Xantia - Raidetangon pään vaihto

Aloittaja Lasimies, syyskuu 04, 2009, 21:56:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lasimies

Kuinkas homma onnistuu kohtalaisen hyvät työkalut ja jonkinlaisen tee-se-itse miehen taidot omistavalta henkilöltä?
Pallonivelen ulosvetäjää kannattaa arvatenkin käyttää. Jos jonkinlaista remppaa on autoon (vm99) tullut tehtyä mutta nyt olisi ensimmäistä kertaa k.o. operaatio edessä. Eihän tuon vaihtaminen pajallakaan kovin kallista olisi mutta olisi ihan kiva tuokin oppia. Kohta varmaan rupeaa toinenkin puoli kolisemaan.

Xari

Helppo homma.

CRC:tä joka paikkaan paria päivää ennen, ainakin itse laitan vaikka veisin pajallekin.

markop

Lainaus käyttäjältä: Lasimies - syyskuu 04, 2009, 21:56:22
Kuinkas homma onnistuu kohtalaisen hyvät työkalut ja jonkinlaisen tee-se-itse miehen taidot omistavalta henkilöltä?
Pallonivelen ulosvetäjää kannattaa arvatenkin käyttää. Jos jonkinlaista remppaa on autoon (vm99) tullut tehtyä mutta nyt olisi ensimmäistä kertaa k.o. operaatio edessä. Eihän tuon vaihtaminen pajallakaan kovin kallista olisi mutta olisi ihan kiva tuokin oppia. Kohta varmaan rupeaa toinenkin puoli kolisemaan.

Kokemusta auton huoltamisesta itse on tän vuoden keväästä lähtien ja raidetangon pään vaihdoin n. viikko sitten. Operaatio oli yllättävän helppo - tää oli ensimmäinen kerta, kun remppaan meni aikaa alle 3h ja ylipäänsä kaikki tuntui menevän tosi coolisti. Näin tein:

- Aluksi suihkuttelin ihan varmuuden vuoksi crc:tä joka paikkaan
- Seuraavaksi avasin raidetangon pään lukitusmutterin. Homma hoitui helposti, kun oli käytössä tarpeeksi isot lukkopohdit, joilla sai hyvän otteen raidetangosta. Laitoin pihdit sellaiseen asentoon, että niiden "kahvaosa" otti lukitusmutteria avattaessa kiinni tukivarteen ja näin sain estettyä raidetangon pyörimisen. Kun raidetanko pysyi jämäkästi paikoillaan, oli suht tiukassa ollut lukitusmutteri mahdollista saada väännettyä auki.
- Tämän jälkeen väänsin raidetangon pään toisen mutterin auki pitkävartisella pyöränpulttiavaimella, jossa sopiva hylsy päässä. Lähti auki helposti, kun oli tarpeeksi vartta, millä vääntää.
- Seuraava vaihe oli saada raidetangon pää irti ei raidetangosta, vaan siitä toisen pään pökäleestä, jonka nimeä en nyt muista. Tähän esim. alfamerin ohjekirja käski käyttää pallonivelen ulosvetäjää. Todellisuudessa sellaista ei todellakaan tätä varten tarvitse lähteä ostamaan. Homma hoitui alle minuutissa, kun nostin tunkilla raidetangon pään pulttia hiljakseen; jossain vaiheessa kuului *naps* ja osa oli irti ja vieläpä ilman hakkaamista. Tämän vaiheen onnistumiseen noin helposti olin erittäin tyytyväinen :) (huomasin tuon vinkin jossain toisella foorumilla)
- Viimeiseksi piti saada kierrettyä suht jumissa ollut raidetangon pää pois raidetangosta. Tässäkin kohtaa estin raidetangon pyörimisen ensin lukkopihdeillä, jonka jälkeen pyöritin osan irti toisilla pihdeillä. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ehkä ollut viisaampaa vain laittaa raidetangon pää takaisin sille kuuluvaan reikäänsä ja pyörittää pihdeillä raidetankoa...;) Irtiottovaiheessa laskin kierrosten lukumäärän, jotta osaisin laittaa uuden osan paikoilleen suunnilleen samaan kohtaan.
- Uusi osa kiinni oikealla kierrosmäärällä ja se on 100.

lukkis

Kannattaa mitata raidetangon päiden pituuksia ja sen mukaan laittaa. Piraateissa on pieniä pituusheittoja, joskus jopa silminnähtävä. Eli sitä lukkomutteria siiretään mittausten mukaisesti niin sitten kaikki OK.
Mutta paras vaihtaa molemmin puolin ja käydä aurauskulmat säätäen, koska kuitenkin toinen alkaa oireilla hetken päästä.
Ja jos nivel ei tule ulos tunkilla, niin kaksi vasraa käteen, toisella lyödään ja toinen on toisella puolella (raskaampi). Ja vaikka olisi ulosvetäjä niin saa hiukan avitettua tuolla tavalla.
Ja koottaessa sipaistaan vaseliinia radetankoon, niin aukeaa ilman voimasanoja muutaman vuoden päästä... Kartio-osaan ei mitään, vain puhdistus.

