Citroën-foorumi.com

Tekniikkaa => Kunnostus- ja korjausvinkkejä, dokumentit => Aiheen aloitti: Prof. Dr. Holzauge - Syyskuu 30, 2013, 10:55:44

Otsikko: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Syyskuu 30, 2013, 10:55:44
Kesällä hankitun C5 II:n nahkaratti oli päässyt rujoon kuntoon. Citroën lienee pyrkinyt tekemään tämän(kin) mahdollisimman halvalla, ja valitettavasti tehtaan jäljiltä nahkaratti ei näytä käyttöä kovinkaan hyvin kestävän. Eikä tämä ole ainut yksilö jossa näin on käynyt. Kello kymmenestä ja kahdesta nahan pinnoite oli lähtenyt liikenteeseen ja kasaantunut ikäviksi ja rumiksi pahkuroiksi. Ilmeisesti pinnoite ei siis kestä käsien rasvaa, muuten ihan hyvä yritys.

(https://lh5.googleusercontent.com/-NshtQ2r9MiA/UkXneXIF-3I/AAAAAAAAB3A/iTfR9YoXdDQ/w1267-h950-no/IMG_8247.JPG)

Ensiksi ratti irti. Akun miinusnapa irti taiteen sääntöjen mukaisesti (http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,14656.msg58525.html#msg58525), sopivan hartaushetken jälkeen käydään ratin airbagin kimppuun. Airbag lähtee irti, kun ratin takana olevia kiinnityskorvakkeita kampeaa esim. leveällä ruuvimeisselillä kohti ratin ulkokehää. Lisäksi korvakkeesta olisi samalla hyvä saada vähän tyrkättyä airbagia ulospäin, ihan itsestään se ei paikaltaan pois lipsahda. Airbagin liittimet irti. Lähtevät nätisti, kun ensin nostaa liittimien keskeltä keltaiset lukituspalat pienellä ruuvimeisselillä ylös. Kiinnitetään huomiota liittimien (2 kpl) järjestykseen ennen niiden irrotusta että muistetaan kasata oikein sitten aikanaan. Airbag asiallista hartautta noudattaen pois tieltä. Avataan muut ratin sisällä olevat liittimet ja irrotetaan ratti ohjausakselista (ruuvi on Torx 50). Ratti irtoaa.

Alkajaisiksi tarjosin tuolle saippuapesua. Yllätys oli melkoinen, kun pinnoite ja väri alkoivat irrota rätillä hangatessa. Ankarammin puhdistaen alta löytyi ehjä ja tasainen, kuvioinniltaan hiukan tosin jo tasaisemmaksi kulunut nahka. Luultavasti Citroënilla tuohon on vedetty vain jokin aika vahamainen (rasvaliukoinen) paksu värikerros ja sillä hyvä... En tiedä onko tuossa koskaan ollut mitään erillistä suojaavaa pinnoitusta värin päällä. Tuo kuvassa näkyvä vino rantu on jäämää ratin pinnoituksesta; oli kasaantunut tuollaiseksi pötkyläksi.

(https://lh3.googleusercontent.com/-qjth4V6MOWA/UkXnhY5LanI/AAAAAAAAB3I/CwYiV8Q94LI/w1267-h950-no/IMG_8249.JPG)

Ratin nahka on siis maalattua nahkaa (kuten lähes kaikki nahka nykyään autokäytössä), ja siksi nyt päätetään unohtaa kaikki nahkarasvat ja nahkissit ja tehdään homma uusiksi niin kuin Citroënin olisi se pitänyt alun alkaenkin tehdä. Vanha pinnoite pitää saada tyystin pois ja laittaa tilalle kunnolliset käyttöä kestävät aineet. Hankitaan Furniture Clinicin Leather Colourant Kit (http://www.furnitureclinic.co.uk/Leather_Colourant_Kit.php), detailingshop.fi (http://www.detailingshop.fi) myi, 43 € maksoi. Ostin täysmustan version; ratin originaaliväri on ehkä aavistuksen verran harmaaseen päin kallellaan oleva musta mutta ajattelin että riittävän lähellä tämä on.

Teipataan piiloon kaikki alueet joita ratista ei haluta käsitellä. Alkajaisiksi poistetaan vanha pinnoite ja väri. Citroën on vetänyt sitä paksulti ja töhnä on aika tiukassa. Leather Prep Cleaner on melkoista myrkkyä (sisältänee aimo tujauksen mm. asetonia); sitä hiukan kokeiltuani päädyin raapaisemaan enimmät pois saippualla ja harjalla, kun se kerran sillä tuntui lähtevän. Loput putsaten Leather Prepillä, sitten Alcohol Cleaneria, hionta vesihiomapaperilla (1200) ja vielä pyyhkäisy Alcohol Cleanerilla. Tämän jälkeen ratti näytti tältä:

(https://lh4.googleusercontent.com/-syfnP0wEIDc/UkXnkJr1EwI/AAAAAAAAB3Q/2uJdhyYMkBI/w1267-h950-no/IMG_8257.JPG)

Siihen sitten ensimmäinen väri pintaan. Vaahtomuovilla hyvin ohut kerros laittaen. Tarkoitus on ainoastaan pohjustaa pinta ruiskumaalausta varten. Tämän jälkeen ratti näytti jo tältä:

(https://lh3.googleusercontent.com/-xw8RHyFEWG8/UkXnne1fzOI/AAAAAAAAB3Y/pFcI_ERsX2c/w1267-h950-no/IMG_8258.JPG)

