Kirjoittaja Aihe: E10-bensa  (Luettu 3819 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xanttukuski

  • Vieras
E10-bensa
« : Syyskuu 08, 2010, 10:32:49 »
Mites mahtaa soveltua -96 Xantiaan 1.8i / 16V koneella?

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Vs: E10-bensa
« Vastaus #1 : Syyskuu 08, 2010, 11:16:29 »
http://e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/:
Lainaus
E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Citroën-malleihin, jotka on valmistettu vuonna 2000 tai myöhemmin.

Toi on siis maahantuojan virallinen kanta.

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Xanttukuski

  • Vieras
Vs: E10-bensa
« Vastaus #2 : Syyskuu 08, 2010, 19:14:45 »
Kiitos tiedosta, huomasitko että kysyin -96 mallin osalta, joka on siis valmistettu jonkin verran ennen vuotta 2000. Edelleen kaipaan tarkennusta, jos joku konespesialisti tietäisi.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Vs: E10-bensa
« Vastaus #3 : Syyskuu 08, 2010, 20:43:03 »
No jos E10 sopii vuoden 2000 malleista alkaen, niin silloin kai voisi ajatella että aikaisemmin valmistettuihin se ei sovi..? :) Tuolla on hyvän matkaa kolmatta sivua tarinaa aiheesta, eikä sinnekään ton parempaa faktaa ole eksynyt: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,11477.0.html.

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Xanttukuski

  • Vieras
Vs: E10-bensa
« Vastaus #4 : Syyskuu 08, 2010, 21:10:59 »
Niin no, tietysti niin voisi ajatella, vaikkei siinä niin varsinaisesti sanotakaan. Onhan tuollaisen toteamuksen perusteella mahdollista, että se sopisi joihinkin vanhempiinkin koneisiin. Mutta tosiaan, ehkä ei. Ei sitten muuta kuin 98:a tankkiin, toivottavasti hintaa nostetaan oikeen maan perusteellisesti, että saadaan synnytettyä uutta tarvetta autoteollisuudelle.

Xanttukuski

  • Vieras
Vs: E10-bensa
« Vastaus #5 : Syyskuu 08, 2010, 21:23:48 »
Kiitos linkkivinkistä, sieltä alta löytyi lisätietoa.

http://www.journeytoforever.org/biofuel_library/ethanol_drane.html

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Vs: E10-bensa
« Vastaus #6 : Syyskuu 09, 2010, 08:46:05 »
Joo, mä luulen että maahantuojaa ja/tai tehdasta ei paljon kiinnosta selvitellä miten ko. litku sopii yli 10 vuotta vanhoihin autoihin, ja ilmottavat ton silleen varman päälle. Esimerkiksi Xantiassa moottorit säilyivät samoina vuosimallin vaihtuessa 1999->2000. Tietty joidenkin yksittäisten osien materiaali on voinut vaihtua...

Itse en tohon bensankorvikkeeseen meinannut kajota kyllä muutenkaan. Nytkin käytän lähinnä Shellin V-Poweria, kun se on niin ihanan kallista (ja siinä on vähemmän etanolia kuin 98:ssa) ;D

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: E10-bensa
« Vastaus #7 : Syyskuu 09, 2010, 09:07:00 »
kyllähän siis periaatteessa E10 käy melkein mihin moottoriin vaan mutta nyt tämän hetken autot jotka on hyväksyttyjä ovat putkistoltaan vain sellaisia että ne eivät haperru etanolista...
siis toisinsanoen : luulempa että E10 soveltuvuus ei ole mistään muusta kiinni kuin siitä että onko auton bensa putkisto etanolin sietävää vai ei.. moottori polttaa varmasti kaiken minkä sinne tunkee :D

eli vanhoissa autoissa tuo E10 varmasti kyllä toimii mutta autossa kun on jo niin vanhat putket että E10 löpön jälkeen putkisto (yms tiivisteet, polttoainepumput yms kaikki mikä ylipäätään joutuu löpön kanssa tekemisiin) lahoaa käsiin tms :)

edit : tuossa toisessa E10 topikissa onkin enemmän tuosta syöpymisestä yms
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,11477.50.html
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2010, 01:34:11 kirjoittanut fsol77m »
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Vs: E10-bensa
« Vastaus #8 : Syyskuu 09, 2010, 09:18:47 »
Eikös vaarana ollut tietyntyyppisten alumiiniosien syöpyminen (imusarja, kansi...) kun etanolin määrä polttoaineessa kasvaa?

