Kahdeksankympin lätkä takaisin?

Aloittaja Teuski, joulukuu 07, 2009, 11:43:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

En ole koskaan saanut sakkoa ylinopeudesta, en edes huomautusta, enkä ole nähnyt tarvetta kaahailla yleisillä teillä.

Kyllä lainvalvojat osaa arvioida mikä on kohtuullinen nopeus kyseiseen tilanteeseen, nykyäänkin voi saada huomautuksen väärästä tilannenopeudesta, aja satkua ohitellen lumimyräkässä niin ihme on jos paikalle sattuva poliisi ei puutu menoon, niitä valvojia vaan on liian vähän.

Nykysysteemi passivoi kuljettajia ja kannustaa tuijottamaan vain mittaria ja rajoitusnopeuskylttejä, tuo ei mitenkään ole hyvä.

Ei voi olla liian vaikeaa ymmärtää, että jos meillä olisi yhtä paljon tien päällä virkavaltaa kuin meillä on nyt kameratolppia, niin homma toimisi merkittävästi paremmin, kortti pois sellaisilta jotka käyttää vapauttaan valita oikea tilannenopeus väärin, simppeliä.

Oikea tilannenopeus menetelmä kannustaa ajattelemaan ja pohtimaan sitä liikennettä eikä enää voisi passiivisesti vain ajella menemään, sitä kautta saataisiin pakotettua kaikki ennakoimaan ja pois teiltä sellaiset jotka eivät sopeudu, joustava sujuva liikenne tietenkin on naapurkateelliselle Suomalaiselle hirvitys, jokuhan voi matkustaa eri tahtiin kuin hän itse...

Koska poliisien toiminta on asiallista, ei ole mielivaltaa ja miksi aina pitää sakottaa, usein sanallinen ohjaus toimii paremmin, ne jotka ei usko ja perseilevät saavat olla ilman autoa ikuisesti, ratkeaapa samalla autoilun vähentäminenkin.

Jos on opetettu kunnolla herranpelkoon niin eihän tuollaista järjestelmää tietty voi käsittää, ne joilla on kunnolla herranpelko takaraivossa ovat toki heitä jotka myös väärinkäyttäisivät tuota järjestelmää, kun kerrankin saa päästellä. Sama homma näkyy duunissakin, kun pomon silmä välttää niin heti touhutaan jotain muuta, käsittämätöntä perseilyä, joka johtuu vain siitä, ettei ole opetettu selkärankaa ja vastuullisuutta. Ennen siirtymistä pitääkin siksi olla suuri asennekasvatus, jolla tuollaisesta päästään eroon.

Ei se rajoituskyltti eikä tolppakamera estä nytkään noita kahjoimpia, jos olisi tolppien verran liikkuvia niin ne eivät ehkä pääsisi niin pahasti telomaan viattomia, mutta se muutos ei onnistu ilman uusia asenteita.

Urautuminen ajattelemaan että vain nykyinen voi toimia on pahinta mitä voi tapahtua ihmiselle.

edit: Toivottavasti Citikka99 ei kuvittele, että kaikki nopeuskyltit tuossa tilannenopeus mallissa heivattaisiin mäkeen, eiköhän jokainen ymmärrä, että jonkinlainen suositusnopeusluokitus on aina paikallaan, josta voi poiketa sopivan tilannenopeuden puitteissa, näin tulee tien kapasiteettikin käytettyä paremmin.

Xari

Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 13, 2009, 10:45:04
Kyllä lainvalvojat osaa arvioida mikä on kohtuullinen nopeus kyseiseen tilanteeseen, nykyäänkin voi saada huomautuksen väärästä tilannenopeudesta, aja satkua ohitellen lumimyräkässä niin ihme on jos paikalle sattuva poliisi ei puutu menoon,

Ei se rajoituskyltti eikä tolppakamera estä nytkään noita kahjoimpia, jos olisi tolppien verran liikkuvia niin ne eivät ehkä pääsisi niin pahasti telomaan viattomia, mutta se muutos ei onnistu ilman uusia asenteita. 