Sitten pari-kolme kerrosta nahkaväriä ruiskulla päälle, sen verran että väri on tasainen. Tuo nahkaväri on paksua. Ravistettava hyvin, värin suodatus kannattaa jottei ruisku tukkeudu, ja väriä on syytä olla riittävästi värisäiliössä jotta sitä tulee riittävästi. (Itse sössin hieman tässä; jälkikäteen tajusin, että väriä tuli liian vähän siksi että sitä oli säiliössä liian vähän. Paksu väri meni imuputken ympäriltä kuopalle ja sitten sitä ei tullut sieltä tarpeeksi. Luulin ruiskun olevan tukossa, vaan ei ongelma siinä ollut (ainakaan kokonaan). Jos tämän olisin hoksannut, olisi ruiskumaalattu pinta ollut vielä käsituntumaltaan tasaisempi.)

Parin maalauskerran jälkeen todetaan värin olevan tasainen, sitten pari kerrosta kiiltävää Super Sealia pintaan välillä kuivatellen. Se muodostaa tiukan suojan maalatulle pinnalle, lupaavat hyvää kulutuksen kestoa. Pinnoite on kovin valuvaa väriin verrattuna, ollaan tarkkana siis.

Nyt tuloksena sangen kiiltävä ratti.

(https://lh3.googleusercontent.com/-56-wsD4pHw4/UkXnYYV3WKI/AAAAAAAAB2w/oN1cvLYSDCY/w1267-h950-no/IMG_8263.JPG)

Kuva on vähän huono, mutta kyllä siitä jonkin käsityksen saa.

Citroënin jäljiltä nahkaratti ei kuitenkaan ole kiiltävä vaan hiukan mattapintainen. Sekoitin Leather Finishin mattaversioon hiukan kiiltävää Super Sealia sekaan; josko sillä pääsisi suunnilleen vastaavaan jälkeen kuin originaali. Aika lähelle osui. Tätäkin pari kerrosta pintaan ja kuivatellaan. Kun pinnoitus katsotaan valmiiksi, pitää odottaa vuorokausi ennen kuin ratti otetaan tositoimiin.

Sitten ratti paikalleen autoon, lopuksi akku kiinni siten kuin pitää (http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,14656.msg58525.html#msg58525). Lopputuloksena ihan kelpo ratti.

(https://lh6.googleusercontent.com/-zRumUB70pvE/UkdH80Fg8xI/AAAAAAAAB3o/pvRPp9yTMCk/w1267-h950-no/IMG_8269.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-GAnNO876Aws/UkdH_fjOXlI/AAAAAAAAB3w/6gT-1Tvsp2A/w713-h950-no/IMG_8274.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-K-BSUbWxQnA/UkdIBgzVECI/AAAAAAAAB34/9tDbP8OVDFc/w713-h950-no/IMG_8277.JPG)

Ulkonäkö on täysin uskottava, käsituntumassa (ainakin vielä) muutama pieni kauneusvirhe. Väri on riittävän lähellä originaalia, ehkä aavistuksen tummempi, mutta istuu ihan nätisti yleisilmeeseen. Muutama pölyhiukkanen pintaan tuntuu tarttuneen maalauksen/pinnoituksen yhteydessä ja jokunen röpelö lienee jo väripinnasta lähtöisin (kun maalia ei tullut ruiskusta riittävästi). Pinnoite kuitenkin tasoitti enimmät skrubut, ja luulen pinnan tasoittuvan vielä tuosta vähän kun kädet sitä aikansa hankaavat. Jospa se nyt oikeaa käyttöäkin kestäisi.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: barfly - Syyskuu 30, 2013, 12:46:35
Hieno ohje!
Kiitokset! :-)

Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Janne L - Syyskuu 30, 2013, 12:56:03
Kuinka kauan kunnostus otti aikaa irroituksesta kiinnitykseen, sillä se on tärkeä tieto jos autoa pitäisi vielä joskus päästä käyttämäänkin.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Syyskuu 30, 2013, 14:22:00
Kuinka kauan kunnostus otti aikaa irroituksesta kiinnitykseen, sillä se on tärkeä tieto jos autoa pitäisi vielä joskus päästä käyttämäänkin.
Vaikea arvioida tarkkaan; tätä tehtiin tipoittain monen päivän aikana siten kuin lapsiperheen muut toimet antoivat myöten. Karkeasti voinee arvioida näin:
Toki ruiskuja pestessä ja muuten suhratessa palaa aikaa. Eli parin päivän homma tuo on nopeastikin. Kannattaa siis katsella ettei autolle ole liiemmin käyttöä tiedossa.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: cxt2 - Syyskuu 30, 2013, 15:24:23
Tai, purkuautosta kunnostettava ratti. Kun se on valmis, vaihtaa ratit ja kunnostaa sen toisen. Hyvin tehdylle ratille varmaan löytyy ostaja.
Luulisin tuommosella setillä tekevän kaksikin rattia?
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Syyskuu 30, 2013, 15:36:51
Tekee varmaan useammankin. Ponneainetta tarvitsee tosin lisää (Biltemasta saa) ja Leather Prep Cleaneria ehkä myös (tai sitten kaupasta asetonia ja katsoo jos se ajaisi saman asian). Nahkaväriä ja pinnoitusaineita ei kulunut nimeksikään.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: jarmot - Syyskuu 30, 2013, 17:36:00
Törkeän hieno lopputulos!
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Seevitska - Syyskuu 30, 2013, 20:15:21
Hienosti korjattu kyllä! Saisinpa itsekin noin hienon nahkaratin lullaani, on meinaan kulunut samalla tavalla. ::)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Janne L - Syyskuu 30, 2013, 20:54:05
Kaikissa C5:ssa on samankuntoinen ratti kuin ensimmäisessä kuvassa.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Syyskuu 30, 2013, 22:39:54
C5:n muovirattien olen minäkin nähnyt pykivän ihan samalla tavalla. Lieneekö niissä käytetty samanlaista pinnoitetta kuin nahkaruoreissa? Tällä nahkamaalilla pystyy ymmärtääkseni maalaamaan myös esim. vinyyliä, joten muoviratinkin kunnostaminen saattaisi onnistua, tiedä häntä. Jos on rohkeutta, voisi katsoa mitä muoviratista irtoaa saippualla, harjalla ja Alcohol Cleanerilla. Leather Prep kannattanee unohtaa, saattaa lähteä koko ratti samalla...

