Käytätkö turvavyötä ?

Aloittaja PicassoHDI, heinäkuu 19, 2010, 11:14:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Käytätkö turvavyötä ?

Käytän turvavyötä
77 (98.7%)
En käytä turvavyötä
1 (1.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 76

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Saxo - heinäkuu 20, 2010, 15:25:40
Minun pään kokoinen kuoppa on kahdessa tuulilasissa :D

Nykyään pidän aina turvavyötä.

Alkoiko kolmas kerta arveluttamaan? Sanontankin taitaa olla, että kolmas kerta toden sanoo  ;D

2CV on tosiaan sellainen, että ei siinä taida turvavöistäkään paljoa olla iloa, kun sehän purkautuu vähänkään reilummassa kolarissa aika totaalisesti.

Joskus näin rättärin johon oli heittelehtivä asuntovaunu osunut, kuuma veitsi ja voi tuli ihan mieleen, surullisen näköistä jälkeä, noilla kannattaa kyllä liikkua samalla asenteella kuin motskarilla, eipä se haittaisi jos muillakin siten ajeltaisiin.

Putkimies22

Käytän ja edellytän myös muilta. Mutta pihaan ajaessa onpaha tapa irroittaa vyö ennen ns parkkeerausta.
Mutta tänään Porvoossa oli outoa näky kun siisti puufiskari tuli laituriin, kyydissä kaksi aikuista ja pieni poika. Aikuisilla olipelastusliivit mutta ei pojalla  ???
Ex BXx13, Xantiax8, Xsarax2, AXx3

Xari

Huvittavinta on että suomessa taitaa tänäkin päivänä olla autoja johon ei edes saa asentaa turvavöitä ;D

svc

Kyllä se vyö on aina kiinni. Ei sillä, että itse meinaisin kolaria ajaa, mutta kun siellä liikenteessä on muitakin mouhoja...

Lainaus käyttäjältä: Xari - heinäkuu 20, 2010, 23:20:06
Huvittavinta on että suomessa taitaa tänäkin päivänä olla autoja johon ei edes saa asentaa turvavöitä ;D
Kuinka niin? Kaikille laillisille istumapaikoille saa laittaa vyön myös pakettiautoissa. Myös tilapäisistuimille.
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2,0 HDi -11, Seat León eHybrid -21

Jallu

Lainaus käyttäjältä: Putkimies22 - heinäkuu 20, 2010, 20:08:01
Käytän ja edellytän myös muilta. Mutta pihaan ajaessa onpaha tapa irroittaa vyö ennen ns parkkeerausta.
Mutta tänään Porvoossa oli outoa näky kun siisti puufiskari tuli laituriin, kyydissä kaksi aikuista ja pieni poika. Aikuisilla olipelastusliivit mutta ei pojalla  ???

Poika oli ainoo, joka osas uida.  ;D

KariM

Lainaus käyttäjältä: EnzoGorlomi - heinäkuu 20, 2010, 17:06:34
Sinänsä hassua, ettei toi vitonen herjaa millään lailla turvavöiden käyttämättömyydestä???

Sen (merkkivalo mittaristossa, piippaus ja ilmoitus näytöllä) pystyy koodaamaan merkkihuollon testerillä päälle/pois, mutta ei se reagoi kuin kuskin vyöhön. II-korisessa taitaa olla anturointi muistakin vöistä, ainakin kojelaudan keskellä on joku merkkivalo?

jtbo

Lainaus käyttäjältä: svc - heinäkuu 21, 2010, 11:02:57
Kuinka niin? Kaikille laillisille istumapaikoille saa laittaa vyön myös pakettiautoissa. Myös tilapäisistuimille.

Taitaa olla noita museo-autoja sellaisia, ettei vöitä saisi olla, kun niitä ei ole mallissa koskaan ollut?

Teuski

Lainaus käyttäjältä: jtbo - heinäkuu 21, 2010, 15:05:58
Taitaa olla noita museo-autoja sellaisia, ettei vöitä saisi olla, kun niitä ei ole mallissa koskaan ollut?

Museoajonuvoon on kyllä sallittua tehdä muutoksia turvallisuuden nimissä, eli vyöt saa kyllä asentaa.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

dieselflosse

SAHK:n sivustolta pöllitty pätkä...

Ohessa kopio  SA-HK:in sivuilta kohdasta Museoajoneuvo ja siitä Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset, jossa viimeisenä mm. turvavyöasiasta on mainittu poikkeuksenä.

Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset

Museoajoneuvoksi hyväksymiseen ei riitä, että ajoneuvo on tarpeeksi vanha. Hyväksymisehdot määrittelee laki: siis iän lisäksi myös, että se vastaa alkuperäistä kuntoa tai on entistetty asianmukaisesti.

Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla.

Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman
tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.

Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä
liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.).

Terveisin
Tëro

Vintage-autoilija

jtbo

Sitten en kyllä keksi mihin laitteeseen ei moisia saisi laittaa, etenkin kun pitäisi olla vielä kyseessä auto?

Jartsa

Vyöt aina kiinni, paitsi autotalli vekslailuissa! Kyllä normivöistä valuu alas jos pirssi on katollaan, nelipistevöissä kyllä pukkaa verta päähän. Kokemusta on autourheilusaralta sen verran. :-\

jtbo

Kuka rohkea uskaltaa tunnustaa, ettei käytä vöitä?  ;D

Kolmipistevöissäkin voi jäädä jumiin, pentuna jäin ladaan jumiin, kun auto oli kallellaan parkissa ja vyö sitten kiristyi siinä apparin penkillä istuessani ja ihmetellessäni, kun odottelin milloin matka jatkuu, se rulla jäi lukko päälle ja solkiosa oli vedätyksissä, mitä tahansa yritin, niin korkeintaan meni tiukemmalle ja siinä oltiin sitten täysin motissa, kun auto suoristui niin vyökin helpottui, se rullan lukitus taisi perustua jonkinlaiseen metallipalaan, joka estää rullan pyörimisen, menee jonkinlaiseen hampaankoloon tjms. Enää en muista mokoman toimintaa, kun ei ole vuosiin tarvinnut noitakaan ihmetellä.

No jos on sopivassa asennossa ja sopivan mittainen itse, niin se voi sitten tosiaan jäädä siten kiinni, että lisää löysiä ei vaan tule, jos jäi tiukalle, niin lantion osa pitää aika tiukasti penkissä kiinni vaikka selkänojaakin ottaisi enemmän kumolleen, eli aivan aina sieltä ei pääse soljumaan välistä pois, vaikka periaatteessa niinhän sen pitäisi toimia, että aina pääsisi.

Paljon muuttujia, paljon mahdollisuuksia. Kilpavöissä lukot mielestäni on kuitenkin sellaisia, että vaikka vetoa olisikin, niin ne aukeaa (josta seuraa ihana kattoon mäjähtäminen, kypärä kannattaa ottaa pois vasta vöiden aukaisun jälkeen ;D), en tiedä kuinka monet kolmipistevyöt oikein on sitten sellaisia, että kun vetoa tulee, niin ei lukko suostu aukeamaan.

Mato Matala

Lainaus käyttäjältä: jtbo - heinäkuu 21, 2010, 21:57:34
Kuka rohkea uskaltaa tunnustaa, ettei käytä vöitä?  ;D

Minä.

Laiskaksi en itseäni tunnusta, mutta suurimmat syyt käyttämättömyyteen piilevät kenties kasvatuksessa ja mukavuudenhalussa. En missään tapauksessa kiistä turvavyön hyötyjä, mutta pidätän itselläni oikeuden päättää milloin köytän itseni penkkiin. Joskus teen sen erittäin vaikeissa keliolosuhteissa ja silloin kun haluan seevitosen blackpanel-toiminnon päälle pimeässä ajaessa :)

Samalla tavalla kun valtaosa kansalaisista ovat tottuneet ettei ilman vöitä voi ajaa, minä olen tottunut valitettavasti siihen vastakohtaiseen tilanteeseen.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Mato Matala - heinäkuu 21, 2010, 22:18:50
Minä.

Laiskaksi en itseäni tunnusta, mutta suurimmat syyt käyttämättömyyteen piilevät kenties kasvatuksessa ja mukavuudenhalussa. En missään tapauksessa kiistä turvavyön hyötyjä, mutta pidätän itselläni oikeuden päättää milloin köytän itseni penkkiin. Joskus teen sen erittäin vaikeissa keliolosuhteissa ja silloin kun haluan seevitosen blackpanel-toiminnon päälle pimeässä ajaessa :)

Samalla tavalla kun valtaosa kansalaisista ovat tottuneet ettei ilman vöitä voi ajaa, minä olen tottunut valitettavasti siihen vastakohtaiseen tilanteeseen.

Ahaa, rohkeaa myöntää, respect :D

Heitän soppaan yhden pointin, oletetaan tilanne, jossa vammaudut onnettomuudessa, turvavyö olisi estänyt vammautumisen. No tuosta tulee tietty kustannuksia yhteiskunnalle aika runsaastikkin, millä perusteella meidän muiden tulisi verotuloistamme kustantaa se kaikki? Eikö tuollaisessa oman valinnan tilanteessa pitäisi kantaa myös itse ne valinnan mukanaan tuomat seuraukset, jolloin kaikki siitä johtuvat kulut tulisi suorittaa itse?