Ei se tolppakamera keliä katso >:D

Oikea väline liikennevalvontaan olisi HELIKOPTERI, ei tosin auta lumituiskussa mut niillä sitä menoa valvotaan muuallakin, koheltajat erottaa ylhäältä jo kaukaa, vähänkin poikkeavasti liikkuva auto erottuu ylhäältä todella hyvin.

jtbo

Eipä se, siksi ihan eläviä valvojia voisi olla noiden kameroiden määrää vastaava määrä lisää, ne osaa erottaa mitä keliä ja olosuhdetta sekä tilannetta on menossa ja sen mukaan ohjata kulkijoita kaidalle tielle, portterin katolle kyltti vaan huonommissa olosuhteissa "Poliisi toivoo 70km/h tilannenopeutta".

Poro-

Minusta suomessa valvotaan jo nytkin aivan liikaa. Valtaosa omasta maantieajosta (n. 35-40 000km/vuosi omalla autolla + työajoja toinen mokoma) on hyvässä kelissä, hyvällä tiellä, ja siellä sitten körötellään menemään ja jarrutellaan kameratolppien kohdalla. En kannata rajoitusten poistamista, mutta minusta nykysysteemi ruokkii sitä, ettei nopeutta säädellä kelin mukaan. Ihmiset ajavat peilijäällä rajoitusten mukaan tai jopa vähän päälle samalla tapaa kuin kesäkelissä. Jos rajoitukset olisivat sen verran kovat, että välillä oikeasti joutuisi ajattelemaan että uskaltaakohan tätä nopeutta ajaa, veikkaisin että pitkässä juoksussa liikennekulttuuri muodostuisi hieman joustavammaksi ja järkevämmäksi.

Nykyäänhän nopeusrajoitus on pienin sallittu nopeus, ikävä kyllä. Itse pyrin ajamaan sen mukaan mitä olosuhteet antavat periksi, joskus mennään vähän kovempaa ja joskus vähän hitaampaa, sakkoja ei vielä ole tullut.

Kaupungissa asia erikseen, mielestäni kameratolpat voitaisiin ottaa maanteiltä pois ja siirtää kaupunkiin jossa oikeasti pienestäkin ylinopeudesta voi olla suurta haittaa.

Toinen suomalainen omituisuus on nopeusrajoitusten jatkuva vaihtuminen. Tie pysyy samanlaisena, mutkien määrä yms vastaa täysin edellisiä tieosuuksia, mutta silti nopeusrajoitus soutaa 80 ja 100 välillä ilman mitään nähtävää logiikkaa. Tämä taas aiheuttaa sen, etteivät ihmiset oikeasti hidasta niissä kohdissa missä se olisi järkevää, kuten esimerkiksi suurempien huoltoasemien lähellä jossa liittyvää liikennettä on enemmän.

edit: kyseessä on myös rahallinen motivaatio, minusta kaikenmaailman vempaimien kuten kameroiden, helikoptereiden yms yms hommaaminen on suurta verorahojen haaskausta. Nekin rahat voitaisiin käyttää johonkin järkevämpään, tai jättää kuluttajien taskuun.

Poro-

Vielä itse kahdeksankympin lätkään, mielestäni ajatus on typerä, kuten alussa jo moni kommentoi sitä että lätkä edesauttaa hullujen ohitusten tekemistä. Olen tästä täysin samaa mieltä, sillä työajot tulee ajettua lain vaatimalla kahdeksankympin lätkällä, ja kyllä noita hulluja ohittajia näkee hyvin usein.

Kuormis kulkee aivan hyvin sen vähän päälle 80, mutta silti ihmisillä on pakollinen tarve ohittaa "hitaasti" ajava auto myös 80 -alueella, kiilata juuri keulan eteen jne. Se on niin mukavaa aina kurkkia kabiinista että mahtaakohan siellä keulan edessä olla piilossa joku Nissan Micra :D

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Poro- - joulukuu 13, 2009, 13:36:03
Vielä itse kahdeksankympin lätkään, mielestäni ajatus on typerä, kuten alussa jo moni kommentoi sitä että lätkä edesauttaa hullujen ohitusten tekemistä. Olen tästä täysin samaa mieltä, sillä työajot tulee ajettua lain vaatimalla kahdeksankympin lätkällä, ja kyllä noita hulluja ohittajia näkee hyvin usein.

