Yllyttäkää hullua (C5 Break)

Aloittaja limon, syyskuu 20, 2009, 20:33:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

limon

Taustaa: Liityin tänne foorumille alun perin kun olin aikeissa hankkia Xsara Picasson. Autokaupassa kävi kuitenkin niin että mukaan tarttui Peugeot 406 2.0 ST sedan vm. 2000. Jonkin asteisen tartunnan olen kuitenkin tainnut saada Citroënismiin, mutta tarvitsen vielä hieman rohkaisua ;)

Tunnen suurta kiinnostusta etenkin C5 3.0 V6 Break -mallia kohtaan. Ainoa mikä minua pidättelee on krooninen rahapula ja arvostelut, joissa on haukuttu vitosen ohjausta tunnottomaksi (mm. Tuulilasissa). Ensimmäisen sukupolven C5 on kuitenkin jo suhteellisen edullinen auto ja perheen kasvaessa farmarillekin olisi käyttöä.. Eli yllyttäkää hullua ja kehukaa C5:sta ja sen hankkimisen järkevyyttä niin paljon kuin sielu sietää :D

Tai jos jostain syystä C5 ei olekaan paras farmari maailmankaikkeudessa, niin kehukaa jotain muuta farmaria ;)

PS. C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet yms asialliset keskustelut aiheesta on jo luettu

Pasi A S

Opel vectra, se Insigniaa edeltävä malli, tykästyin tiloihin.Nykyisen Insignian tilat ovat toisarvoisessa asemassa,tilat on muotoilun kustannuksella pilattu.

C5V6

Minusta ohjaus on C5.ssa ihan asiallinen,tiloiltaan C5 farkku on superhyvä!!

C5V6

Ja kohtahan V6 C5:n hinnat romahtavat kun pensan litrahinta on 2 euroo...

limon

Lainaus käyttäjältä: C5V6 - syyskuu 20, 2009, 21:11:15
Ja kohtahan V6 C5:n hinnat romahtavat kun pensan litrahinta on 2 euroo...

No niin, nyt ollaa asian ytimessä ;D
Positiivista ajattelua!

Citronella82

Olisin ehkä vähän himoinnut C5 farkkua, mutta pitkäaikainen ihastukseni hyppäsi silmille ja teki moisista himoista selvää jälkeä...Xsara X-Wagon HDi vm.-05, ja elämä on hymyillyt jo vuoden :) Ei olekkaan tullut tarvetta isommalle, mun silmään tuo on hyvän näkönen kiesi (ja väri ihan paras ;D ), vikoja en ole löytänyt varsinaisesti (pesun jälkeen jos oikein olen lotrannut  on takaluukun mikrokytkin temppuillut, sitä vois vähän varoa€ - mutta omaa syytä, ei citron). Jarru levyt- ja palat oon uusinu ympäri auton ja öljyjä vähän väliä + suotimet.

Nyt 38tkm takana, että jonkinlainen tuntuma tullut tuon luotettavuudesta :) ja soveltuu myös rata-ajoon ;D ;D

didier

Itse ajelin nelisen vuotta 2002 vm. automaatti C5 2.0 bensa farkulla.
Ja täytyy kyllä sanoa, että matka-ajossa ehdottomasti paras auto millä olen ajanut. Monella eri merkillä olen ajellut ja myöskin uudemmilla.
Vikoja oli jonkun verran, mutta ei mitään, mistä en olisi itse selvinnyt.
Nyt hommasin tilalle C4:n. Ei ole enää käyttöä niin isolle autolle, ja se bensan kulutus....

ksi

C5-II Break V6 automaatti on hieno auto. Ohjaus voi olla tunnoton jonkun mielestä, mutta eipä tarvitse kuunnella sitä jousituksen pauketta ja kokea jokaista maantien kuoppaa persauksissa, kuten esim. takseissa arvostetulla Saksalaismerkillä (asun kuoppaisen tien päässä juu).

Kulutus on melkolailla sama, kuin 2.0v16 koneessa, eli n. 10-10.5 litralla yhdistettyä ajoa pääsee (kaupunkiajoa pääasiassa).

Noita kyseisiä autoja liikkuu 14-19 teur hintaan sikäli kun itse olen seuraillut alan saitieilta. Yleensä tulevat vaihtoon ennen 100tkm hihnaremppaa (hihnavaihto arviolta nykyään noin tonnin remppa). Ruotsista taitaisi saada nyt juuri parempaan hintaan ja välilä Saksastakin. Siellä ovat kyllä kovasti ajettuja. Suomesta ei löydä yleensä nahkaverhoiltuna.