Mato Matala

Lainaus käyttäjältä: jtbo - heinäkuu 21, 2010, 22:23:28
Ahaa, rohkeaa myöntää, respect :D

Heitän soppaan yhden pointin, oletetaan tilanne, jossa vammaudut onnettomuudessa, turvavyö olisi estänyt vammautumisen. No tuosta tulee tietty kustannuksia yhteiskunnalle aika runsaastikkin, millä perusteella meidän muiden tulisi verotuloistamme kustantaa se kaikki? Eikö tuollaisessa oman valinnan tilanteessa pitäisi kantaa myös itse ne valinnan mukanaan tuomat seuraukset, jolloin kaikki siitä johtuvat kulut tulisi suorittaa itse?

A: Kuka osaa varmasti perustella olisinko välttänyt kyseisessä kuvitteellisessa onnettomuudessa vammautumisen vöillä?
B: Tehdäänkö sama linjanveto mcdonaldsin asiakkaille, tupakoitsijoille, alkoholisteille, niille ketkä ei käytä pyöräilykypärää, pelastusliivejä jne?
C: Minäkin olen maksanut ja maksan veroja.

En halua lietsoa riitaa, mutta mulla on yksi, äärimmäisen harvinainen, esimerkki parin vuoden takaa kolarista, jossa kaverini selvisi kun EI ollut vöissä. Jumper-sitikka karkasi polanteella vastaantulevaa rekkaa päin, ja lyheni suurinpiirtein matkustamon verran pituudestaan. Ratti oli kiinni selkänojassa jne. Kaverini lenti joko sivuikkunasta tai tuulilasista hankeen, ja selvisi pään tikkauksella.

Ehkä mä joskus opin olemaan vöissä, ehkä en.

jakkehdi

Nyk. Mercedes Vito 115cdi 4x4 aut -07, Citroen C5 2.0Hdi Tourer -12
Ex. Skoda Roomster 1.9tdi-09/ Peugeot 807 2.0hdi -07/Skoda Octavia 1.9tdi 4x4 -01/Xsara Picasso 1.6hdi 110 -06/ Peugeot 205 - 1.hät. -87/ Citroen xsara 110 hdi -02/ Peugeot 306 2.0hdi -

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Mato Matala - heinäkuu 21, 2010, 22:35:26
A: Kuka osaa varmasti perustella olisinko välttänyt kyseisessä kuvitteellisessa onnettomuudessa vammautumisen vöillä?
B: Tehdäänkö sama linjanveto mcdonaldsin asiakkaille, tupakoitsijoille, alkoholisteille, niille ketkä ei käytä pyöräilykypärää, pelastusliivejä jne?
C: Minäkin olen maksanut ja maksan veroja.

En halua lietsoa riitaa, mutta mulla on yksi, äärimmäisen harvinainen, esimerkki parin vuoden takaa kolarista, jossa kaverini selvisi kun EI ollut vöissä. Jumper-sitikka karkasi polanteella vastaantulevaa rekkaa päin, ja lyheni suurinpiirtein matkustamon verran pituudestaan. Ratti oli kiinni selkänojassa jne. Kaverini lenti joko sivuikkunasta tai tuulilasista hankeen, ja selvisi pään tikkauksella.

Ehkä mä joskus opin olemaan vöissä, ehkä en.

Tutkijalautakuntahan sitä tutkii ja antaa lausuntonsa olisiko turvavyö auttanut vai ei.

Kyllähän kaikki toiminta, joissa tietoisesti toimitaan siten, että mahdollistetaan sairauksien tai vammautumisen syntyminen, tulisi altistaa samalla tavalla portaittaiseen korvauksien eväämiseen, sillä silloinhan se yksilön vastuullisuus tulisi peliin mukaan, ettei tehtäisi vaan kuin itse haluttaisiin viis muista, mikään tässä yhteiskunnassa ei toimisi jos kaikki tuijottaisivat vain omaa napaa.

Todennäköisyys ratkaisee hyvinkin paljon vöistä puhuttaessa, onko todennäköisempää, että vyöstä on etua vai onko todennäköisempää, että siitä on haittaa? Siihenhän vaikuttaa myös todennäköisyys millaiseen onnettomuuteen todennäköisimmin joutuu, kaupunkiliikenteessähän tahtoo sattua törmäyksiä suuremmalla todennäköisyydellä, niissä nopeuksissa vöistä on suurin hyöty.

