C5 - Perä laskeutuu ala-asentoon mutta keula pysyy ylhäällä

Aloittaja excu, joulukuu 24, 2009, 22:49:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

excu

Olisi tämmöinen kysymys, johon saattaisi löytyä vastaus jostain, mutta enpä löytänyt.

Yön aikana, ja vähän lyhyemmässäkin ajassa, perä laskeutuu ala-asentoon mutta keula pysyy ylhäällä. Lukkojen avaaminen nostaa perän suhteellisen pian ylös asti. Onko tuo vika vai ominaisuus, ja jos se on ominaisuus, miksi keula ja perä toimivat eri tavoilla?
Pari kertaa kokeilin laskea koko kopan alas pysäköidessä. Se oli virhe, auto piti pari kolme kertaa käynnistää ennen kuin sain uudestaan nousuun. Miten tuo hydrauliikka oikein toimii?

Velmanteri

Todennäköisesti ohivuotoa takasylintereissä, tai vaihtoehtoisesti pumpulta taaksepäin menevä putki mennyt poikki kuten http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,9416.0.html
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

onkeli

Mäkin olen havainnut saman asentohomman ja pitänyt sitä normaalina. Nyt kun sanoit tuon, kaikku muut näkemäni C5 farkut ovat kyllä luullakseni suorassa. Pitääköhän tälle jotain tehdä? Kerran kävi muuten samoin, kun pysähdyin laskin auton ala-asentoon ja seuraavan päivänä lähtiessäni auto ei noussut, vaikka vielä yritin erikseen nostaa kytkimestä. Sammuttamisen jälkeen nousu heti ilman kytkintäkin.

excu

Lainaus käyttäjältä: Velmanteri - joulukuu 25, 2009, 11:04:08
Todennäköisesti ohivuotoa takasylintereissä, tai vaihtoehtoisesti pumpulta taaksepäin menevä putki mennyt poikki kuten http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,9416.0.html

Kauankos tuollaisen kehittyminen kestää? Auto on nimittäin parisen kuukautta takaperin ostettu autoliikkeestä, joten kuluttajansuojalain mukainen virhevastuuaika on vielä kesken, puolessa välissä vasta. Mielelläni tietty veisin liikkeeseen korjattavaksi myyjän piikkiin, varsinkin kun itse olen ajellut vasta muutaman tuhat kilometriä ja autoa suojatakseni hommannut sille lämpimän autohallipaikankin.

kariseija1

Moi! Voisi myös olla korkeuden säätö/tunnistus potikka viallinen. Etu- ja takapäässä omansa, kannattaa tarkistuttaa.

ekolto-2

omassa citkassa oli jokus sama vika,tais johtua takapään paineensäätö venttiilistä,sen kun uusii niin peräpää pysyy taas ylhäällä.

excu

Pientä päivitystä: kysyin asiaa huoltofirmasta, eivät suositelleet mitään tehtäväksi kun ei ole näkyvää vuotoa. Annoin siis asian olla ja (voilá) nyt pysyy auto suorassa. Näin taas nähtiin, että ranskalainen auto on itseään korjaava organismi.

Hommasin lämpimän tallipaikan taas talveksi kun viime talvenakaan en pitänyt sesänkkiä ulkona. Ei tarvitse kylmäkäynnistellä tai harjata lumia. Ja on muuten ylellistä lähteä liikkeelle lämpimästä tallista niin että auto on kuiva ja lumeton joka puolelta.

