Kirjoittaja Aihe: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?  (Luettu 7337 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

C4vm2005

  • Vieras
C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« : Tammikuu 12, 2010, 14:38:44 »
Imuroidessani viime lauantaina sisätiloja havaitsin kuljettajan puolella maton alla kosteutta, joka lähemmän tarkastelun perusteella on luultavasti jäähdytinnestettä - maistuu makealle, eikä näyttänyt jäätyvän vaikka auto oli yön ulkona -22C. Lämmitys on toiminut ok, eivätkä ikkunat ole olleet epätavallisen paljon huurteessa, enkä ole havainnut erityistä glykolin tuoksua. Oma veikkaukseni on, että lämppärin kennon liitos vuotaa. Ennenkuin vien korjaamolle olisi mielenkiintoista tietää lisää seuraavista asioista: ovatko kennolle tulevat putket siellä kuljettajan puolella, miten ne on liitetty kennoon, miten työläästä operaatiosta korjauksessa on kyse -esim. pitääkö kojetaulua purkaa paljonkin? Ja paljonko tästä lystistä joutuu tyypillisesti maksamaan?! Ja autohan oli C4 2.0L vm-05 eli kohtuu uusi. Kun kilometrejäkin on kertynyt melko vähän eli n. 65tkm en oikeastaan tällaista ongelmaa vielä odottanut, varsinkin kun C4 on kolmas Citikkani ja aikaisemmilla sentään ajettiin samalla tahdilla molemmilla lähemmäs 200tkm ilman vastaavia ongelmia.  Löytyykö tietoa ja/tai kokemuksia?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2010, 12:51:25 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa mp71

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #1 : Tammikuu 12, 2010, 14:50:02 »
307 Pösöissä on ollut ainakin tuota vikaa. Työkaverilla korjattu seampaankin otteeseen. Joku liitos sieltä korjattiin ainakin pariin kertaan - just vänkärin jalkatilan kautta. Oletan lämmityslaitteen olevan sama, ku Pösössä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2010, 22:13:11 kirjoittanut mp71 »
BMW 325d, BMW K1200S ja Polaris 600 CFI

Ex- C4 Hdi BMP, BX, Saxo, C5 ja emännän Xsara VTR

C4vm2005

  • Vieras
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa? -ongelma ratkaistu
« Vastaus #2 : Tammikuu 25, 2010, 19:07:24 »
Ongelma on nyt ratkaistu (ainakin toistaiseksi). Vuoto oli moottorilta tulevien muoviputkien liitoksessa lämmittimen kennoon, luultavimmin huonosta tiivisterenkaasta johtuen. Tiivisterenkaita ei ollut saatavilla yksittäin, vaan alkuperäisen tiivisteen saamiseksi oli ostettava paketti, johon sisältyivät tiivisterenkaiden lisäksi myös liitosputket. No hinta ei ollut huimaava, jotain 30e. Putkien/tiivisteiden irroitus ja takaisin asennus onnistui helposti kuljettajan jalkatilan kautta, kun oli ensin poistanut keskikonsolin sivusta suojamuovin, joka oli kiinni kahdella ruuvilla. Jos ongelmana olisi ollut vuotava kenno, niin senkin olisi saanut saamani ohjeen mukaan poistettua ja asennettua uudelleen samaa reittiä ilman enempiä kojetaulun purkuja - ainakin tältä osin C4 tuntuu hyvin suunnitellulta, sillä monissa muissa autoissa vaihto-operaatio vaatii kuulemma kojetaulun totaalisen purun. Semmoinen vinkki, että em. putkiliitos on kiinni kahdella ruuvilla, joista alempaa kiristämällä (kun ensin on avannut ylemmän) voi vuodon mahdollisesti saada loppumaan. Tämä siksi, että tiivisterenkaat eivät ole tavallisia o-renkaita, vaan oikeastaan ihan tavallisia kumirenkaita, jotka tiivistävät puristuessaan. Kiristämisessä kannattaa olla varovainen, mutta jos muovinen kiinnityskorvake  sattuu pettämään, niin ei muutakuin ostamaan tuo satsi, jossa tulee mukana uudet putket (kiinnike on valettu putken ulkopintaan). Itselläni kiristämisen vaikutus vuotoon jäi toteamatta, mutta nyt kun tiedän liitoksen rakenteen, niin kokeilisin ensin sitä - varsinkin, jos vuoto on vähäistä, kuten tässä tapauksessa, jossa vuotoa esiintyi vain jos auto oli yön yli -15C pakkasessa (ajossa ja lämpöisemmässä en havainnut vuotoa).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2010, 17:59:46 kirjoittanut C4vm2005 »

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2010, 09:10:00 »
Kyllä tuohon kohteeseen tavalliset o-renkaat käyvät.