Nahkaratin omistajia kannustan rohkeasti kokeilemaan Furniture Clinicin pakettia. Ei voi sanoa vaikeaksi. Nyt kun on yhden tehnyt, seuraava tietysti menisi vähemmällä vaivalla, ja parempikin siitä varmaan tulisi...
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: C5 wannabe - Lokakuu 01, 2013, 01:36:16
Tosi hieno jälki  :) Oonkin aatellut onko joissakin muoviratti jossa on muka tikkaukset ja niissä onkin kärsinyt nahka  :o
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Lokakuu 01, 2013, 07:06:26
Ymmärtääkseni C5 II:n muovirateissakin on tikkaukset. (Niin, miksi?) Nahkarateissa on nahan alla ohut pehmuste, muovirateissa ei. Siitä ne erottaa vaikkei pinnasta saisi enää selvää.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: -pk- - Lokakuu 01, 2013, 07:53:13
Tuleeko nahkaratin tuoksukin takaisin - vai onko näissä uutenakaan vastaavaa parfyymia kuin oli 70-luvun Formuling -rateissa, tarttui tukevasti käsiin.

Hieno suoritus kaikkiaan, ja dokumentointi etenkin.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Lokakuu 01, 2013, 11:57:38
Aika olematon se tuoksu on, sikäli tuo pinnoite pitää nahan suojassaan. Mutta Furniture Cliniciltä löytyy ratkaisu (http://www.furnitureclinic.co.uk/Leather_Aroma_Spray.php) tähänkin.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: KariM - Lokakuu 01, 2013, 15:22:46
Ensin meinasin kysyä että mistä ruisku, mutta ilmeisesti se tulee kitin mukana? Detailingshopin sivulta en onnistunut löytämään kittiä, mutta kaipa sen kysymällä saa ostettua.

Onko ruiskumaalaus tässä tapauksessa kuinka sottaista hommaa, ts. sujuuko se normaalissa maalauskammiossa eli kylpyhuoneessa? :)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: raikka66 - Lokakuu 01, 2013, 15:41:07
Hyvinkäältä löytyis yks ratti aihio.!!!
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Lokakuu 01, 2013, 16:42:12
Ensin meinasin kysyä että mistä ruisku, mutta ilmeisesti se tulee kitin mukana? Detailingshopin sivulta en onnistunut löytämään kittiä, mutta kaipa sen kysymällä saa ostettua.

Onko ruiskumaalaus tässä tapauksessa kuinka sottaista hommaa, ts. sujuuko se normaalissa maalauskammiossa eli kylpyhuoneessa? :)
Leather Colourant Kit ei ole verkkokaupassa, koska se sisältää isopropanolia. Ks. tämä (http://detailingshop.fi/index.php?route=newsroom/newsitem&newsitem_id=14) ja tämä (http://detailingshop.fi/index.php?route=newsroom/newsitem&newsitem_id=15).

Itse kävin hakemassa kitin paikan päältä, firma on tuossa likellä, Nokialla. Pitää soittaa etukäteen ja sopia aika jotta tietävät olla paikalla. Ruisku tulee mukana, maalaus kylppärissä onnistui ihan siististi. Maalit ja pinnotteet ovat vesiliukoisia.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: C5 wannabe - Lokakuu 01, 2013, 20:14:22
Ymmärtääkseni C5 II:n muovirateissakin on tikkaukset. (Niin, miksi?) Nahkarateissa on nahan alla ohut pehmuste, muovirateissa ei. Siitä ne erottaa vaikkei pinnasta saisi enää selvää.

