Kirjoittaja Aihe: C5 II nahkaratin kunnostus  (Luettu 16676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #25 : Marraskuu 01, 2013, 23:24:52 »
Nyt (kaapulalle menevä) opus 2 valmiina. Tämä olikin alun perin astetta rujommassa kunnossa. Nahan pinnoite kauttaaltaan ihan kökkäreillä, kovettunut ja mureneva.

Edelliskerrasta viisastuneena poistin valtaosan pinnoitteesta vedellä, harjalla ja pesuaineella. Citroënin käyttämä nahka on niin huokoista (=huonolaatuista) että noita kalliimpia myrkkyjä tuhlaa siihen ihan turhaan; tämän jälkeen enimmät jämät poistaen Marinolilla. Tähän rattiin oli pesiytynyt infernaalinen tupakanhaju. Ensin huolellinen pesu etikkavedellä ja sitten etikkahöyryyn vuorokaudeksi, aika hyvin siitä sillä päästiin.

Tämän jälkeen Leather Prep Cleaner kehiin, jolloin sitä ei enää paljoa tarvittukaan. Tässä rattimallissa kulkee nahkakaistale airbagin yli ratin puolelta toiselle. Se väli oli toki pinnaltaan virheetön, ja siksi päätin jättää siltä välin pinnoitteen poistamatta, pyyhkäisin vain rasvat pois Marinolilla. Suojateipit paikalleen siis ennen liuottimilla läträämistä. Sitten huolellinen hionta vesihiomapaperilla, ensin 600 ja sitten 1200, ja lopuksi puhdistus Alcohol Cleanerilla.

Airbagin päällä olevan nahkakaistaleen suojateipit pois ja ko. alueen reunojen hionta mahdollisimman huomaamattomaksi. Siihen päälle maalataan nyt sitten päälle niin kuin muuallekin. Suurta fyysistä rasitusta siihen ei ole odotettavissa, oletan kestävän vaikka vanha pinnoite jääkin nahkavärin ja -pinnoitteen alle.

Sienellä kolme kerrosta nahkaväriä pintaan kera välihiontojen; huokoinen nahka imee paljon väriä, ei näemmä kannata ruiskuttaa vielä kun siinä menee enemmälti väriä hukkaan. Lopuksi pari kerrosta ruiskulla päälle. Tässä vaiheessa käy ilmi, että taannoin saamani nahkaväri on ilmeisesti maanantaierää, liian paksua. Se ei nimittäin tule Furniture Clinicin omastakaan suodattimesta läpi. Demovideossakin käytetty väri on paljon juoksevampaa. Ilmankos ei meinaa saada tasaista pintaa ja ruisku tuntuu tukkoilevan jatkuvasti. Detailingshop.fi osoittaa esimerkillistä ryhdikkyyttä ja laittaa saman tien postiin korvaavan väripullon tietäen kertoa että näitä on tullut vastaan jokunen tapaus. Tähän hätään uusi väripullo ei kuitenkaan ehtinyt, mutta ei haittaa. Koska nahan laatu on mitä on, voi ruiskutuksen jälkeen tasoittaa ongelmapaikat 1200:n vesihiomapaperilla ja tasoittaa värin sienellä ja tulos on oikein ok. Ei onnistunut samalla kertaa työn alla olleeseen fiinimmästä nahasta tehtyyn rattiin, se pitää ruiskuttaa uusiksi kunhan uusi väripullo tulee.

Nahkavärin kuivuttua huolellinen pölynpoisto pinnasta maalarinteipillä töpötellen (nahkaväri on muuten juuri sikäli tahmeaa että se kerää oikein aktiivisesti pölyä), sitten 3 kerrosta kirkasta pinnoitetta ja 2 kerrosta mattaa, jota on vähän lantrattu kirkkaalla. Pinnoitekerroksien välissä pölyn poisto ja mahdollisten skrubujen tasoittelu 1200:n vesihiomapaperilla. Ihan kelpo lopputulos tuli.

Tuossa muutama ennen-jälkeen-kuva (suojausteipit vielä poistamatta). Nyt odotellaan viikko, jonka jälkeen käsitellään ratti vielä Furniture Clinicin nahkavoiteella.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2013, 23:56:51 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

Poissa cxt2

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 35
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #26 : Marraskuu 02, 2013, 04:50:17 »
Hienoa työtä, taas kerran!

