Kirjoittaja Aihe: C5 II nahkaratin kunnostus  (Luettu 20536 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
C5 II nahkaratin kunnostus
« : Syyskuu 30, 2013, 10:55:44 »
Kesällä hankitun C5 II:n nahkaratti oli päässyt rujoon kuntoon. Citroën lienee pyrkinyt tekemään tämän(kin) mahdollisimman halvalla, ja valitettavasti tehtaan jäljiltä nahkaratti ei näytä käyttöä kovinkaan hyvin kestävän. Eikä tämä ole ainut yksilö jossa näin on käynyt. Kello kymmenestä ja kahdesta nahan pinnoite oli lähtenyt liikenteeseen ja kasaantunut ikäviksi ja rumiksi pahkuroiksi. Ilmeisesti pinnoite ei siis kestä käsien rasvaa, muuten ihan hyvä yritys.



Ensiksi ratti irti. Akun miinusnapa irti taiteen sääntöjen mukaisesti, sopivan hartaushetken jälkeen käydään ratin airbagin kimppuun. Airbag lähtee irti, kun ratin takana olevia kiinnityskorvakkeita kampeaa esim. leveällä ruuvimeisselillä kohti ratin ulkokehää. Lisäksi korvakkeesta olisi samalla hyvä saada vähän tyrkättyä airbagia ulospäin, ihan itsestään se ei paikaltaan pois lipsahda. Airbagin liittimet irti. Lähtevät nätisti, kun ensin nostaa liittimien keskeltä keltaiset lukituspalat pienellä ruuvimeisselillä ylös. Kiinnitetään huomiota liittimien (2 kpl) järjestykseen ennen niiden irrotusta että muistetaan kasata oikein sitten aikanaan. Airbag asiallista hartautta noudattaen pois tieltä. Avataan muut ratin sisällä olevat liittimet ja irrotetaan ratti ohjausakselista (ruuvi on Torx 50). Ratti irtoaa.

Alkajaisiksi tarjosin tuolle saippuapesua. Yllätys oli melkoinen, kun pinnoite ja väri alkoivat irrota rätillä hangatessa. Ankarammin puhdistaen alta löytyi ehjä ja tasainen, kuvioinniltaan hiukan tosin jo tasaisemmaksi kulunut nahka. Luultavasti Citroënilla tuohon on vedetty vain jokin aika vahamainen (rasvaliukoinen) paksu värikerros ja sillä hyvä... En tiedä onko tuossa koskaan ollut mitään erillistä suojaavaa pinnoitusta värin päällä. Tuo kuvassa näkyvä vino rantu on jäämää ratin pinnoituksesta; oli kasaantunut tuollaiseksi pötkyläksi.



Ratin nahka on siis maalattua nahkaa (kuten lähes kaikki nahka nykyään autokäytössä), ja siksi nyt päätetään unohtaa kaikki nahkarasvat ja nahkissit ja tehdään homma uusiksi niin kuin Citroënin olisi se pitänyt alun alkaenkin tehdä. Vanha pinnoite pitää saada tyystin pois ja laittaa tilalle kunnolliset käyttöä kestävät aineet. Hankitaan Furniture Clinicin Leather Colourant Kit, detailingshop.fi myi, 43 € maksoi. Ostin täysmustan version; ratin originaaliväri on ehkä aavistuksen verran harmaaseen päin kallellaan oleva musta mutta ajattelin että riittävän lähellä tämä on.

Teipataan piiloon kaikki alueet joita ratista ei haluta käsitellä. Alkajaisiksi poistetaan vanha pinnoite ja väri. Citroën on vetänyt sitä paksulti ja töhnä on aika tiukassa. Leather Prep Cleaner on melkoista myrkkyä (sisältänee aimo tujauksen mm. asetonia); sitä hiukan kokeiltuani päädyin raapaisemaan enimmät pois saippualla ja harjalla, kun se kerran sillä tuntui lähtevän. Loput putsaten Leather Prepillä, sitten Alcohol Cleaneria, hionta vesihiomapaperilla (1200) ja vielä pyyhkäisy Alcohol Cleanerilla. Tämän jälkeen ratti näytti tältä:



Siihen sitten ensimmäinen väri pintaan. Vaahtomuovilla hyvin ohut kerros laittaen. Tarkoitus on ainoastaan pohjustaa pinta ruiskumaalausta varten. Tämän jälkeen ratti näytti jo tältä:



Sitten pari-kolme kerrosta nahkaväriä ruiskulla päälle, sen verran että väri on tasainen. Tuo nahkaväri on paksua. Ravistettava hyvin, värin suodatus kannattaa jottei ruisku tukkeudu, ja väriä on syytä olla riittävästi värisäiliössä jotta sitä tulee riittävästi. (Itse sössin hieman tässä; jälkikäteen tajusin, että väriä tuli liian vähän siksi että sitä oli säiliössä liian vähän. Paksu väri meni imuputken ympäriltä kuopalle ja sitten sitä ei tullut sieltä tarpeeksi. Luulin ruiskun olevan tukossa, vaan ei ongelma siinä ollut (ainakaan kokonaan). Jos tämän olisin hoksannut, olisi ruiskumaalattu pinta ollut vielä käsituntumaltaan tasaisempi.)