On koitettu tehä halvalla hyvää.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Lokakuu 10, 2013, 22:34:20
Jos jonkun purkuosa-nahkaratin kunnostaisin fiiniksi niin olisiko sille kiinnostuneita ottajia? Tuosta kitistä kun riittäisi aineita vielä useampaankin rattiin... Mutta turhaan ei viitsisi investoida jos ei sosiaalista tilausta ole.
Otsikko: Vs: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: djksi - Lokakuu 12, 2013, 03:26:34
Jos jonkun purkuosa-nahkaratin kunnostaisin fiiniksi niin olisiko sille kiinnostuneita ottajia? Tuosta kitistä kun riittäisi aineita vielä useampaankin rattiin... Mutta turhaan ei viitsisi investoida jos ei sosiaalista tilausta ole.
Olisi, harrastajahinnoin ;)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4

Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Janne L - Lokakuu 12, 2013, 17:48:40
Niin, eihän näissä kaikissa taida olla nahkarattia? En nyt pääse tarkistamaan servicestä. Omassa on varmaan aito muoviratti.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Lokakuu 12, 2013, 22:49:39
C5:n ratteja on ainakin kolmenlaisia:

4109 EK, rehti muoviratti (en tiedä onko II-koppaisissa näitä lainkaan)
4109 FN, ilmeisesti muoviratti, mutta tikkaus kuten nahkarateissa
4109 EX, nahkaratti, selvästi tuntuva pehmuste nahan alla

4109 FN:n pinnoitteen olen nähnyt käyttäytyvän ihan samoin kuin nahkaratinkin. Tuo kitti käy valmistajan mukaan myös vinyylin korjaukseen, tosin silloin suositellaan käytettäväksi Adhesion Promoteria (http://detailingshop.fi/index.php?route=product/product&keyword=adhesion&category_id=0&product_id=202) ennen nahkavärin ruiskutusta. Voisin kuvitella että tuon FN-ratin saisi noin myös tolkkuun kuosiin.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: KariM - Lokakuu 14, 2013, 15:58:25
^ Minulla on I-koppaisessa kuviisi nähden erilainen nahkaratti. Kuitenkin se listataan samalla EX-loppuisella osanumerolla. RPO:n mukaan näyttäisi olevan jotain vaihtelua.

Ero on, siinä, että omassani ei ole saumoja ylemmissä puolissa, vaan nahka jatkuu ratin päälle "vaakasuoralle" pinnalle.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Janne L - Lokakuu 14, 2013, 17:35:18
Minulla myös EX-päätteinen "Tramontane" -ratti. RP on 10041. Kovasti se kumimuovilta vaikuttaa mutta täsmälleen samanlainen pinta kuin tohtori puusilmän ensimmäisessä kuvassa.

Voisin myös huolia tuolla tavalla käsitellyn ratin sopivaan hintaan. Vaihdossa nykyinen. ;)

Edit: Ja kyllä, kun katsoo auton servicen ominaisuuksista VIN:llä, kyseessä on "nelipuolainen nahkaratti".
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Cituning - Lokakuu 15, 2013, 07:34:32
Kiinnostaisi myös vaihtoratti menetelmällä kun on vain yksi auto käytössä ja joka päivä täytyy liikkua.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Marraskuu 01, 2013, 23:24:52
Nyt (kaapulalle menevä) opus 2 valmiina. Tämä olikin alun perin astetta rujommassa kunnossa. Nahan pinnoite kauttaaltaan ihan kökkäreillä, kovettunut ja mureneva.

Edelliskerrasta viisastuneena poistin valtaosan pinnoitteesta vedellä, harjalla ja pesuaineella (http://www.solmaster.fi/home/fi/tuotteet/kuljetuskaluston-pesuaineet/as-40-tehopesu-biohajoava-luonnonoljytiiviste/). Citroënin käyttämä nahka on niin huokoista (=huonolaatuista) että noita kalliimpia myrkkyjä tuhlaa siihen ihan turhaan; tämän jälkeen enimmät jämät poistaen Marinolilla. Tähän rattiin oli pesiytynyt infernaalinen tupakanhaju. Ensin huolellinen pesu etikkavedellä ja sitten etikkahöyryyn vuorokaudeksi, aika hyvin siitä sillä päästiin.

Tämän jälkeen Leather Prep Cleaner kehiin, jolloin sitä ei enää paljoa tarvittukaan. Tässä rattimallissa kulkee nahkakaistale airbagin yli ratin puolelta toiselle. Se väli oli toki pinnaltaan virheetön, ja siksi päätin jättää siltä välin pinnoitteen poistamatta, pyyhkäisin vain rasvat pois Marinolilla. Suojateipit paikalleen siis ennen liuottimilla läträämistä. Sitten huolellinen hionta vesihiomapaperilla, ensin 600 ja sitten 1200, ja lopuksi puhdistus Alcohol Cleanerilla.

Airbagin päällä olevan nahkakaistaleen suojateipit pois ja ko. alueen reunojen hionta mahdollisimman huomaamattomaksi. Siihen päälle maalataan nyt sitten päälle niin kuin muuallekin. Suurta fyysistä rasitusta siihen ei ole odotettavissa, oletan kestävän vaikka vanha pinnoite jääkin nahkavärin ja -pinnoitteen alle.

Sienellä kolme kerrosta nahkaväriä pintaan kera välihiontojen; huokoinen nahka imee paljon väriä, ei näemmä kannata ruiskuttaa vielä kun siinä menee enemmälti väriä hukkaan. Lopuksi pari kerrosta ruiskulla päälle. Tässä vaiheessa käy ilmi, että taannoin saamani nahkaväri on ilmeisesti maanantaierää, liian paksua. Se ei nimittäin tule Furniture Clinicin omastakaan suodattimesta läpi. Demovideossakin (http://www.youtube.com/watch?v=OkIXY_ODCZQ) käytetty väri on paljon juoksevampaa. Ilmankos ei meinaa saada tasaista pintaa ja ruisku tuntuu tukkoilevan jatkuvasti. Detailingshop.fi (http://www.detailingshop.fi) osoittaa esimerkillistä ryhdikkyyttä ja laittaa saman tien postiin korvaavan väripullon tietäen kertoa että näitä on tullut vastaan jokunen tapaus. Tähän hätään uusi väripullo ei kuitenkaan ehtinyt, mutta ei haittaa. Koska nahan laatu on mitä on, voi ruiskutuksen jälkeen tasoittaa ongelmapaikat 1200:n vesihiomapaperilla ja tasoittaa värin sienellä ja tulos on oikein ok. Ei onnistunut samalla kertaa työn alla olleeseen fiinimmästä nahasta tehtyyn rattiin, se pitää ruiskuttaa uusiksi kunhan uusi väripullo tulee.

