C5 - Käynnistysongelmia ja tukehtumista

Aloittaja TS, elokuu 11, 2011, 10:39:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TS

Mistähän mahtaa johtua käynnistysvaikeudet? Akku on ok ja normitilanne on se, että vasta 4-5 yrityksellä käynnistyminen onnistuu. Liikkeelle lähtiessä sitten vakiona tulee tukehtuminen huolimatta siitä, miten kevyesti tai tukevasti kaasua painaa. Onko kellän ollut sa mansorttisia probleemia? Malli -04 farkku 2 litran koneella.

Valvoline

On samoja ongelmia, kyseessä myöskin -04 automaatti farkku ja samaisella 2litran koneella. Huollossa vaihtoivat akun -> ei vaikutusta, laittoivat ohjelmistopäivityksen -> tuntui hetken auttavan, mutta nyt taas oireilee. Meillä tosin lähtee yleensä jo toisella käyntiin ja tukehtuminen on ensimmäisen n.500m matkalla ainoastaan. Tänään herjasi lisäksi antipollution faultin, joten katsotaan osaako huolto nyt paikantaa ongelmaa paremmin, kunhan ehtisi käydä näyttämässä.

1-xantia

Tere
Tuo TS:än auto korjaantui kun tehtiin moottorin sisäpesu! ( venttiilin nostimet takertelivat ).
Siinä käynnistymis vaikeudet voitettiin!
Vaihdettiin myös imusarjan painetunnistin, joka aiheutti tuon tukehtumis oireen.
Lisättiin myös uusi softa moottorille.
C4 1,2 -21
Exiä..
C4 BlueHDI 120 Exclusive Limited -17, C5 2.2 HDI-06
C5 III 2.0 16V tourer -08, Xsara VTS -03, Xantia  Exclusive Break 1.8 -99, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8V aut-97, BX1.6Van-88, Xant

Megaman

Onko toi painetunnistin helppo vaihtaa ja mitä kustantaa?

Mulla kakisteli kylmänä liikkeellelähtiessä ja poksui putsarikotelossa. Putsari näytti silmämääräisesti tarkasteltuna vielä ihan hyvältä, mutta osan vaihdolla kakistelu väheni huomattavasti ja poksuminen loppui kokonaan. Ilmeisesti läpäisykyky heikkenee ajan mittaan, vaikka muuten näyttää hyvältä.

En ole edelleenkään tyytyväinen, lämpimänä varsinkin liikkeellelähdöt esim. valoissa on epämääräisiä, välillä lähtee ja välillä ei, ilmastointi pahentaa asiaa entisestään. Tuhannen kierroksen yläpuolella on sellainen kuollut alue ja sen jälkeen auto ampaisee liikkeelle, eli rauhalliset ja nätit liikkeelllähdöt on aika harvinaisia. :)

Olen elellyt tässä ominaisuuden kanssa, koska ei täällä mäntsälän suunnalla ole Citroen-huoltoa. Maantieajo ja kulutus on ihan normaaleja, samoin käyntiilähtö ei tuota ongelmia.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

1-xantia

Anturi maksaa noin 100€, ja on helppo vaihtaa, sijaitsee siinä kaasuläppäkotelon alapuolella.
Kiinni 8mm kannalla olevalla ruuvilla.
C4 1,2 -21
Exiä..
C5 III 2.0 16V tourer -08, Xsara VTS -03, Xantia  Exclusive Break 1.8 -99, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8V aut-97, BX1.6Van-88, Xant

Megaman

^ Aha, hyvä tietää. Tosin eipä oo ihan ilmanenkaan, jos osoittautuu lopulta turhaksi ostokseksi. Olikohan ketjun aloittajalla -04 malli I:nen vai jo facelift eli II:nen. Lienee moottoreissakin jo jotain eroja.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

1-xantia

C4 1,2 -21
Exiä..

Megaman

Megaman

Hei! Onko toi painetunnistin = MAP-anturi? Sehän kannattaa ensitöiksi ainakin putsata.

Moponetistä löytyi tällainen osa :

MAP-ALIPAINETUNNISTIMET

MAP-tunnistin PSA Bosch 00- 28-1459 1,8i/2,0i 85/100kW ->05 MAP-Alipainetunnistin Bosch-0261230057 [2001 - 2008] 57.90 €

Lieneekö sama anturi?

Ralle

Lainaus käyttäjältä: Megaman - syyskuu 16, 2011, 12:14:33
Hei! Onko toi painetunnistin = MAP-anturi? Sehän kannattaa ensitöiksi ainakin putsata.

Moponetistä löytyi tällainen osa :

MAP-ALIPAINETUNNISTIMET

MAP-tunnistin PSA Bosch 00- 28-1459 1,8i/2,0i 85/100kW ->05 MAP-Alipainetunnistin Bosch-0261230057 [2001 - 2008] 57.90 €

Lieneekö sama anturi?

Map mittaa juuri  imusarjan alipainetta :)

Megaman

MAP-Alipainetunnistin Bosch-0261230057
Lieneekö sama anturi?

