Xsara - Etupyörien laakeri ongelmat

Aloittaja HartsaM, joulukuu 02, 2011, 18:23:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

black_van

Lainaus käyttäjältä: wesa - helmikuu 25, 2012, 18:39:40
Meillä meni viimekesänä myös Puolassa laakeri picassosta. Vaihdettiin Krakovassa maahantuojan huollossa. Kustannusarviota antaessaan laittoivat varauksen tuon navan pesän suhteen ja jäi se vaikutelma että aika usein joutuvat vaihtamaan. Meillä ei tarvinut mutta ilmeisesti ajelevat laakerit hieman "enemmän" loppuun siellä päin kun tiet ovat varsin rankkoja laakereille kestoikä lyhyt? Väljä pesä voisi olla yksi todennäköinen syy toistuville vaurioille? Toki jos ne pökötin vanteet poikkeavat kovin paljon offsetiltaan laakerit kuormittuvat enemmän kuin suunniteltu.

Krakovassa myös tapahtui xantian laakerin vaihto. Oli pyhäpäivä ja onneksi Bosch Car Servicessä vastasivat puhelimeen Työn vastaanottaja meinasi että 3pv.n päästä ottavat työn alle ensimmäisenä arkipäivänä.
Paikan pomo oli eri mieltä ja lupasi että auto valmis 3h päästä..saivat hommattua pyhäpäivänä jostain laakerin. mitään napaa ne eivät varanneet eikä sellaisesta ollutkaan edes puhetta.
Varmasti sikäläiset tiet kuluttavat autoa ihan eri lailla jolloin myös napa herkemmin saa vauriota kun meillä.

HartsaM

No niin. Joulukuussa vaihdettiin kuskin puolen laakeri, joka oli vaihdettu 3x vuoden sisällä. Nyt meni apukuskin puolelta. Vaihdettu n. vuos sitte. Eli viisi etupyöränlaakeria vähän reilussa vuodessa. Kilometrejä n 55000.
Aattelin vaihtaa valtuutetun Citroen huollon toiseen. Jos sekään ei tähän tuo valoa niin sitte vaihdan autoa ja ehkä merkkiä. Aika monta asiaa teen itsekin. Mm vaihdoin kaikki palikat keulalle, lukuun ottamatta jarrusatuloita. Suuntautin aurauskulmat, tasapainotin renkaat ym. Noihin laakereihin en koske itse.
Onko vaan niin että nää Suomen olosuhteet ei vaan sovi tälle automerkille? Osasyynä tähän laakerituhoon on varmasti nää syksyn ja kevään vesikelit. Laakereihin pääsee vettä. Oon itse vieressä ollu kattomassa kun niitä vaihdettiin, ja ei niissä juuri rasvaa ole näkynyt. Siis vanhoissa kun ne on purettu.

olli__o

Menikö merkkihuollon 2 vuoden varaosatakuuseen (jonka pitäisi korvata sekä työ että osa...)?

HartsaM

Osa on aina mennyt takuuseen. Kolmea laakerimerkkiä käytetty. Työstä olen tavallaan maksanut silloin kun on muuta huoltoa tehty.
Tää vaiva viedä jatkuvasti korjaamolle samasta syystä vaan ottaa päähän.

Sitikkapuoskari

Pakko olla sovituksissa vikaa. Viime viikollakin tuli Xsaran napa vastaan joka oli laikalla pilattu...
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Ralle

Itse ostin oman Saaran kun sillä oli ajettu noin 100tkm ja etulaakerit vaihdatin kun mittarissa oli 180tkm. Olivat alkuperäiset, tai ainakaan ei ollut merkintää vaihdosta.

Wepsi

Ostin Xsaran 80 000 ajettuna viis vuotta sitten. Olikohan noin 160 tuhatta mittarissa kun meni ensimmäinen etupyörän laakeri. Vaihdatin pajalla kun ei ole vehkeitä, ajoin pari kuukautta ja meni toiselta puolelta. Ei tässä mitään, 200 000 jälkeen meni taas molemmat. Vaihdoin varmuuden vuoksi pajaa, no älähän, 50 000 mentiin taas ja sama ruletti. Melko lailla samaan aikaan menivät, siis muutaman kuukauden/tuhannen kilometrin välein. Nyt viime suvena lähestyi 300 000 ja taas jormotti laakeri, tällä kertaa vaihdettiin itse. Olipa aivan lopussa. Toielta puolen ei ole nyt vielä mennyt, jo kohta vuosi kauemmin ajettu, mutta pientä kihnutusta alkaa kuulua.

