Kahdeksankympin lätkä takaisin?

Aloittaja Teuski, joulukuu 07, 2009, 11:43:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Gitikka

ei se vauhti aina korjaa virheitä:

no, turvallisuus ehkä parempi näissä uusissa, kuski ja appari selvisivät hengissä... mutta silti, kuka vetää sen 1.äkäsen tohon malliin???

Megaman

Lainaus käyttäjältä: Igor - joulukuu 08, 2009, 00:43:39
Vähän niin kuin nykymopoilla pitää aina säätää kaasua liikennevaloissa seistessä... ne ei ilmeisesti pysy muuten käynnissä. Tohon tosin tuntuu auttavan se kun siinä vieressä nostaa kuukkelin kierrokset hetkeksi yli neljän tonnin. Loppuu se ranteen vispaaminen ainakin hetkeksi... yleensä ne tajuaa vasta toisella kerralla, että se ääni tosiaan tuli siitä viereisestä perheautosta. >:D

Heh, toi oli hyvä! :)

Mopoista senverran OT, että katsastus noihin pitäisi määrätä, senverran paljon noista HD-miesten yms. kustomeitten vehkeistä tulee äänitehoputkista sellaista lätinää, johon tienpäällä ei ilmeisesti resurssien puolesta voida puuttua. Muutenhan noi koti-isit ja iso-isit ajavat yleisesti ottaen ihan ihmisiksi, kun ei noilla pyörillä pysty kaahaamaan ja ikäkin (itsesuojeluvaisto) pistää kampoihin. Ilmeisesti noissa on jokin muotivillitys, että ääntä pitää löytyä jo taajama-ajossa ja mitä kovemmat on äänet sitä paremmat ne on motoristin mieleen, jolla on EAR:it korvissa ja kypärä päässä. :)  

BTW: Punainen vaate liikenteessä on myös pieni auto. Mulla on 127 fiiju ja sen kanssa on usein lystiä tienpäällä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

jtbo

2000 luvun fiiu, eipä tuolla paljoa vauhtia tarvita:

Megaman

^ Eipä tarvii juu... :)

Siinä mun kapine, pakoputkea myöden original:

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Megaman - joulukuu 08, 2009, 12:44:29

clip

Tuollainen keltaisena oli aikoinaan mutsilla.

Ferrarikin on Fiat konsernin tuote, onkohan niin, että nuo eivät ole sitten ihan parasta A-ryhmää törmäilyyn? Vaikka eikös joku Punto tai vastaava saanut aikoinaan paljon tähtiäkin jopa?

No tuollaiset vanhemmat pienemmän luokan autot olisi just passeleita ajamisen opetteluun, kun ei niillä tervejärkinen saa itseään hengiltä ;D

KariM

Lainaus käyttäjältä: Megaman - joulukuu 07, 2009, 22:32:13
Tärkeää olisi puuttua mielestäni tuoreiden kuljettajien kalustopuoleen. Vähäinen ajokokemus yhditettynä tehokkaaseen takavetoon ei mielestäni ole paras tapa totutella liikenteeseen. Toki litran koneellakin hengestään pääsee, mutta kuinka paljon se onkaan helpompaa tehokkaalla autolla.

Miten olisi brittiläinen malli? Tehokkaammilla peleillä ja nuorella ajokortti-iällä vakuutusmaksut karkaavat niin taivaisiin, ettei nuorisolla juuri ole varaa ajaa muilla kuin twingoilla ja saxoilla.

Gitikka

Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 08, 2009, 12:51:58
No tuollaiset vanhemmat pienemmän luokan autot olisi just passeleita ajamisen opetteluun, kun ei niillä tervejärkinen saa itseään hengiltä ;D

niin, ei ite ajamalla välttämättä saa, mut sitkun tää urbaani urbo ajaa sillä citymaasturillaan ylitsesi, ei sua tartte enää paljo paikkailla...

juu, se Punto oli jokunen vuos sitte turvallisuudessa 1:nen pikkuautojen luokassa... mut kun tuolla ei kaikilla niitä pikkuautoja oo...

miten lie C5 >< Punto käviskään... kyllähän sillä massallakin joku merkitys jossain vaiheessa on... toki miten kori rakennettu, auttaa pikkuautoissakin, mut vanhoissa kun ei oo paljo näitä turvallisuus asioita ajateltu... ainakaan mä en siinävaiheessa kun tyttöni on ajoikänen, istuta sitä mihinkään "rotanloukkuun" tienpäälle harjottelemaan...