Heittää muuten numerolla, mun autossa toi viimenen numero on 8

MkR88

Lainaus käyttäjältä: Megaman - syyskuu 16, 2011, 23:49:08
Lieneekö sama anturi?

Joo tämmöinen sieltä multakin löytyy:

Eli onkos tuolla toimivuuden kannalta mitään eroa jos tuon motonetin mallin ostaa vaikka numero heittää pykälän?
Oireina olleet joskus kylmänä käynnistäessä sammuu avaimesta irtipäästettyä ja katsastuksessa heitti OBD vikakoodin P0105    (Inlet manifold pressure sensor)

MkR88

Lainaus käyttäjältä: MkR88 - helmikuu 01, 2012, 18:15:28
Lainaus käyttäjältä: Megaman - syyskuu 16, 2011, 23:49:08
Lieneekö sama anturi?

Joo tämmöinen sieltä multakin löytyy:

Eli onkos tuolla toimivuuden kannalta mitään eroa jos tuon motonetin mallin ostaa vaikka numero heittää pykälän?
Oireina olleet joskus kylmänä käynnistäessä sammuu avaimesta irtipäästettyä ja katsastuksessa heitti OBD vikakoodin P0105    (Inlet manifold pressure sensor)

Itse itselleni vastaten, joko sattui maanantaikappale tai sitten tuo motonetin malli ei sovi tuohon C5 -03 1,8. Vaihdettuani tuon alkoi auto oirehtia seuraavanlaisesti:
- tyhjäkäynti vaelteli 500-1500rpm välillä, pari kertaa nosti itsestään kierrokset lähes rajoittimelle asti
- auton liikkuessa kaasua löysätessä kova tökkäisy
- vakionopeudensäädin sammui alamäissä?

Viikon tuota testailin, kunnes lopulta putsasin vanhan anturin. Nyt auto toimii taas aivan normaalisti ja rahatkin anturista sain takaisin. :)

joksa

Tämä MAP-anturi voinee aiheuttaa pintakaasulla nypytystä kö? 2 litranen automaatti kyseessä I-koppaa.

TeeKoo

Onkos helpo ja halpa selitys sille, miksi 2.0 kone aina aamulla ensimmäisen kerran kaasua hiukan reilummin polkiessa meinaa tukehtua. Sitten taas toimii normaalisti.

Pitää ennen liikkeelle lähtöä nyt kaasutella pari kertaa, muuten tulee ekassa risteyksessä ikvä olo kun auto ei kiihdy.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

hyper

Mulla taitaa olla sama vika, jos meinaat että se käy ekan kaasunpolkaisun jälkeen silleen epätasaisesti köhien.
Ilmansuodattimen tarkistin, ei näyttänyt vielä olevan vaihtotarpeessa, kohta ehkä kuitenkin... (mutta samalla totesin että prkl eivät ole veholla tammikuussa huollossa vaihtaneet sitä, oli sama suodatin minkä itse viime kesänä laitoin.)
Jossain toisessa ketjussa täällä puhuttiin jotain sen tapaista että kaasuläppä olisi ehkä öljyinen tms ja voisi jumittaa?
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

chewitsi

Onko akunnapa ollut irti? Saattaa sotkea moottorinohjauksen joksikin aikaa.

Papitsi

Minullakin tekee tuota joka pirun kerta kun lähtee ns. kylmällä koneella liikkeelle. Jis antaa vähän aikaa käydä paikallaan niin sitten se ei tukehdu. Yleensä aina kun nakkaa kakkosvaihdetta silmään niin menee jokunen sekunti kun ei kone vastaa kaasuun ollenkaan,todella tympeä ilmiö.. Oiskohan tähän jollakin tosiaan tietoa mikä näitä vaivaa,mulla mallina 2.0 bensavehje vm. 2003

TeeKoo

Löysinpäs haulla vanhan ketjun aiheesta tai ainakin vähän vierestä:
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,15635.msg106424.html#msg106424

Pitää käydä Ritikolla tuota painetunnistinjuttua kyselemässä.

TeeKoo

Poikkesin Ritikolla. Ei selitystä tukehtumisilmiölle ja ilman vikakoodeja (joita siis ei ole  ilmestynyt) menee arvailuksi osien vaihtaminen.

Ja jos menen paineanturin vaihtoa kysymään, se on vähän kuin muna kanaa neuvoisi. Olkoon toistaiseksi kun kerran käy ihan hyvin koko päivän kunhan aamuyskästä selviää.

maximi

Lainaus käyttäjältä: Papitsi - kesäkuu 26, 2012, 07:14:27
Minullakin tekee tuota joka pirun kerta kun lähtee ns. kylmällä koneella liikkeelle. Jis antaa vähän aikaa käydä paikallaan niin sitten se ei tukehdu. Yleensä aina kun nakkaa kakkosvaihdetta silmään niin menee jokunen sekunti kun ei kone vastaa kaasuun ollenkaan,todella tympeä ilmiö.. Oiskohan tähän jollakin tosiaan tietoa mikä näitä vaivaa,mulla mallina 2.0 bensavehje vm. 2003
Venttiilinnostimet hirttävät kylmällä koneella.
itse itseäni lainaten...
Lainaus käyttäjältä: maximi - huhtikuu 26, 2012, 15:12:17
Lainaus käyttäjältä: ceeviis02 - huhtikuu 25, 2012, 18:34:17
Morjens!