Kuormis kulkee aivan hyvin sen vähän päälle 80, mutta silti ihmisillä on pakollinen tarve ohittaa "hitaasti" ajava auto myös 80 -alueella, kiilata juuri keulan eteen jne. Se on niin mukavaa aina kurkkia kabiinista että mahtaakohan siellä keulan edessä olla piilossa joku Nissan Micra :D

Sulla ei taida olla siinä työkalussa peliä tuulilasin yläreunassa? Helkkarin kätevä, varsinkin paikoissa joissa saattaa tenavia juoskennella tai jos on muuten ahdasta, kun näkee ajaa keulan ihan kiinni kaiteeseen jne. Tuohon kun oppi niin orpoa oli ilman ajella.

Renee

Elämä tylsää ajatteli 19 vuotias nuorukainen join itselleen pikku kännin eli sen 5.04 promillea ja lähti nauttimaan autoilusta (Hyvinkää).Tämä on nykyaikaa,varmaakin vapaa kasvatus kantaa hedelmää.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: aripk - joulukuu 07, 2009, 14:18:50
TM1/88: Lähetin kuusi kuskia liikenteeseen. Kolme heistä on ajanut autoa parikymmentä vuotta. Toiset kolme on omannut ajokortin yli kymmen vuotta ja kuten edellisetkin, ajanut autoa päivtäin. Jokainen heistä laittoi takalasilleen ns. lätkän ja tarkkailivat käyttäytymistä liikenteessä. Tulokset olivat odotetut.

Lätkä oli kuin punainen vaate sarvipäälle. Muutama yleinen huomio: jos edellä ajavalla on lätkä, se kehoittaa ohitukseen paikasta ja tilanteesta riippumatta. Täysin selväksi tuli, että jos lätkän omaava sattuu ajamaan suurinta sallittua nopeutta esim. 80 km/h:ssa aleella, sarvipäälle syntyy pakottava syy ohitukseen. Myös lätkäläisen eteen pitää tunkeutua, vaikka kaistan vaihto tai muu siirtyminen olisi vaaran paikassa. Omituista on myös torvien soittaminen ja valojen vilkuttelu risteyksissä, joisa jopa punainen valo palaa.

Lätkän alkuperäinen tarkoitus on hämärtynyt. Lätkä on kuin kolmannen valtakunnan Davidin tähti. Merkin kantajalle voi järjestää ikäviä tilanteita, joiden selvittämiseen eivät aina alkavan taidot riitä.

Turhan monet lietsovat ylimielisyyttä ja töykeyttä merkitsemällä nuoret ajokortin haltijat b-luokkaan. Ikävää on sekin että kärsitty alemmuus aikanaan kostetaan. Kierre jatkuu. /TM1/88

Tein itse samankaltaista testiä myös -80 luvun lopulla. Testi oli muutaman kuukauden mittainen.
Jonkin verran saattoi esiintyä kiilailua enemmän kaupunkiliikenteessä. Pääasiallisesti testi ei vaikuttanut juuri mitenkään kanssa-autoilijoihin. Maantieajossa oli se hyvä puoli, ettei väki jäänyt jonottamaan taakse, vaan menivät reilusti ohi. Lätkähän tarkoitti "ole hyvä mene ohi vaan".

Noissa muutamissa kiilailijoissa korostui yksi piirre. Heillä oli lähes kaikilla itselläänkin lätkä takalasissaan.

Testiä väärensi sama asia kuin TM:n  testissäkin. Kuljettajat olivat poikkeavan iäkkäitä pitämään lätkää. TM:n kuskit olivat arviolta 30-40 vuotiaita. Itsekin olin samassa ikähaarukassa. Paljonko se sitten vaikutti, jäi arvoitukseksi.

Nykyisin kovan paineen saavat kokea mopoautoilijat. Olen keskustellut asiasta n. 15 nuoren kanssa ja useimmat ovat sanoneet autoilijoiden painostavan heitä ajamalla tahallaan puskurissa kiinni yrittämättäkään ohi. Kiilailu on myös jokapäiväistä. Siinä sitä oppii liikenteen pelisääntöjä.
Citroën 2CV AZ Berline -56

rth

Lainaus käyttäjältä: Renee - joulukuu 14, 2009, 08:13:49
Elämä tylsää ajatteli 19 vuotias nuorukainen join itselleen pikku kännin eli sen 5.04 promillea ja lähti nauttimaan autoilusta (Hyvinkää).Tämä on nykyaikaa,varmaakin vapaa kasvatus kantaa hedelmää.