Nahkavärin kuivuttua huolellinen pölynpoisto pinnasta maalarinteipillä töpötellen (nahkaväri on muuten juuri sikäli tahmeaa että se kerää oikein aktiivisesti pölyä), sitten 3 kerrosta kirkasta pinnoitetta ja 2 kerrosta mattaa, jota on vähän lantrattu kirkkaalla. Pinnoitekerroksien välissä pölyn poisto ja mahdollisten skrubujen tasoittelu 1200:n vesihiomapaperilla. Ihan kelpo lopputulos tuli.

Tuossa muutama ennen-jälkeen-kuva (suojausteipit vielä poistamatta). Nyt odotellaan viikko, jonka jälkeen käsitellään ratti vielä Furniture Clinicin nahkavoiteella (http://detailingshop.fi/index.php?route=product/product&product_id=153).

(https://lh3.googleusercontent.com/-B4brDeorpZg/UmpCxLcOW0I/AAAAAAAAB6U/dUTO3frhpqc/w958-h719-no/SAM_0370.JPG)(https://lh4.googleusercontent.com/-9hZGw53bvu8/UnQRuUrssMI/AAAAAAAAB7U/9tLR41fLad4/w958-h719-no/IMG_8334_1.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-9qVU1h35zn8/UmpCu_YBjZI/AAAAAAAAB6M/CYDlUHmCMuU/w958-h719-no/SAM_0368.JPG)(https://lh5.googleusercontent.com/-2-ugIBJKhMs/UnQRlv-YlRI/AAAAAAAAB7E/_NMs9HVEpT0/w958-h719-no/IMG_8328_1.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-JqNFi3fijKM/UmpCuwELyAI/AAAAAAAAB6I/YI14zbyjbdk/w958-h719-no/SAM_0367.JPG)(https://lh4.googleusercontent.com/-MTO4clKGhN0/UnQRoG2hOeI/AAAAAAAAB7M/xI5y4D8XxXI/w958-h719-no/IMG_8331_1.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-xSsL6MqLjQU/UmpCuY_3m3I/AAAAAAAAB6E/jo6khjqx8QA/w958-h719-no/SAM_0369.JPG)(https://lh6.googleusercontent.com/-I_x-RHRkZtk/UnQRw6qg2fI/AAAAAAAAB7c/B5Rlk6xG6ts/w958-h719-no/IMG_8336_1.JPG)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: cxt2 - Marraskuu 02, 2013, 04:50:17
Hienoa työtä, taas kerran!
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Cituning - Marraskuu 03, 2013, 08:26:56
Olisikos väriä muuten saatavana harmaampana? Kun musta on aina mustaa :)
Otsikko: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Marraskuu 03, 2013, 09:10:09
Furniture Clinic sekoittaa tehdastilauksena mitä vain (näytepala tarvitaan). Standardivärikartta tuossa: http://www.furnitureclinic.co.uk/Standard_Colour_Chart.php

Tummanharmaa voi olla vähän Citroenin alkuperäistä vaaleampi. Musta taas ei näytä luonnossa ihan niin mustalta kuin kuvissa, koska mattapinnoite vaalentaa vaikutelmaa hiukan.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: djksi - Marraskuu 17, 2013, 15:56:17
(http://aijaa.com/img/b/00453/12839265.jpg)

"Uusi" ratti asennettu ja vanha lähti kiertoon. Kiitoksia ratti-guru Prof. Dr. Holzauge:lle! :-)

Vertailun vuoksi vielä vanhasta ratista kuva (2 vuotta vanha kuva, eli ratti oli vaihdettaessa vieläkin rujommassa kunnossa):

(http://aijaa.com/img/b/00792/12839278.jpg)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Janne L - Marraskuu 17, 2013, 17:38:14
Tuo ratti taitaa tulla tänne. ;)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Seevitska - Marraskuu 17, 2013, 18:42:34
Helvetin hienoa jälkeä! Oman femman ratissa alkaa olla jo lievää rosoisuutta ja tavallista pyörittämisen kulumaa, ei kuitenkaan niin paha kuin tuossa alimmassa kuvassa. Tuskin on intoa alkaa korjailemaankaan, mutta hattua pitää nostaa kaapulalle! :laugh:
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: djksi - Marraskuu 17, 2013, 20:04:42
Nosta hattusi Prof. Dr. Holzauge:lle, joka tuon minunkin ratin toimitti. Itse suoritin vain vaihtotoimenpiteen ja tietenkin maksun ko. työsuoritteesta.  :)

Noista kahdesta kuvasta huomaa hyvin, että pieniä eroavaisuuksia on ratteihinkin tullut (vuosimallien?) kesken.
Otsikko: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Marraskuu 17, 2013, 23:31:21
Hehe. Verotusteknisesti asiaa tarkastellen myin koti-irtaimistooni kuuluneen kunnostetun nahkaratin. Maksuvälineinä toinen ratti ja vähän euroja.