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: E10-bensa
« Vastaus #9 : Syyskuu 10, 2010, 08:35:54 »
Onkos Xantian 1,8i 16V -moottorissa tapahtunut sitten jotain merkittäviä muutoksia 1995->2000? Käsittääkseni ei.. Eli tämän logiikan mukaan jos e10 sopii 2000-vuoden 1,8 16 V Xantiaan, se sopisi myös vuoden 1995 xanttuun..
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti

Spyboy

  • Vieras
Vs: E10-bensa
« Vastaus #10 : Lokakuu 27, 2010, 10:08:29 »
Bensiinikäyttöisissä Citroën autoissa, jotka on valmistettu vuonna 2000 tai sen jälkeen, voidaan käyttää uutta E10 polttoainetta ilman muutoksia moottoriin tai polttoainelaitteisiin. Tätä vanhempiin (valmistettu ennen vuotta 2000) tulee käyttää edelleen ns. normaalia bensiiniä, eli tällä hetkellä myynnissä olevaa 95E tai 98E:tä.

Poissa DSMarko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: E10-bensa
« Vastaus #11 : Lokakuu 27, 2010, 16:15:13 »
Ei kannata alkoholibensalla vanhan auton kanssa hirveästi leikkiä. Kaikista polttoainejärjestelmän kumiosista ei esimerkiksi ole takeita, kestävätkö ne biokomponentteja yhdistettynä bensiiniin.

Esimerkiksi tältä kesältä on kokemusta siitä, että alkoholia sisältävä bensiini ja tietyt kaksitahtiöljyt turvottavat kumiset bensaletkut kelvottomaksi jopa päivässä-kahdessa...

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2010, 14:58:17 kirjoittanut DSMarko »

Poissa mjk47830

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: E10-bensa
« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2010, 23:40:01 »
Jos autossa ei tehdä muutoksia koneen osalta (esim. Xantia 1,8i 16V XU7JP4 DOHC 1995 -> 2001), niin silloin e10 bensa käy samalla tavalla mallin alkupään kyseiseen, samaan koneeseen kuin loppupäänkin.
Jos ei käy, niin täytyy olla esittää havainnollisia esimerkkejä siitä, mitä moottorissa on tarkalleen muutettu.

Citroenin kohdalla e10-kysymyksessä vuosi 2000 näyttää olevan vain yksinkertaisesti sellainen rajapyykki, jonka jälkeen e10 käy kaikkiin merkin malleihin. Tällä tavoin ei ole tarvinnut tehdä erityistä mallikohtaista listaa, mihin autoon ja miltä vuodelta e10 käy ja mihin ei.
C5II 2.2 Hdi -06 Berline Automaatti

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 858
  • Peukkuja: 19
Vs: E10-bensa
« Vastaus #13 : Lokakuu 29, 2010, 07:34:35 »
Toinen näkemys on, että tuolloin ovat järjestelmällisesti alkaneet vaatia kaikilta alivalmistajilta aineita, muovi- ja kumilaatuja polttoainelinjaan jotka kestävät alkoholia. Voivat toki kestää ennenkin ja saattaa olla turha mennä takuuta kyselemään uudemmista -01:stäkin jos jotain käy. (Eiväthän nuo tietyt Xantian takavalotkaan kestä vuosikausia auringonvaloa, vaikka ulkokäyttöön ovat tarkoitettukin). Huhuna kuuluu myös kerrottavan, että nuo alkoholibensat (ainaki E85) saattavat irroittaa kertynyttä moskaa tankeista/linjoista, jotka tukkivat suodattimia yms., riippumatta siitä lupaako valmistaja toiminnan vai ei. Uudemmissa on tietysti yleensä vähemmän moskaa muutenkin.

Vanhemmassa Xsarassa oli ainakin tyypilistä bensaletkujen vuodot puristusklemmareiden osalta, ihan perinteisilläkin bensalaaduilla. (muistan Xantiankin haisseen bensalta, mutta olisiko ollut silloin ruiskutukki)

Poissa mjh

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: E10-bensa
« Vastaus #14 : Marraskuu 10, 2010, 18:19:23 »
XM V-kuutoseen olen laittanut ysikasia ja sitähän sitten jatkossakin.

Etanolipuuhastelussa ei ole kuin kärsijöitä.
Autot ja ympäristö.
Kulutushan tulee kasvamaan ja auton raadot lisääntymään.
Ehkenpä tämä on se ainut tapa poistaa vanhat autot käytöstä.
Ja jos ei tämä "myrkyn" määrä riitä, niin pian tulee lisää.
Sivistysvaltioilla on muitakin keinoja.


« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2010, 18:48:28 kirjoittanut mjh »