Kirjoittaja Aihe: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?  (Luettu 5676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toivon tyttö

  • Vieras
C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« : Tammikuu 20, 2012, 13:57:25 »
Voi ihmetys. Aamulla auto liikkuin noin 0,5 m. Moottori toimii, mutta takajarrut ovat täysin jumissa. Pientä oireilua on ollut viikolla, kun on lähtenyt pitemmän pysäytyksen jälkeen liikkeelle. Avonaiset aluvanteet. En ole huoltanut jarrupaloja kun en osaa.

Putsattiin kaikki lumet pois takapyöristä ja jarrupalojen ympäriltä. Ei auttanut.  Seuraava toimenpide on lämmittää autoa ja tallia puhaltimilla. Toivottavasti jokin sulaa ja jarrut toimivat. Huollossa ei kehoitettu lämmittämään jarruja.

Onko kennelläkään kokemusta asiasta? Kuullostaa turhan kalliilta hinauttaa auto huoltoon... :-(

Poissa Monikan kuski

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 98
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2012, 14:23:53 »
Tuo jarrujen jäätyminen on paljon mahdollista. Onko mahdollista yrittää peruuttamalla? Irtoaa paremmin peruuttamalla kyllä, koska kitka noinpäin renkaan ja tien välissä on suurempi, ei rengas luista.

Näin talvella pakkaa nuo takajarrut jäätyä ainakin omassa kulkupelissä, ilmiö on oikeastaan joka-aamuinen ja joskus kun lähtee liikkeelle niin kuuluu oikein paukahdos kun palat irtoaa levyistä.

Tuo sulattamiskikka on oiva. Ei kannata vielä tuossa vaiheessa paljoa hinurille kilautella. Paitti turha ehkä sitä koko tallia lämmittää, riittää kun niitä jarruja.

Noilla lähtisin liikkeelle. Tietenkin jossakin välissä kannattaisi jarrut avata ja tarkastaa mäntien liike.

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2012, 15:05:13 »
Jäätyyhän ne jarrut umpeen jos sää on sopiva. Lunta kerääntyy ensin vanteelle ja kun auto pistetään parkkiin jarrujen lämpö sulattaa lumen vedeksi. Se sitten valuu jarrujen väliin vain jäätyäkseen uudestaan. Ainakin jos on avonainen vanne niin sitä lunta voi koittaa ronkkia parkissa pois ennenkuin soppa on valmis.

Jos omaan pihaan jäätyy niin hiustenkuivaaja sisältä ja tolpasta sähköt. Pari minuuttia puhallusta ja taas ajoon!
2008 Golf Variant Sportline 103 kW TSI/DSG  

Poissa .:WildFinn:.

  • Tukkilajittelija
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 127
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #3 : Tammikuu 20, 2012, 17:21:18 »
Useasti on takajarrut ja pyöränkotelot jäässä, mutta nytkyttelemällä yleensä irtoaa. Pahin keli on lumisade ja -5 astetta, sillon lumi tarttuu kunnolla kiinni ja jää vaatii voimaa irrotakseen...
>>C4GP HDi 136 Exclusive Vision BMP6 2008 210tkm<<

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #4 : Tammikuu 20, 2012, 21:18:02 »
Purin omasta takajarrut jäätymisen takia paripäivää sitten, harmi kun ei tullut otettua kuvia (meinasin kyllä avautua tänne rakenteesta jonka patongin ja viininmaistelija insinööri on tehnyt etelän oloihin).
Mielikuvaharjoituksena voi kuvitella jarrusatulan n. 2cm paksuisen jääklontin sisään, jarrupalojen päällä olevan pellin alla jäätä, jarrusatulan ja jarrupalojen väli täynnä jäätä. Kaiken lisäksi purkamisen ja sulattamisen jälkeen jarrumännän suojakumi osoittautui rikkinäiseksi ja satulan sisältä löytyi yllätys yllätys lisää jäätä. Eli C5 oli täysin takajarruton ja takapyörän pyörimään saamiseksi tarvitsi n. 2km matkan jäistä tietä. Asfaltilla riitti n. 100m lukossa.

