Kirjoittaja Aihe: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus  (Luettu 2587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa markop

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: 0
Takakorkeudensäätö on totaalisen jumissa, joten ajattelin ottaa irti ja putsata korkeudensäätimen ja sen ympärillä olevan vipuhärdellin. Onko mitään erityistä, mitä minun olisi hyvä tietää ennenkuin tähän hommaan ryhdyn? Onnistuuko korkeudensäätimen purkaminen, putsaus ja kokoaminen ihan maalaisjärjellä, vai tarvinko jotain ohjeistusta johonkin?

Ainakin äkkiseltään näytti nuo korkeudensäätimeen menevät hydeputket olevan aika hyvässä jumissa. Jos joudun katkomaan putket, niin onko iso homma laittaa tilalle uudet?

Auto on xantia -95 2.0 16v.

juvelo

  • Vieras
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #1 : Syyskuu 21, 2009, 08:53:49 »
Ota irti vaan ja puhdista esim. lakkabensalla. Muistaakseni on rungostaan kiinni kolmella 12 tai 13 mm pultilla/mutterilla. Itse tuli kesällä hankittu Xantia -94, jossa oli myös takakorkeuden säädin jumissa. Irrottaessani jouduin rälläkällä katkaseen yhden kiinnityspulteista. Laitoin tilalle vanhasta -93 mallin xantusta puhdistamani laitteen. Rungon puhdistin ruosteesta niin hyvin kuin pystyin jan käsittelin vasaralakalla. Jousijutut pitää myös herkistellä ja rasvata hyvin koko laitteisto esim. molybdeenisulfidia sisältävällä rasvalla. Pääasia, että rasva kestää edes jotenkin suolateiden olosuhteita. Pitäs kehitellä jokin suojasysteemi takakorkeussäätimelle. Se muovinen klipsu, kananluu, on syytä ottaa varoen pois ja kiinnittää huolellisesti paikoilleen. Vaida samalla sitikan LHM+ hydenesteet. Ennen uusien laittamista puhdista suodattimet ja säiliö. Omassa alko jousitus ja korkeuden säätö pelittään mallikkaasti.

PS. Sain muuten herkistelytä auton omankin säätimen toimintakuntoiseksi. Vähän siinä tarvittiin crc:n rost primeria ja napauttelua vasaralla, mutta liikkuvat osat alko pikku hiljaa notkistua ja liikkua ihan käsivoimalla.

Terveisin

Olli  :)

juvelo

  • Vieras
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2009, 10:46:11 »
Hydeputkien asentamisesta säätöventtiilistä eteenpäin en ole tarkemmin tutkinut. Koekäytössä olleeseen xantiaan jouduin okeasta etupallosta lähtevän putken uusimaan, koska rupesi vuotamaan sen verran pahasti, että haittasi matkan tekoa. Hommana aika simppeli, mutta ahtaat paikat pujotella ehjä putki paikoilleen. Olin sen verran laiska, että en viitsinyt purkaa tieltä pois muuta kuin hydesäiliön. Tosin ei siitä muuta oikeastaan tarkvikkaan irrottaa.
Hydeputkien kiinnitysmutterit voi olla lähes pyöreiksi kuluneet, kuten munkin xantussani toisen putken kohdalla oli. Sain kuitenkin auki ja takaisinkin.

Tietääkö kukaan, voiko hydeputkien huonokuntoisia kiinnitysmuttereita vaihtaa?


Poissa markop

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #3 : Syyskuu 21, 2009, 15:18:06 »
Muutaman illan äherryksen jälkeen onnistuin saamaan vivuston irti (meinas olla vähän vaikeuksia kiinni ruostuneiden ja pyöreiksi kuluneiden torx- ruuvien kanssa).

Korkeudensäätimen sain takapäästä purettua kokonaan osiksi, mutta etupää jäi avaamatta, koska se säätövivustoon kiinnittyvä metallipökäle oli ruostunut liian lujaan kiinni. Joka tapauksessa puolittaisen putsauksen jälkeen säätin tuntui toimivan ainakin näpeissä ihan ok.