Molempia kaapulan kuvaamia rattimalleja myydään samalla varaosanumerolla (4109 EX). Molempia näkyy eri vuosimalleissa, en keksi mitään logiikkaa jonka mukaan niitä olisi milloinkin laiteltu. Kyyninen selitys saattaisi olla se, että käytetyn nahan leikkaus on valittu rattitehtaalla aina sen mukaan millaisia jämäpaloja on milloinkin ollut saatavilla.

Kaapulalta tulleen ratin pohjatyöt alkavat olla valmiit (eli vanha pinnoite poistettu). Taas hämmensi se, miten paksulti tuota mustaa mönjää oli nahan pinnoituksessa käytetty.
Otsikko: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Marraskuu 23, 2013, 23:46:27
Kaapulan ex-ruori syntyi uudelleen opus kolmosena.
(http://img.tapatalk.com/d/13/11/24/agypu9ug.jpg)(http://img.tapatalk.com/d/13/11/24/6y7e6a3a.jpg)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Cituning - Helmikuu 02, 2014, 21:45:47
Ja kaapulan ruori tuli minulle. Hattua täytyy nostaa professorille. Hienoa työtä ja olin jo itse varautunut ratinvaihtoon mutta maestro itse hyppäsi autoon ja vaihtoi ruorin "odotellessa". Kiitoskiitos, paljon mukavampi käsituntuma on nyt.
Otsikko: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Helmikuu 02, 2014, 21:48:03
Itse asiassa kaapulan ex-ruori on Janne L:llä. Cituningin ratti on opus 4, "ex-Janne L".
Otsikko: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Helmikuu 10, 2014, 22:40:49
Kiehtovia ovat C5:n nahkarattien identiteettikysymykset. Viimeisimmän kaupankäynnin tuloksena tuli vaihtoyksilönä 4109 FN -ratti, jota ketjun alkupäässä haukuin huijausnahkaratiksi. Servicen mukaan se on "kuminen ohjauspyörä" (vs. 4109 EX, jota Service tituleeraa nahkaratiksi). Eli se C5 II:ssa yleisimmin tavattu, jossa on tikkaus mutta ei pehmustetta 4109 EX:n tapaan, rattiparka joka kovasti näyttää siltä kuin se tahtoisi sanoa "Citroënin suunnittelijat yrittivät saada minusta nahkaratin näköisen (vaikken sitä tarkemmin katsoen olekaan) eivätkä ihan onnistuneet."

Mutta mutta. Työn alle ratin otettuani kävi ilmi, että se on kuulkaa nahkaratti. Tai jotain kovasti nahkaa muistuttavaa materiaalia se pinta on, mutta ei muovia. Ei liukene asetoniin tahi Leather Prepiin, voi puhdistella surutta. Vähintään yhtä huonoa nahkalaatua kuin 4109 EX:ssä, mutta hiomisella ja sopivasti nahkavärillä pohjustaen tästäkin saa ihan edustavan.

Summa summarum: antamani ratinkunnostusohjeet ovat sovellettavissa myös 4109 FN -rattiin.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: djksi - Helmikuu 19, 2014, 21:53:39
Muutaman kuukauden on ratti ollut nyt käytössä ja ei ole valittamista. On oikeastaan käytössä vain parantunut, kun nahka on hieman pehmentynyt, ja pienet lakkatäplät siloittunut. Aivan varmasti kyllä miellyttävämpi, mitä tämä ratti on koskaan uutena ollut. Jälleen kerran voi vain sanoa, että hienoa työtä. Itsellä oli jo tarpeeksi haastetta ratin irroituksessa.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Helmikuu 19, 2014, 22:50:10
4109 FN -ratin (eli tämä kovasti huijausnahkaratilta näyttävä nahkaratti) kunnostus valmistui, siitä muutama havainto. Käytetty nahkalaatu on 4109 EX:ään verrattuna höttöisempää, ja lisäksi tämä oli jo käytössä kulunut yksilö ihan nahkaa myöten. Hiomalla ei tahtonut saada kaikkia paikkoja pinnaltaan tasaiseksi, aina vain nousi kuituja pystyyn. En viitsinyt ryhtyä pakkelointihommiin (eikä olisi ollut sopivaa ainettakaan (http://detailingshop.fi/nahkapenkkien%20hoito/nahan%20korjaus?product_id=203) hollilla), joten tarjosin vuorotellen sienellä levitettyä nahkaväriä ja varovaista hiontaa 1200:n vesihiomapaperilla. Sillä sai riittävän tasaisen pohjan.

Tässä ratissa muovi- ja nahkaosien sävyero näytti muodostuvan suuremmaksi kuin tähän asti tekemissäni 4109 EX -rateissa, joten sävytin nyt röyhkeästi muoviosatkin samaan linjaan nahkaosien kanssa. Muoviosien pohjustus varovasti ettei sulatella niitä pilalle kovemmilla liuottimilla. Lopuksi väri ja pinnoite ruiskuttaen normaaliin tapaan. Tuossa pari kuvaa - ei se täydellinen ole, mutta varsin ok kuitenkin. Hiukan hirvittää miten väri ja pinnoite pysyvät kun niitä joutui nyt sitten laittamaan aika paksulti. Toisaalta tämä taitaa jäädä lähisukuun, joten vastuuvapaus lienee taattu...