Vaikka maksat veroja, on sinun elämällesi laskettu hinta, joka koostuu sinuun panostetusta koulutuksesta, terveydenhuollosta, siitä mitä sinä tuotat, eli verot joita maksat, siitä tulee summa joka kannattaa käyttää ihmiseen, pysyvä vammautuminen, työkyvyttömyys jne voi saada aikaan sen, että kustannukset ylittävät tuon maagisen summan, jolloin ihmisestä tulee taakka yhteiskunnalle, jokaisen tulisi mielestäni sisäistää se, ettei tässä maassa eletä vain itselle, vaan myös ollaan osa yhteiskuntaa ja omat valinnat tulisi miettiä myös yhteiskunnan puolelta, vain siten säilytetään yhteiskunta toimivana kokonaisuutena, sekä myös ne vapaudet ja edut joita on saatu 'ilmaiseksi'.

C5:ssä on airbag, jos ei käytä vöitä, airbag lauetessaan voi taittaa niskat, se oli jotain 200km/h nopeus jolla se bagi iskee, jos vyö ei pidä päätä sopivassa kohtaa niin siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä, amerikassa jossa vyöttömyys on ollut muotia on toki käytetty heikäläisissä kulkineissa hitaita isoja bageja joissa on huomioitu tuo, mutta euroautoissa näillä täkäläisillä markkinoilla ei tuota ole kovin paljoa otettu huomioon.

Järjellä, tieteen keinoin faktat huomioiden ei siis vyöttömyys ole perusteltua, mukavuudenhalun rinnasta kyllä laiskuuteen, mutta se onkin mun oma ongelma  ;D

Olisi ikävää, jos tietämättä kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja tekisi päätöksen, jota ei voisi harkita enää uudelleen, jokaisen oma asiahan se toki on, mutta suosittelen kovasti tutustumaan asian jokaiseen puoleen ja tekemään päätöksen järjellä harkiten, tuntemuksien jos antaa tehdä päätöksen on aivan sama jos tekisi päätöksen humalassa ja kun on kumminkin omasta hengestä kyse, niin kannattaako se?

Kannattaa ainakin funtsia asiaa ja käydä siinä vekottimessa jossa penkki törmäytetään jollain mitättömällä nopeudella, niin pääsee kokemaan mitä se vyö tekee mitättömän pienessäkin törmäyksessä, niin ainakin tietää millaisista voimista on kyse.

Xari

Lainaus käyttäjältä: svc - heinäkuu 21, 2010, 11:02:57

Aika mielenkiintoinen viritys tulee jos vaikka vanhoille poikittaisistuimille laittaa turvavyöt, suojaus voi olla vähän niin ja näin.

Ennen ei vissiin tilapäisistuimilla saanut olla mitään, nykyisin voi olla toisin, huvittavinta silti on että autojen turvallisuusvarusteita verottaa liikenneturvallisuusvirasto ;D ;D

No, joukkoliikenteessä kuten bussissa ja lentokoneessa oon yleensä jättänyt käyttämättä moisia remmejä ;D

Megaman

Muistan kun 70-luvulla ollessani vielä pikkupoika, isoisänisä tokaisi ajellessaan kasipätkä fiijulla, ettei tarvii ikinä mitään vöitä. Riittää kun pitää ratista lujasti kiinni... ::)

Todennäköisyys selvitä tiukassa paikassa ilman vöitä hengissä paremmin kuin niiden kanssa, lienee 7-oikein lottovoittoa pienempi.

Isoisänisä muuten ajoi joskus ylämäessä tukkirekan perässä (jo kauan ennenn meikäläisen syntymää), josta tukki liukui iso-papan auton kabiiniin kuskin paikalle. Varmaan jos vöitä olisi silloin ollut/käytetty, olisi tuo saattanut vaikeuttaa väistöliikettä. Selvisi nimittäin heittäytymällä matalaksi ja tukki meni paapan ylitse... :)

Mahto siinä olla turva_välitkin kunnossa, kun tukkia pukkaa tuulilasista sisään... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Xari

Vuonna 2020 täällä kysellään että pidätkö varmasti aina kävelykypärää ulkona liikkuessa ;D

2025 tulee pelastusliivipakko myös saunalaitureille :-*

2050 alkaa maailman väkiluku pienentyä voimakkaasti kun kukaan ei uskalla "piip" ilman kumia ;)

BX alkaa olla kohta kunnossa mut uskaltaakohan sillä enään ajaa kun siinä ei oo yhtään turvatyynyä ???