Poissa Valvoline

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 161
  • Peukkuja: 2
  • ex: DS5 156thp so chic Aut -12
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #5 : Tammikuu 20, 2012, 21:49:04 »
puolisko kun tuolla minun femmalla ajeli niin ei riittänyt edes 50km maantietä. :( kai tuossa on niin hyvät ajo-ominaisuudet ettei sellaista huomaa edes 80kmh vauhdissa.

pakkotoisto

  • Vieras
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #6 : Tammikuu 20, 2012, 21:51:29 »
C5, Xantia ja BX - eikös näissä ole samankaltaisesti takajarrupaloja vasten jousen väkkyrä, sitten suojapelti? Mikä tekee C5 jarruista sen verran erilaisen että ne jäätyvät herkästi? Satulan asento?

Poissa Monikan kuski

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 98
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #7 : Tammikuu 20, 2012, 22:42:04 »
"Purin omasta takajarrut jäätymisen takia paripäivää sitten, harmi kun ei tullut otettua kuvia (meinasin kyllä avautua tänne rakenteesta jonka patongin ja viininmaistelija insinööri on tehnyt etelän oloihin)."

Höpömpömppö, aivan samanlaiset hillittimet ne rakenteeltaan on pääsääntöisesti kaikissa nykyaikaisissa kulkimissa. Muilla merkeillä vain ei ole viininmaistelija insinöörejä töissä - nämä siis ovat ainutlaatuiset siinämielessä. Suomen talvi vain on tällainen - pitäähän pakkasukkoa ymmärtää...

Miten on paimenpoika pimpelipom, olisiko ratkaisua jäätymisongelmaan?? Lämmitysvastus? Lumiaura renkaan eteen? Ei rengasta ollenkaan... Haa. Tässä ideaa. IDDSGS bändi.

Olkaatten armolliset nyt on perjantai ja kuten laulu kertoo viideltä saunaan ja kuudelta putkaan se on työmiehen lauantai... : ;)

Poissa heimo.a

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2012, 23:06:32 »
Ei ainut "ongelmallinen kulkuväline" C5 näissä Suomen lumisen alueen oloissa liikkuessa. Tälläkertaa meillä ajossa Ford Mondeo vm.2010 ajettu 40000 ja C5 vm. 2006 ajettu 110000, molempiin tarvitaan antaa vasaralla aamulla pienoinen kopsautus joko vanteen reunaan tai vanteen reiän kautta terästapin välityksellä jarrulaikkaan ja aina ovat lähteneet pyörimään pyörät. Ajamme molemmalla autolla työpäivittäin 100 - 50 km lumisia sorateitä ja lunta kertyy vanteisiin jarrulaikkojen ja satuloiden ympärille jäätyen siihen. Samoja juttuja on ollut kaikissa muissakin automerkeissä joita omistuksessamme on ollut, ainoa taisi noin 40 vuotta sitten ollut 1200 LADA!!

Poissa Monikan kuski

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 98
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #9 : Tammikuu 21, 2012, 00:03:30 »
Yhtymiseni henkisesti heimo.a:han, ei muuten ilkee.

Veden eri olomuodot - höyry, vesi, lumi ja jää tekevät tehtävänsä kyllä. (Huom. lumi ja jää samoja olomuotoja.)

Latuskassa on kyllä rumpujarrikat ainakin takana ja lisäksi takavetoinen, joten eivät jäädy niin herkästi ja jos jäätyvät ei kyllä kule lata jos ei rattaat rullaa- teknisesti edellä aikaansa kuten 2CV:n jarrut - rummut molemmissa päissä, paitti uudemmissa 2CV:ssä levyt edessä.

Etujarrut olivat sitten rummut tahi levyt eivät niin herkästi jäädykään, koska eihän niihin tule mitään lumipöllyä, ellei aivan puskurissa roikkune. Ja jos roikkuu - niin sitä saa mitä tilaa..