Xari

Lätkässä kun on se vika ettei se näy kuin takaapäin, ehdottomasti iso vilkkuvalo katolle että edestäkinpäin näkee että nyt sieltä tulee liikenteen amatööri ;D

Muutenkin tää ajokorttisysteemi on ihan pelleilyä, ajat kortin ja sit 2 vuoden sisällä käyt liukkaan ja pimeän ajon opetuksen, eli siis lähes 2 vuotta ajat pimeällä ja liukkaalla ilman opetusta kunnes sulle opetetaan asiat jotka olet jo ominpäin oppinut, mitä järkeä ???

Jos ajattaisi Ruipelolle ajokortin Virossa, pitäisikö pitää vihreää koivunlehteä takaikkunalla myös kotimaassa ajettaessa, lopullisen kortin sais kaiketi heti ilman mitään lisäpelleilyjä.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Gitikka - joulukuu 08, 2009, 15:57:07
niin, ei ite ajamalla välttämättä saa, mut sitkun tää urbaani urbo ajaa sillä citymaasturillaan ylitsesi, ei sua tartte enää paljo paikkailla...

Kannustaa ennakoimaan tilanteita ja karsii pois ne jotka ei opi?

Kaikkein paras olisi kyllä nykyinen turvakori vanhan teho/paino suhteella sekä alustan ominaisuuksilla, ei tulisi sitä liioiteltua vakauden tunnetta ja laite ei jaksaisi juosta käsistä, harmillisesti tuollaisia ei vaan ole olemassakaan.

XsaraVTR84

Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 08, 2009, 12:51:58
Lainaus käyttäjältä: Megaman - joulukuu 08, 2009, 12:44:29

clip

Tuollainen keltaisena oli aikoinaan mutsilla.

Ferrarikin on Fiat konsernin tuote, onkohan niin, että nuo eivät ole sitten ihan parasta A-ryhmää törmäilyyn? Vaikka eikös joku Punto tai vastaava saanut aikoinaan paljon tähtiäkin jopa?

Aivan, pieni ja tehoton olisi juuri hyvä auto ensimmäiseksi autoksi. Toisaalta itse kun olin ekaa autoa ostamassa niin ei mielessä todellakaan ollut tehokas, takavetoinen vaan semmoinen millä pääsee eteenpäin. Nykyään tuntuu että pitää olla se 150 - 200hv takavetoinen saksalainen laatumerkki vähimmäisvaatimuksena kun ensimmäistä autoa ollaan ostamassa.  :|

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Xari - joulukuu 08, 2009, 18:13:30
Muutenkin tää ajokorttisysteemi on ihan pelleilyä, ajat kortin ja sit 2 vuoden sisällä käyt liukkaan ja pimeän ajon opetuksen, eli siis lähes 2 vuotta ajat pimeällä ja liukkaalla ilman opetusta kunnes sulle opetetaan asiat jotka olet jo ominpäin oppinut, mitä järkeä ???

Kyllä se liukkaankelin OPETUS on jo autokoulun aikana, kakkosvaiheessa käydään sitten omalla autolla vielä vähän leikkimässä vaan siellä radalla.

Pimeänajoja ei tietty kesäaikaan voi järjestää, itse sain kortin elokuussa ja syyskuussa alettiin järjestää pimeän ajon opetusta. Nykyäänhän on noita simulaattoreita käyössä ja ilmeisesti ajavat saman asian kuin oikea harjoittelu:
http://www.ls24.fi/raumajaalue/pimeys_laskeutuu_kuljettajan__eteen_tietokonenäyttöön_2321273.html
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Renee

Joku tarra takalasissa ja Suomen nuoret miehien henki pelastuu .Höpö höpö  kyllä se asennekasvatus on tärkeitä että ylinopeus voi tappaa.Tämä on nykyaikaa ei ne hempeät puheet mitään auta.Tai tässä kylällä oli nuorimies turvavyöt oli kädettomille ja autossa tehoja riittävästi tuli mutka ja kivi siihen loppui kuskin taru kun kirkonmaa kutsui.Mikä näihin auttaa no ei mikään se vain on opittava muutama kuski on sellainen joihin ei tehoa mikään.Muistatteko yhteen aikaa kun justiinsa moottoripyöräkortin saanut nuorimes oli hommanut Kawasakin sen 900 kuutioisen elettiin 70 lukua.Moni pääsi hengestää kun ne taidot puuttui ajaa tehokasta moottoripyörää.Holhoaminen ei auta mitään nykyään on niin tehokkaat autot ovat  turvallisia niin se nopeus tekee sen että turvallisuuden voittaa ajonopeus joka on helposti 180km/h ja kun lähtee pyörimään katon kautta ympäri niin ei siinä enään ambulanssia tarvita tulee Monosen auto suoraan.