Pajalla olivat irroittaneet laikalla, jälkiä oli pesässä. Samaa menetelmää käytin tyhmänä itsekin. Ammattimies sitten neuvoi, on kuulemma tyypillistä että vanhan laakerin keskiö ja kuulat tietty irtoaa mutta ulkokehä jää kiinni. Hän ottaa MIGin ja vetää laakerin sisäpuolelle "sauman", antaa jäähtyä ja tämän jälkeen irtoaa pienellä napsulla. Eikä tarvitse laikkaa eikä lekaa.

Toteamus; siis alkuperäinen vei kumminkin yli kolme kertaa kauemmas kuin tarvikelaakerit.  Itse voi vaihtaa, kyllä ne irtoaa ja menee paikalleen siis itse laitettiin irrottamatta ABSin anturia eli napanuoralla autossa kiinni. Jos kestää kauemmin kuin pajalla laitetut niin nostan itselleni hattua

mkh

Lainaus käyttäjältä: mkh - tammikuu 17, 2012, 18:34:34
Lainaus käyttäjältä: mkh - tammikuu 02, 2012, 21:12:06
270tkm mittarissa ja etupyöränlaakeri kuskipuolelta antoi periksi.

Olikin hauska etsittävä kajjaanin kaupuntista. Kolme varaosa liikettä joista kaksi ilmottaa että on saadaan mutta pitää tilata ja kolmannesta löyty yksi ainut hyllystä.

Tämä oli näitä hinnat alkaen malleja saa nähdä kuinka pitkälle kestää.

Pajalla jossa vaihdatin ton laakerin oli puhetta kun joskus ei pyöränlaakerit kestä. Siellä oltiin sitä mieltä että kun kerran laakeri pesä vaurioituu viallisen laakerin vuoksi sen jälkeen ei tule laakerit kestämään millään.

Eipä ole tämmöstä sattunut vielä autoilu uran aikana. Parituhatta kilsaa lisää mittariin ja apparinpuoleinen laakeri alotti jurinan no onneksi sain pajalle ajan jo huomiseksi. Ton kun ois tienny niin olisi vaihdattanut samalla kummatkin  ;D

Jatketaan tätä laakeri hommaa.

Apukuskinpuoleinen laadukas SKF:n laakeri antautui 60tkm jälkeen. Pikkuveli otti ja vaihtoi laakerin, kun sai tämän laakerin käteen niin särkymisen syykin selvisi kerralla. Eihän siellä laakerin sisällä ollut kuin pikkasen näön vuoksi rasvaa joka oli kuin kumia. Eli kohtuu hyvin kesti laakeri ilman rasvaa.

black_van

Eihän se laakerin kuulukaan "uida" rasvassa. Aika minimaalisesti siellä on rasvaa uutenakin joten tuo ei kerro mitään.
Vastuullinen korjaamo tekee tuon laakerinvaihdon varsin huolellisesti. Vanha laakeri poistetaan minun kalustossa VAIN prässäämällä. Uuden asennuksessa on tärkeää että etsii täysin sopivan palikan joka istuu uuteen laakeriin täydellisesti ja sen avulla prässätään uusi pohjaan. Tietysti sama koskee kun prässää vanhan ulos. Aika herkästi lähtee vinoon jos apupalikka ei ole täysin sopiva.

mkh

Edelliset laakerit vaihtoi "ammatikseen" autoja korjaava firma joten en tiedä miten ovat vaihtaneet. Prässi on hyvä väline mutta ei sa prässikään tee autuaaksi jos sitä ei osata oikein käyttää.

AriRu

xsara 1.8 -98 on mulla ollu ajossa reilu 90 000 n4v.  mittarissa 310 000. ei ole pyörän laakerit vielä äännelleet. ei tosin ole tietoa onko edellisen omistajann toimesta milloin tehty.. hieman on motarilla havaittavissa sivutuuliherkkyyttä, mut luulisin puslien olevan syynä. jostain olen lukenut et navoissa vikaa, jos ei laakerit kestä? tiiä sitte?

Reverend

Lainaus käyttäjältä: Reverend - joulukuu 04, 2011, 03:03:03
Hdi:ssä 254tkm mittarissa ja alkuperäiset laakerit.. Perhepiirin toinen Xsara 260tkm ja etupäästä meni yks vaihtoon.