Irroita putket ja mittaa kennon putkien pesän sisä- ja liitosputkien ulkohalkaisija -> valitse o-rengas, jonka sisämitta hieman (luokkaa 0.3-0.5 mm) putken ulkohalkaisijaa pienempi ja jonka ulkohalkaisija pesän sisämittaa hieman suurempi. Voitele o-renkaat valkoisella vaseliinilla ja asenna liitosputkien olakkeisiin, työnnä putket pesään.

 (O-renkaat ~1€ vs. putkisarja 45€)

Peugeot: 00006448N9 PUTKISARJA 45,00 EUR
Citroen:  00006448N9 PUTKISARJA 48,60 EUR

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2010, 19:04:28 »

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 03, 2010, 19:06:04 »
O-renkaan koko: 21x2,5mm, 3mm paksuiset ovat kyllä liian paksut mutta jos sellaisia on kuin ~2,6...2,7mm löytyy, niin tuollasiakin voisi kokeilla.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 05, 2010, 10:38:33 »
6448 T7, GASKET KIT, BEHR FRANCE (ei hinnoilteltu => ei todennäköisesti tilattavissa)
6448 V2, GASKET KIT, MAGNETI-MAR SPA, 8,50 e

Muiden moottorivaihtoehtojen kohdalla tiivisteitä tarjotaan vain putkisarjan mukana. Koska myös ko. tiivistesarjasta on olemassa kaksi eri vaihtoehtoa lämmityslaitteen/kennon valmistajasta riippuen, saattavat eri malleissa käytetyt tiivisteet poiketa mitoitukseltaan toisistaan. Toisaalta, tiivistesarjat voivat sopia muihinkin, ainakin saman lämmityslaitevalmistajan osiin.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2016, 20:37:42 »
Palatakseni vanhaan aiheeseen, pelkät o-renkaat (juurikin tuo PicassoHDI:n mainitsema koko) voi tilata suoraan sitikalta/pösöltä varaosanumerolla 6462.40 hintaan 1.60€/kpl.

Poissa mjarkko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #8 : Marraskuu 21, 2016, 12:50:34 »
Tätä kohtaa pitää alkaaa tutkimaan. Auto kuluttaa jäähdytysnestettä. Pinta ei laske kun  lämppäri ei ole päällä. Haastavaa ajaa näillä keleillä ilman lämppäriä.

https://youtu.be/vVZwF_Bee_w
Katsoin youtubesta ohjevideon. Pitääkö irrroittaa kehys radion ympäriltä ja käsijarrun ympäriltä,että saa ne putket näkyviin?

Videossa myös tyhjennetään syyläri. Onko se tarpeen?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2016, 14:28:01 kirjoittanut mjarkko »

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 4
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #9 : Marraskuu 21, 2016, 22:36:15 »
Pitääkö irrroittaa kehys radion ympäriltä ja käsijarrun ympäriltä,että saa ne putket näkyviin?

Videossa myös tyhjennetään syyläri. Onko se tarpeen?

Ei tarvitse irroittaa radion kehystä. Ainoastaan se kaasupolkimen vieressä oleva peitemuovi, joka on muistaakseni kahdella ruuvilla kiinni. Näistä ensimmäinen on hyvin näkyvillä ja toiseen pääsee käsiksi kun tämän peitemuovin päälle asennettua toista muovipaneelia taivuttaa varovasti. Jos auto on ulkona kylmässä, niin saattaa olla hyvä lämmittää ko. muovipaneelia ensin esim. kuumailmapuhaltimella tai hiustenkuivaajalla, jottei rasahda rikki. Näin homma ainakin osapuilleen meni.