Ymmärrän pakkotilasi, ottaisin itse kyseisen auton myös todella mielelläni autokatokseen ;)
Citroën - Voiture Electromystique

rth

Yllytän hullua, ostappa mun ranskanpulla pihasta pois ;) Citronella sen tiivisti jokseenkin hyvin; Menee radallakin ja vähän muuallakin. Tiloja on ja ei tartte pelätä jäävänsä tielle tai kenenkään eteen. :P Kaikki on vastaantulijoita :D

japa

Tuosta ohjauksen tunnottomuudesta... En tiedä millaiset erot on uutena aiemman ja faceliftin välillä, mutta viikko sitten kävin koeajamassa 2006 vuosimallin autoa ja se tuntui paljon huonommalta ajaa kuin aiemmin ajamani -01. Luulisin kyllä, että erot on syntyneet käytössä, joten kannattaa useampia yksilöitä käydä kokeilemassa, vaikka ensimmäinen tuntuisi huonolta. Ajomäärissä uudemmalla oli ajettu n. 50tkm enemmän (199tkm) ja vanha taksi ;)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Renee

Tästä C5 vm 08"köyhemällä naapurilla" oli diesel malli täten jouduin ajelemaan sillä vietiin autoja tuotiin autoja ja minä Citikalla huristelin.Tykkäsin ajaa oli sellainen laiskanmiehen auto moottoritiellä ei tarvinnut rattia paljon käänellä.Eikä minun mielestä tehostusta ollut liikaa kun itsellä iso Volvo niin tottunut autoon joka käänty sinne minne pitääkin..Ajokokemuksen innoittama meillekin tuli tämä Citikka C3 tuohon autotalliin Volvon kaveriksi.

Citronella82

Xsaran ohjaus ei ole tunnoton yhtikäs yhtään ;D , alusta miellyttävä - ainakin farkussa kun on letkeäperäinen (ei muutenkaan kolise kiharoilla huomattavasti muihin rautajousisiin verrattuna, päinvastoin). Diiselillä kulkee kovaa myös kuorman kanssa, ei paljoa tarvi miettiä ylämäkeen (esim.Lukonmäki treella) että kiipeekö se sen vaiko eikö. Kulutus hyvin asiallinen, alle 5l maantiellä ja kaupungissa vähän päälle. Jos haluaa kulutuksen saada jostain syystä lähemmäs 10l/100 niin joutuu ihan tosissaan tekeen töitä. HDi 2.0 110, tervetuloa diiselismin pariin :)

vaviah

Itse ostin kuukausi sitten C5 Breakin 3.0 V6 koneella. Mukanahan taitaa Suomessa tulla aina automaattivaihteisto (ZF:n) ja Exclusive varustelu. Omassa yksilössäni on vielä pari lisävarustetta tuohon (alcantara sisusta, irroitettava koukku). Ostin auton juuri ennen jakoremonttia eli 100 tkm ajettuna. Jakopään remppa + normaali 100tkm huolto tuli yhteensä maksamaan n. 850 euroa kun otsin osat Motonetista 10% alennuskupongilla ja teetin työt Ritikolla. Auto on kyllä mahtava ajaa maantiellä. Mukavuus on omaa luokkaansa. Itselläni on ollut melkein parikymmentä eri autoa, joista suurin osa saksalaisia (BMW, Audi, VW), osa hinnaltaan kolminkertaisia tähän sitikkaan verrattuna. Kyllä C5 mukavuudessa kaikista voiton vie. Moottori-vaihteistopaketti on vielä tosi mukava. Tehoa ei ole ylimääräistä, mutta juuri sopivasti mukavan äänettömään ja vaivattomaan ajoon. Pieni V6 murina taustalta kuuluu, mutta muuten kyllä kiihdytykissäkin on aika hiljaista. ZF:n laatikosta täytyy vielä plussana mainita, että vaihdot sujuvat todella huomaamattomasti. Miinuksena kova kulutus (minulla seka-ajossa 11,5-12 litraa sadalla) ja pikkuviat, joita omassani hieman temppuileva CD-soitin, yksi hajalla olvea ikkunannostin ja koliseva rattiakselin holkki. Takaluukun ikkunan aukaisumekanismin jo itse korjasinkin. "Kakkosautoksihan" tämä ostettiin, mutta jostain syystä "ykkösauto" on nyt seissyt oston jälkeen tallissa, ja sitä on käytetty vain kun pakko on...