Homman yhteydessä laitoin uuden linnunluun metalliklipsuineen sekä yhden korkeudensäätimestä vajoamisenestopallon läheisyyteen menevän hydeputken + tietysti kaikki kiinnityspultit.

Kun osat oli putsattuna ja rasvattuna takaisin paikoillaan, alkoi korkeudensäätö takapäässäkin toimia, mutta ei ihan täydellisesti. Huomasin, ettei se edestä tuleva pitkä säätövipu vain yksinkertaisesti säätänyt säädintä tarpeeksi tarkasti oikeaan kohdaan. Olen nyt kovasti yrittänyt hienosäätää sitä sen kepakon päässä olevaa pökälettä - jonka paikkaa voi siis säätää kun löysää kiristyspultin - ja päässyt tilanteeseen, jossa ylä- ja ajoasennot pelaa, mutta ala-asento ei. Jos säädän sitä pökälettä niin, että se pitkä säätökeppi "pitenee", alkaa ala-asento pelaamaan, mutta samalla yläasento katoaa. Tuon kepin pituuden säätö on tosiaankin millintarkkaa ja tuntuu käytännössä mahdottomalta saada toimimaan täydellisesti, koska ilmeisesti säätövivustossa on jo 15 vuoden jälkeen vähän väljyyttä.

Täytyy varmaan antaa vanhalle autolle tämän verran anteeksi. Saahan sen kuitenkin ala-asentoon tarvittaessa, kun käy manuaalisesti ihan pikkasen vetämässä korkeudensäätövipua auton alta.

Poissa markop

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #4 : Syyskuu 21, 2009, 17:28:39 »
Kun nyt tarkemmin ajattelee, niin vikahan voi hyvin olla tuossa korkeudensäätöventtiilissä...

Esim. kun nostan auton yläasentoon, kaikki menee ok. Lasku yläasennosta ajoasentoon sujuu myös ok. Kun sitten lasken auton ala-asentoon korkeudensäädintä manuaalisesti hieman auttaen ja tämän jälkeen yritän nostaa ajoasentoon, niin ei skulaa. Auto nousee alhaalta ajoasentoon vasta kun annan pienen "tönäisyn" säätövivulle alakautta.

Tulee siis sellainen vaikutelma, ettei venttiili välttämättä toimi ihan niin sutjakkaasti kuin pitäisi, vaan vaatii "ylimääräisiä nykäyksiä" toimiakseen.

Kuulostaako järkevältä?

juvelo

  • Vieras
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2009, 20:25:27 »
Vaikea sanoa näin äkkiseltään. Saattaapi olla, että säätöventtiilissä onpi vika. Saitko herkisteltyä kaikki liikkuvat osat siten, että ne toimivat ilman suurempaa ponnistelua. Xantussani oli samoja oireita ennen kuin vaihdoin toimivan kokonaisuuden -93 mallista. En siis laittanut irtiotettua säätäventtiiliä takaisin.  Laitan sulle linkin, josta voi olla apua säätähommiin.

http://www.citroenkerho.fi/xantia/index.htm

http://www.citroenkerho.fi/xantia/ohjeet.htm

 :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2009, 11:58:27 kirjoittanut PicassoHDI »

Poissa markop

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2009, 08:56:37 »
Vaikea sanoa näin äkkiseltään. Saattaapi olla, että säätöventtiilissä onpi vika. Saitko herkisteltyä kaikki liikkuvat osat siten, että ne toimivat ilman suurempaa ponnistelua. Xantussani oli samoja oireita ennen kuin vaihdoin toimivan kokonaisuuden -93 mallista. En siis laittanut irtiotettua säätäventtiiliä takaisin.  Laitan sulle linkin, josta voi olla apua säätähommiin.

http://www.citroenkerho.fi/xantia/index.htm

http://www.citroenkerho.fi/xantia/ohjeet.htm

 :)

Ok joo. Sain kyllä vivuston putsattua ja öljyttyä niin, että kaikki liikkui varmasti melkein kuin uutena. Olen tullut nyt siihen tulokseen, että venttiili ei vain pelaa täydellisesti ja siitä nuo ongelmat johtuvat. Venttiili näet vaatii selvästikkin "normaalia suuremman liikeradan", että se lähtee korkeutta säätämään ääriasentoihin. Myöskään palautus ajokorkeuteen ei pelaa ihan ongelmitta.