Kun kennoliitoksesta irroittaa vesiputket, niin on hyvä olla joku astia alla. Näin pääset ilman syylärin tyhjennystä. Itse muistaakseni leikkelin limsapullosta sopivan kourun, jolla johdin putkista valuvan jäähdytysnesteen pesuvatiin jalkatilassa. Lämppärin kennolle tulevat letkut voisi myös puristaa kasaan konehuoneen puolelta, jolloin nestettä valuisi pois minimaalisen vähän.

Kokonaisuudessa homma on suht. nopea ja helppo. Ainoastaan työskentelyasento on hieman epämukava  ;) Ai niin, jos jäähdystysnestettä on päässyt vuotamaan jo pidemmän aikaa, niin kannattaa kurkata sinne kuskien maton alle kunnolla. Tässä joutuu hieman kynnyslistaa purkamaan, mutta helppo jopi sinänsä.

Poissa rele

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #10 : Marraskuu 21, 2016, 23:55:33 »
Täällä sama ongelma. Viime pakkasilla valutti jäähdytinnesteet jalkatilaan. Olen yrittänyt metsästää o-renkaita, mutta  niitä en ole vielä mistään löytänyt. Laitoin veholle varaosakyselyn, niin irrallaan niitä ei kuulemma myydä koko maassa ja heti perään kysyttiin ostanko uuden kennon jossa tiivisteet mukana, hinta melkeen 200e. Eli kiinnostaisi todella paljon löytyykö niitä tiivisteitä jostain, tai edes niitä kennon putkia, joissa olisi tiivisteet mukana?

Poissa mjarkko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #11 : Marraskuu 22, 2016, 11:19:45 »
Eipä näy tuolta vuotavan. Putket sai näkyviin tosiaan ihan helposti kaksi ruuvia irrottamalla,

Seuraavaksi tehdään painetesti niin nähdään mistä vuotaa.

Poissa rele

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #12 : Marraskuu 24, 2016, 01:20:32 »
Tiivisteet vaihdettu ja nyt jännitetään miten tiivisteen materiaali kestää. Nbr ei ilmeisesti ole läheskään paras
materiaali kyseiseen tarkoitukseen, mutta eipä äkkiseltään löytynyt paremmasta materiaalista oikean
kokoisia renkaita.

Poissa mjarkko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #13 : Marraskuu 24, 2016, 09:28:10 »
Laitettiin järjestelmään painetta, ei löytynyt vuotoa mistään.

Epäilivät vesipumppua. Itsestä tuntuu kuitenkin että että nesteet pysyvät kun ei käytä lämppäriä.

Täytyy nyt hommata 12V lisälämmitin että voi ajaa pidempään ilman lämppäriä.

Poissa ilra

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
Vs: C4 - Lämppärin kenno/liitos vuotaa?
« Vastaus #14 : Maaliskuu 04, 2018, 09:36:17 »
Olen aikeissa vaihtaa vuotavat o-renkaat ja otin sivupaneelin jo auki mutta onko kokemusta lähteekö ne putket missä o-renkaat on irti liitoksesta ilman, että kennoa tai jotain muuta paikkaa pitää irrottaa?

Vaikka ajattelinkin lämmittää jalkatilan sisälämppärillä niin siitä huolimatta ei näin kylmässä huvittaisi alkaa väkisin vääntelemään muoviosia mutta taas toisaalta ei yhtään huvittaisi purkaa enempääkään jos ei ole pakko. :D

Ketju on vanha mutta jos joku sattuu viestin huomaamaan ja vastaamaan niin hyvä jos ei niin iltapäivällä tiedän vastauksen oman kokemuksen pohjalta...  ::)

Lämppärinkennon joutui ottamaan ulospäin (kahdella klipsalla kiinni) sitten mahtui vetämään putket pois. Otin koko kennon ulos että oli enemmän tilaa mutta ei ehkä olisi tarvinnut. O-renkaat kokoa 21 x 2,5mm saa nähdä pitääkö mutta vaikuttivat sopivan kokoisilta.

Hämmästyin kuinka helppo homma ja nyt tietää, ettei lämppärinkennon vaihdostakaan kannata ihan älyttömiä maksaa. :D
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2018, 13:18:26 kirjoittanut ilra »