Nyt 300tkm ei laakerihuolia..

Teme

Lainaus käyttäjältä: black_van - tammikuu 16, 2013, 17:49:55
Vanha laakeri poistetaan minun kalustossa VAIN prässäämällä.

Ulkokoolin otan itse aina prässillä. Laakerin ulompaan sisäosaan useimmiten rälläkkää ensin avuksi, mutta ei navalle.  :)
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

ealab

Kerran olen etulaakerit uusinut, ainakin toiselta sivulta. Uuden laakerin tiivisteen irrotin ja laitoin rasvaa lisää. Tarkka saa olla tiivisteen takaisinlaitossa, tiivistehuulien kanssa. Myös uusittuihin takalaakereihin lisätty rasvaa, tyyliin monttu ja kuppitäyteen ja kansi kiinni napaa pyöritellen. On näkynyt jälkiä rasvan läpitulosta sisäsivulla. Se on hyvä, että "rasva liikkuu ja käy pyydyksiin". Liika rasva nopeammin pyörivissä laakereissa on paha, mutta pyöränlaakerit lienee "rauhallisempia".

Reverend

Lainaus käyttäjältä: Reverend - helmikuu 13, 2013, 14:11:08
Hdi:ssä 254tkm mittarissa ja alkuperäiset laakerit.. Perhepiirin toinen Xsara 260tkm ja etupäästä meni yks vaihtoon.

Nyt 368tkm ei huolia.. Toisesta xsarasta meni taas se laakeri 300tkm, nyt vaihdettiin itse niin selvisi se syykin, napa pilattu laikalla >:(

Juska

Lainaus käyttäjältä: black_van - tammikuu 16, 2013, 17:49:55Uuden asennuksessa on tärkeää että etsii täysin sopivan palikan joka istuu uuteen laakeriin täydellisesti ja sen avulla prässätään uusi pohjaan. Tietysti sama koskee kun prässää vanhan ulos. Aika herkästi lähtee vinoon jos apupalikka ei ole täysin sopiva.

Vanhasta laakerista saa toimivan väliholkin uuden laakerin prässäykseen. Vasarat kun pitää loitolla niin hyvä tulee. :)

Uutta laittaessa laakeri yöksi pakastimeen niin helpottaa kummasti, jos ei kiire ole.
Citroën Berlingo 1.2 2017
Citroën C3 1.0 2015

Hegex

Tänään juuri vaihdettiin vasemman etupyörän laakeri Xsaraan vm 01. Mittarissa nyt 290tkm. Kustansi vajaat 250e.

Reverend

Lainaus käyttäjältä: Reverend - kesäkuu 18, 2014, 21:58:56
Lainaus käyttäjältä: Reverend - helmikuu 13, 2013, 14:11:08

Nyt 368tkm ei huolia.. Toisesta xsarasta meni taas se laakeri 300tkm, nyt vaihdettiin itse niin selvisi se syykin, napa pilattu laikalla >:(

Tulipa mieleen, nyt 401tkm samoilla laakereilla.. ;D

AriRu

Lainaus käyttäjältä: AriRu - tammikuu 21, 2013, 19:37:13
xsara 1.8 -98 on mulla ollu ajossa reilu 90 000 n4v.  mittarissa 310 000. ei ole pyörän laakerit vielä äännelleet. ei tosin ole tietoa onko edellisen omistajann toimesta milloin tehty.. hieman on motarilla havaittavissa sivutuuliherkkyyttä, mut luulisin puslien olevan syynä. jostain olen lukenut et navoissa vikaa, jos ei laakerit kestä? tiiä sitte?

330 kohdalla tuli vaihettua, vaikkei viel katsuri huomauttanutkaan. Toisellakin puolella oli alkavaa väljyyttä

Reverend

Noniin, nyt viimein tuli eka laakeri tiensä päähän. 410tkm jälkeen alkoi kuulua jotain sivuääntä, arvelin että lähtee kuluneista renkaista mutta nyt 415tkm kohdalla paikantui etupyörän laakeriviaksi. Taitaa olla liikkeessä niin kallis operaatio osan hintaan nähden että parempi tehdä itse ???

Reverend

Tuli laakeri vaihdettua. Pieni pullotunkkiprässi ei mahtanut ulkokoolille mitään.. Joka hommaan ryhtyy kannattaa olla käytössä kunnon prässi tai hitsausvälineet.