MarieCurie

Olen Reneen kanssa täysin samaa mieltä: asenteiden muutos on ainoa tapa. Se, miten se onnistuisi, onkin toinen juttu! Mitkään pakotteet tai sanktiot eivät kuitenkaan tehoa kuin osaan ihmisistä, käyttäytymisen, niin liikenne kuin muukin, on lähdettävä ihmisestä itsestään. Sitä patenttiratkaisua, miten asennekasvatuksessa onnistuttaisiin, odotellaan edelleen.

jtbo

Reneen kanssa sinällään samaa mieltä, mutta ylinopeudella ei ole mitään tekemistä muun kuin sakkotulojen kanssa, väärä tilannenopeus pitäisi saada kaikkien takaravoon pahimmaksi asiaksi.

Se voi toteutua ylinopeudesta johtuen, mutta myös alle nopeusrajoitusnopeuksissakin.

Julmetusti parantuisi liikenne, jos kaikkien olisi pakko miettiä mikä olisi sopiva tilannenopeus. Nyt keskitytään vain nopeusmittariin ja varotaan ettei mene 3km/h yli rajoituksen, rajoitukset eivät kuitenkaan juuri koskaan ole sama kuin hyvä tilannenopeus, on paljon tilanteita joissa nopeuden pitäisi olla reilusti alle rajoitusnopeuden.

Tuollaisen asennemuutoksen tahtoisin vielä joskus nähdä, ihan päättävien tahojen osaltakin, että alettaisiin keskittymään tilannenopeuteen ja ennakoinnin tärkeyteen, omaan vastuuseen osana kokonaisuutta, tosin jos nuo olisi hyvin hallussa jokaisella, niin sakkotulot romahtaisi eikä juurikaan tapahtuisi kuolonkolareita selvinpäin ajavien kesken. Känniääliöihin ei tepsi kuin 9mm ratkaisu.

Igor

Lainaus käyttäjältä: Gitikka - joulukuu 08, 2009, 15:57:07
juu, se Punto oli jokunen vuos sitte turvallisuudessa 1:nen pikkuautojen luokassa... mut kun tuolla ei kaikilla niitä pikkuautoja oo...

miten lie C5 >< Punto käviskään... kyllähän sillä massallakin joku merkitys jossain vaiheessa on... toki miten kori rakennettu, auttaa pikkuautoissakin, mut vanhoissa kun ei oo paljo näitä turvallisuus asioita ajateltu... ainakaan mä en siinävaiheessa kun tyttöni on ajoikänen, istuta sitä mihinkään "rotanloukkuun" tienpäälle harjottelemaan...

NCAP-tähdethän on sidottu auton kokoluokkaan. Se että Punto ja C5 saa törmäystesteissä saman määrän tähtiä (en edes tiedä saiko ne) ei tarkoita että ne olisivat yhtä turvallisia. Oman tyttären ajokortti-ikään on onneksi vielä sen verran pitkälti aikaa, että noi pahimmat rotanloukut lienee siinä vaiheessa jo paalattu tai museorekisteröity...

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Gitikka

juu, kirjoitinkin että punto pikkuautojen luokassa 1. en kirjoittanutkaan että ne olisi samanvertaisia, molemmat saanet tähtiä suht hyvin...

nuokin testit antaa puolittain väärän tuloksen kun ei voida arvioida miten eri luokkien väliset pisteytykset kohdattaessa käyttäytyy, ei niin montaa testiä voi tehdäkkään jolla tuon selvittäis... tosin se järki sanoo jo jotain tässäkin asiassa...