Ai niin, sitten oikeen asiaa... Alkuperäiselle kirjoittajalle lohdutukseksi. Itte ihmettelin tuossa jokunen päivä sitten, että mikä per........jantain iltapäivän rohina kuuluu takapäästä. Paukahtaen oli lähdetty liikkeelle. Oli eilispäivän ajettu muutama kymmenen kilomeetriä auraamatonta tietä ja lumi pöllysi - kaikkiin mahdollisiin paikkoihin mm. takajarruihin ja vanteisiin. Kyllä siinä vähän mietti että mikäs v....tu kihnaa takapyörää ja alle 15 km matkalla piti kyllä pysähtyä 3 kertaa kopistelemaan, ensin takalokasuoja tyhjäksi sitten kaksi kertaa jarrukilpeä ja jarruja kopistella lumiharjalla eikä vieläkään ääni hävinnyt kokonaan. Nyt on hävinnyt. Eli johtopäätös. Lumipölly jäätyny vanteeseen ja jarruihin ja muualle otolliseen paikkaan... "Ollos huoleton poikas valveil on" vai miten se nyt meni...

Poissa viikka-07

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2012, 08:43:38 »
Vitosen jarrupalat on väärässä paikassa pyörän etupuolella. Pitäisi olla takapuolella hiukan vaakatason alapuolella,niin lunta ja jäätä ei kertyisi  jarruihin.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #11 : Tammikuu 21, 2012, 15:41:42 »
Vitosen jarrupalat on väärässä paikassa pyörän etupuolella. Pitäisi olla takapuolella hiukan vaakatason alapuolella,niin lunta ja jäätä ei kertyisi  jarruihin.

Mieluummin takapuolelle n. klo 2 kohdalle, eli hieman yläviistoon niin vesi valuisi pois helpommin. Tuo nykyinen n. klo 8 aiheuttaa jäätymistä huomattavasti enemmän.

"Purin omasta takajarrut jäätymisen takia paripäivää sitten, harmi kun ei tullut otettua kuvia (meinasin kyllä avautua tänne rakenteesta jonka patongin ja viininmaistelija insinööri on tehnyt etelän oloihin)."

Höpömpömppö, aivan samanlaiset hillittimet ne rakenteeltaan on pääsääntöisesti kaikissa nykyaikaisissa kulkimissa. Muilla merkeillä vain ei ole viininmaistelija insinöörejä töissä - nämä siis ovat ainutlaatuiset siinämielessä. Suomen talvi vain on tällainen - pitäähän pakkasukkoa ymmärtää...

Miten on paimenpoika pimpelipom, olisiko ratkaisua jäätymisongelmaan?? Lämmitysvastus? Lumiaura renkaan eteen? Ei rengasta ollenkaan... Haa. Tässä ideaa. IDDSGS bändi.

Olkaatten armolliset nyt on perjantai ja kuten laulu kertoo viideltä saunaan ja kuudelta putkaan se on työmiehen lauantai... : ;)

Mielestäni paras ratkaisu olisi siirtyä käyttämään rumpujarrua (joka ei muuten 406 pösössä jäätynyt kertaakaan, kiitos melko suljetun rakenteen) joka sitten säädettäisiin laahaamaan hieman (tai sitten hieman enemmä). Pysyisi paikat lämpimänä ja mahdollinen vesi valuisi pois. Myös Suomen verokertymä pysyisi lisääntyneen polttoaineen kulutuksen ansiosta vakaana, ja voisimme sitten tukea lisää euroopan kriisimaita. Ja ettei kukaan sitten vetäisi herneitä niin lisätään vielä  ;D

Toivon tyttö

  • Vieras
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #12 : Tammikuu 23, 2012, 14:21:43 »
Kiitos vastauksista. Ongelma ei ole ollenkaan merkkikohtainen. Moni on kertonut samanlaisista ongelmista.