rth

Lainaus käyttäjältä: Citronella82 - syyskuu 21, 2009, 08:50:28
Xsaran ohjaus ei ole tunnoton yhtikäs yhtään ;D , alusta miellyttävä - ainakin farkussa kun on letkeäperäinen (ei muutenkaan kolise kiharoilla huomattavasti muihin rautajousisiin verrattuna, päinvastoin). Diiselillä kulkee kovaa myös kuorman kanssa, ei paljoa tarvi miettiä ylämäkeen (esim.Lukonmäki treella) että kiipeekö se sen vaiko eikö. Kulutus hyvin asiallinen, alle 5l maantiellä ja kaupungissa vähän päälle. Jos haluaa kulutuksen saada jostain syystä lähemmäs 10l/100 niin joutuu ihan tosissaan tekeen töitä. HDi 2.0 110, tervetuloa diiselismin pariin :)

Kyllä mää sain kympin menemään, toisaalta, se miten se tapahtui olikin sitten tapahtuma erikseen ;) Piti vähän poltella ja kutitella ja muutenkin niistää tuota... :P Ja kyllä menee ja perkuleen hurjaa vauhtia kuormalla tai ei, aina saa olla tuuppailemassa noita bensakikkareita pois konteista....:P

japa

Lainaus käyttäjältä: rth - syyskuu 21, 2009, 10:49:26
aina saa olla tuuppailemassa noita bensakikkareita pois konteista....:P

Saako dieseleillä ajaa 'kovempaa' >:D
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

rth

Lainaus käyttäjältä: japa - syyskuu 21, 2009, 10:56:21
Lainaus käyttäjältä: rth - syyskuu 21, 2009, 10:49:26
aina saa olla tuuppailemassa noita bensakikkareita pois konteista....:P

Saako dieseleillä ajaa 'kovempaa' >:D

Minähän ajan aina rajoitusten mukaan, nuo bensakoneiset kiertää kuin rälläkkä, muttei liiku mihinkään >:D
Kai jollakulla on kokemusta kovaa ajamisesta? ;)

KariM

Anteeksi nyt hetkeksi, kun keskeytän dieselin hehkutuksen, ja tulin kirjoittamaan bensa-C5:sta tähän topicciiin...

Muistelen jostakin lukeneeni, että I-koppaisessa V6:ssa olisi nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin, varuste jota muissa malleissa ei olisi. En ole varmistanut tämän tiedon oikellisuutta, mutta jos siinä sellainen on, niin kommentit muiden versioiden ohjaustunnosta pitää ottaa varauksella. Itselläni tuosta ei ole kokemusta.

Perusmallin ohjausta on parjattu tunnottomaksi. Mielestäni se ei ole kuvaavin termi, mieluummin luonnehtisin sitä mitäänsanomattomaksi. Tiellä pysyy eikä hallittavuudessa ole ongelmaa (kokeiltu jäärataa ja pujottela  myöten), mutta 'inspiroituneeseen' ajamiseen se ei innosta. Esim. mainittu 406 on hauskempi tuon suhteen.

Myös rengastus vaikuttaa ohjausfiilikseen, mikä ei yllättäne ketään. 65-profiilisella 15" vakiorengastuksella sivutuuli heiluttelee, mutta eikös V6:ssa ole jo hieman matalampiprofiiliset 16" pyörät vakiona? Itse olen ajellut tämän kesän 50-sarjalaisilla 17-tuumaisilla; Sivutuuliherkkyys korjaantui ja ohjaus on raskaampi maantiellä.

rth

Lainaus käyttäjältä: KariM - syyskuu 21, 2009, 12:56:24
Anteeksi nyt hetkeksi, kun keskeytän dieselin hehkutuksen, ja tulin kirjoittamaan bensa-C5:sta tähän topicciiin...

Eipä sitä tartte paljoa hehkutella, talvisin taitaa parisekkaa ottaa aikaa siihen... ;) Jo, tämänkerran saat anteeksi. ;D

C5V6

Omassa V6:ssa pyörii alla Michelin primacyt 215/55 ja 16 tuumaa.

