C5 - Käynnistysongelmia ja tukehtumista

Aloittaja TS, elokuu 11, 2011, 10:39:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

maximi

Lainaus käyttäjältä: xanc5 - elokuu 27, 2012, 13:01:35
Mullakin 2-litrainen bensakone kone tukahtuu ensimmäisessä lähiristeyksessä ja käy sitten hyvin. Eikö tuohon siis ole anturinvaihtoratkaisua vai juontaako tämäkin pulma venttiilinnostajista? Tietokone ei kyllä herjaa mistään. Eikö tätä pulmaa tosiaan ole onnistuneesti kukaan hoitanut kuntoon?
Minulla oireet täysin samanlaiset. Kuten aiemmat kirjoittajat jo kertoivat, vaivaa voi poistaa/lieventää käyttämällä konetta tyhjäkäynnillä vähän aikaa. Korjaamosta (Huom, ei valtuutettu merkkikorjaamo) tosiaan osasivat kertoa, että joku oli saanut apua moottorin sisäpesusta, mutta jollekin toiselle hommasta ei ollut ollut apua.
Mikäli vaivaan ihan oikeasti haluaa vastauksen/korjauksen, suosittelisin ihan "oikeaa" merkkihuoltoa. Heillä on kuitenkin
a) paremmat diagnostiikkalaitteet
b) ehkäpä sittenkin enemmän kokemusta/osaamista sitikan koneista ja niitten ongelmista...
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

xanc5

"Mikäli vaivaan ihan oikeasti haluaa vastauksen/korjauksen, suosittelisin ihan "oikeaa" merkkihuoltoa. Heillä on kuitenkin
a) paremmat diagnostiikkalaitteet
b) ehkäpä sittenkin enemmän kokemusta/osaamista sitikan koneista ja niitten ongelmista..."

Mutta onhan se paljon tylsempää alkaa ratkoa asiaa niin... :)

TeeKoo

Jostain syystä on alkanut taas käyttäytymään normaalisti. Useimmiten.

Olen ottanut tavaksi kokeille ennen ajoon lähtöä polkaisemalla kaasua reippaasti. Jos meinaa tukehtua, odottelen hetken niin sitten seuraavalla pumppaukslla jo käy nätisti.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

KariM

Lainaus käyttäjältä: Megaman - elokuu 27, 2012, 13:57:31
Sellasen huomion olen tehnyt, että kun lisäilmapummpu putoaa pois päältä, alkaa nikottelu (mulla vielä poksuu imusarjan ja putsarin tienoilla, kun antaa kylmänä kaasua).

Tein saman huomion lisäilmapumppua ihmetellessäni. Pumpun ulostuloletku oli testailun aikana irti, ja aivan säännönmukaisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen kone nyykähti juuri pumpun sammuttua. Hyytyminen oli kuitenkin kestoltaan alle sekunti, ja sen jälkeen veto taas palautui normaaliksi. Letku kiinni ei ongelmaa. Mielenkiintoinen ilmiö, vaikkei mikään oikea vika ollutkaan.

Megaman

Lainaus käyttäjältä: TeeKoo - elokuu 27, 2012, 15:08:48
Jostain syystä on alkanut taas käyttäytymään normaalisti. Useimmiten.

Onko ollut öljynvaihtoa hiljattain ja olis alkannu käyttäytymään paremmin?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Megaman

Lainaus käyttäjältä: Megaman - syyskuu 14, 2011, 12:03:27
Onko toi painetunnistin helppo vaihtaa ja mitä kustantaa?

Mulla kakisteli kylmänä liikkeellelähtiessä ja poksui putsarikotelossa. Putsari näytti silmämääräisesti tarkasteltuna vielä ihan hyvältä, mutta osan vaihdolla kakistelu väheni huomattavasti ja poksuminen loppui kokonaan. Ilmeisesti läpäisykyky heikkenee ajan mittaan, vaikka muuten näyttää hyvältä.