Asia ratkaistiin rakennuslämmittimella ja auton yli levitetyllä kasvimaalla käytettävällä kasvinsuojaharsolla. Tämä tehtiin kylmässä autotallissa. Harsolla saatiin hiukan pidettyä lämpöä siellä missä oli tarkoitus. Lämmitystä jonkin aikaa ja Voilà auto liikkuu!

Merkkihuollossa kehoitettiin tilaamaan hinausauto ja tuomaan huoltoon. Kiitos vaan merkkihuollolle kaalliista neuvosta. :-)

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #13 : Tammikuu 23, 2012, 14:54:38 »
Kannattaa takajarrut huoltaa kunnolla. Mahdollisesti jarrut hiukan laahaa ja kun tulee lunta, niin lumi sulaa kun jarruosat lämpimät. Sitten vesi valuu palan ja levyn väliin ja jäätyy.

Poissa lepalepa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #14 : Tammikuu 23, 2012, 22:02:51 »
Täällä oli viikonlopun lumisten sorateiden ja puuteripöllyisen maantieviikonlopun jälkeen sama ongelma.

Liite avaa sanaa "oli"  :)

Kaksi tuntia puolelleen lämmityslaitteen kanssa toivottavasti myös kuivatti niin, ettei jäädy heti uudestaan.

Poissa Ape

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 GP 1.8 '07
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #15 : Tammikuu 23, 2012, 22:23:31 »
Tällain illanratoksi pölijä kysymys: olivakko autot, jossa jarrut jäätyneet, pelti- vaiko alumiinivanteisia? Appiukkelin C5:ssä hiaanot mutta avonaiset alumiinivanteet, joiden sakaroiden välistä kyllä menee oravaa pienemmät pyöräkoteloon. Jäätymisongelma tiedostettiin tänäaamuna kanssa, ja hiustenkuivaaja-aamuzumba herkisti mieltä, anopin toimiessa työnjohtajana.. peltivanne huomattavasti umpinaisempi tapaus..
pst. rommi-toti(t) toivon mukaan estää orastavan flunssahyökkäyksen, onneksi iltavuoro huomista ;)

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 273
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #16 : Tammikuu 24, 2012, 01:26:28 »
Jos vaan mitenkään mahdollista, niin kannattaa jarruttaa laikat "punaisiksi", ennen parkkiin jättöä ainakin joskus...jos muistaa.
Takajarrujen lämmittely tosin vaatii aika urheilullista ajotapaa, kun käsijarrukin ottaa väärästä päästä kiinni. Riippuu paljon myös asuinpaikasta, jos asuu jossain sokkeloisella ja rauhallisella asuinalueella, ei välttämättä lämmitysajo onnistu. Mutta jos asuu esim. 80 km/h tien varressa, helppo juttu. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa vko

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #17 : Tammikuu 24, 2012, 14:13:21 »
Yhtymiseni henkisesti heimo.a:han, ei muuten ilkee.

Veden eri olomuodot - höyry, vesi, lumi ja jää tekevät tehtävänsä kyllä. (Huom. lumi ja jää samoja olomuotoja.)

Latuskassa on kyllä rumpujarrikat ainakin takana ja lisäksi takavetoinen, joten eivät jäädy niin herkästi ja jos jäätyvät ei kyllä kule lata jos ei rattaat rullaa- teknisesti edellä aikaansa kuten 2CV:n jarrut - rummut molemmissa päissä, paitti uudemmissa 2CV:ssä levyt edessä.


Latuskan (Samaran) etulevyjarrut oli lisäksi suojattu peltikoteloilla. Ei mennyt lumi ja sohjo jarrulevylle. Paitti pienet soranjyväset, jotka aiheuttivat toisinaan kilinää ja hammaslääkärin poran kaltaista ujellusta jauhautuessaan jarrupalan ja levyn välissä atomeiksi. Olisipa nykyautoissakin samanlaiset peltisuojukset takajarrulevyjen ympärillä. Tuo paljaaksi jättäminen johtuu kaiketi levyjen jäähdytystarpeesta.