VipeRocks

Itsellä -06 Break ja sylinterit vaihdettu taakse kaksi kertaa, tutkittu asento anturit, paineensäätöventtiilit ja saanut muutenkin valohoitoa paikallisella merkkikorjaamolla useammankin kerran.
Ja taas perä laahaa maata jopa tunnit seisomisen jälkeen.
Perä nousee kyllä ylös kun ovet avaa, mutta mutta..
Viimeisestä "huollosta/korjauksesta" on jo vierähtänyt 4 kk ja taas on pajalta varattu aika.
Ja kaikki tämä viimeisen 7 kk aikana. Kaikki vielä onneksi takuuseen. Ei meinaan olis enää p***e kestänny maksaa ite.
Joten taitaapi olla ko. vika enemmänkin C5 II koppasen ominaisuus kuin vika.
Xsara HDi 110 Break -02 ex
C5 HDi 136 Exclusive Break -06

powerage

C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Sam79

Nyt on ollut noin vuoden verran niin että perä laskee parkissa ollessa ja olen aina laskenut koko auton alas jottei ole niin hölmön näköinen.
Pumppu on pitänyt "raskasta" ääntä nyt parin viikon ajan ja tänään salilta lähtiessä ei noussut enää ylös, ei kuulunut mitään ääntä pumpun suunnalta.
Onko ratkaisu pumpun vaihto vai voiko elvyttää jotenkin?
Mitähän mahtaa maksaa uusiminen, ajattelin samalla vaihdattaa pallot kun alkuperäisillä on ruuvattu kohta 200tkm ja pientä pehmeyden katoamista on ollut havaittavissa.
Rekara on tuossa suht lähellä joten sinne varmaan kannattaa viedä kun tässä pääkaupunkiseudulla asun?

Edit: Hydenesteitä näyttäisi olevan, pellin alle kurkkasin sen verran että säiliön puolivälissä hölskyi kun autoa keinutti.

Topelius

Ainakin varmaan niille sylintereille taakse kannattaisi vaihtaa tiivisteet, niin alkaa perä pysymään ylhäällä. Tiivisteet eivät maksa paljoa, jos pystyy itse vaihtamaan. Minulla oli viime kesänä sama ongelma, ja tiivisteiden vaihdolla perä normalisoitui.
ex: C5 2.2HDI -05, 309 1.9i -91

elwood

Mulla vaihdettiin just jousisylinterit taakse. Ei laske enää. Neljäsataa vaihdettuna.

hyper

Itsellänikin on alkanut tuo takajousitus tippumaan alas asti muutamassa tunnissa joten jousisylinteriremontti taitaa olla edessä. Tähän liittyen on kuitenkin toinenkin oire: näyttää että hydenestettä tulee säilion korkin kautta ulos, onkos tämä normaalia?

Eli loogisesti ajatellen ilmeisesti perän laskiessa öljyä tulee paluuputkea pitkin takaisin säiliöön ja sieltä nyt sitten korkin kautta pihalle? Säiliö näyttäisi olevan ihan täynnä joten muuta vuotoa ei kai ole. Vähän paha silmämääräisesti arvioda noita vuotoja kun on ollut niin märkää viimeaikoina mutta tosiaan tuosta säiliöstä on ainakin puskenut nestettä ulos.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

hyper

Saako nykyään enää noihin jousisylintereihin tiivisteitä yms? Uudet sylinterit kustantaa sen verran että tekisi mieli yrittää vaikka itse korjata vanhoja mutta eipäs nyt pikaisen nettihaeskelun ja parin korjaamokyselyn perusteella onnistukaan....  :-\
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Topelius

Automecasta niitä on ainakin saanut. Oletko soitellut sinne?
ex: C5 2.2HDI -05, 309 1.9i -91

hyper

Lainaus käyttäjältä: Topelius - lokakuu 15, 2012, 20:05:42

En ole soitellut mutta sähköpostia olen lähettänyt. Asia ei toistaiseksi ole selvinnyt. Todennäköisesti vien autoni Rekaralle. 

Sitikkapuoskari

Lainaus käyttäjältä: hyper - lokakuu 18, 2012, 16:41:31

En ole soitellut mutta sähköpostia olen lähettänyt. Asia ei toistaiseksi ole selvinnyt. Todennäköisesti vien autoni Rekaralle.
Oli roskapostina. Vastaanko huomenna vai meetkö rekaralle?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

hyper

Lainaus käyttäjältä: Sitikkapuoskari - lokakuu 18, 2012, 19:01:16
Lainaus käyttäjältä: hyper - lokakuu 18, 2012, 16:41:31

Oli roskapostina. Vastaanko huomenna vai meetkö rekaralle?