Parin maalauskerran jälkeen todetaan värin olevan tasainen, sitten pari kerrosta kiiltävää Super Sealia pintaan välillä kuivatellen. Se muodostaa tiukan suojan maalatulle pinnalle, lupaavat hyvää kulutuksen kestoa. Pinnoite on kovin valuvaa väriin verrattuna, ollaan tarkkana siis.

Nyt tuloksena sangen kiiltävä ratti.



Kuva on vähän huono, mutta kyllä siitä jonkin käsityksen saa.

Citroënin jäljiltä nahkaratti ei kuitenkaan ole kiiltävä vaan hiukan mattapintainen. Sekoitin Leather Finishin mattaversioon hiukan kiiltävää Super Sealia sekaan; josko sillä pääsisi suunnilleen vastaavaan jälkeen kuin originaali. Aika lähelle osui. Tätäkin pari kerrosta pintaan ja kuivatellaan. Kun pinnoitus katsotaan valmiiksi, pitää odottaa vuorokausi ennen kuin ratti otetaan tositoimiin.

Sitten ratti paikalleen autoon, lopuksi akku kiinni siten kuin pitää. Lopputuloksena ihan kelpo ratti.





Ulkonäkö on täysin uskottava, käsituntumassa (ainakin vielä) muutama pieni kauneusvirhe. Väri on riittävän lähellä originaalia, ehkä aavistuksen tummempi, mutta istuu ihan nätisti yleisilmeeseen. Muutama pölyhiukkanen pintaan tuntuu tarttuneen maalauksen/pinnoituksen yhteydessä ja jokunen röpelö lienee jo väripinnasta lähtöisin (kun maalia ei tullut ruiskusta riittävästi). Pinnoite kuitenkin tasoitti enimmät skrubut, ja luulen pinnan tasoittuvan vielä tuosta vähän kun kädet sitä aikansa hankaavat. Jospa se nyt oikeaa käyttöäkin kestäisi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2013, 22:41:57 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

barfly

  • Vieras
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #1 : Syyskuu 30, 2013, 12:46:35 »
Hieno ohje!
Kiitokset! :-)


Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 821
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #2 : Syyskuu 30, 2013, 12:56:03 »
Kuinka kauan kunnostus otti aikaa irroituksesta kiinnitykseen, sillä se on tärkeä tieto jos autoa pitäisi vielä joskus päästä käyttämäänkin.
Audi A4 tdi Q

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #3 : Syyskuu 30, 2013, 14:22:00 »
Kuinka kauan kunnostus otti aikaa irroituksesta kiinnitykseen, sillä se on tärkeä tieto jos autoa pitäisi vielä joskus päästä käyttämäänkin.
Vaikea arvioida tarkkaan; tätä tehtiin tipoittain monen päivän aikana siten kuin lapsiperheen muut toimet antoivat myöten. Karkeasti voinee arvioida näin:
  • ratin irrotus ja suojateippaukset n. 30 min (riippuu siitä kuinka helposti airbagin saa ähellettyä irti)
  • vanhan pinnoitteen poistoon itselläni meni pari tuntia, Leather Cleanerilla runsaammin läträten varmaan menisi joutuisamminkin
  • liuottimien kuivatteluun pitää varata tunti
  • hiontaa 15 min
  • pohjustusvärin laitto 10 min
  • pohjustusvärin kuivatteluun 15 min (voi nopeuttaa hiustenkuivaajalla kuivaten)
  • maalaus 2-3 kerrosta, kuhunkin 10 min maalausta ja vähintään 15 min kuivattelua (jälleen voi käyttää hiustenkuivaajaa)
  • maalauksen jälkeen kuivattelua vähintään tunti
  • 2 kerrosta kiiltävää pinnoitetta, kuhunkin 10 minuuttia ja välissä vähintään 15 minuuttia kuivattelua, lopuksi tunti venttailua
  • lopullinen pinnoite, ruiskutukseen noin 10 minuuttia, kuivattelua vuorokauden verran ennen käyttöönottoa)
Toki ruiskuja pestessä ja muuten suhratessa palaa aikaa. Eli parin päivän homma tuo on nopeastikin. Kannattaa siis katsella ettei autolle ole liiemmin käyttöä tiedossa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2013, 16:44:37 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

Poissa cxt2

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 35
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #4 : Syyskuu 30, 2013, 15:24:23 »
Tai, purkuautosta kunnostettava ratti. Kun se on valmis, vaihtaa ratit ja kunnostaa sen toisen. Hyvin tehdylle ratille varmaan löytyy ostaja.
Luulisin tuommosella setillä tekevän kaksikin rattia?