Usein kyllä näkee sellaisia erikoisvanteita että jarrulevyt ja sylinterit paloineen näkyvät reilusti ulospäinkin. On toisinaa tullut mieleen että jospa joku ulkopuolinen kappale, kivenmurikka, halko tai muu kappale sinkoaa sopivasti sinne rakoon, voisi tulla jonkimoista tuhoa mekanismeihin. Propsillahan niitä venäläisten panssarivaunujakin pysäyteltiin talvisodassa. Vaan kun niiden viiniä latkivien autoinsinöörien mielestä autoa ajetaan vain hyvällä, sielällä asfalttitiellä ja vain hyvissä olosuhteissa. Ei talvea, lunta eikä pakkasta.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 010
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #18 : Tammikuu 24, 2012, 17:46:07 »
Juuei oo tosiaan pelekästään tämän merkin ongelma... Kaverilla on kohta vuoden vanha Polo, ja taloudesta löytyy myös Xantia, arvatkaas onko siellä tiedossa tätä "jarruhauskaa"..? Xantiassa vieläpä suht -avoimet aluvanteet, mutta hyvin mitätön on jäätymisongelma Poloseen verrattuna..:



Tällanen oli yönäkymä.


Ja sit salaman kanssa, liekö olluna lämmintä..? Sentäs läks lopulta liikkeelle... Edelliskuvassa näkyvä punainen on jarrulevy...

Niin, kyseessä on työauto, mikä on käytännössä koko ajan liikkeessä, ei ehtis oikein isommin pyssäytellä. Paitti huoltohetket, jolloin taitaa ens kerralla tulla takajarruille hieman remppaa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa MartyMcFly

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #19 : Tammikuu 24, 2012, 21:27:01 »
...jospa joku ulkopuolinen kappale, kivenmurikka, halko tai muu kappale sinkoaa sopivasti sinne rakoon...

Halko...?
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

Poissa heimo.a

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #20 : Tammikuu 24, 2012, 21:45:48 »
Tällain illanratoksi pölijä kysymys: olivakko autot, jossa jarrut jäätyneet, pelti- vaiko alumiinivanteisia? Appiukkelin C5:ssä hiaanot mutta avonaiset alumiinivanteet, joiden sakaroiden välistä kyllä menee oravaa pienemmät pyöräkoteloon. Jäätymisongelma tiedostettiin tänäaamuna kanssa, ja hiustenkuivaaja-aamuzumba herkisti mieltä, anopin toimiessa työnjohtajana.. peltivanne huomattavasti umpinaisempi tapaus..
pst. rommi-toti(t) toivon mukaan estää orastavan flunssahyökkäyksen, onneksi iltavuoro huomista ;)
Kokemukseni mukaan niissä autoissa joissa meillä on peltivanteet ulkopuolisilla kapseleilla tukkiintuvat lumesta herkemmin kuin ne alupyörät, joissa on suuret aukot kiinntyslaipan ja vannekehän välissä ja niistä on helpompi sorria se jäätynyt kerros pois. Vannekoollakin on merkitystä näihin nyky-autoihin joissa on nämä ajovakaus yms. mekanismit jolloin jarrulaikkojen koko ja toimintaherkyys on sen myötä tulleet. Levypyörän ja jarrulaikan väli määrätyillä rengaskoolla varustettuna on todella pieni n.1,5cm ja sen välin jäätyminen saa aikaan pyörän pyörimättömyyden. Vielä siitä Ladasta takavetoinen rummut takana levyt edessä ja jos takana ei toinen pyörä pyöri kuin sutia avautui se kun nappas napakasti käsijarrua päälle ja taas mentiin. Näin täällä korvenkeskellä liikkuessa on joutunut kikkailemaan ilman hinureita ja suurempaa ulkopuolista apua, tosin alalta olen leipäni ottanut jo 40 vuotta jopa toisia opettaen.

