minä, ei tälläinen aihe vaan voi pysyä sellaisena.

Mun mielestä niitä kyrpiä löytyy ihan joka merkin ratista ja moni pitää minua todennäköisesti sellaisena. Olen ajanut työkseni vuosia sekä henkilö autoja että kuormureita ja sen myötä olen saanut jonkin verran perspektiiviä asioihin. Pyrin ajamaan siten että muut voivat ennakoida tekemiseni mahdollisimman hyvin ja hyvissä ajoin, sekä koitan itse olla tarkkana ettei ketään ole esim kuolleessa kulmassa. Mutta teen niitä "turhia ohituksia" ja eniten minua ärsyttää liikenteessä esim. Kehä III:lla ohituskaistalla hidastelevat. Itse annan kyllä tietä jos joku haluaa mennä minua kovempaa. Toinen ärsyttävä asia on ettei ajatella raskasta liikennettä ja joskus pakotetaan rekka hidastamaan täysin turhaan kun on itsellä niin kiire. Tämä kertautuu monin kertaisesti ruuhka-aikana kun rekalla kestää saada taas vauhtia. Noh ei tästä sen enempää.

Minua ainakin ottaa ihan yhtä paljon päähän oli se törppö bemarin, audin tai sitikan ratissa. Jos ei taidot riitä liikenteessä niin voi minun puolesta tyytyä bussikyytiin ja samalla kun nämä istuis siellä bussissa ni vois jättää suolat levittämättä, mistä olisi valtavasti hyviä vaikutuksia esim. raha, ruostuminen, vaihtuvat nopeusrajoitukset jne...

Seevitska ootko miettiny että saatoit itse olla osallisena provosoimassa? En sano että olisit tehny mitään väärin mut mieti?

En pidä omien kykyjen mukaista ja olosuhteet/ympäristön huomioon ottavaa ajotapaa provosoivana. En ole koskaan tarkoituksella tien tukkeena, eikä minua haittaa vaikka kaikki painuisivat ohi. Tekisivät sen vain turvallisesti ja ennakoivasti.

Lisään vielä: Tämän keskustelun saa pysymään hyvän maun rajoissa jos vain haluaa. Tarkoitus ei ole provosoitua saatika ärsyyntyä. Halusin vain ottaa selville, minkä merkkisten autojen käytöksestä tienpäällä foorumilaisilla on eniten negatiivisia kokemuksia.

Xari

Lainaus käyttäjältä: Pate - joulukuu 10, 2012, 07:02:31
audi
volvo
skoda
bmw

Yleisimmät työsuhdeautot, lainahevosillahan sitä tunnetusti korskeimmin ajetaan ;D

biscinen

Kaikista noista listoita puuttu Mersut ja naiskuskit niissä. Ajan varsin paljo päivittäin ja joka päivä vastaan tulee mersu ilman valoja, nainen ratissa, kännykkä korvalla. Jos ajat mersun perässä, niin edellen se nainen jaa, auto on kuin ilman kuljettjaa, 80 km/h alueella max 65, ja ilman valoja, tai takasumauvalo päällä, kelistä riippumatta. Kyllä ne keski-iän ylittänneet herrasmiehet jotka mersuillaan suhaa eteenpäin eivät myöskään käytä valoja, etenemis nopeudet ovat mitä sattuu, yleensä Ensio Itkos maista liikenne opetusta muille, köyhemmille, tien käyttjille antaen... keskellä tietä, käännökset ilman vilkkuja. Joten niska alkaa punoittaa kun vain näen mersun liikenteessä. Toinen ääripää on sitten pienet punaiset Nissan Micrat ja niiden kuljettajat, mutta niistä tarinaa muualla..

dieselflosse

1. Citikka-kuskit
2. Mersu-kuskit

Varsinkin noiden merkkien huoltaja... Monesti olen tallissa sadatellut moista  ;D
Terveisin
Tëro

Vintage-autoilija

-VJ-

Olen huomannut että ärsyttävyyden johtotila on vaihtunut. Aiemmin se oli musta Volvo V70 farmari, nykyisin musta tai harmaa Passat farmari.

Toki ymmärrän, että työsuhdekottero likaantuu kun sillä ensin ajaa 10 m linja-auton takana useita kilometrejä mutta pitääkö se puhdistaa tekemällä ripeä ohitus etupuskuria hipoen ja sitten eteen köröttämään hiukan hitaammin kuin minä olin juuri ajanut?

Kaupungin läheisyydessä sitten 15 vuotiaat isomoottoriset mersut joissa on viemäriputki pakoputkena ja jousten pituudesta poistettu tarpeeton kolmannes. Niiden käyttäjien ajotyylissä ei ole järjen häivää mutta eipä niiden mustaksi teipattujen ikkunoiden läpi taida juuri tietä nähdä?

Mopoautot eivät ärsytä mutta aiheuttavat kyllä sydämentykytyksiä. Ei minulle tulisi mieleeni tulla sivutieltä 60 alueelle valtatietä ajavan linja-auton eteen risteyksessä vauhtia hidastamatta täyskaasusta.

Oma rotunsa on sitten 90-luvun kotterot joihin on viritetty kiinanXsenonit. Valojen häikäisyn määrä on joko tolkuton tai sietämätön mutta kuin sellainen ohittaa niin huomaan että eivät ne valot mitään tietä valaise, selvästi heikompi teho kuin firman auton 30 vuotta käytetyissä halogeeneissa. 
C3 Aircross BlueHDi 100

black_van

Ihmiset niitä autoja ajavat,ei automerkeillä ole omaa tahtoa eikä v****sta luonnetta.....