Lasimies

Kiitos vastauksista. Ensi viikon viikonloppuna haalarit päälle ja touhuun. :)

Lasimies

No niin, pää vaihdettu ja helppo homma oli. Aikaa meni noin 2h sisältäen kahvitauon ja monta tupakanmittaista. Pultit aukesivat yllättävänkin helposti ja itse nivel tuli komeasti ulosvetäjän avulla pihalle. Isompi homma oli vaihtaa samalle puolelle koiranluu. Jälleen kerran nuo perkeleen kuusiokolopäät menivät pyöreiksi vaikka yritin avata todella hitaasti ja runsaalla irroitusöljymäärällä. Onneksi aukesivat sentään sen verta että sai rälläkän hienosti väliin. Eipä kolise enää. Nyt kun vielä sais käkkärin vaijerit vaihdettua (toinen satulan päästä, toinen siltakappaleesta poikki) niin voisi leimalle ajaa :)

markop

Lainaus käyttäjältä: Lasimies - syyskuu 13, 2009, 20:38:12
No niin, pää vaihdettu ja helppo homma oli. Aikaa meni noin 2h sisältäen kahvitauon ja monta tupakanmittaista. Pultit aukesivat yllättävänkin helposti ja itse nivel tuli komeasti ulosvetäjän avulla pihalle. Isompi homma oli vaihtaa samalle puolelle koiranluu. Jälleen kerran nuo perkeleen kuusiokolopäät menivät pyöreiksi vaikka yritin avata todella hitaasti ja runsaalla irroitusöljymäärällä. Onneksi aukesivat sentään sen verta että sai rälläkän hienosti väliin. Eipä kolise enää. Nyt kun vielä sais käkkärin vaijerit vaihdettua (toinen satulan päästä, toinen siltakappaleesta poikki) niin voisi leimalle ajaa :)

Hyvä homma. Itse vaihdoin kesällä käkkärin vaijerit kaverin montulla ja menihän siinä vähän aikaa ähertäessä, että sai vaijerit paikoilleen...

Lasimies

Niinpä, hankala urakka tulossa. Itsellä kun ei ole monttupaikkaa missään. Pukit vaan. Tosin töissä on 3,5 tonnin trukki pitkillä piikeillä. Houkutus olis suuri nostaa koko auto sillä ilmaan :)

markop

Lainaus käyttäjältä: Lasimies - syyskuu 14, 2009, 16:07:42
Niinpä, hankala urakka tulossa. Itsellä kun ei ole monttupaikkaa missään. Pukit vaan. Tosin töissä on 3,5 tonnin trukki pitkillä piikeillä. Houkutus olis suuri nostaa koko auto sillä ilmaan :)

Sanotaan, että homma olisi varmasti ihan simppeli, jos tietäisi, miten se siltakappale toimii. Jos sen palikan saisi tähän käteen kokeiltavaksi, niin sen jälkeen vaijereiden asennus sujuisi varmasti helposti. Ongelma ainakin itsellä oli siinä, kun sitä palikkaa ei näe, vaan sitä pitää vaan sörkkiä parilla sormella ahtaasta kolosta ja samalla yrittää tunkea käsijarruvaijeri sinne johonkin väliin. Tarpeeksi kauan kun räpeltää, niin vahingossa saa vaijerin oikeaan väliin.

Ainakin se kannattaa heti aluksi huomioida, että vaijerit kiinnitetään ensin siltakappaleeseen ja vasta sitten satuloihin - samalla varmistaen, että vaijeri on työnnetty satulan päästä niin paljon sisään kuin mahdollista. Itse kiinnitin aluksi ensin satulaan ja siten niiden kiinnittäminen siltakappaleeseen oli käytännössä mahdotonta. Vaijerit oli mulla ainakin aluksi niin tiukalla, että löysimmälle säädettynä juuri ja juuri eivät jarrut "jääneet päälle". Käytössä ne on nyt löystynyt järkevään mittaan.

En epäile, etteikö tuo pukeillakin onniistuisi. Samanlaista räpeltämistä se on joka tapauksessa, jos ei sitä siltapalikkaa tunne.

Xari

Vaijerit menee takapäästään paikalleen ihan kunhan vaan työntää paikalleen ja painaa vaijerin pään sisään.