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 713
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #27 : Marraskuu 03, 2013, 08:26:56 »
Olisikos väriä muuten saatavana harmaampana? Kun musta on aina mustaa :)
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #28 : Marraskuu 03, 2013, 09:10:09 »
Furniture Clinic sekoittaa tehdastilauksena mitä vain (näytepala tarvitaan). Standardivärikartta tuossa: http://www.furnitureclinic.co.uk/Standard_Colour_Chart.php

Tummanharmaa voi olla vähän Citroenin alkuperäistä vaaleampi. Musta taas ei näytä luonnossa ihan niin mustalta kuin kuvissa, koska mattapinnoite vaalentaa vaikutelmaa hiukan.

Poissa kaapula

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 184
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #29 : Marraskuu 17, 2013, 15:56:17 »


"Uusi" ratti asennettu ja vanha lähti kiertoon. Kiitoksia ratti-guru Prof. Dr. Holzauge:lle! :-)

Vertailun vuoksi vielä vanhasta ratista kuva (2 vuotta vanha kuva, eli ratti oli vaihdettaessa vieläkin rujommassa kunnossa):

Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic vm. 2014
ex. Citroën C5 X7 Confort Tourer THP156 vm. 2011
ex. Citroën C5 1,8i 16V SX vm. 2004

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 735
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #30 : Marraskuu 17, 2013, 17:38:14 »
Tuo ratti taitaa tulla tänne. ;)
Citroen Cactus 1.5 BlueHDi EAT6 '19
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

Poissa Seevitska

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 938
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #31 : Marraskuu 17, 2013, 18:42:34 »
Helvetin hienoa jälkeä! Oman femman ratissa alkaa olla jo lievää rosoisuutta ja tavallista pyörittämisen kulumaa, ei kuitenkaan niin paha kuin tuossa alimmassa kuvassa. Tuskin on intoa alkaa korjailemaankaan, mutta hattua pitää nostaa kaapulalle! :laugh:
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Poissa kaapula

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 184
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #32 : Marraskuu 17, 2013, 20:04:42 »
Nosta hattusi Prof. Dr. Holzauge:lle, joka tuon minunkin ratin toimitti. Itse suoritin vain vaihtotoimenpiteen ja tietenkin maksun ko. työsuoritteesta.  :)

Noista kahdesta kuvasta huomaa hyvin, että pieniä eroavaisuuksia on ratteihinkin tullut (vuosimallien?) kesken.
Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic vm. 2014
ex. Citroën C5 X7 Confort Tourer THP156 vm. 2011
ex. Citroën C5 1,8i 16V SX vm. 2004

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #33 : Marraskuu 17, 2013, 23:31:21 »
Hehe. Verotusteknisesti asiaa tarkastellen myin koti-irtaimistooni kuuluneen kunnostetun nahkaratin. Maksuvälineinä toinen ratti ja vähän euroja.

Molempia kaapulan kuvaamia rattimalleja myydään samalla varaosanumerolla (4109 EX). Molempia näkyy eri vuosimalleissa, en keksi mitään logiikkaa jonka mukaan niitä olisi milloinkin laiteltu. Kyyninen selitys saattaisi olla se, että käytetyn nahan leikkaus on valittu rattitehtaalla aina sen mukaan millaisia jämäpaloja on milloinkin ollut saatavilla.

Kaapulalta tulleen ratin pohjatyöt alkavat olla valmiit (eli vanha pinnoite poistettu). Taas hämmensi se, miten paksulti tuota mustaa mönjää oli nahan pinnoituksessa käytetty.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2013, 09:38:25 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #34 : Marraskuu 23, 2013, 23:46:27 »
Kaapulan ex-ruori syntyi uudelleen opus kolmosena.

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 713
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #35 : Helmikuu 02, 2014, 21:45:47 »
Ja kaapulan ruori tuli minulle. Hattua täytyy nostaa professorille. Hienoa työtä ja olin jo itse varautunut ratinvaihtoon mutta maestro itse hyppäsi autoon ja vaihtoi ruorin "odotellessa". Kiitoskiitos, paljon mukavampi käsituntuma on nyt.
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #36 : Helmikuu 02, 2014, 21:48:03 »
Itse asiassa kaapulan ex-ruori on Janne L:llä. Cituningin ratti on opus 4, "ex-Janne L".