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/97694148/Rattikuvat/Opus%205%204109%20FN/IMG_8515.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/97694148/Rattikuvat/Opus%205%204109%20FN/IMG_8506.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/97694148/Rattikuvat/Opus%205%204109%20FN/IMG_8509.jpg)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Huhtikuu 16, 2014, 15:06:33
Vinkattakoon nyt tässäkin ketjussa, että yksi joutava ratti on myynnissä (http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,21960.0.html) jos jotakuta kiinnostaa kunnostettu ruori.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: James - Joulukuu 14, 2014, 05:34:13
Kiitokset Prof. Dr. Holzauge tämän topicin avaamisesta ja seikkaperäisestä operaation kuvauksesta. Itse intouduin myös kokeilemaan vanhan, pinnaltaan järkyttävän, ohjauspyörän kunnostusta. Kyseinen ratti on omassa C5:ssa ollut käsittelyn jälkeen nyt puoli vuotta. Viimeisetkin epätasaisuudet ovat tasoittuneet ja pinta on oikein miellyttävä.

Pinnoitus- ja värjäysaineita jäi reilusti varastoon tuolloin, ja nyt sain käsiini toisen nuhruisen ja röpelöisen ratin. Tälle annoin saman käsittelyn ja kuvamateriaalia seuraa:


(http://i3.aijaa.com/t/00230/13623612.t.jpg) (http://aijaa.com/H6Edl7)(http://i11.aijaa.com/t/00691/13623613.t.jpg) (http://aijaa.com/D69yIB)

(http://i3.aijaa.com/t/00820/13623615.t.jpg) (http://aijaa.com/JsPrCh)(http://i3.aijaa.com/t/00230/13623616.t.jpg) (http://aijaa.com/o67mDr)

(http://i6.aijaa.com/t/00962/13623619.t.jpg) (http://aijaa.com/pNUCcZ)(http://i10.aijaa.com/t/00609/13623622.t.jpg) (http://aijaa.com/ZbdBba)

Tälle ruorille ei ole siis itselläni käyttöä, joten sen voisin laittaa kiertoon jos jollain on tarvetta.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Pasi A S - Joulukuu 14, 2014, 08:25:11
Onko Xsara Picasson muoviratti jossa feikki tikkaus kiinnityksiltään sama kuin nämä kuvien C5 ratit? Kovin ovat samannäköisiä.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: KariM - Joulukuu 14, 2014, 10:17:54
Tälle annoin saman käsittelyn ja kuvamateriaalia seuraa:

Vanhan TM:nkö olet repinyt suojaksi? :)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: James - Joulukuu 15, 2014, 09:06:53
Onko Xsara Picasson muoviratti jossa feikki tikkaus kiinnityksiltään sama kuin nämä kuvien C5 ratit? Kovin ovat samannäköisiä.
Tähän en osaa vastata, joku pystyy varmaan tarkistamaan?

Tälle annoin saman käsittelyn ja kuvamateriaalia seuraa:

Vanhan TM:nkö olet repinyt suojaksi? :)
Jep, kantensa menettänyt yleistekninen aikakauslehti sai kunnian toimia tuossa tehtävässä.

Nyt kuvissa näkyvä ratti kaupan, käytetään tässäkin Prof. Dr. Holzaugen avaamaa ketjua. (http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,21960.msg167236.html#msg167236)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Joulukuu 15, 2014, 10:12:27
Onko Xsara Picasson muoviratti jossa feikki tikkaus kiinnityksiltään sama kuin nämä kuvien C5 ratit? Kovin ovat samannäköisiä.
Servicestä äkkiseltään katsoen ratin kiinnityksen (sen torx-ruuvin) osalta kyllä, mutta onkos Xsaran ratissa airbag ruuveilla kiinni? Ja ratissa radion kauko-ohjainnappeja? C5:n ratissa nimittäin ei. Xsaran ja C5:n rateilla on eri osanumerot.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Pasi A S - Joulukuu 15, 2014, 10:41:52
Ei ole Xsara Picasson ratissa kaken nappuloita. Airbäg kiinnityksestä en osaa sanoa mitään.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Megaman - Joulukuu 15, 2014, 13:59:24
Vajaa 8 vuotta sitten kun C5:sen hommasin 90 tkm ajettuna, ratti oli vielä virheetön. Laitoin hetikohta motonetin jalonahkakuoren siihen suojaksi. Nyt meinasin syksyllä sen suojan poistaa, kun oli menossa auto vaihtoon. Ajattelin, että otetaanpa hieno ratti suojan alta näkösälle. Raotin suojaa auki ja ratti oli silminnähden syöpynyt, eli enpä ottanutkaan suojaa pois.
Onko toi edes mitään "nahkaa"  ???

(http://i77.photobucket.com/albums/j64/lexaman/navi.jpg) (http://s77.photobucket.com/user/lexaman/media/navi.jpg.html)

Jos sisustuksessa on jalomuovit, toi jalonahka somiste on ihan käypänen ratille. Xantiassa laitoin jo valmiiksi kuluneeseen rattiin samanlaisen.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: James - Joulukuu 15, 2014, 14:07:43
Näyttäisi olevan samanmallinen ratti kuin ketjun ensimmäisissä kuvissa. Onko pinta siis samanlaisesti paakkuntunut ja tahmaantunut, vaiko ihan siis syöpynyt pois kuten mainitsit?

