Kirjoittaja Aihe: C5 - Takapää laskee itsestään  (Luettu 26338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tinksi

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #100 : Kesäkuu 18, 2009, 18:03:01 »
elikkäs tässä olis kuvia tuosta hydepumpusta, nuo venttiilit lähtee pumpun rungosta varovasti pihdeillä nostamalla, väliin jotain muovia. älylaatikko pumpun alapuolelta 4-ruuvilla kiinni. tuosta hiilipäätykuvasta näkyy miten paljon on hiilissä vielä kulutettavaa. paljonko lie ollut kilometrejä vihreä poika ?? säilön irroitus oli hankalin homma, auto oli pyörillään, eli tuo sisälokarin raotus oli hankalaa, ohjaustehostimelle menevä putki lähtee sieltä pohjalta, ja se pirullinen klemmari poikki ja uusi sitten tilalle. samoin sisälokarin puolelta löytyy 2-pumpun kumityynyjen mutteria, aikaa meni tuohon koko hommaan noin 3-tuntia + 4-olutta !! aika vähän, tuota olutta meinaan.

tinksi

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #101 : Kesäkuu 18, 2009, 18:07:55 »
vielä tarkennus tuohon edelliseen, älylaatikon ja sähkömoottorin johtoja ei siis irroitettu. kuvat on toisesta pumpusta. jos nuo johdot irroittaa ei taida sen jälkeen auto edes käynnistyä ilman korjaamolla käyntiä, lienenkö oikeassa ??

tinksi

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #102 : Kesäkuu 18, 2009, 19:09:42 »
tuli näköjään väärät kuvat, tässä lisää!!

Poissa Ego

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0-16v SX Berline '02
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #103 : Kesäkuu 18, 2009, 23:24:52 »
Minun C5 lasketteli perää viime syksynä, mutta "vika" korjaantui itsestään, ei ole tehnyt temppua enää puoleen vuoteen.

excu

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #104 : Maaliskuu 12, 2010, 23:57:19 »
Täällä ollut samaa oiretta, että pidempään parkissa alkaa perä laskea. Vein alaa tuntevaan paikkaan katsottavaksi. Ei kuulemma vuoda mikään. Tätä jäin ihmettelemään: sanoivat, että niin kauan kuin ei tule nesteitä ulos, ei kannata tehdä mitään.

Aika ihme neuvo. Vika lienee siis joko  sylinterien vuodossa, korkeudensäätöpotikassa (mitä se sitten onkaan) tai hydrauliyksikössä.

KSL:n mukaista takuuaikaa olisi jäljellä vielä reilu kuukausi, jos toimin huollon ohjeen mukaan niin saatan menettää kuluttajansuojalain mukaisen suojan. Ehkä kannattaa ehdottaa, että myyjäliike vaihtaa nuo sylinterit.

iituli7

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #105 : Maaliskuu 24, 2010, 17:40:47 »
Minulla alkoi myös C5 II:n perä laskea kun oli seissyt pysäköitynä pari tuntia ja korjasi taas asentonsa normaaliksi kun avasin lukot. Syynä oli takapään jousitus sylintereiden tiivisteiden vuoto. Olin ajanut liian kovaa töyssyyn kun olin säätänyt ensin jousituksen varsin alas eli täysin oma moka. Kuului vaan varsin kova kolahdus. Vehossa arvioivat, että sylinterien vaihto olisi ollut n 600 euroa per puoli. Sitronen Oy:ssä vaihdettiin vain vanhojen sylintereiden tiivisteet (osat 15 euroa + 1 h työtä) jotka olivat alkaneet vuotaa mokastani ja hyvin on nyt toiminut.

Poissa JC5IEDM

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 108
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i Berline AT 2005
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #106 : Maaliskuu 24, 2010, 18:36:12 »
Mikähän on ollut Vehon hinnoittelupolitiikkana kun ovat iituli7:lle ilmoittaneet takajousisylinterin vaihtohinnaksi 600 €/puoli?
Eikös tuo jousisylinteri, ainakin Berlinessä, maksa noin 125 €/kpl, joten molemmat puolet yhteensä olis maksanut sen 250 €. Työlle ja tarvikkeille olisi jäänyt vaatimattomat 950 €.

Ja sitten Sitrosella oli jousisylinterit irroitettu, purettu, vaihdettu tiivisteet, kasattu ja laitettu paikoilleen tunnissa.

Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin?
2005 - 2008 C5 2.0i Break AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 2.0i Berline AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 -          C5 2.0i Berline AT 2005 (113 tkm -)

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #107 : Maaliskuu 24, 2010, 20:37:28 »
Selvää asiantuntemattomuutta vehossa.. tiivisteitä noihin vaihdellaan.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

iituli7

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #108 : Maaliskuu 24, 2010, 22:30:51 »
Saattaa olla, että en osannut selittää sitä perän laskemista tarpeeksi hyvin puhelimessa Vehon huollon edustajalle ja siksi heitti puhelimessa, autoani näkemättä tuollaisen hinta-arvion. Siitä olen varma, että tiivisteiden vaihtomahdollisuudesta ei ollut mitään puhetta vaan alle pitäisi laittaa kokonaan uudet sylinterit. Ehkä halusi esittää pahimman kauhuskenaarion koska muistaakseni puhui joidenkin sähkövempaimien mahdollisesta vaihtamisestakin - en ymmärtänyt kaikkea.
Tarkastin äsken Sitrosen laskusta niin homma kestikin 1,5 tuntia josta myös laskutettiin, seisoin vieressä, mulla oli vapaapäivä. Sylinterit otettiin pois auton alta, purettiin, hiottiin toiseen sylinteriin tullut pikku vaurio ja vaihdettiin ne 15 euron tiivisteet jonka jälkeen sylinterit asennettiin auton alle. Ja hyvin on pysynyt auto ryhdissään.



Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 711
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #109 : Huhtikuu 18, 2010, 22:32:23 »
C5 ei tykännyt talvesta ja alkoi pudottamaan perän tonttiin yläasennostakin 15-30 minuutissa. Oikealta takasylinteriltä paluuletku irti ja sieltähän elämän eliksiiriä rupesi valumaan miltei noronaan, kokeillaan nyt köyhänä ensiksi vaihtaa tiiviste. Talvella oikea takanurkka kolahteli töyssyissä, liekö ollut ensioireita/syy vuotoon kun mäntä on hakannut itsensä naarmuille? Lisätietoa joskus kun jaksan perehtyä aiheeseen.
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Poissa Ego

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 211
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0-16v SX Berline '02
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #110 : Huhtikuu 19, 2010, 00:04:38 »
Ei kannata ihan heti oireiden ilmaannuttua rynnätä sylintereitä vaihtamaan. Itselläni ongelma todellakin korjaantui itsestään, eikä ole tullut takaisin. Liekö jotain roskia ollut tiivisteen välissä..

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 711
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #111 : Huhtikuu 19, 2010, 07:26:11 »
On se nyt jo kuukauden verran matkinut bx:ää, joten en usko että ihmeparantumista tapahtuu enää :)
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 303
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #112 : Huhtikuu 19, 2010, 11:47:41 »
Onkos tosta mitään haittaa?
Oma pysyy kyllä ilmassa vaikka viikkoja, mutta nykyään tulee laskettua napista alas jopa yöksi. Pysyy kynkän laakerien narinat kurissa tällä konstilla, kun auto ei ole aina samassa asennossa... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 711
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #113 : Huhtikuu 19, 2010, 13:25:35 »
Eihän siitä nyt varsinaisesti haittaa, mutta eipähän tarvitse pumpun huutaa 30-45 sekuntia joka kerta tunkatakseen perän ilmaan. Varsinkin jos siitä selviää parin tunnin omatekoisella työllä ja muutaman euron osilla.
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

excu

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #114 : Huhtikuu 19, 2010, 17:44:13 »
No ilmoittautuuko joku vapaaehtoiseksi tsekkaamaan ja tekemään yhden C5:n jousia, itsellä ei ole paikkaa, välineitä eikä osaamista?
Toinen vaihtoehto on viedä pajalle, jossa neuvottiin että ei kannata tehdä mitään niin kauan kuin ei vuoda maahan...

ilo mäki

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #115 : Kesäkuu 20, 2010, 12:25:42 »
C5/1 pudotti perän alas tunnissa ja aloin jo miettimään pitäisikö tälle jotain tehdä. No onneksi takarenkas puhkesi ja varapyörän vaihdon kälkeen on mennyt jo monta kuukautta eikä perä laske lainkaan. En tiedä mistä ihmeparantuminen johtuu mutta veikkaisin jotain asentotunnistinta?

Itikka

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #116 : Heinäkuu 13, 2010, 15:13:19 »
Mulla on 2001 C5 ja talvella se laski tunnissa perän alas. Nyt kesällä perä laskee vain hieman, niin kuin muillakin kuulostaa   :-\

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #117 : Heinäkuu 20, 2010, 11:11:41 »
nyt ei ole sitikka tiputtanut peräpäätään 4-päivään. elikkäs taka-akselipalkin keskellä olevasta putkihärdellistä paluuputki irti, ja tuosta härdellistä tiputti nestettä aivan loronaan. härdelli irti ja osiksi, tuon solenoidiventtiilin alta paljastuvan metallikuoren sisältä löytyi metallikara jota painaa hento jousi ja tämä metallikara ei liikkunut kunnolla. puhdistus ja kasaan on nyt toiminut 4-päivää, toivottavasti toimii pidempäänkin.
Moi! Voisitko tinksi antaa tarkemman kuvauksen härdellin irroituksesta??? Omassa Sitkussa taitaa olla sama ongelma! Olettaisin että jousitus lasketaan ala-asentoon paineen poistamiseksi, mutta miten siitä eteenpäin??? :-\

tinksi

  • Vieras
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #118 : Heinäkuu 20, 2010, 18:00:24 »
jos luet jatkoa tarinaan niin huomaat ettei siinä takaventtiilipaketissa vika ollut. ei sen purkaminen ole vaikeaa.auto alas, paineet sen jälkeen takaa siitä ilmausruuvin näköisestä pois. sopivassa vaiheessa tuo keskipallo pois, samoin johto magneettiventtiilistä, sen jälkeen selviääkin miten venttiilipaketti purkautuu poijes ja eikun pöydälle.magneettiventtili pois ja muut värkit ja paineilmaa ja kasataan nesteen kera, siis lds:n. kannattaa tutkia se vuoto sieltä sylintereiltä tarkkaan, letkut pois molemmilta puolin. samoin siitä venttiilipaketista putki joka lähtee säiliölle irti kokonaan niin sen jälkeen huomaa tuleeko neste venttiilipaketista vai säiliöltä päin, säiliöltä päin sitä saa tullakkin, ei muualta. jos nuo tarkastukset on tehty ja tulos on että nesteet pysyy sisällä, ainoa vuoto sylintereistä on pumpun venttiilien kautta.omassani tuo takapää ei ole laskenut tuon viimekesän pumpun venttiilien puhdistuksen jälkeen kertaakaan.

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #119 : Heinäkuu 20, 2010, 18:40:43 »
Moi! Kiitos vastauksestasi tinksi! Meillä on näemmä erilaiset jousitukset autoissamme. Omani on plussaton eli ilman keskipalloja, joten minulla ei ole lainkaan tuota purkamaasi härdelliä!Täytynee vain kiristellä noita putkiliitoksia ja toivoa vuodon loppumista! :-\

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #120 : Elokuu 03, 2010, 21:01:02 »
Päivitystä vuoto-ongelmaan. Vuoto johtuikin kuluneista jousisylinterin tiivisteistä, myös sylinterin seinämissä oli syöpymiä. Vuoto kuitenkin loppui uusilla tiivisteillä. Kuskin puolelle olin tiivisteet vaihtanut jo aiemmin. Taas on yksi normaalista kulumisesta johtuva ongelma ratkaistu! :)

Poissa pikkey

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #121 : Toukokuu 09, 2011, 16:25:57 »
Minulla perän laskeminen loppui kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Eli kun käytin perää kokonaan ilmassa. Kaverilla oli korkeusanturi päässyt pyörähtämään ympäri ja vika korjautui vääntämällä anturi takaisin paikoilleen.  :)

Poissa vko

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #122 : Kesäkuu 06, 2011, 13:05:40 »
No nyt se alkoi, perän laskeminen.
Auto C5II vm. 2006, bensiini, ajettu 106000 km. Itsellä ollut käytössä 1,5 vuotta kilometrejä 14000 km.

Joku aika sitten huomasin parkkipaikalle mennessäni tilanteen. Itsekseen ilmeisesti tuota tehnyt. Auton ovien avaamisen jälkeen surinaa about 30 sek. Takapää yhtä korkealla kuin etuosa.

Matonpesureissulla mittasin aikaa kuinka kauan kului aikaa painumiseen. N. 1.5 - 2 tuntia oli aika. Auton alle kurkistelemalla en havainnoinut minkäänlaista vuotokohtaa enkä -läikkää. Autopaikan pinta on sepeliä, joten on aika vaikeata paikallistaa minkäänlaisia pienempiä vuotoja.

Ylläolevista viesteistä sain lukea erilaisia syitä ja korjausvaihtoehtoja. Mikähän lienee vikana. No se selviää kun vien auton uusien kesärenkaiden allelaittoon.

Tähän saakka menopelissä ei parkkivalon palamista lukuunottamatta mitään vikoja ole ollut.

Poissa vko

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 79
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #123 : Kesäkuu 16, 2011, 10:25:54 »
No nyt se vika on korjattu.
Niin kuin arvelinkin jousisylinterihän se siellä. Samalla vaihdettiin molemille puolille uudet. Sammuneesta parkkivalosta myös huomautin autoa huoltoon viedessäni. Peräti kolme lamppua sieltä olikin palanut.

Samalla käyntikerralla pantiin alle myös uudet kesärenkaat. Samaa merkkiä ja mallia kuin aikaisemmin. Michelin Primacy 215/55-16 93V. Hämmästyttävää kuinka paljon hiljaisempia ja mukavampia nuo uudet ovat kuin edelliset. Onko vanhempien kumimateriaali jotekin kovettunutta. No uuden renkaan pinnassa on enemmän kumia kun se ei ole vielä kulunut. Voi myös renkaan valmistuksessa ja suunnittelussakin olla tapahtunut kehitystä edellisistä renkaista.

Paikalla Simon Le Bon

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takapää laskee itsestään
« Vastaus #124 : Kesäkuu 18, 2011, 18:02:56 »
Jos jousitus vuotaa ulos niin että perä laskee aivan alas, ei sitä läikkää suurennuslasilla tarvi etsiä. Vieläkin on pihan sepelissä metrin kanttiinsa läikkä talvisen putkivuodon jälkeen. Brittiautoksi kaveri epäili...