sitten tuo tilannenopeus, sekin on vähän sellainen kakspiippunen juttu, ei ole absoluuttista tilannenopeutta, jollekkin se vaan on enemmän, jollekkin vähemmän, oli olosuhteet kuin hyvät/huonot tahansa, aina tulee oleen se joku joka ajaa hitaampaa ja joka kaahaa... ei näitä kahta saa samalle "viivalle" muutoin kuin pistämälle molemmat kiskoille... tai automatisoidaan ajoneuvot pitämään tietty turvaväli ja nopeus, joka määrittyy monimutkaisin tietokoneohjelmin... ja näiden turvalaitteiden ohitus ei tulisi olla mahdollista muutoin kuin hälyytysajoneuvoilla, muut menkööt sitten sitä samaa rataa turvallisesti...

mehän tuolla tienpäällä liikutaan ja tehdään usein niinkuin muutkin tai kuinka meitä on opetettu, jospa koettaisimmekin muokata omaa ajatusmaailmaa ja kertoa jälkipolville kuinka tulis tehdä ja ajatella tuolla liikenteessä, jotenkin tuntuu että "periytyvää"sorttia tämä liikennekuri ja tavat... oon huomannu että turvavyötä käytin aikanaan kuin isäni, nyt olen koettanut skarpata ja laittaa sen ENNEN liikkeelle lähtöä, ei niin kiire oo etteikö kerkeis...

kiire kiire... nyt onkin jo kiire kotiin, täytyypä lähtä huristeleen ja kiroon noita muita "urpoja" ja sit kotona itteensä kun meni taas hermo...

ei ne päättäjät pysty muuttaan asenteita muuttaan, siitähän syntyy heti kapina jos pääkopan sisälle koetetaan mennä... kun nyt jo rajoituksia yms liikaa, niin paljon ettei normaali ihminen pysty kaikkea edes noudattamaan...

jtbo

Päättäjäthän tekee niitä säädöksiä ja rajoituksia, sekä valvontalinjauksia, aika pitkästi nykymeno on myös rajoituksien syytä, ei velvoiteta ajattelemaan itse vaan ikäänkuin aina on systeemi jolla on vastuu ja itse tarvitsee tuijottaa vain sitä mittaria.

Eiköhän se tilannenopeus sisällä sen toisten erilaisen kyvyn huomioimisenkin, suuri nopeusero kun saa aikaan sen, että on väärä tilannenopeus.

Paljon sekin jo olisi jos annettaisi nopeamille tietä ja hitaammille tilaa, sellaista yhteispeliä, mutta se ei parane mittaria tuijottamalla, eikä vaikka mikä lappu olisi takalasilla.

Jo sekin tietty pahimpia voisi rauhoittaa, jos olisi selkeä käsitys siitä, että kolaritestissä nopeutta on alle 70km/h, kun ymmärtäisi kaikki, että 50 nopeudestakin auto menee reilusti kasaan, niin kai se vähän pistäisi ennakoimaan.

Tienpäällä ei ole koskaan kiire, sitä menee sen aikaa siellä minkä menee, mutta kivahan se olisi sujuvasti päästä kulkemaan, ilman että tarvitsee sitä nopeusmittaria vahtia ja samalla väistellä teinibemareita  :D

Xari

Lainaus käyttäjältä: Teuski - joulukuu 09, 2009, 07:25:55

Kyllä se liukkaankelin OPETUS on jo autokoulun aikana, kakkosvaiheessa käydään sitten omalla autolla vielä vähän leikkimässä vaan siellä radalla.

Liukkaankelin opetus ja AJO-opetus on vähän eri asia, väitän että ACRY:n talviratapäivillä oppii vähän enemmän ajamisesta ;D

XsaraVTR84

Varmasti myös vanhempien ajotyylillä on vaikutusta eli jos ne ajaa kaasu pohjassa niin varmasti myös nuorempi sukupolvi tulee myös ajamaan. Omat vanhemmat ajelee kyllä todella rauhallisesti ja samanlailla tulee itsekkin ajettua nykyään useinmiten.  ;D

Joerkka

Lätkässä kun on se vika ettei se näy kuin takaapäin, ehdottomasti iso vilkkuvalo katolle että edestäkinpäin näkee että nyt sieltä tulee liikenteen amatööri ;D

Jos ajattaisi Ruipelolle ajokortin Virossa, pitäisikö pitää vihreää koivunlehteä takaikkunalla myös kotimaassa ajettaessa, lopullisen kortin sais kaiketi heti ilman mitään lisäpelleilyjä.
Itse suosittelen, jos II-vaihe suoritetaan pelleilynä, on syytä vaihtaa palvelun tarjoajaa...autokoulu vs "opetan itse omaa kullannuppua"
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