Tuossa ratissa on ohut kerros vahamaista väri- ja pinnoiteainetta, joka ajan kuluessa ja käsien hankaamisesta johtuen kerääntyy tahmeiksi pahkuroiksi. Kuluneimmista kohdista pitäisi nahkapinnan erottua selvästi.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Megaman - Joulukuu 15, 2014, 14:45:47
^ Paakkuuntunut, kuten Freddy Kruegerin naama... :)
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: xanttu96 - Lokakuu 12, 2018, 02:32:24
Jos joku vielä tätä lukee niin kerron varmuuden vuoksi, kun itsellä myös nahkaratti oli samalla tavalla pahkuroilla ja siitä syystä tylsän näköinen ja hieman epämukava käteen. Päätin sitten kokeilla hieman helpompaa "korjausta" tuohon ja ostin ihan Lidlistä 25:n kappaleen pakkauksen Leather cleaning wipeseja. Taisi maksaa jopa 1,50€. Käytin niistä varmaankin 10 liinaa ihan tuon ratin hieromiseen ja aikaakin taisi puolituntia kulua. Jo ensimmäinen pyykäisy jätti liinaan mustan rannun. Varovasti "hioin" koko ratin kyseisillä liinoilla ja sain aika hyvin pahkurat tasoitettua. Lopputulos on mielestäni aika hyvä. Ei tietenkään niin hyvä, kuin ketjun aloittajan kunnostus, mutta suosittelen varovasti kokeilemaan, jos oman ratin kunto harmittaa.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Sit-iikka - Marraskuu 22, 2018, 21:55:58
Vanha pinnoite pitää saada tyystin pois ja laittaa tilalle kunnolliset käyttöä kestävät aineet. Hankitaan Furniture Clinicin Leather Colourant Kit (http://www.furnitureclinic.co.uk/Leather_Colourant_Kit.php), detailingshop.fi (http://www.detailingshop.fi) myi, 43 € maksoi. Ostin täysmustan version; ratin originaaliväri on ehkä aavistuksen verran harmaaseen päin kallellaan oleva musta mutta ajattelin että riittävän lähellä tämä on.

Lueskelin ketjua, kun sattuu kulahtanut femman ratti olevan sopivasti irrallaan. Piipahdin Proffan aloitusviestiin laittamissa linkeissä, ja kas kummaa: Detailingshop:fi:llä on juuri nyt - loppuvuonna 2018 - verkkokaupan lopetusmyynti meneillään, kaikki -50 %. Juuri nuo mainitut brittikitit eivät ole verkkokaupassa, mutta niistä voi kysyä erikseen. Brittifirma sen sijaan toimittaa myös ko. tuotteita omassa kaupassaan nykyään myös Suomeen, näyttäisi olevan iso valikoima värejä valittavissa, ja myös kiiltoasteen voi valita.

Häätyypi ehostaa ratti. En vielä ole saletti tilaanko ko. tuotteita. Iso tölkki asetonia löytyy ja kaapissa on mystisiä nahanhoitelutuotteitakin, 20 vee sitten kalliita nahkakalusteita varten hankittuja. Käyttämättä jääneet, kun kalusteiden nahka sen kuin paranee vanhetessaan. Maalia vielä...

-iiii
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Nakkimake72 - Elokuu 21, 2019, 18:26:44
Hieno ohje ja lopputulos! Itse en kuitenkaan täysin allekirjoita sitä että tuo C5 ratti olisi sen huonompi kuin muissakaan automerkeissä. Liitteenä kuvat omasta C5 -06 351tkm ajetusta ja luulenpa ettei tuota ole koskaan kunnostettu tai vaihdettu uuteen. P.S. tuolle bensa 2.0 koneelle ja koko autolle muutenkin aika kunnioitettava mittarilukema, eikös. Todella hienosti kulkee edelleen. Paljonkos näillä on enimmillään rullattu?
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: plagu - Elokuu 22, 2019, 10:35:46
väittäisin että tuo ratti on kunnostettu, muoviosat ovat vaaleampia kuin nahkaosa, alunperin ovat samaa sävyä.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: ealab - Elokuu 27, 2019, 07:33:20
Olipa 2007 ja 150tkm. Ratti nätissä kunnossa, seuraavassa, 2005->200tkm, loppuvuoden mallissa muhkuroilla, hyvää tarttumapintaa...
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: hyper - Elokuu 27, 2019, 10:26:38
väittäisin että tuo ratti on kunnostettu, muoviosat ovat vaaleampia kuin nahkaosa, alunperin ovat samaa sävyä.
Sanoisin että se ratti on vaan kulunut käytössä sileäksi. Noilla ajokilometreillä, ihan normaalia kulumaa ainakin muilla automerkeillä...
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: plagu - Elokuu 27, 2019, 11:05:16
En puhu sileydestä vaan siitä että tuo nahka on selkeästi muuta rattia tummempi ku alunperin harmahtava. JanneL mulle aikanaan yhden ratin kunnosti ja siinä oli juuri tuollainen pieni sävyero.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: KariM - Elokuu 27, 2019, 11:46:55
Lisäksi se alkuperäinen paksu vahapinta rakkuloituu freddykrugermaiseksi, ei kiillotu.
Otsikko: Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
Kirjoitti: Prof. Dr. Holzauge - Elokuu 27, 2019, 12:12:54
Veljelläni olleessa C5II:ssa oli se pehmustamaton olevinaan-nahkaratti. Oli originaali ja ei paakkuuntunut vaan kiillottui. Hyvin mystistä.