Eniten tässä harmittaa, että evoluutio ei vaan korjaa näitä kännikuskeja pois. Tuossa olis varmasti auttanu se 80-lätkä takalasissa, varmasti.

Renee

Tai tämä tarra:Kun otat en aja.Tv.Liikenneturva

Xari

Eikös tämä ennen ollut vähän maan tapa, nykyaikana vähän vähentynyt.

Tässäkin hommassa kannattaa muistaa että suomessa on euroopan raittiimpiin kuuluva liikenne, monessa maassa asiaa ei edes juuri valvota.

Sitäpaitsi tuossa kunnossa ei ainakaan meilläpäin uskalla taksiin astua, pakko ajaa itse.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Xari - joulukuu 14, 2009, 11:36:50

Eikös tämä ennen ollut vähän maan tapa, nykyaikana vähän vähentynyt.

Tässäkin hommassa kannattaa muistaa että suomessa on euroopan raittiimpiin kuuluva liikenne, monessa maassa asiaa ei edes juuri valvota.

Sitäpaitsi tuossa kunnossa ei ainakaan meilläpäin uskalla taksiin astua, pakko ajaa itse.

Näinhän se oli. Ennen vanhaa rahtikuskikaan ei ollut täysverinen, jollei ollut ainakin kerran lentokenttää tekemässä. Jollei itse ymmärtänyt kärytä, niin työkaverit juotti ja kärytti.

ei_niin_onnellinen

Tiedän tämän kaverin joskus tuli samassa porukassa pörräiltyä, ei sillä ikänä ole ollut kaikki inkkarit kanootissa. Tuossa takana on muutaman viikon ryyppääminen, ei muuten tollassia promilleja saa.

Aakku

rth

jtbo

Lainaus käyttäjältä: rth - joulukuu 14, 2009, 13:09:22
Mikä ihme sinne autonrattiin vetää kännissä?

En voi ymmärtää, tosin enhän minä voi ymmärtää edes sitä, että mikä hinku se on känniä hommata muutenkaan, mutta olenkin vähän tämmönen.

Virrat - Tampere väliä kannattaa muuten kokeilla ajella suht rajoitusten mukaan, jalkoihin siellä jää ja pahasti, eikä tarvita edes sitä lappua takalasilla. 90-110 väliä tuntuvat ajavan useimmat mitä siellä nyt näkee (tietty samaa nopeutta kuin itse ajaviahan en voi nähdä kun en saavuta eikä ne saavuta), viis kelistä aina löytyy noita kiireisiä ja olo on kuin mopoautossa, niin kontissa roikutaan kiinni.

83-86 nopeutta ajaen tuntuu kuin olisi pahakin tientukko, ohi mennään vaikka 60 alueella taajamassa.

Kuitenkin tie on aika kapea sekä mutkainen, siellä liikkuu isojakin autoja, sekä kävelee porukkaa olemattomilla pientareilla.

Tuo on yksi niistä reiteistä missä olen huomannut poikkeuksellisen paljon sellaista ennakoinnin puutetta ja reikäpäässä ohittelua. Satunnaisesti tuolla on sitten sellaisia todella reilua alinopeutta ajajia jotka jarruttaa voimakkaasti heti kun auto tulee vastaan ja tuntuu mutkissa olevan ihan hukassa se ajoneuvon renkaiden kulku-ura, aika kehno yhdistelmä nuo kaksi ääripäätä samaan paikkaan sattuessaan.

Xari

Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 14, 2009, 13:05:11
Hieman lievempi tapaus. Nainen 23v 4,82 promillea.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1816863

Paljonkohan suomessa saataisiin rattijuopumuksia vähennettyä halvemmilla takseilla ???

Lähes viimeinen valtion erityissuojelussa oleva elinkeino ja hinnat pilvissä >:(

Pasis

Lainaus käyttäjältä: Xari - joulukuu 14, 2009, 15:14:35
Lainaus käyttäjältä: Aakku - joulukuu 14, 2009, 13:05:11
Hieman lievempi tapaus. Nainen 23v 4,82 promillea.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1816863

Paljonkohan suomessa saataisiin rattijuopumuksia vähennettyä halvemmilla takseilla ???