Gitikka

Lainaus käyttäjältä: Joerkka - joulukuu 10, 2009, 07:34:56
Itse suosittelen, jos II-vaihe suoritetaan pelleilynä, on syytä vaihtaa palvelun tarjoajaa...autokoulu vs "opetan itse omaa kullannuppua"

välillä taas tuntuu että koko ajokortin hankkimisen kannalta voisi muutenkin kyseenalaistaa tätä autokoulu toimintaa, eli "autokoulu" >< opetan itse omaa kullannuppua
sen verran näkee tuolla tienpäällä autokoulun autoja, joissa opettaja kyydissä ja ajellaan miten sattuu, kyllä silloin pitäs opettajienkin mennä itteensä jos opetettava ei meinaa kyetä sinne liikenteeseen, sitten kun väkisellä se reppana tungetaan rattiin pakollisten tuntien minimiajassa, tulee todella hyviä kuskeja, vai tuleeko? ja välillä näyttää siltä että se opettajakin sais mennä takas koulun penkille, senhän pitäs opettaa siellä eikä vain istua kyydissä, vai? eikös ne ole käytännön ajo-opetustunteja... reilusti auto sivuun ja kuskin vaihto jos homma ei ota sujuakseen, palataan sitten takas perusteisiin ja mennään parkkipaikalle reenaamaan, mutta taitaa uskallus puuttua opettajilta tuohon, koulun kiltisti ja kalliisti maksavat vanhemmat haluaa tulosta pienokaiseltaan ja läpihän se on pääästettävä, mokatkoon ite inssiajossa, saa sitten lisämaksusta lisätunteja...

ja se II-vaihe, mullakin se oli ihan huuhaata, menin vanhalla DS:llä sinne, opettaja halus tulla kyytiin kun oli joskus aikoinaan moisessa ollut, siinä sitä sitte jollain risiiniöljyllä tms. liukasteltiin ja naurettiin, serkkupoikakin oli mulla mukana... en muista että mitään siellä olisin oppinut, muuta kuin että se rasva oli aika tiukassa lähtä pois...

Joerkka

Lainaus käyttäjältä: Gitikka - joulukuu 10, 2009, 09:04:05
Lainaus käyttäjältä: Joerkka - joulukuu 10, 2009, 07:34:56

välillä taas tuntuu että koko ajokortin hankkimisen kannalta voisi muutenkin kyseenalaistaa tätä autokoulu toimintaa, eli "autokoulu" >< opetan itse omaa kullannuppua
sen verran näkee tuolla tienpäällä autokoulun autoja, joissa opettaja kyydissä ja ajellaan miten sattuu, kyllä silloin pitäs opettajienkin mennä itteensä jos opetettava ei meinaa kyetä sinne liikenteeseen, sitten kun väkisellä se reppana tungetaan rattiin pakollisten tuntien minimiajassa, tulee todella hyviä kuskeja, vai tuleeko? ja välillä näyttää siltä että se opettajakin sais mennä takas koulun penkille, senhän pitäs opettaa siellä eikä vain istua kyydissä, vai? eikös ne ole käytännön ajo-opetustunteja... reilusti auto sivuun ja kuskin vaihto jos homma ei ota sujuakseen, palataan sitten takas perusteisiin ja mennään parkkipaikalle reenaamaan, mutta taitaa uskallus puuttua opettajilta tuohon, koulun kiltisti ja kalliisti maksavat vanhemmat haluaa tulosta pienokaiseltaan ja läpihän se on pääästettävä, mokatkoon ite inssiajossa, saa sitten lisämaksusta lisätunteja...

ja se II-vaihe, mullakin se oli ihan huuhaata, menin vanhalla DS:llä sinne, opettaja halus tulla kyytiin kun oli joskus aikoinaan moisessa ollut, siinä sitä sitte jollain risiiniöljyllä tms. liukasteltiin ja naurettiin, serkkupoikakin oli mulla mukana... en muista että mitään siellä olisin oppinut, muuta kuin että se rasva oli aika tiukassa lähtä pois...
Ongelmahan tuo on, liikenneopettajien asennekasvatuksen sekä täydennyskoulutuksen puute.
Lisäksi tuntuu, että ajatetaan oppilasta vaan siksi, että tehdään tiliä. En itsekkään puolla 100% 2-vaiheista ( nykyistä ) korttikoulutusta.
Eiköhän pikkuhiljaa tälläkin alalla saada uutta tervejärkistä sukupolvea tsemppamaan, ja alaakin alettaisiin arvostamaan enemmän.
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

jtbo

Joskus tuntuu että autokoulun opetus tähtää lähinnä sen teorian ja inssin läpäisemiseen, eikä taitojen ja valmiuksien antamiseen liikenteessä itsenäisesti liikkumiseen. Liikenneasennetta ei kovin paljoa opeteta, pykälien noudattamista ja sen sellaista kylläkin.

