Kesällä hankitun C5 II:n nahkaratti oli päässyt rujoon kuntoon. Citroën lienee pyrkinyt tekemään tämän(kin) mahdollisimman halvalla, ja valitettavasti tehtaan jäljiltä nahkaratti ei näytä käyttöä kovinkaan hyvin kestävän. Eikä tämä ole ainut yksilö jossa näin on käynyt. Kello kymmenestä ja kahdesta nahan pinnoite oli lähtenyt liikenteeseen ja kasaantunut ikäviksi ja rumiksi pahkuroiksi. Ilmeisesti pinnoite ei siis kestä käsien rasvaa, muuten ihan hyvä yritys.
Ensiksi ratti irti. Akun miinusnapa irti
taiteen sääntöjen mukaisesti, sopivan hartaushetken jälkeen käydään ratin airbagin kimppuun. Airbag lähtee irti, kun ratin takana olevia kiinnityskorvakkeita kampeaa esim. leveällä ruuvimeisselillä kohti ratin ulkokehää. Lisäksi korvakkeesta olisi samalla hyvä saada vähän tyrkättyä airbagia ulospäin, ihan itsestään se ei paikaltaan pois lipsahda. Airbagin liittimet irti. Lähtevät nätisti, kun ensin nostaa liittimien keskeltä keltaiset lukituspalat pienellä ruuvimeisselillä ylös. Kiinnitetään huomiota liittimien (2 kpl) järjestykseen ennen niiden irrotusta että muistetaan kasata oikein sitten aikanaan. Airbag asiallista hartautta noudattaen pois tieltä. Avataan muut ratin sisällä olevat liittimet ja irrotetaan ratti ohjausakselista (ruuvi on Torx 50). Ratti irtoaa.
Alkajaisiksi tarjosin tuolle saippuapesua. Yllätys oli melkoinen, kun pinnoite ja väri alkoivat irrota rätillä hangatessa. Ankarammin puhdistaen alta löytyi ehjä ja tasainen, kuvioinniltaan hiukan tosin jo tasaisemmaksi kulunut nahka. Luultavasti Citroënilla tuohon on vedetty vain jokin aika vahamainen (rasvaliukoinen) paksu värikerros ja sillä hyvä... En tiedä onko tuossa koskaan ollut mitään erillistä suojaavaa pinnoitusta värin päällä. Tuo kuvassa näkyvä vino rantu on jäämää ratin pinnoituksesta; oli kasaantunut tuollaiseksi pötkyläksi.
Ratin nahka on siis maalattua nahkaa (kuten lähes kaikki nahka nykyään autokäytössä), ja siksi nyt päätetään unohtaa kaikki nahkarasvat ja nahkissit ja tehdään homma uusiksi niin kuin Citroënin olisi se pitänyt alun alkaenkin tehdä. Vanha pinnoite pitää saada tyystin pois ja laittaa tilalle kunnolliset käyttöä kestävät aineet. Hankitaan
Furniture Clinicin Leather Colourant Kit,
detailingshop.fi myi, 43 € maksoi. Ostin täysmustan version; ratin originaaliväri on ehkä aavistuksen verran harmaaseen päin kallellaan oleva musta mutta ajattelin että riittävän lähellä tämä on.
Teipataan piiloon kaikki alueet joita ratista ei haluta käsitellä. Alkajaisiksi poistetaan vanha pinnoite ja väri. Citroën on vetänyt sitä paksulti ja töhnä on aika tiukassa. Leather Prep Cleaner on melkoista myrkkyä (sisältänee aimo tujauksen mm. asetonia); sitä hiukan kokeiltuani päädyin raapaisemaan enimmät pois saippualla ja harjalla, kun se kerran sillä tuntui lähtevän. Loput putsaten Leather Prepillä, sitten Alcohol Cleaneria, hionta vesihiomapaperilla (1200) ja vielä pyyhkäisy Alcohol Cleanerilla. Tämän jälkeen ratti näytti tältä:
Siihen sitten ensimmäinen väri pintaan. Vaahtomuovilla hyvin ohut kerros laittaen. Tarkoitus on ainoastaan pohjustaa pinta ruiskumaalausta varten. Tämän jälkeen ratti näytti jo tältä:
Sitten pari-kolme kerrosta nahkaväriä ruiskulla päälle, sen verran että väri on tasainen. Tuo nahkaväri on paksua. Ravistettava hyvin, värin suodatus kannattaa jottei ruisku tukkeudu, ja väriä on syytä olla riittävästi värisäiliössä jotta sitä tulee riittävästi.
(Itse sössin hieman tässä; jälkikäteen tajusin, että väriä tuli liian vähän siksi että sitä oli säiliössä liian vähän. Paksu väri meni imuputken ympäriltä kuopalle ja sitten sitä ei tullut sieltä tarpeeksi. Luulin ruiskun olevan tukossa, vaan ei ongelma siinä ollut (ainakaan kokonaan). Jos tämän olisin hoksannut, olisi ruiskumaalattu pinta ollut vielä käsituntumaltaan tasaisempi.)Parin maalauskerran jälkeen todetaan värin olevan tasainen, sitten pari kerrosta kiiltävää Super Sealia pintaan välillä kuivatellen. Se muodostaa tiukan suojan maalatulle pinnalle, lupaavat hyvää kulutuksen kestoa. Pinnoite on kovin valuvaa väriin verrattuna, ollaan tarkkana siis.
Nyt tuloksena sangen kiiltävä ratti.
Kuva on vähän huono, mutta kyllä siitä jonkin käsityksen saa.
Citroënin jäljiltä nahkaratti ei kuitenkaan ole kiiltävä vaan hiukan mattapintainen. Sekoitin Leather Finishin mattaversioon hiukan kiiltävää Super Sealia sekaan; josko sillä pääsisi suunnilleen vastaavaan jälkeen kuin originaali. Aika lähelle osui. Tätäkin pari kerrosta pintaan ja kuivatellaan. Kun pinnoitus katsotaan valmiiksi, pitää odottaa vuorokausi ennen kuin ratti otetaan tositoimiin.
Sitten ratti paikalleen autoon, lopuksi
akku kiinni siten kuin pitää. Lopputuloksena ihan kelpo ratti.
Ulkonäkö on täysin uskottava, käsituntumassa (ainakin vielä) muutama pieni kauneusvirhe. Väri on riittävän lähellä originaalia, ehkä aavistuksen tummempi, mutta istuu ihan nätisti yleisilmeeseen. Muutama pölyhiukkanen pintaan tuntuu tarttuneen maalauksen/pinnoituksen yhteydessä ja jokunen röpelö lienee jo väripinnasta lähtöisin (kun maalia ei tullut ruiskusta riittävästi). Pinnoite kuitenkin tasoitti enimmät skrubut, ja luulen pinnan tasoittuvan vielä tuosta vähän kun kädet sitä aikansa hankaavat. Jospa se nyt oikeaa käyttöäkin kestäisi.