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #5 : Syyskuu 30, 2013, 15:36:51 »
Tekee varmaan useammankin. Ponneainetta tarvitsee tosin lisää (Biltemasta saa) ja Leather Prep Cleaneria ehkä myös (tai sitten kaupasta asetonia ja katsoo jos se ajaisi saman asian). Nahkaväriä ja pinnoitusaineita ei kulunut nimeksikään.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #6 : Syyskuu 30, 2013, 17:36:00 »
Törkeän hieno lopputulos!
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa Seevitska

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 938
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #7 : Syyskuu 30, 2013, 20:15:21 »
Hienosti korjattu kyllä! Saisinpa itsekin noin hienon nahkaratin lullaani, on meinaan kulunut samalla tavalla. ::)
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 821
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #8 : Syyskuu 30, 2013, 20:54:05 »
Kaikissa C5:ssa on samankuntoinen ratti kuin ensimmäisessä kuvassa.
Audi A4 tdi Q

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #9 : Syyskuu 30, 2013, 22:39:54 »
C5:n muovirattien olen minäkin nähnyt pykivän ihan samalla tavalla. Lieneekö niissä käytetty samanlaista pinnoitetta kuin nahkaruoreissa? Tällä nahkamaalilla pystyy ymmärtääkseni maalaamaan myös esim. vinyyliä, joten muoviratinkin kunnostaminen saattaisi onnistua, tiedä häntä. Jos on rohkeutta, voisi katsoa mitä muoviratista irtoaa saippualla, harjalla ja Alcohol Cleanerilla. Leather Prep kannattanee unohtaa, saattaa lähteä koko ratti samalla...

Nahkaratin omistajia kannustan rohkeasti kokeilemaan Furniture Clinicin pakettia. Ei voi sanoa vaikeaksi. Nyt kun on yhden tehnyt, seuraava tietysti menisi vähemmällä vaivalla, ja parempikin siitä varmaan tulisi...

Poissa C5 wannabe

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #10 : Lokakuu 01, 2013, 01:36:16 »
Tosi hieno jälki  :) Oonkin aatellut onko joissakin muoviratti jossa on muka tikkaukset ja niissä onkin kärsinyt nahka  :o

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #11 : Lokakuu 01, 2013, 07:06:26 »
Ymmärtääkseni C5 II:n muovirateissakin on tikkaukset. (Niin, miksi?) Nahkarateissa on nahan alla ohut pehmuste, muovirateissa ei. Siitä ne erottaa vaikkei pinnasta saisi enää selvää.

Poissa -pk-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 140
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #12 : Lokakuu 01, 2013, 07:53:13 »
Tuleeko nahkaratin tuoksukin takaisin - vai onko näissä uutenakaan vastaavaa parfyymia kuin oli 70-luvun Formuling -rateissa, tarttui tukevasti käsiin.

Hieno suoritus kaikkiaan, ja dokumentointi etenkin.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #13 : Lokakuu 01, 2013, 11:57:38 »
Aika olematon se tuoksu on, sikäli tuo pinnoite pitää nahan suojassaan. Mutta Furniture Cliniciltä löytyy ratkaisu tähänkin.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 588
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #14 : Lokakuu 01, 2013, 15:22:46 »
Ensin meinasin kysyä että mistä ruisku, mutta ilmeisesti se tulee kitin mukana? Detailingshopin sivulta en onnistunut löytämään kittiä, mutta kaipa sen kysymällä saa ostettua.

Onko ruiskumaalaus tässä tapauksessa kuinka sottaista hommaa, ts. sujuuko se normaalissa maalauskammiossa eli kylpyhuoneessa? :)

Poissa raikka66

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 137
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #15 : Lokakuu 01, 2013, 15:41:07 »
Hyvinkäältä löytyis yks ratti aihio.!!!
Citroen C4 Grand Picasso 2.0hdi
Ex:Citroen C5 X7 tourer 1.6 hdi

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #16 : Lokakuu 01, 2013, 16:42:12 »
Ensin meinasin kysyä että mistä ruisku, mutta ilmeisesti se tulee kitin mukana? Detailingshopin sivulta en onnistunut löytämään kittiä, mutta kaipa sen kysymällä saa ostettua.