En ole edelleenkään tyytyväinen, lämpimänä varsinkin liikkeellelähdöt esim. valoissa on epämääräisiä, välillä lähtee ja välillä ei, ilmastointi pahentaa asiaa entisestään. Tuhannen kierroksen yläpuolella on sellainen kuollut alue ja sen jälkeen auto ampaisee liikkeelle, eli rauhalliset ja nätit liikkeelllähdöt on aika harvinaisia. :)

Olen elellyt tässä ominaisuuden kanssa, koska ei täällä mäntsälän suunnalla ole Citroen-huoltoa. Maantieajo ja kulutus on ihan normaaleja, samoin käyntiilähtö ei tuota ongelmia.

Tähänkin vastaus ongelmiin ja oireisiin: Kaasupolkimen sopeutus merkkihuollossa ratkaisi ongelmat.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

xanc5

Voiko viallinen lambda aiheuttaa sen, että kone ei saa kylmänä tarpeeksi bensaa? Ja jos voi, kumpi lambda?

yason

Mä olen havainnut tuota käynnistysvaikeutta, kun auto on kylmentynyt pihalla. Eli yrittää käynnistyä, lupailee ikään kuin kolmella (tai kahdella?) sylinterillä, mutta sammuu kuitenkin. Toisella tai kolmannella kerralla hörähtää nätisti tasaiseen tyhjäkäyntiin, ei sammu ajossa mihinkään ja käynnistyy hiukankin lämpimänä ihan hyvin, eli ei jätä kaupan pihalle ja esimerkiks päivän ja iltapäivän seisoneena käynnistyy normaalisti. Eikä herjaa vikakoodeja, juuri katsastin. Pitää odottaa, että motti kylmenee, jotta oire palaa: pakkasella riittää yksi yö, nollassa asteessa kaksi yötä. Öljyt vaihdatin huollossa juuri ja akunkin uusin, mutta ei näköjään auttanut.

Jos kerran koneen pyöräytys muutaman kerran startilla herkistelee liikkuvat osat, niin olisko ne venttiilinnostimet?
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

xanc5

Ihme tapahtui. Käyntivaje kylmänä tuntuu häipyneen ainakin toistaiseksi lähes olemattomiin, hyvä kun sitä edes huomaa enää. Ihmeparantuminen tai sattuma ilmeni heti, kun vaihdoin finaaliin saapuneet puhaltimen moottorin ja etuvastuksen. Pitääpä vielä kurkata vetokoukun pistorasian sisälle, onko siellä häiriintynyttä sähköä...

yason

Lainaus käyttäjältä: xanc5 - maaliskuu 21, 2014, 14:36:03
Ihme tapahtui. Käyntivaje kylmänä tuntuu häipyneen ainakin toistaiseksi lähes olemattomiin, hyvä kun sitä edes huomaa enää. Ihmeparantuminen tai sattuma ilmeni heti, kun vaihdoin finaaliin saapuneet puhaltimen moottorin ja etuvastuksen. Pitääpä vielä kurkata vetokoukun pistorasian sisälle, onko siellä häiriintynyttä sähköä...

Enpäs ole minäkään kärsinyt toistaiseksi tuosta. Ehkä kevät kuivasi jotain.

Suihkuttelin huvikseni contact cleaneria vetokoukun pistorasiaan ja lennättelin sieltä vähäisiä hapettumia pois, en tiedä oliko sillä vaikutusta. Voihan tuo syyllinen olla muuallakin, jos kerran kaikenlaiset sähköhärpäkkeet voivat tuota käynnistysyskää aiheuttaa ja vika ilmenee sitten taas sopivan kosteissa oloissa ilman kylmenemisen jälkeen.

Toisaalta käyntiinhän se lähti aiemminkin tokalla tai kolmannella, joten jos vika uusii, niin ei tarvitse heti alkaa panikoida. Ne on nää ranskalaiset sähköt vissiin sitten, Xantiassakin oli omat metkunsa. ;-)
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19