Kai syynä on se, ettei missää vaadita asenteen opettamista.

Oma ajo-opettaja kyllä antoi ihan hyviä esimerkkejä yllättävistä vaaratilanteista, mutta kyllä se ennakointi ja joustaminen ihan itse piti opetella. En tiedä tosin kuinka on muuttunut tuo, kun onhan tästä jo eräitäkin vuosia aikaa, kun kortin ajoin reilu 15 vuotta ja liki 2 miljoonaa kilsaa sitten, onneksi nykyään ei tarvitse asua tien päällä, kun tulee vain 70tkm vuoteen ;D

Renee

Oli muuten hyvä artikkeli paikallislehdessä jossa oli ruodittu tätä nuortenmiesten ajokäytöstä .Kuulemma alkaa siitä kun televisiota tuijotetaan ,jokin punainen auto menee 300km/h ja selostaja huutaa Räikkönen,Räikkönen.Varmaakin niihin poikii iskostuu että miehen pitää ajaa kovaa kelistä välittämättä.Toinen seikka on tämä mielenterveysongelma 16-19 vuotiaat nuoret miehet voivat oikeasti tosi huonosti.Ampumistapaukset niistä karmivin osoitus.Espoo hidastetöyssy turboahdettu peli väistää jalkakäytävälle hidastetta mutta edessä oli 14 vuotia lapsi loukkaantuu tekijä pakenee paikalta.Iskä kertoi että sodassa oman hengen uhalla taistelutoveri yritettiin pelastaa turvaa ,mutta tämäkin on katoavaa kansaperinettä kun noita lehtiä luveskelee.Kaikki ei ole tämän yhteiskunnan syytä,vaikka puuttuu siihen huviajeluun sen torin ympärillä koska työtätekevä kansa haluaa nukkua.

Teuski

Lainaus käyttäjältä: jtbo - joulukuu 10, 2009, 11:36:51
Joskus tuntuu että autokoulun opetus tähtää lähinnä sen teorian ja inssin läpäisemiseen, eikä taitojen ja valmiuksien antamiseen liikenteessä itsenäisesti liikkumiseen. Liikenneasennetta ei kovin paljoa opeteta, pykälien noudattamista ja sen sellaista kylläkin.

Kai syynä on se, ettei missää vaadita asenteen opettamista.

Oma ajo-opettaja kyllä antoi ihan hyviä esimerkkejä yllättävistä vaaratilanteista, mutta kyllä se ennakointi ja joustaminen ihan itse piti opetella. En tiedä tosin kuinka on muuttunut tuo, kun onhan tästä jo eräitäkin vuosia aikaa, kun kortin ajoin reilu 15 vuotta ja liki 2 miljoonaa kilsaa sitten, onneksi nykyään ei tarvitse asua tien päällä, kun tulee vain 70tkm vuoteen ;D

Mulle opetettiin autokoulussa, että omista oikeuksista liikenteessä pitää pitää kynsin ja hampain kiinni, joustaa ei saa. Saman opettajan lentäviin lauseisiin kuului mm. "nopein tapa pysäyttää auto satasen vauhdista on 180 asteen käännös käsijarrulla". Myös jos opettaja tiesi esim. oikealta tulevien hankalasti havaittavan kärkikolmion olemassaolosta, niin sanomistahan siitä tuli kun alkoi itse epäröimään ja etsimään liikennemerkkiä.

Ja siitä liukkaankelin ajosta, autokoulun aikana eli "ykkösvaiheessa" vähän jotain yritettiin siellä radalla opettaakin, kakkosvaiheessa sai vaan lähinnä itsekseen kokeilla erilaisia tilanteita. Kakkosvaiheen ajotunti oli vain taloudellisen ajotavan opettelua. Teoriatuntikin oli, mutta en muista pätkääkään mistä siellä puhuttiin.

-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-