Lähes viimeinen valtion erityissuojelussa oleva elinkeino ja hinnat pilvissä >:(

Varsinkin kun monet juottolat ovat jossain valtatien varrella, keskellä ei mitään, josta ei pääse pois kuin omalla autolla, jonkun toivottavasti selvän kyydissä tai taksilla.

rth

Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 14, 2009, 14:40:54
En voi ymmärtää, tosin enhän minä voi ymmärtää edes sitä, että mikä hinku se on känniä hommata muutenkaan, mutta olenkin vähän tämmönen.

Mitä vanhemmaksi tulee, niin eipä oo tullu ryypiskeltyäkään moneen aikaan. Menee nykyään ihan vaan nautiskeluna noita tummempia oluita ja satunnaisesti vanhempaa viskiä. ;D

Ei varmasti yhtään, suomalainen on pihi ja ajaa sitten mieluummin kännissä autonsa kahva edellä puuhun. Sehän ei maksa niin paljoa..

Lainaus käyttäjältä: Pasis - joulukuu 14, 2009, 15:19:12
Varsinkin kun monet juottolat ovat jossain valtatien varrella, keskellä ei mitään, josta ei pääse pois kuin omalla autolla, jonkun toivottavasti selvän kyydissä tai taksilla.

Ainakin täällä monet juottolat on keskustassa, tai ainakin usean juottolan lähellä on joko taksitolppa tai sitten bussipysäkki. :D

Xari

Lainaus käyttäjältä: rth - joulukuu 15, 2009, 08:31:56

Ei varmasti yhtään, suomalainen on pihi ja ajaa sitten mieluummin kännissä autonsa kahva edellä puuhun. Sehän ei maksa niin paljoa..

Itse olen niin pihi etten enään käy ravintolassa kuin ainoastaan ulkomailla ;)

Kumma vaan kun on maita jossa 3-4km taksikyyti maksaa vähemmän kuin täkäläinen lähtömaksu ilman metrinkään ajoa, kalusto on yhtä siistiä mut vähän vanhempaa ja kuskit kohteliaita.

rth

Lainaus käyttäjältä: Xari - joulukuu 15, 2009, 09:46:14

Kumma vaan kun on maita jossa 3-4km taksikyyti maksaa vähemmän kuin täkäläinen lähtömaksu ilman metrinkään ajoa, kalusto on yhtä siistiä mut vähän vanhempaa ja kuskit kohteliaita.

Suomessa voidaan pyytää, kun tämä vellipersekansa ei osaa ikinä vaatia oikeuksiaan. Kaikki niellään mukisematta ja sitten kotona vähän vaimolle äristään. :P

Pasis

Lainaus käyttäjältä: rth - joulukuu 15, 2009, 08:31:56
Lainaus käyttäjältä: Pasis - joulukuu 14, 2009, 15:19:12

Ainakin täällä monet juottolat on keskustassa, tai ainakin usean juottolan lähellä on joko taksitolppa tai sitten bussipysäkki. :D

Niin täälläkin, kun kaupunki on sama, mutta kapakoita on myös taajaman ulkopuolella, jolloin ne yleensä on jossain valtatien varrella ja iltaisin auki ollessaan sinne kerääntyvien kanta-asiakkaiden kunto ei aina ole ihan se, mitä itse ymmärrän ajokunnolla. Mielessä on joskus käynyt, millä nuokin menee kotiin. 

Jallu

Sama juttu. Kotimaisissa kapakeissa ei tule käytyä. Hulvattomat biletys- ja diskoiluajat on takanapäin.
Pubikulttuuria suomessa ei ole ja kuppiloissa ei saa sauhutella, joten evvk koko touhulle.

Taksit on suomessa kalliita, mutta niin on bussi- ja junaliputkin. Kaikkihan täällä on kallista.  >:(

XsaraVTR84

Lainaus käyttäjältä: rth - joulukuu 15, 2009, 10:37:33

Suomessa voidaan pyytää, kun tämä vellipersekansa ei osaa ikinä vaatia oikeuksiaan. Kaikki niellään mukisematta ja sitten kotona vähän vaimolle äristään. :P

Näinpä... pitäs vaan ottaa mallia sieltä euroopasta ja nuosta barrikaadeille kun se on mahdollista.  >:D

rth

Lainaus käyttäjältä: XsaraVTR84 - joulukuu 15, 2009, 22:13:57
Näinpä... pitäs vaan ottaa mallia sieltä euroopasta ja nuosta barrikaadeille kun se on mahdollista.  >:D

Viva La Resistance!