Muutamalla nippusiteellä sain systeemin nyt riittävän hyvään kuntoon: sekä ylä- että ala-asentoihin menee hienosti ja myöskin ajoasento toimii, kun auto on ensin ollut yläasennossa; ala-asennosta auto ei siis nouse suoraan ajokorkeuteen, vaan se pitää ensin nostaa ylös ja tiputtaa siitä alas.

Yhtä vaille täydellinen toiminta siis - ja se riittää.

Poissa agentti86

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 45
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2009, 19:36:37 »
Takakorkeudensäädin vivustojen kanssa pelanneena voisin neuvoa seuraavaa. Xantian takakorkeudensäädin on todella tarkka siitä miten sen laittaa kiinni siihen vivustoon. Niissä säätimen kiinnitysreijissä on "säätövaraa". Ja jos sitä ei laita tarkalleen oikeaan asentoon niin säädin alkaa toimimaan pätkien. Tämän pystyy toteamaan helposti silloin kun on vivustomekanismi käsissä. Säädin kiinni ja kokeilee vivusta (siitä mihin tulee pitkä tanko auton sisältä) vääntämällä että toimiiko jouhevasti. Sen huomaa käsissä heti että nyt ei liiku kunnolla. Jos säätimen on pessyt ja puhdistanut sisältä kunnolla niin on erittäin harvinaista että niissä on vikaa.

juvelo

  • Vieras
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #8 : Syyskuu 27, 2009, 21:48:34 »
Siis säätöventtiilissä ei ole vikaa, sillä siinä tapauksessa auto ei nousisi eikä laskisi. Takakorkeuden säätimiin ei myöskään oikein kuulu nippusideviritykset. Itellä oli myös edellisen omistajan jäljiltä ko. virityksiä säätimessä, jotka poistin. Normaali ajokorkeuden säätäminen on tosi tarkkaa puuhaa. Kananluun asennon muuttaminen vain millinkin saattaa vaikuttaa useita senttejä esim. ajokorkeuteen. 

Poissa markop

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: 0
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #9 : Syyskuu 28, 2009, 17:22:14 »
Joojoo. Kiitos ohjeista. Empä olisi heti arvannut, että systeemi on noin herkkä ja vaatii noin tarkkaa säätämistä.

Mut kyllä nippusiteet on kuitenkin ihan huippuja - vaikkakin huomattavasti parempi ratkaisu olisi käyttää rautalankaa, sähköteippiä, narua ja erilaisia ruostuneita ja epämääräisiä metalliesineitä (näitä kaikkia yhdessä siis).

Poissa vahajub

  • Autofriikki
  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #10 : Huhtikuu 25, 2018, 08:23:20 »
Heip!

Herätelläänpäs tämäkin topiikki pitkältä talviunelta ja asiaan en löydä ohjetta ja kuvia tuon korkeussäätimen purkuun onko niitä missään olemassa?
Saako tuohon korkeussäätimeen minkäänlaista tiivistesarjaa?

Kiitos!
Citroen Xantia athena 2.0i-97
Saab 900 2.1i-92
Saab 9-5 2.0t-99

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 672
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #11 : Huhtikuu 25, 2018, 14:34:44 »
Yksi hyvä syy korkeusvirheisiin on kananluun pallonivelten kunto. Jos on ruostunut väljäksi, niin tulee toleranssia.... Perusasennon säätö, avataan kabiinista tulevan säätötangon pitkulaisen reiän pultti, M6, että liikkuu, korkeussäätövipu normiasennossa, ja kun auto normikorkeudessa, M6 kiinni. Normikorkeuden säätö kallistusvaimentimilta..... Kunhan venttiili on kohdillaan.

Poissa kaila

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 1
Vs: Xantia - takakorkeudensäätimen ja vivuston irroitus ja putsaus
« Vastaus #12 : Toukokuu 02, 2018, 13:10:38 »
http://www.eastment.net/hcrefurb/index.htm

Siitä vain rohkeasti purkamaan ja kasaamaan puhdistettuna...