Citronella82

Lainaus käyttäjältä: rth - syyskuu 21, 2009, 13:55:34
Lainaus käyttäjältä: KariM - syyskuu 21, 2009, 12:56:24

Eipä sitä tartte paljoa hehkutella, talvisin taitaa parisekkaa ottaa aikaa siihen... ;) Jo, tämänkerran saat anteeksi. ;D

;D ;D

Mut KariM:n anteeksi pyytely tosiaan melko turhaa, aloittajahan kehotti melko suorasti kertomaan jos on havaintoja jostakusta muusta hyvästä yksilöstä kuin kamalasta pensarosvosta joka on muutenkin vähän turhan kookas ja perusteluja edelliselle ;)  Ei vaan, suoraan sanoen joo toi patukka meni kirkkaasti C5 varkun ohi, mutta vaihtunee joidenkin vuosien päästä viimesimpään versioon C5:sta. Jos löytyy mun budjetin rajoissa tarpeeks räyhäkkäällä diiselillä :P Ja jos maltan luopua joskus Xsarasta.

limon

Mahtavaa yllytystä! ;D
Hitsi, pitääköhän tässä tosiaan avata silmät Xsara Breakillekin..

Citronella82

Lainaus käyttäjältä: limon - syyskuu 21, 2009, 20:46:25
Mahtavaa yllytystä! ;D

No tottakai, eihän sitä sovi sokkona matkaansa taivaltaa ;)

ksi

Tuosta rengastuksesta avauduinkin joskus aiemmin. Oli nimittäin mielestäni huomattava ero Michelin Pilot ja Primacy renkaiden välillä omassa C5-II yksilössä. Pilotin profiili on litteämpi ja kulmikkaampi ja sillä oli huomattava positiivinen merkitys ohjauksen rauhallisuuden ja uraherkkyyden suhteen. Primacy on halvempi rengas, pehmeämpi ja "pyöreämpi". Rengaskoko oli sama 215x55 R16 93W.

Rengaspaineilla sai tilannetta korjattua (Citroenin ja Michelinin ohjeet olivat täysin ristiriitaiset), mutta jäin Pilotteja kaipaamaan. Tuota kokoa ei enää saa Pilot mallia. 225x55 R16 93W löytyy muistaakseni kataloogista vielä.
Citroën - Voiture Electromystique

rth

Lainaus käyttäjältä: ksi - syyskuu 21, 2009, 21:59:19
Tuosta rengastuksesta avauduinkin joskus aiemmin. Oli nimittäin mielestäni huomattava ero Michelin Pilot ja Primacy renkaiden välillä omassa C5-II yksilössä. Pilotin profiili on litteämpi ja kulmikkaampi ja sillä oli huomattava positiivinen merkitys ohjauksen rauhallisuuden ja uraherkkyyden suhteen. Primacy on halvempi rengas, pehmeämpi ja "pyöreämpi". Rengaskoko oli sama 215x55 R16 93W.

Rengaspaineilla sai tilannetta korjattua (Citroenin ja Michelinin ohjeet olivat täysin ristiriitaiset), mutta jäin Pilotteja kaipaamaan. Tuota kokoa ei enää saa Pilot mallia. 225x55 R16 93W löytyy muistaakseni kataloogista vielä.

Itse ajanut tuota femmaa 215/55-16 rengastuksella, mutta oli se kamalaa vetelyä urissa. Täksi kesäksi tuohon femmaan vaihtui maltillinen 195/60, ja huomattavasti paremmin menee. Hävisi turha vetely urissa, ja -ah, auton luonne on heti parempi. :)

Lainaus käyttäjältä: limon - syyskuu 21, 2009, 20:46:25
Mahtavaa yllytystä! ;D

Estottomasti vaan! :D Kyllä tuonne saa ne kakarat, koiran, kaljakorin, kumiveneen ja on tuonne tungettu 2-istuttava soffakin taakse ja ajettu tampereela ajomukavuuden kärsimättä ;D

danbomp

Lainaus käyttäjältä: ksi - syyskuu 21, 2009, 21:59:19

Ja täsmennyksenä kysyisin että mitäköhän Pilottia tarkoitat? Sitä kun löytynee kolmena eri versiona ainakin, Exalto tai Sport tai Sport Cup +.
Yamaha GTS 1000 & XS 650
Volvo 245 & Amazon Herrgårdsvagn