No vastaus toki kiinnostaa riippumatta siitä mitä loppujen lopuksi päätän tehdä - päätöksiä ei ole vielä tehty. Sääolosuhteet nyt kuitenkin ovat selkeästi kerrostalon pihassa tapahtuvaa omatoimista korjaamista vastaan... ja ensi kesään asti en usko että projektia voi siirtää.  Ja mitä Rekaraan tulee niin kyseinen firma vaikuttaisi ainoalta paikalta pääkaupunkiseudulla jossa on kiinnostusta edes yrittää tiivisteiden vaihtoa sen sijaan että suoraan vain laitetaan uudet sylinterit.

Sitikkapuoskari

No eiköhän ne rekaralla hommaa siihen tiivisteetkin? Jotkut kehuu vantaan autokorjaamoa.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

hyper

Lainaus käyttäjältä: Sitikkapuoskari - lokakuu 18, 2012, 21:31:33
No eiköhän ne rekaralla hommaa siihen tiivisteetkin?

Luulisin kun osasivat hinta-arvionkin antaa.

LainaaJotkut kehuu vantaan autokorjaamoa.

Voi olla hyväkin korjaamo mutta kun he vaihtavat vain koko jousisylinterit, heidän tavarantoimittajilta edes saa niitä tiivisteitä.

Nyt oli kuitenkin kyse siitä että edes tutkittaisiin mahdollisuutta korjata ne vanhat sylinterit ja jos se onnistuisi niin ei tarttis koko kalliita sylintereitä vaihtaa. Kun ne jokatapauksessa pitää ottaa irti niin siinähän sen sitten näkee kun sylinteri on kädessä että onko sei niin hyvässä kunnossa että tiivisteitä kannattaa vaihtaa. Parista muusta korjaamosta kun asiaa kysyin niin tuntui että minua pidettiin suorastaan pahana ihmisenä kun edes ajattelen vanhan jousisylinterin kunnostamista. Uutta vaan tilalle tuntui olevan periaate melkein joka paikassa edellä mainittua poikkeusta lukuunottamatta.

hyper

No nyt melkein 2vrk korjauksesta (Rekaralla) perä pysyy edelleen ainakin työpäivän ajan oikealla korkeudella eikä muutakaan outoutta ole havaittavissa joten kaipa se tuli korjatuksi. Tosin vaihtoivat vain toisen sylinterin (kokonaan kun rikkoivat sen irrottaessaan) eikä ilmeisesti koskeneet toiseen diagnosointia enempää. Mutta silti, tällä erää ongelma vaikuttaa olevan ratkaistu.

Sam79

Vantaan autokorjaamolta kun itse tiedustelin tiivisteiden vaihtoa takajousisylintereihin niin vastaus oli että mistä ihmeen takajousisylintereiden tiivisteistä on kysymys :D
Huonoa bisnestä ilmeisesti tuo tiivisteiden vaihto...

hyper

Lainaus käyttäjältä: Sam79 - lokakuu 26, 2012, 19:56:20
Vantaan autokorjaamolta kun itse tiedustelin tiivisteiden vaihtoa takajousisylintereihin niin vastaus oli että mistä ihmeen takajousisylintereiden tiivisteistä on kysymys :D
Huonoa bisnestä ilmeisesti tuo tiivisteiden vaihto...

Siinä varmaan pitää nähdä enemmän vaivaa suunnilleen samalla työajalla kuin jos vaan vaihtaa koko sylinterin. Mutta tosiaan itse kun asiaa tiedustelin niin tiesivät kyllä mistä puhuin, valittelivat vaan ettei niitä tiivisteitä saa erikseen hankittua.

kaselin

Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

KariM

Sitrosen luettelosta näyttää edelleen löytyvän:
LainaaC5 BL MÄNNÄN O-RENGAS 37MM 527218

2,00 Eur
C5 BL TEFLONRENGAS 37MM 527229

4,80 Eur