jari

  • Vieras
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #21 : Helmikuu 03, 2012, 21:56:46 »
Meilläkin on ollut samanlaisia jäätymisongelmia C5; en takajarrujen kanssa. Tammikuussa pyryjen aikaan meinasi mennä totaalisesti hermot. Kerran mentiin 4 km toinen takajarru jumissa varotusäänien ja merkkivalojen kanssa.  Se riitti mulle.  Jarrut oli vasta huollettu. (Ihan itse).
Kuumailmapuhaltimella paikat kuivaksi ja KASTELIN jarrupalat ja jarrulevyn raakalla pakkasnesteellä (merkkiä citroen) kerralla märäksi!. EI ole yrittänytkään jäätyä sen jälkeen. Tuli sitten se toinen lumimyräkkä ja pakkasneste toimi, ja toimii edelleen!!  Lieneekö tosta p.nesteestä senkummemmin mtn haittaakaan. Jarrupalat ei ole kalliita eikä tuo neste välttämättä niitä pilaa. On niitä putsattu öljyyntyneitäkin jarrupaloja ja hyvin ovat toimineet.
Ja jos nyt yrittävät jäätyä, kun pyryä tännekkin päin on luvattu, niin takuulla palat saa nestekastelun toistamiseen.

- Jari -

C5-Sitikka

  • Vieras
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #22 : Helmikuu 14, 2012, 09:18:19 »
Minulle oli yllätys tuo takajarrujen jäätyminen, olen nyt par viikkoa ajellut C5:lla. Aluvanteet alla. Pelkäsin että jarrut hajoaa, liikkeessä lohduttivat, että eivät ole koskaan hajonneet näissä malleissa. Sanoivat myös olevan olemassa sulatusnestettä, tilaisvat ja huomenna lupasivat sitä taas sieltä saatavan. Pikku vasara mukana nyt jolla kopasen ennen likkeelle lähtöä jarrusatulaan. Yksi konsti on että käyt liikauttamassa autoa hieman n. 15 minsan kuluttua etkä käytä jalkajarrua lainkaan. Kertoivat myös että on saatavilla asennettavia levyjä jarrujen suojaksi, ettei lumi pääse sinne. Muuten hieno auto ajella C5.
Koskaan en ole missään autossa tavannut tämän laatuisia jarruongelmia, olen omistanut: monen mallin Ladaa, kolmenlaista Renaultia (R08, 19 ja Megane), Mazda, Nissan Patrol, Chevrolet Suburban, Zastava, LT VW, Citroen Xsara, Citroen AX, Toyota Carinaa II 2kpl, nyt on "ykkös" autona Carina II -86 vuosimallia, vasta katsastettu. Ei taida tuossa ihan kaikki automerkit vielä ollakaan, niin ainakin Vauxhal Viva myös on ollut 70-luvulla.

Poissa Markkunen

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #23 : Helmikuu 17, 2012, 13:27:22 »
Nyt on menossa toinen talvi C vitosella. Ensimmäisenä talvena takajarrut jäätyivät kiinni tuon tuosta. Syksyllä huolsin ja laitoin liukupintoihin alumiinipastaa. Varoin tietysti plojen ja levyn väliä.
Tänä talvena ei ole ongelmia ollut, vaikka useasti olen ajellut ongelmakelillä mökkitellä jopa 10 sm paksussa pölyävässä pakkaslumessa.

Siis jarruhuolto joka syksy.

Poissa lepalepa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5
Vs: C5 vm 2005: Takajarrut jumissa/jäässä?
« Vastaus #24 : Helmikuu 20, 2012, 16:33:00 »
Täällä oli viikonlopun lumisten sorateiden ja puuteripöllyisen maantieviikonlopun jälkeen sama ongelma.

Liite avaa sanaa "oli"  :)

Kaksi tuntia puolelleen lämmityslaitteen kanssa toivottavasti myös kuivatti niin, ettei jäädy heti uudestaan.

Itse itseäni lainaten, kuukausi siinä meni ja nyt on taas patonki parkkipaikalla ankkajäässä. Lumiset soratiet talvella tuntuvat olevan vaan myrkkyä :(

No, jos tuossa iltasella taas sulattelis kunhan tuo lumipyry lakkaa.