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #37 : Helmikuu 10, 2014, 22:40:49 »
Kiehtovia ovat C5:n nahkarattien identiteettikysymykset. Viimeisimmän kaupankäynnin tuloksena tuli vaihtoyksilönä 4109 FN -ratti, jota ketjun alkupäässä haukuin huijausnahkaratiksi. Servicen mukaan se on "kuminen ohjauspyörä" (vs. 4109 EX, jota Service tituleeraa nahkaratiksi). Eli se C5 II:ssa yleisimmin tavattu, jossa on tikkaus mutta ei pehmustetta 4109 EX:n tapaan, rattiparka joka kovasti näyttää siltä kuin se tahtoisi sanoa "Citroënin suunnittelijat yrittivät saada minusta nahkaratin näköisen (vaikken sitä tarkemmin katsoen olekaan) eivätkä ihan onnistuneet."

Mutta mutta. Työn alle ratin otettuani kävi ilmi, että se on kuulkaa nahkaratti. Tai jotain kovasti nahkaa muistuttavaa materiaalia se pinta on, mutta ei muovia. Ei liukene asetoniin tahi Leather Prepiin, voi puhdistella surutta. Vähintään yhtä huonoa nahkalaatua kuin 4109 EX:ssä, mutta hiomisella ja sopivasti nahkavärillä pohjustaen tästäkin saa ihan edustavan.

Summa summarum: antamani ratinkunnostusohjeet ovat sovellettavissa myös 4109 FN -rattiin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2014, 23:52:27 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

Poissa kaapula

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 184
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #38 : Helmikuu 19, 2014, 21:53:39 »
Muutaman kuukauden on ratti ollut nyt käytössä ja ei ole valittamista. On oikeastaan käytössä vain parantunut, kun nahka on hieman pehmentynyt, ja pienet lakkatäplät siloittunut. Aivan varmasti kyllä miellyttävämpi, mitä tämä ratti on koskaan uutena ollut. Jälleen kerran voi vain sanoa, että hienoa työtä. Itsellä oli jo tarpeeksi haastetta ratin irroituksessa.
Citroën DS5 HDi 163 Sport Chic vm. 2014
ex. Citroën C5 X7 Confort Tourer THP156 vm. 2011
ex. Citroën C5 1,8i 16V SX vm. 2004

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #39 : Helmikuu 19, 2014, 22:50:10 »
4109 FN -ratin (eli tämä kovasti huijausnahkaratilta näyttävä nahkaratti) kunnostus valmistui, siitä muutama havainto. Käytetty nahkalaatu on 4109 EX:ään verrattuna höttöisempää, ja lisäksi tämä oli jo käytössä kulunut yksilö ihan nahkaa myöten. Hiomalla ei tahtonut saada kaikkia paikkoja pinnaltaan tasaiseksi, aina vain nousi kuituja pystyyn. En viitsinyt ryhtyä pakkelointihommiin (eikä olisi ollut sopivaa ainettakaan hollilla), joten tarjosin vuorotellen sienellä levitettyä nahkaväriä ja varovaista hiontaa 1200:n vesihiomapaperilla. Sillä sai riittävän tasaisen pohjan.

Tässä ratissa muovi- ja nahkaosien sävyero näytti muodostuvan suuremmaksi kuin tähän asti tekemissäni 4109 EX -rateissa, joten sävytin nyt röyhkeästi muoviosatkin samaan linjaan nahkaosien kanssa. Muoviosien pohjustus varovasti ettei sulatella niitä pilalle kovemmilla liuottimilla. Lopuksi väri ja pinnoite ruiskuttaen normaaliin tapaan. Tuossa pari kuvaa - ei se täydellinen ole, mutta varsin ok kuitenkin. Hiukan hirvittää miten väri ja pinnoite pysyvät kun niitä joutui nyt sitten laittamaan aika paksulti. Toisaalta tämä taitaa jäädä lähisukuun, joten vastuuvapaus lienee taattu...






Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #40 : Huhtikuu 16, 2014, 15:06:33 »
Vinkattakoon nyt tässäkin ketjussa, että yksi joutava ratti on myynnissä jos jotakuta kiinnostaa kunnostettu ruori.

