C5 - Täristää ja nykii

Aloittaja mini, syyskuu 14, 2009, 14:40:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mini

Moi!
Jälleen pieni ongelma. Minulla on nyt uusi tuttavuus c5 citikka. vm siis 2002 ja diesel. Kilometrejä enemmän kun kiitettävästi.Vaihteisto on automaatti. Anteeksi tälläinen alkeellinen kuvaus,mutta minulla ei ole tähän hätään parempia teknisiä tietoja.
Auto täristää välillä todella voimakkaasti kesken ajon. kova tärinä ei ole jatkuvaa,vaan ilmenee 10-30 min ajon jälkeen. ja toistuu siis aika ajoin. Pientä tärinää autossa on lähes koko ajan ja sen olen myös huomannut että heti kun kierrokset ovat alle 2000 alkaa nykiminen ku auto ei osaa oikein päättää millä vaihteella mentäis. Mikä neuvoksi?

Kysyy tietämätön.

tomi_k

Moi,

"Tyhmä" kommentti/kyssäri - johtuuko tärinä puhtaasti siis ajasta (ehkä lämpeneminen) vai voiko tärinä tulla jossakin tietyssä nopeudessa ?

/Tomi

mini

yleisesti ottaen vauhtia on noin 95-100 ja kierrokset on tuossa tapauksessa noin 1800-2000. Ei kai normaalisti tuollaisilla kierroksilla pitäisi täristää. Voiko vika olla vaihteistossa/laatikossa vai jotain ihan muuta?

tomi_k

Moi,

Ajattelin vaan jos täristäminen johtuisi renkaiden tasapainotuksesta (irronnut paino yms. jne. tms.)... Voi alkaa vispata jossakin tietyssä nopeudessa kun koko systeemi alkaa lähestyä "ominaistajuutta" (lue: resonoi -> tärinä). Mut tää oli vaan tällainen nopsa kommentti :)....

Tuohon nykimiseen en osaa sanoo kyllä mitään....

/Tomi

KKu

Samantyylistä vikaa oli, korjautui renkaiden tasapainoituksella ja ohjauskulmien säädöllä paikallisella Vianorilla.

Tuosta nykimisestä, itsellä tekee vastaavaa kylmänä n. 60km nopeudella, muistelisin että tästä on käyty keskustelua taisi olla enemmän automaatin ominaisuus kuin vika...

TeeKoo

Nykimisestä sen verran, että itsellä auttoi tulppien vaihto. En tiedä, onko samanlaista nytkymistä.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

kariseija1

Lainaus käyttäjältä: mini - syyskuu 14, 2009, 14:40:19
Moi!
Jälleen pieni ongelma. Minulla on nyt uusi tuttavuus c5 citikka. vm siis 2002 ja diesel. Kilometrejä enemmän kun kiitettävästi.Vaihteisto on automaatti. Anteeksi tälläinen alkeellinen kuvaus,mutta minulla ei ole tähän hätään parempia teknisiä tietoja.
Auto täristää välillä todella voimakkaasti kesken ajon. kova tärinä ei ole jatkuvaa,vaan ilmenee 10-30 min ajon jälkeen. ja toistuu siis aika ajoin. Pientä tärinää autossa on lähes koko ajan ja sen olen myös huomannut että heti kun kierrokset ovat alle 2000 alkaa nykiminen ku auto ei osaa oikein päättää millä vaihteella mentäis. Mikä neuvoksi?

Kysyy tietämätön.
Moikka! Kannattaa ottaa selville auton huoltohistoria. Vikakoodien luku ja ohjelmistopäivitykset niin moottoriin kuin laatikkoonkin saattavat auttaa.

KareJG

Hei!

Yksi mahdollinen tärinän aiheuttaja 10-30 minuutin ajon jälkeen voisi olla hiukan kierot jarrulevyt. Toimivat ok. kylmänä, mutta lämmetessään osuvat (hankaavat) hiukan jarrupaloihin. Itselläni  (siis autollani) oli tällainen vika. Korjaantui jarrulevyjen vaihdolla.

Autoni automaatti tuppaa hiukan täristämään kylmänä, kun pitäisi vaihtaa nelosvaihteelle. Olen käyttänyt kylmänä sporttiasentoa, jolloin ongelmaa ei esiinny.
Mitsubishi Outlander PHEV vm 2013, C5 Tourer vm 2009

voyager

Voisiko olla sama vika kun minulla. Käsijarruvaijeri ei palaudu kokonaan, siis hieman jumii.  Kun lähtee ajamaan ja kuten eilen ajoin suoraan huollosta moottoritielle, muutaman kilometrin jälkeen alkoi ravistamaan , myös kulutus näytti lähe 10l sataselle.

ajoin tielaintaan ja vedin molemmilta pyöriltä käsijarruvaijerin vipua eteenpäin. ( käsin tai meisselillä kampeamalla.) Sain tämän ohjeen kerran aiemmin.

ongelman huomaa myös rarrulevyn kuumenemisesta.
sen jälkeen ei ongelmaa.  Täytyy vaihdattaa vaiijeri ennen talvea.

ongelma tulee ajanmittaan kun käsijarrua ei tule juurikaan käytettyä automaatilla

vaviah

Lainaus käyttäjältä: KKu - syyskuu 16, 2009, 08:53:14
Samantyylistä vikaa oli, korjautui renkaiden tasapainoituksella ja ohjauskulmien säädöllä paikallisella Vianorilla.

Tuosta nykimisestä, itsellä tekee vastaavaa kylmänä n. 60km nopeudella, muistelisin että tästä on käyty keskustelua taisi olla enemmän automaatin ominaisuus kuin vika...

Kyseisissä dieseleissä taitaa olla ZF:n laatikko? Minulla samaisella laatikkolla 3.0 bensassa (100 tkm ajettu) myös 50-60 km/h nopeudessa pientä nykimistä laatikon suunnalta sen jälkeen kun on vähän matkaa kiihdyttänyt kolmosvaihteella. Minulla tuo tulee vain ensimmäisissä parissa kiihdytyksessä. En tiedä mitä tuossa kohtaa laatikossa tapahtuu, liittynee jotenkin momentinmuuntimen toimintaan (ei kai se voi kolmosellakin lukkoon mennä)? Itse vaihteet vaihtuvat tosi nätisti, eli näiltä osin pitäisi olla kunnossa. Ja tosiaan useamman ranskalaisen auton kokemuksella tuo 100 km/h nopeus on tyypillinen nopeus, jossa renkaiden epätasapaino saa resonoinnin aikaan. Virheelliset kulmat taitavat yleensä oireilla vasta kovemmissa nopeuksissa (yli 120 km/h)?