2,0 bensa c5 -02. Olisiko jollain antaa tietoa että mitä pitäisi tehdä, kun autossa seuraava vika:

Käynnistäessäni auton, jos auto seissyt pitkään ja moottori ns. kylmä, niin tyhjäkäynti huonoa ja nykii voimakkaasti ns: "potpottaa", kunnes moottori tiputtaa tehot ja auto ei käy kaikilla pytyillä. Ajotietokone herjaa catalytic converter faultia ja antipollution faultia. Auto pitää tämän jälkeen käynnistää uudestaan, jolloin tehot palaavat mutta vikakoodit jäävät, kunnes poistuvat muutaman käynnistyskerran jälkeen. Moottorin lämmettyä tyhjäkäynti palaa normaaliksi. Autoon on nyt vaihdettu MAP-anturi ja tyhjäkäyntisäädin, mitä kannattaisi kokeilla seuraavaksi?
Kuulostaa tutulta (sama kone, sama vuosimalli)... venttiilinnostimet hirttävät kylmänä, on tyyppivika/ominaisuus. Poppaskonstia ei kuulemma ole, kysyin tätä viime viikolla paikalliselta sitikkoihin erikoistuneelta pajalta (samalla kuin hain OBD- ja päästölapun ;)). Jotkut ovat saaneet apua moottorin sisäpesusta (Forte/STP/jokin muu öljyyn lisättävä aine) sekä venttiilinnostinlisäaineesta ("hydraulic lifter additive" tjms). Jos yllä mainitut ei auta (ja kyseessä todella on nostimet), niin joudut

a) elämään asian kanssa. Antipöllöt tuppaavat jäämään OBD-muistiin, mutta jos hakee OBD-lapun (+päästöt samalla) pajalta ennen katsastusta, niin ongelmaa tästä ei ole.
b) tekemään venttiilinostin/kansirempan. Kallis remppa, pitää miettiä kannattaako...

Itse ajattelin kokeilla seuraavassa öljynvaihdossa sisäpesua....

Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

hyper

Lainaus käyttäjältä: TeeKoo - heinäkuu 09, 2012, 17:47:39
Poikkesin Ritikolla. Ei selitystä tukehtumisilmiölle ja ilman vikakoodeja (joita siis ei ole  ilmestynyt) menee arvailuksi osien vaihtaminen.

Ja jos menen paineanturin vaihtoa kysymään, se on vähän kuin muna kanaa neuvoisi. Olkoon toistaiseksi kun kerran käy ihan hyvin koko päivän kunhan aamuyskästä selviää.

Itse olen todennut että kun antaa koneen käydä vähän aikaa tyhjäkäyntiä ennen kuin koskee kaasupolkimeen niin mitään ongelmaa ei ole... vaikka vähän hölmöltä se tuntuu näin kesähelteellä moottoria lämmitellä ennen ajoa.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

TeeKoo

Lainaus käyttäjältä: hyper - heinäkuu 10, 2012, 11:20:04

Itse olen todennut että kun antaa koneen käydä vähän aikaa tyhjäkäyntiä ennen kuin koskee kaasupolkimeen niin mitään ongelmaa ei ole... vaikka vähän hölmöltä se tuntuu näin kesähelteellä moottoria lämmitellä ennen ajoa.

Just noin minäkin teen.

xanc5

Mullakin 2-litrainen bensakone kone tukahtuu ensimmäisessä lähiristeyksessä ja käy sitten hyvin. Eikö tuohon siis ole anturinvaihtoratkaisua vai juontaako tämäkin pulma venttiilinnostajista? Tietokone ei kyllä herjaa mistään. Eikö tätä pulmaa tosiaan ole onnistuneesti kukaan hoitanut kuntoon?

Megaman

^ Mulla on just prikuulleen samat ongelmat. Moottorin sammutus ja uudelleenkäynnitys auttaa välillä ennen kotipihasta lähtöä.
Meillä pakitetaan pihasta kadulle ja en koske kaasuun ollenkaan, nostan vaan varovasti kytkintä ja auto lähtee liikkeelle. Moottorinohjaus pitää auton käynnissä. Kadulla lähden sitten samalla tavalla liikkeelle ja kun auto lähtee ryömimään, painan varovasti kaasua lisää. Parin sadan metrin päässä on sitten jo ihan oikea risteys, jossa auto ei enää nikottele niin paljoa, toivottavasti... :)

Sellasen huomion olen tehnyt, että kun lisäilmapummpu putoaa pois päältä, alkaa nikottelu (mulla vielä poksuu imusarjan ja putsarin tienoilla, kun antaa kylmänä kaasua).
Tuolla uudelleenkäynnistyksellä lisäilmapumppu lähtee siis uudestaan päälle. Miksi se käy niin lyhyen aikaa? Saisi käydä vaikka 5 minuuttia.