Poissa James

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #41 : Joulukuu 14, 2014, 05:34:13 »
Kiitokset Prof. Dr. Holzauge tämän topicin avaamisesta ja seikkaperäisestä operaation kuvauksesta. Itse intouduin myös kokeilemaan vanhan, pinnaltaan järkyttävän, ohjauspyörän kunnostusta. Kyseinen ratti on omassa C5:ssa ollut käsittelyn jälkeen nyt puoli vuotta. Viimeisetkin epätasaisuudet ovat tasoittuneet ja pinta on oikein miellyttävä.

Pinnoitus- ja värjäysaineita jäi reilusti varastoon tuolloin, ja nyt sain käsiini toisen nuhruisen ja röpelöisen ratin. Tälle annoin saman käsittelyn ja kuvamateriaalia seuraa:








Tälle ruorille ei ole siis itselläni käyttöä, joten sen voisin laittaa kiertoon jos jollain on tarvetta.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 254
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #42 : Joulukuu 14, 2014, 08:25:11 »
Onko Xsara Picasson muoviratti jossa feikki tikkaus kiinnityksiltään sama kuin nämä kuvien C5 ratit? Kovin ovat samannäköisiä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 312
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #43 : Joulukuu 14, 2014, 10:17:54 »
Tälle annoin saman käsittelyn ja kuvamateriaalia seuraa:

Vanhan TM:nkö olet repinyt suojaksi? :)

Poissa James

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #44 : Joulukuu 15, 2014, 09:06:53 »
Onko Xsara Picasson muoviratti jossa feikki tikkaus kiinnityksiltään sama kuin nämä kuvien C5 ratit? Kovin ovat samannäköisiä.
Tähän en osaa vastata, joku pystyy varmaan tarkistamaan?

Tälle annoin saman käsittelyn ja kuvamateriaalia seuraa:

Vanhan TM:nkö olet repinyt suojaksi? :)
Jep, kantensa menettänyt yleistekninen aikakauslehti sai kunnian toimia tuossa tehtävässä.

Nyt kuvissa näkyvä ratti kaupan, käytetään tässäkin Prof. Dr. Holzaugen avaamaa ketjua.

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #45 : Joulukuu 15, 2014, 10:12:27 »
Onko Xsara Picasson muoviratti jossa feikki tikkaus kiinnityksiltään sama kuin nämä kuvien C5 ratit? Kovin ovat samannäköisiä.
Servicestä äkkiseltään katsoen ratin kiinnityksen (sen torx-ruuvin) osalta kyllä, mutta onkos Xsaran ratissa airbag ruuveilla kiinni? Ja ratissa radion kauko-ohjainnappeja? C5:n ratissa nimittäin ei. Xsaran ja C5:n rateilla on eri osanumerot.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 254
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #46 : Joulukuu 15, 2014, 10:41:52 »
Ei ole Xsara Picasson ratissa kaken nappuloita. Airbäg kiinnityksestä en osaa sanoa mitään.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 549
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #47 : Joulukuu 15, 2014, 13:59:24 »
Vajaa 8 vuotta sitten kun C5:sen hommasin 90 tkm ajettuna, ratti oli vielä virheetön. Laitoin hetikohta motonetin jalonahkakuoren siihen suojaksi. Nyt meinasin syksyllä sen suojan poistaa, kun oli menossa auto vaihtoon. Ajattelin, että otetaanpa hieno ratti suojan alta näkösälle. Raotin suojaa auki ja ratti oli silminnähden syöpynyt, eli enpä ottanutkaan suojaa pois.
Onko toi edes mitään "nahkaa"  ???



Jos sisustuksessa on jalomuovit, toi jalonahka somiste on ihan käypänen ratille. Xantiassa laitoin jo valmiiksi kuluneeseen rattiin samanlaisen.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa James

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #48 : Joulukuu 15, 2014, 14:07:43 »
Näyttäisi olevan samanmallinen ratti kuin ketjun ensimmäisissä kuvissa. Onko pinta siis samanlaisesti paakkuntunut ja tahmaantunut, vaiko ihan siis syöpynyt pois kuten mainitsit?

Tuossa ratissa on ohut kerros vahamaista väri- ja pinnoiteainetta, joka ajan kuluessa ja käsien hankaamisesta johtuen kerääntyy tahmeiksi pahkuroiksi. Kuluneimmista kohdista pitäisi nahkapinnan erottua selvästi.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 549
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 II nahkaratin kunnostus
« Vastaus #49 : Joulukuu 15, 2014, 14:45:47 »
^ Paakkuuntunut, kuten Freddy Kruegerin naama... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...