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Xari - heinäkuu 22, 2010, 00:00:03
Aika mielenkiintoinen viritys tulee jos vaikka vanhoille poikittaisistuimille laittaa turvavyöt, suojaus voi olla vähän niin ja näin.

Ennen ei vissiin tilapäisistuimilla saanut olla mitään, nykyisin voi olla toisin, huvittavinta silti on että autojen turvallisuusvarusteita verottaa liikenneturvallisuusvirasto ;D ;D

No, joukkoliikenteessä kuten bussissa ja lentokoneessa oon yleensä jättänyt käyttämättä moisia remmejä ;D

Hmm, poikittaisistuimet? Meinaat sellaisia kuten Toyon Cruiseri BJ-45:ssä?

Jallu

Lainaus käyttäjältä: Xari - heinäkuu 22, 2010, 00:11:13
Vuonna 2020 täällä kysellään että pidätkö varmasti aina kävelykypärää ulkona liikkuessa ;D

2025 tulee pelastusliivipakko myös saunalaitureille :-*

2050 alkaa maailman väkiluku pienentyä voimakkaasti kun kukaan ei uskalla "piip" ilman kumia ;)

BX alkaa olla kohta kunnossa mut uskaltaakohan sillä enään ajaa kun siinä ei oo yhtään turvatyynyä ???

Täsmälleen näin. Turvahössötys on mennyt ajat sitten kukkahattutasolle.  >:(

Ps. Turvavöitä käytän itseni takia ja jos en käytäisi, niin se olis ihan mun OMA asia, johon
     ei kennelläkään luulis olevan mitään sanottavaa. 

Citikka99

Täsmälleen näin. Turvahössötys on mennyt ajat sitten kukkahattutasolle.  >:(

Ps. Turvavöitä käytän itseni takia ja jos en käytäisi, niin se olis ihan mun OMA asia, johon
     ei kennelläkään luulis olevan mitään sanottavaa. 
[/quote]

Ei ole oma asia niin kaun kuin muut maksavat suuren osan sen käyttämättämyyden seurauksesta koituvista kuluista. JTBO on tässä asiassa puhunut järkeä. Todennäköisesti tulevaisuudessa käyttämättömyys voi johta kortin menetykseen.
Ei kannata verrata asiaa ylensyömiseen tms. yhtä lapselliseen esimerkkiin

fordsonmies

Mieluimmin tykkään, että lasteni lapset näkee minut vöissä autossa,
kuin vaihtoehtoisesti letkuissa teholla. >:(

Aakku

Kyllä se vain näin on.
Katsastajan käsikirja kertoo, että 1.1.1993, tai sen jälkeen käyttöön otettuihin henkilöautoihin ei saa yleensä asentaa turvavyötä jälkiasennettuun istuimeen, ellei sillä ole tehdasasennettuja vyön, tai istuimen kiinnityspisteitä. Tämä tulee harvoin kysymykseen, mutta sama sääntö tuli voimaan paketti- ja kuorma-autoissa 1.7.1997.
Näihin paketti, tai kuorma-autoihin saa asentaa ns. tilapäisistuimen, jossa istuinosan on taituttava ylös. Silloin siihen ei saa taas kytkeä vyötä, ellei vyölle ole tehdasasenteisia kiinnityspisteitä. Jos istuimessa on tehdasasenteinen integroitu vyö, se pitää poistaa, ellei istuimelle ole tehdasasenteisia kiinnityspisteitä.
20.10.2006 jälkeen käyttöön otetuissa henkilöautoissa vasta vaaditaan vyöt kaikilla istuimilla. Tällöin tuli voimaan EU direktiivit kiinnityspisteistä, joita ei voi korvata kotitekoisilla testeillä. Se oli viimeinen niitti. Sitä ennen ei vöitä tarvittu poikittain olevissa istuimissa ja taakse suunnatuissakin istuimissa vain lantiovyö.
Kuorma-autoissa ei vieläkään sivuttain asennetuissa istuimissa tarvita vöitä, eikä niitä käytännössä uudempiin autoihin saa asentaakaan.
Sikäli kun haluaa jälkiasentaa uudempiin autoihin vyöt, tulee niiden kiinnityspisteet hyväksyttää VTT:llä. Hintaa testauksesta uuteen korimalliin tulee noin 5000€.

Käytänkö vöitä?
Pihassa en käytä, mutta liikenteessä aina. Vaadin sen myös matkustajiltani. Ainoa poikkeus on 2CV -56. Siinä ei vöitä ole, mutta sillä pitää tosiaan ajaa kuin moottoripyörällä kaikkia varoen.

Citroën 2CV AZ Berline -56