Onko ruiskumaalaus tässä tapauksessa kuinka sottaista hommaa, ts. sujuuko se normaalissa maalauskammiossa eli kylpyhuoneessa? :)
Leather Colourant Kit ei ole verkkokaupassa, koska se sisältää isopropanolia. Ks. tämä ja tämä.

Itse kävin hakemassa kitin paikan päältä, firma on tuossa likellä, Nokialla. Pitää soittaa etukäteen ja sopia aika jotta tietävät olla paikalla. Ruisku tulee mukana, maalaus kylppärissä onnistui ihan siististi. Maalit ja pinnotteet ovat vesiliukoisia.

Poissa C5 wannabe

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 436
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #17 : Lokakuu 01, 2013, 20:14:22 »
Ymmärtääkseni C5 II:n muovirateissakin on tikkaukset. (Niin, miksi?) Nahkarateissa on nahan alla ohut pehmuste, muovirateissa ei. Siitä ne erottaa vaikkei pinnasta saisi enää selvää.

On koitettu tehä halvalla hyvää.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #18 : Lokakuu 10, 2013, 22:34:20 »
Jos jonkun purkuosa-nahkaratin kunnostaisin fiiniksi niin olisiko sille kiinnostuneita ottajia? Tuosta kitistä kun riittäisi aineita vielä useampaankin rattiin... Mutta turhaan ei viitsisi investoida jos ei sosiaalista tilausta ole.

Poissa djksi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 216
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #19 : Lokakuu 12, 2013, 03:26:34 »
Jos jonkun purkuosa-nahkaratin kunnostaisin fiiniksi niin olisiko sille kiinnostuneita ottajia? Tuosta kitistä kun riittäisi aineita vielä useampaankin rattiin... Mutta turhaan ei viitsisi investoida jos ei sosiaalista tilausta ole.
Olisi, harrastajahinnoin ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4

Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid vm. 2021
ex. Citroën DS5 HDi 163 vm. 2014
ex. Citroën C5 THP156 vm. 2011
ex. Citroën C5 1.8i 16V vm. 2004

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 821
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #20 : Lokakuu 12, 2013, 17:48:40 »
Niin, eihän näissä kaikissa taida olla nahkarattia? En nyt pääse tarkistamaan servicestä. Omassa on varmaan aito muoviratti.
Audi A4 tdi Q

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 556
  • Peukkuja: 6
  • nyk. fillarikommunisti; ex-C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #21 : Lokakuu 12, 2013, 22:49:39 »
C5:n ratteja on ainakin kolmenlaisia:

4109 EK, rehti muoviratti (en tiedä onko II-koppaisissa näitä lainkaan)
4109 FN, ilmeisesti muoviratti, mutta tikkaus kuten nahkarateissa
4109 EX, nahkaratti, selvästi tuntuva pehmuste nahan alla

4109 FN:n pinnoitteen olen nähnyt käyttäytyvän ihan samoin kuin nahkaratinkin. Tuo kitti käy valmistajan mukaan myös vinyylin korjaukseen, tosin silloin suositellaan käytettäväksi Adhesion Promoteria ennen nahkavärin ruiskutusta. Voisin kuvitella että tuon FN-ratin saisi noin myös tolkkuun kuosiin.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 588
  • Peukkuja: 26
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #22 : Lokakuu 14, 2013, 15:58:25 »
^ Minulla on I-koppaisessa kuviisi nähden erilainen nahkaratti. Kuitenkin se listataan samalla EX-loppuisella osanumerolla. RPO:n mukaan näyttäisi olevan jotain vaihtelua.

Ero on, siinä, että omassani ei ole saumoja ylemmissä puolissa, vaan nahka jatkuu ratin päälle "vaakasuoralle" pinnalle.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 821
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #23 : Lokakuu 14, 2013, 17:35:18 »
Minulla myös EX-päätteinen "Tramontane" -ratti. RP on 10041. Kovasti se kumimuovilta vaikuttaa mutta täsmälleen samanlainen pinta kuin tohtori puusilmän ensimmäisessä kuvassa.

Voisin myös huolia tuolla tavalla käsitellyn ratin sopivaan hintaan. Vaihdossa nykyinen. ;)

Edit: Ja kyllä, kun katsoo auton servicen ominaisuuksista VIN:llä, kyseessä on "nelipuolainen nahkaratti".
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2013, 10:01:22 kirjoittanut Janne L »
Audi A4 tdi Q

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 714
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #24 : Lokakuu 15, 2013, 07:34:32 »
Kiinnostaisi myös vaihtoratti menetelmällä kun on vain yksi auto käytössä ja joka päivä täytyy liikkua.
C5 Aircross Hybrid + C6 3.0 Exclusive + Jumper 1.9TD + BX 16Valve

exät - C5 204 Exclusive Break, DSuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi